Honda PCX 125/150 deel 5

Ik heb een model 2014 125cc met 5,9l tank. Ik rij daarmee gemiddeld 220km en tank dan +-5,2l. (E10 euro95) je moet maar tanken als het laatste blokje begint te knipperen.
Mijn gemiddelde verbruik is 2,3l/100km.
Uit ervaring weet ik dat hij in de winter meer verbruikt zeg maar 2,5l/100km, tussenseizoen 2,2l/100km. Bij hele warme dagen zoals bij vorige zomer gaat het verbruik dan weer naar boven.
Tip voor het verbruik: controleer regelmatig je bandenspanning voor 2bar achter 2,5 bar.
 
Met mijn 2015 150er haal ik zomers 360km ,ongeveer 1:46.
Gisteren 342 km gereden,ging er 8,15 liter in,1:42 dus.
Rij dan wel al 20 km met knipperend laatste blokje.....
 
Nog één vraagje over het verbruik, mijn actieradius is niet echt super, ik tank wanneer het schermpje nog 2 blokjes aangeeft.. Don't push the limit 😂.. echter staat de teller dan op 160km, of ik tank te vroeg of hij is niet zo zuinig 🤔. Daarintegen ga ik van 107 euro per week naar 18 euro per week aan brandstof 😎
Vandaag, bijna 200km, 3 blokjes. Heb de tank in 2012 eens helemaal leeg gereden (totdat motor ermee stopte) er ging toen 6.36 liter in. PCX125 2011 model.
3strepen.png

In de zomer kom ik uit op zo'n 1 op 50. In de winter met handschoenverwarming aan 1op 45. Provinciale wegen 60/80km/u. Zuinigst: 1 op 53, na 300km 5.65 liter E10. Minst zuinig 1 op 42.34 in februari.
Gemiddelde vanaf 1 januari 2018 tot vandaag: 8266km, 175.66 liter E10 = 1 op 47. Uitgaven €663.46, dit is €0.125/km. Hierin zit: WA verzekering €3.16/maand, wegenbelasting €10.34/maand, benzine, onderhoud (nieuwe banden voor en achter, remblokken voor, olie, richtingaanwijzer relais, remlichtschakelaar).
Kilometer prijs sinds aanschaf in 2011 incl afschrijving is €0.16/km (85895km, €13721).
 
Ik heb een model 2014 125cc met 5,9l tank. Ik rij daarmee gemiddeld 220km en tank dan +-5,2l. (E10 euro95) je moet maar tanken als het laatste blokje begint te knipperen.
Mijn gemiddelde verbruik is 2,3l/100km.
Uit ervaring weet ik dat hij in de winter meer verbruikt zeg maar 2,5l/100km, tussenseizoen 2,2l/100km. Bij hele warme dagen zoals bij vorige zomer gaat het verbruik dan weer naar boven.
Tip voor het verbruik: controleer regelmatig je bandenspanning voor 2bar achter 2,5 bar.


Dan tank ik idd te vroeg, zal toch eens wat langer wachten
 
Vandaag, bijna 200km, 3 blokjes. Heb de tank in 2012 eens helemaal leeg gereden (totdat motor ermee stopte) er ging toen 6.36 liter in. PCX125 2011 model.
Bekijk bijlage 1341390
In de zomer kom ik uit op zo'n 1 op 50. In de winter met handschoenverwarming aan 1op 45. Provinciale wegen 60/80km/u. Zuinigst: 1 op 53, na 300km 5.65 liter E10. Minst zuinig 1 op 42.34 in februari.
Gemiddelde vanaf 1 januari 2018 tot vandaag: 8266km, 175.66 liter E10 = 1 op 47. Uitgaven €663.46, dit is €0.125/km. Hierin zit: WA verzekering €3.16/maand, wegenbelasting €10.34/maand, benzine, onderhoud (nieuwe banden voor en achter, remblokken voor, olie, richtingaanwijzer relais, remlichtschakelaar).
Kilometer prijs sinds aanschaf in 2011 incl afschrijving is €0.16/km (85895km, €13721).

Netjes, mooi opbouwend schema ook 👍👍👍
 
Ongekende verbruikscijfers. Hoe haal je 1 op 53? Ik probeer zuinig te rijden en ben (op de PCX) geen snelheidsduivel, maar boven de
1 op 46 ben ik nog nooit geweest. Ook 3 blokjes bij 200km is nog niet gerealiseerd.
Toch geen speciale zaken mbt bandenspanning en/of zithouding?
Volgens het wphb heeft de tank een inhoud van 6.1ltr. (model 2010).
 
De motor gaat naar de motor dealer. Nog geen idee wat de kosten zullen gaan worden.
Aangezien de motor slecht 28 maanden oud is, heeft de dealer het probleem nu mij Honda Benelux neergelegd.
Hopelijk zien die ook in dat dit niet kan en mag en komen ze over de brug met een coulance regeling.
Anders zullen de kosten oplopen met de vorige lagers samen naar de 1.000 euro.

Kosten zijn toch iets anders geworden:
Nieuwe krukas gemonteerd, in totaal 8 nieuwe lagers gemonteerd
Met coulance regeling zit ik nog op een kostenpost van 1100 euro.
Motor klinkt weer als nieuw, maar ik moet wel heel veel "zuinige" km rijden om dit weer bij elkaar te sparen.
Ondertussen ben ik ineens een minder grote fan van Honda geworden. (gek hé)
 
Kosten zijn toch iets anders geworden:
Nieuwe krukas gemonteerd, in totaal 8 nieuwe lagers gemonteerd
Met coulance regeling zit ik nog op een kostenpost van 1100 euro.
Motor klinkt weer als nieuw, maar ik moet wel heel veel "zuinige" km rijden om dit weer bij elkaar te sparen.
Ondertussen ben ik ineens een minder grote fan van Honda geworden. (gek hé)

Voor dat geld was ik op zoek gegaan naar een donorblok... voor een paar honderd meer heb je een goede 2e handse.
 
Is ook niet des Hondas. Staan toch bekend om hun betrouwbare producten. Is er een oorzaak aangegeven waarom
deze lagers vervangen moesten worden? Is ook een nieuwe zuiger/cilinder gemonteerd?
Met 8 lagers heb je dan ook de lagers van de eindoverbrenging vervangen?
 
Is ook niet des Hondas. Staan toch bekend om hun betrouwbare producten. Is er een oorzaak aangegeven waarom
deze lagers vervangen moesten worden? Is ook een nieuwe zuiger/cilinder gemonteerd?
Met 8 lagers heb je dan ook de lagers van de eindoverbrenging vervangen?

De lagers in de eindoverbrenging zijn ook vervangen.
Ook nog wat andere lagers. Ik had een doos vol met oude onderdelen.
Er is geen nieuwe zuiger of cilinder gemonteerd.
De lagers waren op maximaal 25%, kraakte en waren versleten.
Ik heb er geen 140 km/p mee gereden, gewoon woon werk. wel 35.000 km in twee jaar tijd, maar dat moet kunnen denk ik.
Oorzaak is onbekend.
 
De lagers in de eindoverbrenging zijn ook vervangen.
Ook nog wat andere lagers. Ik had een doos vol met oude onderdelen.
Er is geen nieuwe zuiger of cilinder gemonteerd.
De lagers waren op maximaal 25%, kraakte en waren versleten.
Ik heb er geen 140 km/p mee gereden, gewoon woon werk. wel 35.000 km in twee jaar tijd, maar dat moet kunnen denk ik.
Oorzaak is onbekend.

Dat is serieus geld, echter je weet wel wat je hebt nu!. 35.000 in twee jaar tijd is ook niet niks, mooi dat alles weer naar wens is nu.
 
Na 35.000km nog 1100€ kosten maken zou ik zeker niet doen. Beter deze verkocht voor 500€ en een nieuwe of jong 2de hands gekocht. Voor 1500 tot 2000€ zijn ze wel te vinden.
 
