Honda PCX 125/150 deel 5

Ik krijg een beetje de indruk dat het een probleem met de accu (spanning) is.
Vanmiddag weer een half uur probleemloos gereden en plotseling begint het lampje te knipperen als ik stil sta en blijft het branden als ik ga rijden.

Ik heb ook ontdekt dat het idle-stop systeem zichzelf na 3 seconden weer uitschakelt. Dus zodra ik de knop om zet schakelt hij zichzelf binnen 3 seconden weer uit.

Omdat ik het idle-stop systeem nooit gebruik had ik dit nog niet gemerkt. Alleen als ik een gesloten spoorwegovergang nader schakel ik het in. Dit keer bleef de motor dus stationair draaien.

Het doet mij sterk denken aan een accu (spanning) probleem. Ik meen dat een half jaartje geleden een forummer soortgelijke problemen had. Vanavond gooi ik de polen even een uurtje of twee los. Kijken wat ie doet..

Heeft iemand andere suggesties?
Bij voorbaat dank.
 
Ik heb alle zekeringen verwijderd en weer opnieuw geplaatst. Accu los gehaald en opgeladen.

Het wordt nu nog gekker:
De motor start alleen als ik gas geef bij het starten.

Bij stationair lopen valt de motor uit. Bij gas geven blijft de motor lopen.

Motormanagement-lampje brandt 2x lang daarna 9x kort. OBD-stekker past niet op de diagnose-stekker.
 
Ik ga de bougie maar eens even checken.

Weet iemand de afstand tussen de plug en de elektrode? Misschien dat die te groot is..
 
Just my 2cents,

Lijkt op mil code 29 = iets met IACV (idle air control valve) (29-1=IACV malfunction, intermittent connection)

Komt overeen met je genoemde klachten. Hopelijk alleen een wakkelcontactje!
( de iacv moet ergens zitten op je gasklephuis/injectiebody-thingy)

Succes!

full
 
Laatst bewerkt:
Dank dank voor het meedenken!

Ja het moet haast wel een los contact oid zijn. Zeker omdat het al een keer eerder kort optrad en weer verdween. Verder opereerde alles naar behoren. (Uiteraard niet verder mee gereden)

Alles Honda met injectie hier in huis.
Jazz 1.2
CBR 600
PCX 150

Eerste euvel in 13 jaar Honda ;)

P.s. code = 2x lang 9x kort....... zou het???
 
Laatst bewerkt:
Verholpen!

Bleek uiteindelijk een metalen connector die tegen het frame aan kwam. Deze losgemaakt. Ruimte vrijgemaakt t.o.v. het frame en weer vastgezet.

Deze connector liep dus naar het:
Quote: gasklephuis/injectiebody-thingy.
Codes worden dus via knipperfrequentie van het motormanagement lampje verzonden. Weer iets wijzer geworden.

Ontzettend bedankt voor het actief meedenken en posten! Daar word ik nou blij van..

Statistisch gezien kan ik de aankomende 13 jaar weer probleemloos vooruit met de Honda's ;)
 
Verholpen!

Bleek uiteindelijk een metalen connector die tegen het frame aan kwam. Deze losgemaakt. Ruimte vrijgemaakt t.o.v. het frame en weer vastgezet.
Is het daar zo krap? Plaatje/foto! Handige info voor typische pcx storingen?

Enne, veel rijplezier verders....!
 
Laatst bewerkt:
Met alle plezier wil ik er een fotootje van plaatsen maar het forum vraagt telkens een http:// lokatie.

Kan iemand me helpen foto's te uploaden?
 
Klik op het 'reageren' balkje onder aan de pagina
Scroll naar onderen
Klik op 'kies bestand' knop
Ga naar je foto bestandenmap,
Klikkerdeklik de juiste 8-) foto's aan die je wil plaatsen
Toevoegen als afbeelding selecteren ( onder de 'kies bestand' knop)
Scroll :t naar boven
Schrijf nog iets leuks

En klik op 'verstuur reactie'
 
Laatst bewerkt:
Gebruik je iets zoals een varioblokkeersleutel? Ik heb een setje sliders van dr pulley besteld maar twijfel nog hoe en wanneer ik die ga plaatsen. Ik heb geen luchtsleutel o.i.d.
Ik heb bij de vorige riemwissel 3 jaar geleden een verstelbare blokkeersleutel gemaakt van een oude lijmklem, 2 gaatjes in de klem boren en daar een stevige bout+moer in draaien. Niet te lange bout nemen, anders verbuigt deze. Maat bout kiezen die precies in de 2 gaatjes van de variopolie past, zie hieronder.
full

De moer van de vario zit trouwens goed vast. Verder, bij de vorige beurt is de moer van het koppelingshuis zo vast gezet, dat ik die met handgereedsschap niet los kon krijgen. Mijn buurman heeft een luchtsleutel en daarmee kregen we de bout gemakkelijk los.
 
Dank je wel voor de uitleg en plaatjes.
Duidelijk.

Die blokkeersleutel kan ik zelf wel fabriceren. Qua gereedschap moet ik maar even kijken wat verstandig is te gebruiken. Ik heb wel een heel groot verlengstuk voor dopsleutels (75cm). Zou moeten lukken met een tweede paar handen erbij.

Heeft ook geen haast.. de PCX rijdt origineel prima. Waarschijnlijk plan ik deze winter pas groot onderhoud in waarbij kleppen gesteld worden etc. Dan trek ik een paar dagen uit om direct alles meteen goed te doen.

Groet Maarten
 
Zelf een kleine beurt gedaan: nieuwe motor olie (vol synthetische 4T scooter olie), NGK bougie, luchtfilter. En heb het oliefilter schoongemaakt, bleek eigenlijk niet eens nodig.
Toen ik de remschoenen voor wilde vervangen, zag ik veel corrosie op de remzuigers. De zuigertjes terugduwen leidt dan tot klemmende remmen, dat heb ik niet gedaan. Ik laat dit asap door de motor zaak reviseren (nieuwe zuigertjes, grondig schoonmaken, nieuwe remolie).

Tot slot ook het koppelingshuis vervangen, en daarmee is het schurende geluid bij verplaatsen weg.
Als ik de PCX nu verplaats gaat dit geluidloos, terwijl voorheen hoorde je heel sterk een schurend geluid. Verder trekt de PCX nu mooi vloeiend op, zonder schokken. Ik heb er een immimatie onderdeel opgezet van 101 Octane, geheel compleet met lagers vooraf gemonteerd. In Duitslands besteld.
Ik moest de luchtsleutel van de buurman gebruiken om de moer van de koppeling los te krijgen, dat lukte mij niet met handgereedschap.
Variodeksel verwijderd: vario, riem en koppeling verwijderd:
full

Nieuwe koppelingskit:
full

Achteraanzicht:
full

Koppelingsschoenen:
full

Compleet met koppelingstrommel:
full
 
Thanks voor het plaatsen van de foto's.

Wat kost zo'n koppelingshuis? Die van mij schokt ook soms wat, dus die zal over enkele tienduizenden km's zeker aan de beurt zijn. Nu 15.000 km.

En heeft iemand nog een idee voor een stille helm? Schubert vind ik eigenlijk te duur, maar zoek eigenlijk wel een iets stillere helm dan die ik mu heb, mt helm) gaat met name om goede isolatie, afsluiting vd onderkant etc. Heb nl het hoge windscherm, dus aërodynamica gaat niet echt op.
 
Wat kost zo'n koppelingshuis? Die van mij schokt ook soms wat, dus die zal over enkele tienduizenden km's zeker aan de beurt zijn. Nu 15.000 km.

En heeft iemand nog een idee voor een stille helm? Schubert vind ik eigenlijk te duur, maar zoek eigenlijk wel een iets stillere helm dan die ik mu heb, mt helm) gaat met name om goede isolatie, afsluiting vd onderkant etc. Heb nl het hoge windscherm, dus aërodynamica gaat niet echt op.

Mogelijk is het schokken weg als je alleen de koppelingstrommel "Clutch bell" vervangt. Je kunt evt. de koppelingsschoenen iets opruwen met schuurpapier.

Prijs clutch bell varieert tussen de Euro 11.63 en 60 Euro. Verzendkosten zijn ongeveer 7.50 Euro.
Honda PCX 125i - Parts & Accessories Shop

Een complete set, zoals ik heb gekocht, kostte 69.99, echter achteraf gezien raad ik deze af voor de PCX-125 van 2011. Het gaat om deze:
clutch pulley assy with bell for Honda PCX 125i 4T 10-12 JF28

Reden: topsnelheid stuk lager, duidelijk meer toeren boven de 80km/u en ik hoor bij stationair toerental de riem iets klapperen (klinkt alsof de motor 'dieselt'). Mogelijk is de veer en de maat poelie toch iets anders, ondanks dat het onderdeel verder prima past. Ik durf de veer niet zelf te vervangen, heb ik geen gereedschap voor. Vandaar laat ik de lagers in het originele koppelingshuis vervangen door een motorzaak en maak dan wel gebruik van de nieuwe "Clutch bell".

Mogelijk had ik die van 99.99 Euro moeten bestellen, die voor de Honda SH125/150.



Betreft de helm, ik heb sinds december 2016 een Nolan Absolute N104 FluoGeel, en heb er een N-com B5 in laten bouwen voor de TomTom en er zit een FM radio in. Zonder radio kostte deze zo'n 400 Euro, met radio 600 Euro. Deze Nolan is aanzienlijk stiller dan mijn vorige Airoh SV55, oordopjes waren absoluut een vereiste. De Nolan is zo stil, dat ik voor korte ritten (woon-werk enkele reis a 22km) ik geen oordopjes meer gebruik. De Schuberth C3 Pro of nieuwste C4 is nog stiller maar nog veel duurder. De Nolan (maat XL) is duidelijk groter dan de Airoh (ook maat XL), de Nolan past niet onder de PCX-125 buddysit.
 
Een complete set, zoals ik heb gekocht, kostte 69.99, echter achteraf gezien raad ik deze af voor de PCX-125 van 2011. Het gaat om deze:
clutch pulley assy with bell for Honda PCX 125i 4T 10-12 JF28

Reden: topsnelheid stuk lager, duidelijk meer toeren boven de 80km/u en ik hoor bij stationair toerental de riem iets klapperen (klinkt alsof de motor 'dieselt'). Mogelijk is de veer en de maat poelie toch iets anders, ondanks dat het onderdeel verder prima past. Ik durf de veer niet zelf te vervangen, heb ik geen gereedschap voor. Vandaar laat ik de lagers in het originele koppelingshuis vervangen door een motorzaak en maak dan wel gebruik van de nieuwe "Clutch bell".

Mogelijk had ik die van 99.99 Euro moeten bestellen, die voor de Honda SH125/150.

.

Heb je je oude koppeling nog? Als ik je klachten zo lees, hoef je enkel de originele drukveer in je nieuwe koppeling te zetten. Ik vermeod dat je klachten daarmee opgelost zijn.

Terwijl ik dit schrijf, lees ik pas dat je dat zelf ook al bedacht hebt. Neem je koppelingen even mee naar de "brommerzaak om de hoek". Dat is 5 minuten werk, als dat geen service is dan kost het op z'n hoogst een kleinigheid.
 
@ Rhedvr thanks voor de uitleg, hoop dat hij nog enkele duizenden km's meegaat, maar in tegenstelling tot een auto, kost het bij een PCX maar een fractie als je het moet vervangen.

VWB de helm, ga ik zeker eens bekijken, Nolan helmen. Alleen hoef ik zelf geen communicatie erin, althans, zou opzich wel lekker zijn een radiootje, maar gewoon drie kwartier naar huis sturen zonder muziek heeft ook wel iets.
Op het forum vind echter niet iedereen het een even stille helm, heb jij hem in combinatie met een hoog of lager scherm? (heb zelf de hoge)
Ben met name benieuwd of de onderkant een beetje winddicht is / goed afsluit.
 
Heren in hoeverre moet ik rekening houden met een km-stand van 20.000 als ik een 2ehands pcx wil kopen? Zijn er dan al zaken die behoorlijk gesleten hebben? Naast de standaard slijtagedelen.

Of is het wijzer om wat meer uit te geven aan een model dat minder heeft gelopen.
 
Heren in hoeverre moet ik rekening houden met een km-stand van 20.000 als ik een 2ehands pcx wil kopen? Zijn er dan al zaken die behoorlijk gesleten hebben? Naast de standaard slijtagedelen.

Of is het wijzer om wat meer uit te geven aan een model dat minder heeft gelopen.
Mijn PCX150 van 2013 zit nu tegen de 20.000 km en ik heb niet het idee dat er al iets op is behalve de vario-snaar. Die ga ik dus binnenkort (laten) vervangen. Waarschijnlijk doe ik dan de hele variator. Wordt dan een DrPully of een Malosi. Kan ik zeker weer 20.000 km verder :] .
 
Die van mij zit op 17000km en heb al een nieuwe snaar liggen, hoewel de breedte nog steeds boven de vervangswaarde ligt. Afgelopen winter de kleppen gesteld (om de 10000km), olie en koelvloeistof vervangen. Wil eigenlijk nog de remvloeistof vervangen. Mijn PCX is van 2010, en deze is nog nooit ververst.
Verder even naar de middenbokophanging kijken. Bij de eerste bouwjaren kunnen de gegoten blokdelen, waarin het middenbok draait, scheuren. Waarschijnlijk door te enthousiast opbokken of ander mishandelarij. Bij latere bouwjaren is het gegoten blokdeel voorzien van een schoor.
De PCX staat bekend als betrouwbaar en kan een veelvoud van 20000km rijden
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan