Honda PCX 125/150 deel 5

Ook hier vraag de PCX een beetje onderhoud. Hetzelfde probleem als 3 jaar en 6000km terug. Bij wegrijden zakt het toerental een paar tellen aanzienlijk terug om vervolgens weer op het normale niveau te komen. Toen het vet vervangen in koppeling. Origineel Honda vet heeft 17000km zijn werk gedaan. Shell vet, gekocht met de specificaties volgens het wphb, 6000km. Ook Murphy heeft zich er mee bemoeid. Probleem openbaarde zich vrijdagavond, net in een weekend dat voor 110% gevuld was. Heb de vorige keer een unster van het werk gebruikt om de 39mm moer met het juiste moment vast te zetten. Werk is inmiddels failliet en de 4 bezochte dhz zaken waren of dicht of hadden geen unster. I.v.m. een verbouwing van de zolder was de garage volgestouwd met rommel van de bovenste verdieping. Ben een halve avond bezig geweest om een beetje ruimte te creeeren.
Vind het overigens vreemd dat mijn PCX als enige die probleem heeft. Het lijkt erop dat de poulies van de koppeling niet helemaal naar buiten gaan, waardoor de riem niet de maximale diameter benut.
De zondagavond maar gebruikt voor leeg ruimen en onderdelen demonteren. De PCX heeft inmiddels 23000km gereden. Is dit het moment om de riem te wisselen? Heb de breedte nog niet opgemeten.
Volgens het boekje vervangen aan 24.000km ik heb het aan 28.000km gedaan. Hier op het forum heeft iemand ermee gereden tot hij brak als test. Weet niet hoeveel km maar zal eens opzoeken.
 
Ook hier vraag de PCX een beetje onderhoud. Hetzelfde probleem als 3 jaar en 6000km terug. Bij wegrijden zakt het toerental een paar tellen aanzienlijk terug om vervolgens weer op het normale niveau te komen. Toen het vet vervangen in koppeling. Origineel Honda vet heeft 17000km zijn werk gedaan. Shell vet, gekocht met de specificaties volgens het wphb, 6000km. Ook Murphy heeft zich er mee bemoeid. Probleem openbaarde zich vrijdagavond, net in een weekend dat voor 110% gevuld was. Heb de vorige keer een unster van het werk gebruikt om de 39mm moer met het juiste moment vast te zetten. Werk is inmiddels failliet en de 4 bezochte dhz zaken waren of dicht of hadden geen unster. I.v.m. een verbouwing van de zolder was de garage volgestouwd met rommel van de bovenste verdieping. Ben een halve avond bezig geweest om een beetje ruimte te creeeren.
Vind het overigens vreemd dat mijn PCX als enige die probleem heeft. Het lijkt erop dat de poulies van de koppeling niet helemaal naar buiten gaan, waardoor de riem niet de maximale diameter benut.
De zondagavond maar gebruikt voor leeg ruimen en onderdelen demonteren. De PCX heeft inmiddels 23000km gereden. Is dit het moment om de riem te wisselen? Heb de breedte nog niet opgemeten.

Ik zou zeker de riem eens vervangen! als je toch de boel open hebt direct een nieuwe riem opleggen. Zijn de veertjes in de koppeling nog wel goed? en hoe zit het met de rollen in de vario? Volgens mij ook zaken die daarmee samenhangen? (voor zover mijn beperkte technische kennis)
 
De PCX staat weer in elkaar. Koppeling uit elkaar gehaald, schoon gemaakt en voorzien van nieuw vet. Omdat de zaak toch uit elkaar lag,
de variator ook gereinigd. De riem had een breedte van 21.5mm en dus nog 0.5mm boven de slijtagelimiet van Honda. Verder geen rafels of id. Wel
kleine scheurtjes over de breedte van de riem tussen de tanden. We hebben de gok maar gewaagd. Ook de veerlengte was nog boven de slijtagegrens.

