Honda PCX 125/150 deel 5

nee, ik ga nu eindelijk weer sneller zoals het hoort met 15g sliders ipv origineel.
na de vorige vervanging, de riem die nu dus bij de profile op de grond ligt,
ik kan nu door het schoonmaken van alle onderdelen en/of het goed plaatsen van de riem weer iets harder. waar de top ligt weet ik niet, ik zat gister aan het max vermogen. de temperatuur en vochtigheid hebben nog al een effect op de top en het verbruik. en aangezien het gister 2 graden en mistig was onderweg...

deze set bij maksor kost 175 euro, dr pulley varioset incl sliders.

ga ik voor origineel dan begin ik met sliders, 29 euro
bij partzilla drive face 4,74 en 11,07 dollar
en driven face 31.90 en 24.64 dollar
Voor het gemak 72.50 dollar is 65 euro.

zonder verzending bij partzilla (bij maksor haal ik het zelf op) kost het dus 94 euro voor origineel met sliders tegen 175 voor dr pulley vario

ik zal zo eens zoeken naar de onderdelen bij yuminashi en die hier neerzetten.

Die OEM onderdelen zijn ook spotgoedkoop zeg. Kan triumph nog een puntje aan zuigen.

maar volgens mij heb je alleen 2 nieuwe wangen voor je pulley nodig. Dat zijn de onderdelen die inslijten. Dus:

1x movable drive 7,93 dollar
1x drive 3,45 dollar
1x nieuw dr pulley setje (sliders en rollers) bij maksor.
1x verzendkosten

overige onderdelen (ramp, boss, washer en nut) zou ik even goed bekijken op slijtage en gebruiken als ze goed zijn.

heb je je koppeling al gecheckt?
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    232,9 KB · Weergaven: 13
Die OEM onderdelen zijn ook spotgoedkoop zeg. Kan triumph nog een puntje aan zuigen.

maar volgens mij heb je alleen 2 nieuwe wangen voor je pulley nodig. Dat zijn de onderdelen die inslijten. Dus:

1x movable drive 7,93 dollar
1x drive 3,45 dollar
1x nieuw dr pulley setje (sliders en rollers) bij maksor.
1x verzendkosten

overige onderdelen (ramp, boss, washer en nut) zou ik even goed bekijken op slijtage en gebruiken als ze goed zijn.

heb je je koppeling al gecheckt?
ik heb alles alleen maar bekeken met de gedachte, kan ik ermee doorrijden nu. volgens mij is de drive face nog goed maar is het de driven face waarin een klein slijtspoor zit. ik heb nog 2 nachtdiensten te gaan voor ik 4 dagen weekend heb, ik zal dan proberen foto's ervan te maken met een goede camera. voor nu moet het nog maar even 250 km blijven zitten.
de koppeling heb ik om de zelfde reden nog niet goed nagekeken al verwacht ik dat deze niet een heel zwaar leven heeft gehad hierdoor. enkel na de foute montage met de anwb erbij was het de koppeling welke te lijden had. maar dat was maar 400 meter qua gereden afstand.
ik ga dus aan de hand van het wphb allles wat ik kan meten nameten, de koppeling zal ik daarbij ook goed bekijken. tnx

ik heb mijn vorige post nog uitgebreid met de vario's van yuminashi, dat lijkt veelbelovend qua specificaties.
 
ik heb alles alleen maar bekeken met de gedachte, kan ik ermee doorrijden nu. volgens mij is de drive face nog goed maar is het de driven face waarin een klein slijtspoor zit. ik heb nog 2 nachtdiensten te gaan voor ik 4 dagen weekend heb, ik zal dan proberen foto's ervan te maken met een goede camera. voor nu moet het nog maar even 250 km blijven zitten.
de koppeling heb ik om de zelfde reden nog niet goed nagekeken al verwacht ik dat deze niet een heel zwaar leven heeft gehad hierdoor. enkel na de foute montage met de anwb erbij was het de koppeling welke te lijden had. maar dat was maar 400 meter qua gereden afstand.
ik ga dus aan de hand van het wphb allles wat ik kan meten nameten, de koppeling zal ik daarbij ook goed bekijken. tnx

ik heb mijn vorige post nog uitgebreid met de vario's van yuminashi, dat lijkt veelbelovend qua specificaties.

Die yumi ziet er ook goed uit, ook qua prijs. Geen idee wat de kwaliteit van de onderdelen zijn.

ik ben vorige week van 15 gram weer overgestapt naar 13,5. Iets meer toeren, maar gaat ook rapper van zn plek. Verbruik is hetzelfde. Top heb ik niet getest, maar ik tokkel met 80 naar huis dus dat is nvt.
 
Die yumi ziet er ook goed uit, ook qua prijs. Geen idee wat de kwaliteit van de onderdelen zijn.

ik ben vorige week van 15 gram weer overgestapt naar 13,5. Iets meer toeren, maar gaat ook rapper van zn plek. Verbruik is hetzelfde. Top heb ik niet getest, maar ik tokkel met 80 naar huis dus dat is nvt.
precies, dat is ook wat mij tegenhoud, geen idee wat de kwaliteit is. aan de andere kant, tegen de maksor prijs kan ik er 2 of 3 kopen dus....
jouw luxe van tempo heb ik helaas niet, ik rijd vanaf afslag peize (A7) door gronignen (N7) naar de duitse grens (A7) waar ik een paar 100 meter vanaf woon. sommige ritten doe ik rustig aan omdat er weinig verkeer is. zo is het om 0610 nog niet bepaald druk op mijn snelweg en ook na middernacht kun je vaak straffeloos 60 rijden mocht je dat willen. ik rijd dan meestal 80 overigens. maar rond 16:00 in de buurt van groningen stad durf zelf ik niet strak 80 door te rijden. meestal plak ik mezelf achter een vrachtwagen zodat men van afstand al iets ziet waar men omheen moet. als ik alleen rijd is dat mogelijk niet altijd het geval in het drukke verkeer.

voor mij is het deels top maar vooral toerental waarom ik op 15 over ben gestapt. ik had ook gedacht dat er een beter verbruik van kwam maar ik lees nu dat dit geen verschil maakt.

ik ga yumi mailen met de vraag om advies. ik ben totaal niet geintresseerd in sneller optrekken, zelfs als het langzamer dan OEM gaat ben ik tevreden. het is voor mij kosten per km en een klein beetje topsnelheid wat ik belangrijk vind. daarbij wil ik niet maximaal snel kunnen maar constant volgas zonder begrenzer zou leuk zijn.
 
Zo, nu een paar dagen flink gereden met de PCX, wat een heerlijk ding!
Volgende week naar MotoPort voor de terugroepactie verlichting. Ik wil dan meteen de riem laten vervangen (nu 17.000 km). Tijdens mijn woon-werk rit heb ik kleine stukjes snelweg, maar ik kom niet echt boven de 100 op de teller, vind dat net te 'zwak'. Ik heb flink zitten lezen in dit forum en kom erop uit dat riem en DrPully de top iets kan verbeteren.
Waar ik niet uitkom is het verschil tussen rollen en sliders.
Als ik deze (link) bestel en door mijn scootergarage erin laat zetten in de originele Vario (en dan de riem door MotoPort), dan ben ik er toch, of zie ik nog wat over het hoofd...

Zijn er overigens nog meer PCX-ers uit de omgeving Vleuten? Volgens mij zag ik hier van de week een witte langsrijden.
 
Zo, nu een paar dagen flink gereden met de PCX, wat een heerlijk ding!
Volgende week naar MotoPort voor de terugroepactie verlichting. Ik wil dan meteen de riem laten vervangen (nu 17.000 km). Tijdens mijn woon-werk rit heb ik kleine stukjes snelweg, maar ik kom niet echt boven de 100 op de teller, vind dat net te 'zwak'. Ik heb flink zitten lezen in dit forum en kom erop uit dat riem en DrPully de top iets kan verbeteren.
Waar ik niet uitkom is het verschil tussen rollen en sliders.
Als ik deze (link) bestel en door mijn scootergarage erin laat zetten in de originele Vario (en dan de riem door MotoPort), dan ben ik er toch, of zie ik nog wat over het hoofd...

Zijn er overigens nog meer PCX-ers uit de omgeving Vleuten? Volgens mij zag ik hier van de week een witte langsrijden.

't is jammer dat je zelf niet kan kijken, want op de gok een riem vervangen bij 17k km omdat je topsnelheid 10 a 15 km te laag ligt is natuurlijk wel een grote gok.
Ik zit zelf ook rond die km stand en het is gek als je riem nu al dusdanig versleten is dat ie de top zo beinvloed.

rollen zitten er vanaf fabriek in. hebben de vorm van rolletjes. sliders zijn de dr pulley vorm 'rollen'. die speciale vorm zorgt dat de pulley verder naar binnen kan, waardoor de topsnelheid iets hoger ligt. verwacht geen wonderen btw. die u-vormige onderdelen die bij de set zitten worden vaak ook sliders genoemd. omdat die zorgen dat de 2 onderdelen langs elkaar glijden naarmate je snelheid verandert.

ik zou als ik jou was eerst kijken wat die dr pulley set doet voordat je je riem laat vervangen. op ali express hebben ze trouwens identieke dr pulley sliders. ik heb een paar duizend km met de 15 grams gereden, geen verschil met originele dr pulley. kosten een tientje dacht ik.

laatste tip... maak jezelf bekend met de scooter en probeer zelf te sleutelen. zeker als je kilometers maakt, is het toch wel een duur scootertje als je hem voor alles weg moet brengen. al zou je alleen de kleppen uitbesteden zou je al veel geld in je zak houden.
 
kleine aanvulling...

je kan mij een pb sturen, stuur ik het werkplaatshandboek digitaal op.
Voor originele honda onderdelen is partzilla.com goedkoop (goedkoper dan motoport, zelfs met verzendkosten erbij)

tools die je nodig hebt naast de gebruikelijke huis tuin en keuken tools:

Sleutel om je koppeling uit elkaar te halen (die lagers hebben af en toe liefde nodig):

klik

reserve lampen voor koplamp (pcx 2011, non LED versie):

klik

dagrijverlichting (pcx 2011):

klik

15 grams rollen:

klik

must have tool voor koppeling en vario:

klik
 
kleine aanvulling...

je kan mij een pb sturen, stuur ik het werkplaatshandboek digitaal op.
Ik vind het echt onwijs aardig van je, maar ik zal vrijwel alles toch echt uitbesteden. Naast plezierritten heb ik hem ook echt nodig voor woon-werk, en kan ik me niet veroorloven zelf te hobbiën en iets te beschadigen. Naast het ontbreken van tijd (of eigenlijk het niet anders prioriteren) en een technische kennis van 'knopje naar boven lampje gaat aan, knopje naar beneden lampje gaat uit' durf ik het op dit moment gewoon niet aan.
27 jaar motor gereden, en zelfs daar beperkt tot het invetten van de ketting...

Dank overigens voor je heldere uitleg, zal idd eerst alleen de DrPully bestellen en kijken wat die doet!
 
Ik vind het echt onwijs aardig van je, maar ik zal vrijwel alles toch echt uitbesteden. Naast plezierritten heb ik hem ook echt nodig voor woon-werk, en kan ik me niet veroorloven zelf te hobbiën en iets te beschadigen. Naast het ontbreken van tijd (of eigenlijk het niet anders prioriteren) en een technische kennis van 'knopje naar boven lampje gaat aan, knopje naar beneden lampje gaat uit' durf ik het op dit moment gewoon niet aan.
27 jaar motor gereden, en zelfs daar beperkt tot het invetten van de ketting...

Dank overigens voor je heldere uitleg, zal idd eerst alleen de DrPully bestellen en kijken wat die doet!
Ook met weinig kennis zijn sommige dingen echt simpel te doen, een aantal zijn zelfs niet slecht uit te voeren. Misschien met een ander forum lid?
Ik denk aan olie vervangen, bougie vervangen, dat soort dingen.
 
Ook met weinig kennis zijn sommige dingen echt simpel te doen, een aantal zijn zelfs niet slecht uit te voeren. Misschien met een ander forum lid?
Ik denk aan olie vervangen, bougie vervangen, dat soort dingen.
Daar heb je gelijk in. Die kleine dingen durf ik me wel in te verdiepen, is voor mij nog wat anders dan een koppeling (of Vario) uit elkaar sleutelen 8-)

@lompje zal je toch een pb sturen!
 
Daar heb je gelijk in. Die kleine dingen durf ik me wel in te verdiepen, is voor mij nog wat anders dan een koppeling (of Vario) uit elkaar sleutelen 8-)

@lompje zal je toch een pb sturen!
Qua bougie is het enkel het aandraai moment en dat je hem met de hand het eerste stuk moet doen, kan niet fout gaan. En zo zijn er meer dingen welke simpel zijn.
Goed dat je toch iets wilt proberen, zo ben ik ook begonnen en nu doe ik al het onderhoud zelf. Helaas wel met wisselend succes :+
 
Ik vind het echt onwijs aardig van je, maar ik zal vrijwel alles toch echt uitbesteden. Naast plezierritten heb ik hem ook echt nodig voor woon-werk, en kan ik me niet veroorloven zelf te hobbiën en iets te beschadigen. Naast het ontbreken van tijd (of eigenlijk het niet anders prioriteren) en een technische kennis van 'knopje naar boven lampje gaat aan, knopje naar beneden lampje gaat uit' durf ik het op dit moment gewoon niet aan.
27 jaar motor gereden, en zelfs daar beperkt tot het invetten van de ketting...

Dank overigens voor je heldere uitleg, zal idd eerst alleen de DrPully bestellen en kijken wat die doet!

Niks om je voor te schamen hoor als je alles uitbesteed. Doe ik ook, ik bespaar wel waar dat kan, zoals zelf de banden bestellen en een iets langere onderhoudsinterval aanhouden, sowieso wat kleppen stellen betreft. Ook al is olie vervangen niet heel moeilijk, ze lopen ook alles na en stellen de remmen, dat gaat mij niet lukken. Naast kennis heb je namelijk ook goed gereedschap nodig. En ook ik zit er niet op te wachten om stil te komen te staan door mijn eigen geknutsel. Zoals ook op het forum te lezen is dat risico gewoon aanwezig. Daarnaast weet ik niet of je reiskosten vergoeding krijgt, maar mijn ervaring is dat een pcx zichzelf terugverdiend (een nieuwe in 3 jaar, laat staan een tweedehands)

Ik rij trouwens met de pcx vanaf de N210 iedere dag richting Utrecht centrum, heb alleen geen witte. Kom met regelmaat een PCX tegen onderweg, maar die zitten volgens mij niet op het forum.

Voor wat mijn top betreft, ik heb een 150cc, met net een nieuwe riem kom ik opende teller nog niet aan de 120 (is 100 op de GPS?) overigens rijd ik nooit lange stukken volgas, idee dat het motortje daar niet beter van wordt.
 
Voor wat mijn top betreft, ik heb een 150cc, met net een nieuwe riem kom ik opende teller nog niet aan de 120 (is 100 op de GPS?) overigens rijd ik nooit lange stukken volgas, idee dat het motortje daar niet beter van wordt.
Bij mij is 110 op de teller 103. 120 zou dus iets boven de 110 GPS uit moeten komen.
 
Omdat ik nog nooit van heidenau gehoord hebt, en iedereen op dit forum het over michelin heeft als zomerband, en die zitten er dus bij mij ook onder vandaar.

als je city grips hebt zou ik me niet zorgen maken over winterbanden.

als er 1 meter sneeuw of ijzel ligt gewoon de auto pakken. Want dan gaan de winterbanden je ook niet redden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Manz
Op mijn 50cc scooter met 16" banden heb ik Heideneau winterbanden zitten. Deze laat ik ook in de zomer er op zitten. Gezien de krachten tijdens het optrekken niet zo groot zijn valt de slijtage in de zomer wel mee. 'k Ben er zeer tevreden mee. Op m'n PCX heb ik gewoon zomerbanden zitten daar ik met slecht weer toch niet rij. Ik ben één keer gevallen met m'n Sym 50 cc scooter in een bocht bij een brug. Buiten temp. was net boven het vriespunt maar bij de befaamde opmerking "bij bruggen en viaducten......" gold dus voor mij. Opvriesend weg gedeelte en daar lag ik. Ondanks de snelheid maar ca. 30km was broek kapot jas gescheurd bij m'n elleboog. Een paar dagen last gehad van een zere knie en onderarm. Tevens krassen op de kappen van de scooter. Wil zo iets niet mee maken met de motor.
 
Op mijn 50cc scooter met 16" banden heb ik Heideneau winterbanden zitten. Deze laat ik ook in de zomer er op zitten. Gezien de krachten tijdens het optrekken niet zo groot zijn valt de slijtage in de zomer wel mee. 'k Ben er zeer tevreden mee. Op m'n PCX heb ik gewoon zomerbanden zitten daar ik met slecht weer toch niet rij. Ik ben één keer gevallen met m'n Sym 50 cc scooter in een bocht bij een brug. Buiten temp. was net boven het vriespunt maar bij de befaamde opmerking "bij bruggen en viaducten......" gold dus voor mij. Opvriesend weg gedeelte en daar lag ik. Ondanks de snelheid maar ca. 30km was broek kapot jas gescheurd bij m'n elleboog. Een paar dagen last gehad van een zere knie en onderarm. Tevens krassen op de kappen van de scooter. Wil zo iets niet mee maken met de motor.
Oké maar jij hebt dus één winter en één zomer scooter 👍
Ik neem aan dat de meeste die dus swinters doorrijden met de pcx banden wisselen en is dit zelf te doen?
 
Oké maar jij hebt dus één winter en één zomer scooter 👍
Ik neem aan dat de meeste die dus swinters doorrijden met de pcx banden wisselen en is dit zelf te doen?

Ik rij door en wissel geen banden.

banden zelf wisselen is niet te doen. tenminste als je geen hydraulische bandenpers thuis hebt.
Ik heb mijn achterband vervangen met bandenlepels, maar dit is niet aan te raden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan