Honda PCX 125/150 deel 5

Jaarlijkse pulley / koppeling checkup. Bij 12700 km zijn er nieuwe koppelings lagers ingegaan. Nu met 16500 ff kijken hoe het vet zich gehouden heeft. Meteen ff schoon zover het kon en vers vet ertussen.
Meteen de ali 15g rollers eruit en pulley 13,5g rollers er weer in.
800cc verse olie erin, oilscreen schoon.
van het weekend de klepjes en dan kunnen we weer gaan tot 24000. Dan meteen met nieuwe riem.

8-)

Exact zelfde gedaan gisteren :} ik moest nieuwe lagers erin freubelen! ik heb voor de buitenkant koppeling, die 3 pinnetjes MoS2 vet gebruikt..nu is de roggel weg bij het rondraaien wiel!
 
Laatst bewerkt:
Ik zie hier in Turkije er héél veel zo rond rijden.
 

Bijlagen

  • 20191023_132032.jpg
    20191023_132032.jpg
    126,7 KB · Weergaven: 14
Exact zelfde gedaan gisteren :} ik moest nieuwe lagers erin freubelen! ik heb voor de buitenkant koppeling, die 3 pinnetjes MoS2 vet gebruikt..nu is de roggel weg bij het rondraaien wiel!

Ook hier herrie bij het achterwiel en tijdens het rijden.
Begrijp ik goed dat alleen het vet plaatsen al de boel kan verhelpen?
 
Hallo Allemaal,
Ik heb sinds 5 maanden een pcx 150 nu is vrijdag de riem geknapt bij km stand 17000 dit was een gates powerlink. Ik heb er één 12 gram DR pulley inzitten. Vrijdag gesleuteld totdat ik het weer gefixt had. Nieuwe riem erop een Bando en nu is deze binnen 100 km alweer geknapt !!! Heeft iemand een idee wat er verkeerd gaat?

Mogelijk werkt je torque driver achter niet goed. Door slijtage in de groeven, of vet te kort. Dan staat de riem het ene moment te strak en volgende moment te los. Hierdoor kan hij breken.
 
Zo de PCX heeft nieuwe balhoofdlagers. Stuurt weer strak. De monteur had er behoorlijk wat werk aan, dus was een dure grap, 290 euro. Kappenwerk sluit helaas bij het stuur niet helemaal mooi meer aan, maar kan het zelf ook niet. Mja, alles bij elkaar hou ik van de 18 cent km vergoeding (soms 24 cent) 7 cent per kilometer over. Kosten per km zijn ongeveer 11 cent. Hier zijn dan benzine, vaste lasten en onderhoud al vanaf. Ik denk dat je geen enkel klein autootje hiervoor kan rijden. Ik denk dat als je de afschrijving ook meeneemt er zo'n 3 a 4 cent per km overblijft. Echter ik doe de PCX nog niet weg, de grootste afschrijving is al geweest, dus die verhouding zal nog verbeteren. Het levert me per saldo in elk geval geld op om naar mijn werk te komen. Dat ik in vergelijking met zelf sleutelaars veel geld kwijt ben aan onderhoud zal me een zorg zijn, dat compenseer ik elders wel weer. Overigens binnenkort een cursus, moet ik 10 x maartoe, 1500 km in totaal, dat zijn duurdere kilometers die mij per km, 24 cent belastingvrij opleveren, heb ik deze reparatie er alweer uit. Maar voor nu hoop ik er de konende 10.000 km weinig aan te hoeven laten doen.
 
Zo de PCX heeft nieuwe balhoofdlagers. Stuurt weer strak. De monteur had er behoorlijk wat werk aan, dus was een dure grap, 290 euro. Kappenwerk sluit helaas bij het stuur niet helemaal mooi meer aan, maar kan het zelf ook niet. Mja, alles bij elkaar hou ik van de 18 cent km vergoeding (soms 24 cent) 7 cent per kilometer over. Kosten per km zijn ongeveer 11 cent. Hier zijn dan benzine, vaste lasten en onderhoud al vanaf. Ik denk dat je geen enkel klein autootje hiervoor kan rijden. Ik denk dat als je de afschrijving ook meeneemt er zo'n 3 a 4 cent per km overblijft. Echter ik doe de PCX nog niet weg, de grootste afschrijving is al geweest, dus die verhouding zal nog verbeteren. Het levert me per saldo in elk geval geld op om naar mijn werk te komen. Dat ik in vergelijking met zelf sleutelaars veel geld kwijt ben aan onderhoud zal me een zorg zijn, dat compenseer ik elders wel weer. Overigens binnenkort een cursus, moet ik 10 x maartoe, 1500 km in totaal, dat zijn duurdere kilometers die mij per km, 24 cent belastingvrij opleveren, heb ik deze reparatie er alweer uit. Maar voor nu hoop ik er de konende 10.000 km weinig aan te hoeven laten doen.

dus je brengt em voor reparatie, en krijgt em retour met kappen die niet meer knap op elkaar zitten?

:X
 
dus je brengt em voor reparatie, en krijgt em retour met kappen die niet meer knap op elkaar zitten?

:X

Haha, nou alleen de aansluiting bij het stuur is net niet zoals het zou moeten. De rest zit gewoon netjes. Maar dat de PCX gewoon een klote ding is voor wat betreft kappen is algemeen bekend, dus tja. De Honda dealer had hem ook niet exact teruggeplaatst bij de laatste werkgroep actie. Aangezien die toch al goeddeels is afgeschreven vind ik t ook niet erg.
 
Haha, nou alleen de aansluiting bij het stuur is net niet zoals het zou moeten. De rest zit gewoon netjes. Maar dat de PCX gewoon een klote ding is voor wat betreft kappen is algemeen bekend, dus tja. De Honda dealer had hem ook niet exact teruggeplaatst bij de laatste werkgroep actie. Aangezien die toch al goeddeels is afgeschreven vind ik t ook niet erg.

Daar heb ik toch een andere mening over... als je geld betaald mag je verwachten dat ze de kappen niet verkrachten. Zeker niet bij een honda dealer.
 
Daar heb ik toch een andere mening over... als je geld betaald mag je verwachten dat ze de kappen niet verkrachten. Zeker niet bij een honda dealer.
:^
Bij mij zitten de kappen ook niet lekker meer maar ik ben dan ook een ramp op dit gebied en doe wel alles zelf. Van een professioneel sleutelaar welke ik gewoon betaal incl btw verwacht ik dat werkelijk alles volgens specificaties of klantwensen gebeurt.
 
Mogelijk werkt je torque driver achter niet goed. Door slijtage in de groeven, of vet te kort. Dan staat de riem het ene moment te strak en volgende moment te los. Hierdoor kan hij breken.
Mogelijk werkt je torque driver achter niet goed. Door slijtage in de groeven, of vet te kort. Dan staat de riem het ene moment te strak en volgende moment te los. Hierdoor kan hij breken.
Waarschijnlijk had ik de riem verkeerd om gemonteerd er stond geen draai richting op maar heb nu geleerd als je hem erop legt met de teks zo dat je het kunt lezen is het goed.
Heb nu weer één gates powerlink gemonteerd en twee ringetjes ertussen die ik bij Maksor in olst heb opgehaald prima uitleg gehad wat ik moest doen om te verkomen dat de riem het carter raakt heb de contact gehad met de vorige eigenaar er zit ook één vario van Yuminashi in weet niet of de riem daarom zo hoog in de vario kwam.
 