Bij het samenstellen van de koppeling even moeders de vrouw gevraagd. Ik heb de veer samengedrukt waarbij moeders de moer heeft gemonteerd.
De koppeling heeft een 39mm moer waar geen dop voor te krijgen is. Had daar bij de vorige schoonmaakbeurt al een vergrote Bahco
gekocht. Samen met een bagageweger van Coolblue konden we de gevraagde 54Nm realiseren. (16kg op een arm van 33cm)
De bagageweger is daarbij ook nog eens voorzien van een makkelijk handvat en digitale uitlezing. Werkt een stuk makkelijker dan de veerunster van het werk.

Nu even een proefrit en tanken.
 
PCX rijdt weer als vanouds. Nogmaals vreemd dat alleen mijn PCX hiervan last heeft.
Vanavond een iets langere proefrit naar het werk.
 
Pcx Heeft zijn 1000 beurt gehad.
Ervaring tot nu toe:Top max 108 op teller
Verbruik 1:47,verbruiksmeter is 99% correct..
Was bij de vorige modellen wel anders.
Achterband is er door dealer opnieuw opgezet,hobbelen is iets minder.
Pcxjes worden met slappe banden in het krat als een idioot aangespannen met als resultaat een deuk in de banden,dealer is met Honda in conclaaf.
Digitale display is super,een verbetering.
Bij het wegrijden klinkt er een gezoem in het vooronder,iets electronisch,doet ie bij tijd en wijle ook onder het rijden.
Dealer weet niet wat het is,wordt vervolgt.
Hoge Fabbri scherm is super,100 x beter dan Givi.
Verder tevreden.
 
Pcx Heeft zijn 1000 beurt gehad.
Ervaring tot nu toe:Top max 108 op teller
Verbruik 1:47,verbruiksmeter is 99% correct..
Was bij de vorige modellen wel anders.
Achterband is er door dealer opnieuw opgezet,hobbelen is iets minder.
Pcxjes worden met slappe banden in het krat als een idioot aangespannen met als resultaat een deuk in de banden,dealer is met Honda in conclaaf.
Digitale display is super,een verbetering.
Bij het wegrijden klinkt er een gezoem in het vooronder,iets electronisch,doet ie bij tijd en wijle ook onder het rijden.
Dealer weet niet wat het is,wordt vervolgt.
Hoge Fabbri scherm is super,100 x beter dan Givi.
Verder tevreden.

108 op de teller , heb ik nog nooit gedaan , rijd alleen op 50 , 60 en stukje 80 weg , nog nooit geen snelweg gezien met mijn PCX , super zuinig dat wel , vorige week 288km gereden en met moeite 6 liter er in .
Maar als ik het goed lees heb je nog steeds een ovaal bandje ,is je velgje dan wel mooi rond en dat zoemen is dat niet iets van de brandstofpompje / injectie , heb ik ook bij een oudere auto gehad .
Vind zelf 1 ding aan mijn PCX minder , wind gevoelig, komt ook denk ik omdat er een topkoffertje opstaat en de kleine wieltjes dat dit geen perfecte kombinbatie is , voor de rest super .
 
Vind zelf 1 ding aan mijn PCX minder , wind gevoelig, komt ook denk ik omdat er een topkoffertje opstaat en de kleine wieltjes dat dit geen perfecte kombinbatie is , voor de rest super .

Wat dacht je van zn gewicht ;)

Ff wat meer naar de Mcdrek, is ie ook wat koers vaster. Of je bergruimte vol storten met beton O-) ligt ie letterlijk en figuurlijk als een blok op de weg
 
Heeft iemand recent zn snaar opgemeten? Mijne zit op 22mm, ik heb 12500km gereden. 21 mm is de vervang dikte, gemiddeld doen ze 24000km. Iemand enig idee hoe de originele dikte is van een nieuwe snaar?
 
Laatst bewerkt:
Breedte nieuwe Malossi riem, ongeveer 22mm, geplaatst bij 68050km:
Ik ga deze riem vervangen bij 100000km.

Breedte oude riem op moment van vervanging, ongeveer 21mm:

Toestand tweede riem bij 68950 km, vervangen bij 35999 km = 32951km gereden:

Toestand eerste riem na 35999 (LOL):

Schept een hoop duidelijkheid!! Dankjewel.
 
Heb het zelfde probleem, ook sputteren en inhouden en bijna uitvallen.

Vermoed ook de benzine pomp. Is goed zelf te doen.

Ik heb hem hier goedkoper gevonden:


Was de benzinepomp het probleem?
Zou het kunnen dat ze niet tegen E10 euro95 kunnen? Ik tank die al 38.000km?

De kleppen zouden ook bekeken geweest zijn maar ik hoor nu getik???
 
Was de benzinepomp het probleem?
Zou het kunnen dat ze niet tegen E10 euro95 kunnen? Ik tank die al 38.000km?

De kleppen zouden ook bekeken geweest zijn maar ik hoor nu getik???

Ik tank mijn 2 wielers altijd af met 98 , ook mijn vorige , de dealer waar ik in onderhoud ben adviseert om 98 te tanken en 95 links te laten liggen , is misschien iets duurder maar schijnt ook beter te zijn voor het motortje en met die zuinigheid van de pcx valt de prijs wel mee .
 
Was de benzinepomp het probleem?

Pomp vervangen en loopt weer als een zonnetje. Is met een uurtje werk zelf prima te doen als je alleen de pomp vervangt.

Filter was helemaal bruin en zal waarschijnlijk wel verstopt zitten. Geen idee of het filter ook los te vervangen is, maar dat zou dan een nog goedkopere oplossing zijn.
 
Hoera!! :)

Ik heb sinds aanschaf van de pcx, feb 2018 een soort resonantie in mn eindoverbrenging. Voelbaar in de voeten tussen 60 en 80 km/h. Super irritant. Met flinke tegenwind werd de trilling ook harder.
Kort na aanschaf alle 6 lagers van de eindoverbrenging vervangen. Ondanks dat die niet helemaal fris meer waren, was de resonantie niet weg.
Van de week 2 koppeings lagers binnen gekregen van partzilla. Kort daarna de ringsleutel van ali, om de koppeling eraf te halen.
Enfin, het geheel uit elkaar gehaald. Viel me op dat er ondanks geen voelbare slijtage van de lagers, het geheel wel in elkaar zat met een lading (grafiet?) vet waar een oude olietanker jaloers op zou zijn.
Alles mooi schoon, nieuwe lagers in de vriezer en het huis even opgewarmd. Alle lagerdelen ingesmeerd met vers lagervet en de geleidestiften met neverseez. Alles weer conform manual in elkaar, en de trilling is weg! :}:}
 

Bijlagen

  • 37357A69-4570-4C4F-A4EC-0D4BE868AEBC.jpeg
    37357A69-4570-4C4F-A4EC-0D4BE868AEBC.jpeg
    135,4 KB · Weergaven: 13
  • 108E2BC4-0B13-438F-B1F5-4A0B17AC0350.jpeg
    108E2BC4-0B13-438F-B1F5-4A0B17AC0350.jpeg
    199,7 KB · Weergaven: 22
  • A7E469E3-8E23-43FE-BF76-C3616DA8189C.jpeg
    A7E469E3-8E23-43FE-BF76-C3616DA8189C.jpeg
    150,5 KB · Weergaven: 16
  • A37FDFD4-5BC0-43F2-91D1-0C4AEA10C6A6.jpeg
    A37FDFD4-5BC0-43F2-91D1-0C4AEA10C6A6.jpeg
    170,3 KB · Weergaven: 15
  • DB492B74-55A9-41D2-A299-9C3019885F67.jpeg
    DB492B74-55A9-41D2-A299-9C3019885F67.jpeg
    154,3 KB · Weergaven: 12
  • 1D83D96A-7238-49B9-9940-C6F80B49343C.jpeg
    1D83D96A-7238-49B9-9940-C6F80B49343C.jpeg
    179,4 KB · Weergaven: 13
  • C861AE7C-B8F4-4C51-8F2F-495BDF6F5708.jpeg
    C861AE7C-B8F4-4C51-8F2F-495BDF6F5708.jpeg
    101,2 KB · Weergaven: 16
  • E707E2C1-CA49-4682-AB74-543680562885.jpeg
    E707E2C1-CA49-4682-AB74-543680562885.jpeg
    193 KB · Weergaven: 15
  • 0BC7A926-3E13-49E2-9F94-1915A0BB7BA3.jpeg
    0BC7A926-3E13-49E2-9F94-1915A0BB7BA3.jpeg
    180,4 KB · Weergaven: 13
Goed bezig @lompje
Ik heb zelf inmiddels weer een paar honderd km opzitten, de eersten sinds september vorig jaar nadat ik afstapte zonder te vertragen.
1389942