Vandaag mijn motorolie vervangen en eindreductieolie. Dit is de kleur van de olie die er nu 10.000km inzit. Donkerder dan nieuwe maar zeker niet zwart en het was 10w40 olie
IMG_20181207_174139.jpg
 
De lagers in de eindoverbrenging zijn ook vervangen.
Ook nog wat andere lagers. Ik had een doos vol met oude onderdelen.
Er is geen nieuwe zuiger of cilinder gemonteerd.
De lagers waren op maximaal 25%, kraakte en waren versleten.
Ik heb er geen 140 km/p mee gereden, gewoon woon werk. wel 35.000 km in twee jaar tijd, maar dat moet kunnen denk ik.
Oorzaak is onbekend.

Thanks voor de update. Zonde van het geld. Hier zelfde kilometrage als bij jou dus hou mijn hart vast.
 
Ongekende verbruikscijfers. Hoe haal je 1 op 53? Ik probeer zuinig te rijden en ben (op de PCX) geen snelheidsduivel, maar boven de 1 op 46 ben ik nog nooit geweest. Ook 3 blokjes bij 200km is nog niet gerealiseerd.
Toch geen speciale zaken mbt bandenspanning en/of zithouding?
Volgens het wphb heeft de tank een inhoud van 6.1ltr. (model 2010).
Origineel is de PCX125 inderdaad minder zuinig. In mijn PCX zit een Malossi 2000 vario met de zwaarste rollers (16gr), samen scheelt dit zo'n 25% in verbruik. Met deze rollers maakt de PCX bij optrekken en lagere snelheden zoals op 60km wegen weinig toeren echter is de PCX minder fel met optrekken. Op de snelweg gaat de PCX harder met die Malossi (120km/u met wind in de rug). Verder eigenlijks niets bijzonders. Bandenspanning zeker niet te laag. Riemslijtage is ook van invloed op snelheid en verbruik.

Hieronder het verbruik dit jaar, woon-werk retour Alphen aan den Rijn<>Hoofddorp, 51km/dag. In de wintermaanden (kouder dan zo'n 7 graden) heb ik handschoenverwarming aan op de lage stand, als het vriest op een hogere stand (4 standen Gerbing controller).
Verbruik_20180101-20181130.png


Overzicht in Excel, gereden km vs benzine E10 in liters:
Verbruik1_20180101-20181130.png


Volgens het boekje gaat er mogelijk 6.1 in de tank, maar de BP pomp gaf destijds 6.36 liter aan. Ik weet niet of de pomp veel afwijkt...
Vorig jaar ging er bij de AVIA pomp 6.18 liter in. Indien er dan nog 0,18 liter in de tank zit, bij 1op40 kon ik er nog 7km mee rijden...
 
Wat een paniek over versleten lagers.
Het enige wat je over versleten lagers bij de PCX in dit enorme forum topic leest zijn de achterwiel lagers.
 
Wat een paniek over versleten lagers.
Het enige wat je over versleten lagers bij de PCX in dit enorme forum topic leest zijn de achterwiel lagers.

Dat van die lagers, kan ook een productiefout van Honda zijn, zodat ze steeds in de soep lopen. Bij de CBR250R en de CB300F was er in het begin ook een probleem met het bigendlager, zodat de motoren steeds vast liepen, dat hebben ze nu opgelost. Bij de Suzuki Burgman scooters gebruiken ze ook 10w40 olie in de eindoverbrenging, en die hebben nooit problemen met de lagers, en er zijn erbij, die al meer dan 100.000 km hebben gelopen. En dat al vanaf 2005 tot nu.
 
De PCX is weer onder handen genomen met de producten van Muc-Off.. geweldig spul vooral de motor protectant is zeer nice, laat een glanzende film achter op de parts!. Zou in principe ook de kappen er mee kunnen doen maar daar gebruik ik de silicone shine voor, ben wel een fan geworden van hun producten. Voegt weinig toe aan dit topic.. wou het ff kwijt 😁
 
Terug
Bovenaan Onderaan