Hallo, even voorstellen!
Mijn naam is Léon, sinds vandaag de trotse bezitter van een mooie rode PCX150 uit 2014 met 17000 km op de teller.
25 Jaar motor gereden (laatste was een K1400GTR), paar jaar niets, en nu deze mooie scooter voor mijn nieuwe woon-werk (50km pd).
Voor onderhoud e.d. echt aangewezen op de dealers (want: 2 vreselijk linkerhanden wat techniek betreft...), maar dat mag de pret niet drukken!!!
Uit de papieren van de vorige eigenaar blijkt dat de laatste onderhoudsbeurt juli 2018 was.
Ik wil hem voor de zekerheid toch even laten checken door de lokale scootergarage hier, zijn er nog tips voor een extra check?
Dank vast en ik ga eens flink teruglezen in dit forum!
Gr. Léon
 
Hallo, even voorstellen!
Mijn naam is Léon, sinds vandaag de trotse bezitter van een mooie rode PCX150 uit 2014 met 17000 km op de teller.
25 Jaar motor gereden (laatste was een K1400GTR), paar jaar niets, en nu deze mooie scooter voor mijn nieuwe woon-werk (50km pd).
Voor onderhoud e.d. echt aangewezen op de dealers (want: 2 vreselijk linkerhanden wat techniek betreft...), maar dat mag de pret niet drukken!!!
Uit de papieren van de vorige eigenaar blijkt dat de laatste onderhoudsbeurt juli 2018 was.
Ik wil hem voor de zekerheid toch even laten checken door de lokale scootergarage hier, zijn er nog tips voor een extra check?
Dank vast en ik ga eens flink teruglezen in dit forum!
Gr. Léon

Hoi Leon! Welkom, eindelijk ook weer eens iemand met 2 linkerhanden, net zoals ik:) (er zitten best wat handige sleutelaars in dit topic namelijk;)

Wat is er aan onderhoud gedaan? Met 17.000 km hoeft er vrij weinig te gebeuren. Het is nog te vroeg om de riem te laten vervangen, (hoeft pas bij 24.000 km) maar kan opzich wel als je hem toch wegbrengt voor onderhoud. Ik zou namelijk toch eens in het jaar de olie laten vervangen. Verder belangrijk om te weten of de klepspeling al weleens gecontroleerd is, anders zou ik dat ook laten doen.

Officieel moet de klepspeling iedere 4.000 km gecontroleerd worden, maar de meesten, waaronder ik, doen dat echter eens in de 12.000 km)

Als de klepspeling dus vrij recent nog gecontroleerd is, zou je nu kunnen volstaan met een beetje nieuwe olie.

Verder is het belangrijk om te weten welke banden er onder zitten, als er IRC banden om zitten is het goed te weten dat die bij regen erg weinig grip bieden. (ik zou ze vervangen, ben er zelf ooit eens mee onderuit gegaan)

Veel plezier met de PCX in elk geval! 50 km per dag is een mooie afstand!
 
Hallo, even voorstellen!
Mijn naam is Léon, sinds vandaag de trotse bezitter van een mooie rode PCX150 uit 2014 met 17000 km op de teller.
25 Jaar motor gereden (laatste was een K1400GTR), paar jaar niets, en nu deze mooie scooter voor mijn nieuwe woon-werk (50km pd).
Voor onderhoud e.d. echt aangewezen op de dealers (want: 2 vreselijk linkerhanden wat techniek betreft...), maar dat mag de pret niet drukken!!!
Uit de papieren van de vorige eigenaar blijkt dat de laatste onderhoudsbeurt juli 2018 was.
Ik wil hem voor de zekerheid toch even laten checken door de lokale scootergarage hier, zijn er nog tips voor een extra check?
Dank vast en ik ga eens flink teruglezen in dit forum!
Gr. Léon

Als eerste proficiat met de aankoop en natuurlijk vele en fijne km's met de PCX, als je er 1 met led verlichting heb rondom , gaat om de koplamp unit zeg maar , ook eens kijken op het RDW of bij jou de modificatie al is uit gevoerd , daar was dit jaar een terug roep actie voor namelijk .
 
Laatst bewerkt:
QUOTE="LeonJ69, post: 29321009, member: 251139"]
Hallo, even voorstellen!
Mijn naam is Léon, sinds vandaag de trotse bezitter van een mooie rode PCX150 uit 2014 met .................
Dank vast en ik ga eens flink teruglezen in dit forum!
Gr. Léon
[/QUOTE]

Hoi, gefeliciteerd met je PCX 150. Ik zelf heb een PCX (125 helaas) van 2011, ook 2e hands over genomen. Inderdaad is het belangrijk om de kleppen te stellen zoals
@Jessedew aan geeft. Ik zou zelf voor m'n eigen gemoed rust nu olie verversen. Lijkt me niet moeilijk om het zelf te doen.Een zwak punt is de koppeling bij het achterwiel. Wanneer je de motor vooruit duwt kun je de lagers eventueel horen. Gezien de leeftijd en km stand zal dit nog niet aan de orde zijn. Veel plezier er mee. Ga je ook in de winter er mee naar je werk? Dan zou ik iets dunnere olie 5w40 gebruiken
 
Laatst bewerkt:
Hoi Leon! Welkom, eindelijk ook weer eens iemand met 2 linkerhanden, net zoals ik:) (er zitten best wat handige sleutelaars in dit topic namelijk;)

Wat is er aan onderhoud gedaan? Met 17.000 km hoeft er vrij weinig te gebeuren. Het is nog te vroeg om de riem te laten vervangen, (hoeft pas bij 24.000 km) maar kan opzich wel als je hem toch wegbrengt voor onderhoud. Ik zou namelijk toch eens in het jaar de olie laten vervangen. Verder belangrijk om te weten of de klepspeling al weleens gecontroleerd is, anders zou ik dat ook laten doen.

Officieel moet de klepspeling iedere 4.000 km gecontroleerd worden, maar de meesten, waaronder ik, doen dat echter eens in de 12.000 km)

Als de klepspeling dus vrij recent nog gecontroleerd is, zou je nu kunnen volstaan met een beetje nieuwe olie.

Verder is het belangrijk om te weten welke banden er onder zitten, als er IRC banden om zitten is het goed te weten dat die bij regen erg weinig grip bieden. (ik zou ze vervangen, ben er zelf ooit eens mee onderuit gegaan)

Veel plezier met de PCX in elk geval! 50 km per dag is een mooie afstand!
en om dan de tegenspreker te zijn, ik heb een nieuwe voorband in de schuur maar met 30.000km is de origignele IRC voor nog steeds niet helemaal op. ik heb dus in 1.5 jaar ongeveer 25.000km gereden dus niet enkel met mooi weer.

verder heeft jesse natuurlijk helemaal gelijk, klepspelingcontrole is belangrijk in de eerste km's. na een bepaalde km stand verlopen die niet zo snel meer.
olie moet altijd of na x km of na x tijd. bij motorfietsen is die laatste bijna altijd 1 jaar. zeker gezien de hoeveelheid olie welke erin gaat zou ik dit altijd doen, vooral als je (of een buurman) het zelf kunt.

denk ook aan de leeftijd van de remvloeistof, deze mag eigenlijk maar 2 jaar als je hem niet kunt of wilt testen. hij gaat er niet om stuk en bij enkel rustig remmen is er zelfs na 3 jaar nog niets aan de hand maar bij herhaaldelijk stevig remmen heb je kans op kokende remvloeistof waardoor je veel druk verliest en dus niet meer kunt remmen. klinkt spannender dan het is, kun je vast wel iets over vinden op het interwebs
 
Als eerste proficiat met de aankoop en natuurlijk vele en fijne km's met de PCX, als je er 1 met led verlichting heb rondom , gaat om de koplamp unit zeg maar , ook eens kijken op het RDW of bij jou de modificatie al is uit gevoerd , daar was dit jaar een terug roep actie voor namelijk .
Vorige eigenaar overhandigde mij inderdaad de brief hierover en gaf aan dat hij dat nog niet had laten doen. Daar ga ik van de week even een afspraak voor maken.
 
en om dan de tegenspreker te zijn, ik heb een nieuwe voorband in de schuur maar met 30.000km is de origignele IRC voor nog steeds niet helemaal op. ik heb dus in 1.5 jaar ongeveer 25.000km gereden dus niet enkel met mooi weer.

verder heeft jesse natuurlijk helemaal gelijk, klepspelingcontrole is belangrijk in de eerste km's. na een bepaalde km stand verlopen die niet zo snel meer.
olie moet altijd of na x km of na x tijd. bij motorfietsen is die laatste bijna altijd 1 jaar. zeker gezien de hoeveelheid olie welke erin gaat zou ik dit altijd doen, vooral als je (of een buurman) het zelf kunt.

denk ook aan de leeftijd van de remvloeistof, deze mag eigenlijk maar 2 jaar als je hem niet kunt of wilt testen. hij gaat er niet om stuk en bij enkel rustig remmen is er zelfs na 3 jaar nog niets aan de hand maar bij herhaaldelijk stevig remmen heb je kans op kokende remvloeistof waardoor je veel druk verliest en dus niet meer kunt remmen. klinkt spannender dan het is, kun je vast wel iets over vinden op het interwebs

Nieuwe bandjes zitten er inderdaad al onder. Voor zover ik kan terugzien (ik mis 1 oude factuur, de rest zat erbij) is 2 jaar geleden de olie ververst. Remolie en kleppen stellen kan ik niets over terugvinden.
Ik rij morgen even langs en dan laat ik ze even kijken of dat nodig is. Zijn eerlijke lui, al eerder meegemaakt met de scooter van mijn dochter dat ik vroeg iets te doen en ze bij ophalen terugkoppelde dat dat niet nodig was en ook niet in rekening gebracht is.

Vandaag een lekker stukje gestuurd met mijn dochter achterop, om eens echt te beleven hoe hij rijdt.
Conclusie: trekt snel op, makkelijk op snelheid te houden, stuurt makkelijk, stabiel, start-stop werkt goed.
Klein stukje snelweg gepakt: tot 90 doet ie vlot, door naar 110 (teller) wat trager, redelijk stabiel, ook bij inhalen vrachtwagens. Bij wat langer 'vol-gas' af en toe het idee dat ie iets inhield/haperde, maar niet heel erg.
En echt zeer onder de indruk van het verbruik. Kleine 250 km nu zelf mee gereden en display geeft aan 1: 45,2. Bizar...
Zal er idd ook regelmatig mee in de winter doorrijden, denk dat ik dan wel ga kijken voor een beenkleed. Vond dat er altijd wat suf uitzien, maar denk toch dat ik daar wel plezier van ga krijgen...
 
en om dan de tegenspreker te zijn, ik heb een nieuwe voorband in de schuur maar met 30.000km is de origignele IRC voor nog steeds niet helemaal op. ik heb dus in 1.5 jaar ongeveer 25.000km gereden dus niet enkel met mooi weer.

verder heeft jesse natuurlijk helemaal gelijk, klepspelingcontrole is belangrijk in de eerste km's. na een bepaalde km stand verlopen die niet zo snel meer.
olie moet altijd of na x km of na x tijd. bij motorfietsen is die laatste bijna altijd 1 jaar. zeker gezien de hoeveelheid olie welke erin gaat zou ik dit altijd doen, vooral als je (of een buurman) het zelf kunt.

denk ook aan de leeftijd van de remvloeistof, deze mag eigenlijk maar 2 jaar als je hem niet kunt of wilt testen. hij gaat er niet om stuk en bij enkel rustig remmen is er zelfs na 3 jaar nog niets aan de hand maar bij herhaaldelijk stevig remmen heb je kans op kokende remvloeistof waardoor je veel druk verliest en dus niet meer kunt remmen. klinkt spannender dan het is, kun je vast wel iets over vinden op het interwebs

Het gaat me niet om de banden slijtage van de IRC band, (al rijd je er 100.000 km mee) alleen dat ze gevaarlijk zijn met nat wegdek, dat elke willekeurige andere band beter is dat merk je dan wel als je ze gaat vervangen. Maar Leon heeft al nieuwe banden dus prima toch?
 
Bij wat langer 'vol-gas' af en toe het idee dat ie iets inhield/haperde, maar niet heel erg.
Als je inderdaad volgas rijdt, dan is dat inhouden je toerenbegrenser...
Dat heeft mijn 150cc ook bij 110 op de teller.
Dr. Pulley sliders reeds besteld en hoop dan een iets hogere top te halen.
 
Het gaat me niet om de banden slijtage van de IRC band, (al rijd je er 100.000 km mee) alleen dat ze gevaarlijk zijn met nat wegdek, dat elke willekeurige andere band beter is dat merk je dan wel als je ze gaat vervangen. Maar Leon heeft al nieuwe banden dus prima toch?
Ik bedoelde ook niet de levensduur maar dat ik er al zolang op rijdt zonder problemen. Ik heb werkelijk niets gemerkt van de geadverteerde nadelen.
Maar inderdaad, ze zijn er al af dus het is goed zo
 
Nieuwe bandjes zitten er inderdaad al onder. Voor zover ik kan terugzien (ik mis 1 oude factuur, de rest zat erbij) is 2 jaar geleden de olie ververst. Remolie en kleppen stellen kan ik niets over terugvinden.
Ik rij morgen even langs en dan laat ik ze even kijken of dat nodig is. Zijn eerlijke lui, al eerder meegemaakt met de scooter van mijn dochter dat ik vroeg iets te doen en ze bij ophalen terugkoppelde dat dat niet nodig was en ook niet in rekening gebracht is.

Vandaag een lekker stukje gestuurd met mijn dochter achterop, om eens echt te beleven hoe hij rijdt.
Conclusie: trekt snel op, makkelijk op snelheid te houden, stuurt makkelijk, stabiel, start-stop werkt goed.
Klein stukje snelweg gepakt: tot 90 doet ie vlot, door naar 110 (teller) wat trager, redelijk stabiel, ook bij inhalen vrachtwagens. Bij wat langer 'vol-gas' af en toe het idee dat ie iets inhield/haperde, maar niet heel erg.
En echt zeer onder de indruk van het verbruik. Kleine 250 km nu zelf mee gereden en display geeft aan 1: 45,2. Bizar...
Zal er idd ook regelmatig mee in de winter doorrijden, denk dat ik dan wel ga kijken voor een beenkleed. Vond dat er altijd wat suf uitzien, maar denk toch dat ik daar wel plezier van ga krijgen...

Ik heb ook zo'n beenkleed. Ziet er niet uit, maar verder echt ideaal. Ook buiten de winter om zit hij erop, lekker droog met een regenbui. Enige nadeel dat de luchtzakken aan de zijkant snel kapot gaan. Maar de PCX is niet echt een scooter om te showen, dus ik rij liever goedkoop dan mooi😉
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook zo'n verenkleed. Ziet er niet uit, maar verder echt ideaal. Ook buiten de winter om zit hij erop, lekker droog met een regenbui. Enige nadeel dat de luchtzakken aan de zijkant snel kapot gaan. Maar de PCX is niet echt een scooter om te showen, dus ik rij liever goedkoop dan mooi😉

die zijn voor 6,- te koop. toevallig net 2 weken geleden eentje vervangen.
 
Ja een collega zei al zoiets. Ik heb ze al doorprikt en een tyrip er doorheen gedaan die om een stuk hout zitten (dat zie je verder niet echt hoor) dus laat het maar even zo. Maar thanks voor de tip!
 
Terug
Bovenaan Onderaan