De rode delen waren zwart, zowel wat duidelijk te zien is als onder de treeplanken. Ook de treeplanken waren gaar, net als een stuurgewicht en de badkuip.

Ik moet de koffer nog fixen, die is naast het scharnier naar beneden goed ingescheurd. Heb alleen nog niet bedacht hoe ik dat ga doen.

Stiekem best een stevig ding, die pcx.
 
Exit PCX.

Nog steeds geen nieuwe banden,Honda boeit het allemaal voor geen meter.
onder het rijden hobbelt ie,met remmen schokt hij,weet niet of het aan de banden ligt of aan het schijfje.
Sleutel is maar moeizaam in het contactslot te krijgen,ondanks inspuiten met speciale olie.
Door het tft scherm loopt van beneden naar boven een dikke blauwe streep,de cijfers lichten in verschillende sterktes op.
Om de haverklap zoemt er enkele seconden in het vooronder iets,dealer weet niet wat het is,zelf denk ik aan het abs systeem.
Stationair hakkelt hij,kan mss aan het toerental liggen,ik weet het niet.
Dit is mijn 5e PCX,en de enige waar ik problemen,en een slecht gevoel bij heb.
Volgende week komt er een Burgman 200:)
 
Klinkt niet goed voor een nieuw model. Op je strepen staan zou ik zeggen.
De mijne is intussen verkocht, nog een mooie prijs voor gekregen met 38.000km.
Weet niet wat de volgende wordt. Als ik bij Honda blijf zal het een Forza worden. 2de keus is Yamaha x max. Anders Kymco xtown of Sym Cruisym
 
Laatst bewerkt:
Exit PCX.

Nog steeds geen nieuwe banden,Honda boeit het allemaal voor geen meter.
onder het rijden hobbelt ie,met remmen schokt hij,weet niet of het aan de banden ligt of aan het schijfje.
Sleutel is maar moeizaam in het contactslot te krijgen,ondanks inspuiten met speciale olie.
Door het tft scherm loopt van beneden naar boven een dikke blauwe streep,de cijfers lichten in verschillende sterktes op.
Om de haverklap zoemt er enkele seconden in het vooronder iets,dealer weet niet wat het is,zelf denk ik aan het abs systeem.
Stationair hakkelt hij,kan mss aan het toerental liggen,ik weet het niet.
Dit is mijn 5e PCX,en de enige waar ik problemen,en een slecht gevoel bij heb.
Volgende week komt er een Burgman 200:)

Dat klinkt niet best. Weet wel dat bijv. 2013 versie ook wat zaken in zaten die in latere versies verbeterd waren, maar van een nieuw, doorontwikkeld model zou je dat toch niet verwachten.

Vind persoonlijk de Burgmannen niet heel mooi, of in elk geval niet mooier dan de PCX en ook behoorlijk duur nog , minstens € 5000. Vind de Yamaha Nmax ook wel mooi.

Ik ben tot en met de huidige 43.000 km nog zeer tevreden met de PCX, alleen dacht ik het knipperlicht probleem opgelost te hebben maar dat blijft terug komen.
Enige wat helpt om het rechterknipperlicht aan te krijgen (soms doet hij het wel direct) is om de alarmlichten en het rechterknipperlicht tegelijk aan te doen. Daarna doet de rest van de rit het rechterknipperlicht het doorgaans wel. Beetje vervelend, maar heb geen zin om er veel geld aan te besteden om het definitief te laten verhelpen.

Had achteraf wellicht garantie moeten claimen, deed zich binnen 2 jaar na aanschaf voor dacht ik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan