Honda PCX 125/150 deel 5

dat is die sensor die je ook moet verwijderen als je je eind overbrenging lagers gaat doen. ben benieuwd waar de connector van die sensor zit. kan je bij de dealer niet eens vragen of je em ohms kan doormeten. misschien dat ie een waarde aan moeten geven.
Ik heb het achterwiel eruit gehaald om beter bij de snelheidssensor kabel te kunnen komen.
Hier zit de snelheidssensor bij de eindoverbrenging: het zwarte afdekkapje+kabeltunnel heb ik reeds verwijderd, daarvoor moest ik het achterwiel los halen...
IMG_20190217_161835.jpg

Hieronder het kabeltje aan 1 kant losgemaakt.
IMG_20190217_161846.jpg

De 3 sensorcontacten zien er nog netjes uit, ik zie geen oxidatie t.g.v. vocht.
IMG_20190217_161903.jpg

Hier de connector aan de kant van de hoofdkabelboom. Een crime om er bij te komen. Het luchtfilterhuis moet ver naar achter worden geduwd (gaat prima zonder achterwiel), dan kun je er goed bij komen. Het carter ontluchtingsslanngetje is losgeschoten, moet ik niet vergeten weer aan te sluiten op het luchtfilterhuis.
IMG_20190217_161921.jpg

Dit is de boosdoener, de VS sensor kabel.
IMG_20190217_162205.jpg

De connector aan de kant van het motorblok is ingesleten door trillingen.
IMG_20190217_162235.jpg

Hieronder is de draadbreuk t.g.v. slijtage trillingen goed te zien. De andere 2 draden zijn nog goed, toch zie je wat slijt plekken maar niet fataal.
In 2011 bij 8873km is deze kabel vervangen onder garantie. 8 jaar en 80000km verder is deze kabel weer aan de beurt.
IMG_20190217_162250.jpg

Connector pinnen in de kabelboom zien er ook nog goed uit.
IMG_20190217_162433.jpg

Scootje is flink vies van zand en blubber op de landweggetjes tussen Woubrugge en Rijnsaterwoude.
De scoot staat op houten blokken omdat eerder al de as van de middenbok was afgebroken.
IMG_20190217_162556.jpg

Heb een nieuw VS sensor kabel besteld, hopelijk komt die de volgende weeek binnen en kan ik die het aankomende weekeinde monteren.
Ik breng dan wel een extra plakje rubber aan om slijtage connector en draden t.g.v. trillingen te verminderen.
 
De beurs viel enigzins tegen inderdaad, volgend jaar maar op de PCX heen, de NS had een ideale timing om werkzaamheden te gaan plegen 😒. Het is in elk geval weer lekker weer om te toeren 😎😎
 
Ik heb het achterwiel eruit gehaald om beter bij de snelheidssensor kabel te kunnen komen.
Hier zit de snelheidssensor bij de eindoverbrenging: het zwarte afdekkapje+kabeltunnel heb ik reeds verwijderd, daarvoor moest ik het achterwiel los halen...
Bekijk bijlage 1354533
Hieronder het kabeltje aan 1 kant losgemaakt.
Bekijk bijlage 1354534
De 3 sensorcontacten zien er nog netjes uit, ik zie geen oxidatie t.g.v. vocht.
Bekijk bijlage 1354535
Hier de connector aan de kant van de hoofdkabelboom. Een crime om er bij te komen. Het luchtfilterhuis moet ver naar achter worden geduwd (gaat prima zonder achterwiel), dan kun je er goed bij komen. Het carter ontluchtingsslanngetje is losgeschoten, moet ik niet vergeten weer aan te sluiten op het luchtfilterhuis.
Bekijk bijlage 1354537
Dit is de boosdoener, de VS sensor kabel.
Bekijk bijlage 1354538
De connector aan de kant van het motorblok is ingesleten door trillingen.
Bekijk bijlage 1354539
Hieronder is de draadbreuk t.g.v. slijtage trillingen goed te zien. De andere 2 draden zijn nog goed, toch zie je wat slijt plekken maar niet fataal.
In 2011 bij 8873km is deze kabel vervangen onder garantie. 8 jaar en 80000km verder is deze kabel weer aan de beurt.
Bekijk bijlage 1354554
Connector pinnen in de kabelboom zien er ook nog goed uit.
Bekijk bijlage 1354559
Scootje is flink vies van zand en blubber op de landweggetjes tussen Woubrugge en Rijnsaterwoude.
De scoot staat op houten blokken omdat eerder al de as van de middenbok was afgebroken.
Bekijk bijlage 1354563
Heb een nieuw VS sensor kabel besteld, hopelijk komt die de volgende weeek binnen en kan ik die het aankomende weekeinde monteren.
Ik breng dan wel een extra plakje rubber aan om slijtage connector en draden t.g.v. trillingen te verminderen.

Knap dat je alles zelf kan, wel raar dat je 2 keer hetzelfde probleem hebt, mss is de kabel bij 8000km niet correct aangebracht. Heb je anders nog grote kosten gehad over die 80.000 km.
 
Een euvel wat dus wel vaker voorkomt. Goed om in de gaten te houden. Bij de volgende sleutelbeurt "even" deze
bekabeling controleren.
Zelf spuit ik de motor even schoon voordat ik ga sleutelen. Hou niet zo van al dat zand en rommel.
 
Er zit een bobbel in de achterband.
Michelin levert deze maat niet in Europa dus mijn dealer heeft weer een PCX bij Honda besteld waar ze volgende week het achterwiel uithalen en verwisselen met die van mij.
Ongelofelijk.
 
Er zit een bobbel in de achterband.
Michelin levert deze maat niet in Europa dus mijn dealer heeft weer een PCX bij Honda besteld waar ze volgende week het achterwiel uithalen en verwisselen met die van mij.
Ongelofelijk.

Compleet nieuwe scooter voor een bandje , kunnen ze niet een velgje laten komen met bandje , of 2 nieuwe bandjes maar dan een ander merk dan Michelin , Bridgestone , Pirelli , zijn goede merken genoeg .
 
Er zit een bobbel in de achterband.
Michelin levert deze maat niet in Europa dus mijn dealer heeft weer een PCX bij Honda besteld waar ze volgende week het achterwiel uithalen en verwisselen met die van mij.
Ongelofelijk.

8)78)78)7

Waarom niet gewoon een michelin city grip er onder? En welke exotische michelin zit er nu onder dan?
 
Het gaat hier over het nieuwe model met bredere banden. Binnenkort zal deze maar wel leverbaar zijn. In afwachting gewoon wisselen van een nieuwe. Goeie service van de dealer
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad netjes van de dealer en Honda is blijkbaar afgestapt van de dubieuze IRC bandjes.
 
Zorgen dat je niet al teveel km’s maakt. Anders kan je een nieuwe scooter kopen ipv een bandje.

Mijn achterband gaat volgende week gewisseld worden. Heb em al in huis. Ik ga het eens proberen met bandenlichters / vet / velgrand beschermers.
 
Honda zei:kunnen wij niets aan doen,neem maar contact op met Michelin.
Michelin zei:kunnen wij niets aan doen,wij leveren deze maat niet in Europa.
Stoom komt weer uit je oren.
 
Vreemde reactie van Honda. Als er een scooter hier op de markt gezet wordt, dien je toch ook reservedelen
te kunnen leveren.
 
Ik dan wat laagjes krimpkous doen. En dan de stevige variant, met lijm aan de binnenkant.
Maar deze is nog wel te redden met een nieuwe connector?
Nieuwe kabel donderdag ontvangen en vanavond gemonteerd. De snelheidsmeter werkt weer prima. Vermoedelijk heeft Motoport Hillegom 8 jaar geleden het kabeltje wat onhandig geplaatst waardoor deze continue tegen het kleine spatbordje schuurde, hierin zitten namelijk ook diepe slijtplekken. Ik zie nu voldoende bewegingsruimte voor de connector en is een extra rubbertje denk ik niet nodig. Het ontluchtingsslangetje en het spatbordje aanbrengen vergt wel wat geduld, erg krap allemaal. Waarom het kabeltje in het eerste jaar al kapot ging weet ik niet, mogelijk was mijn PCX een maandagochtend exemplaar.
Hieronder het nieuwe originele Honda kabeltje:
IMG_20190221_211509.jpg

Zo hoort de connector er dus uit te zien:
IMG_20190221_211812.jpg

Kan ik weer over de landweggetjes met zand en blubber rijden :].
 
Vandaag met het vrouwtje achter op een tourtje gedaan van 208km , en is me goed bevallen als ik het mag zeggen en het vrouwtje vond ook dat ze goed zat achter op de pcx , had van de week nog een kussentje besteld voor mijn topkoffer en dat zat goed .
Vering achter is net te slap voor met zijn tweetjes , gaat wel , maar toch kijken denk voor andere veertjes .
 
Zo zie je maar, de PCX is een alleskunner. Hier ook problemen met de achterveren. Zelfs solo sloeg de vering regelmatig door. Met duo was helemaal niet te rijden en moest stapvoets over de (vele) drempels. Heb de achterveren door YSS exemplaren vervangen en daarvan tot op heden geen spijt. De drempels kunnen weer met normale snelheid genomen worden zonder aan comfort in te leveren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan