Honda PCX 125/150 deel 5

Ik rij door en wissel geen banden.

banden zelf wisselen is niet te doen. tenminste als je geen hydraulische bandenpers thuis hebt.
Ik heb mijn achterband vervangen met bandenlepels, maar dit is niet aan te raden.
Inderdaad ik heb één keer een poging gewaagd. Uiteindelijk band met veel moeite er af gekregen. Omdat ik bang was om nieuwe band te beschadigen ben ik toen naar een brommer/scooterzaak gegaan. Deze hadden binnen 10 min. de boel klaar incl. nieuw ventiel. Balanceren kunnen ze niet maar is volgens hun niet nodig. Band die er af kwam was ook niet gebalanceerd.
 
Oké maar jullie wisselen dus nu naar winterbanden?
M+S staat voor mud and snow. Als je niet van plan bent te rijden op die dagen dat het sneeuwt heeft het misschien wat minder toegevoegde waarde. Ik rijdt in ieder geval gewoon op de normale banden door.

ik ga een poging doen om het zelf te wisselen overigens. we zullen zien of dit effectief is.
 
Ik rij ook door in de winter en heb nog nooit winterbanden gelegd , als er echt sneeuw ligt moet ik de auto pakken want bij mij word er nooit gestrooid .
En die plat gereden sneeuw word ijs dus met die rommel pak ik de auto en anders rij ik gewoon door op mijn normale bandjes .
Ik heb er bridgestone batlaxx onder liggen en daar ben ik ook zeer tevreden over .
 
Oké maar jullie wisselen dus nu naar winterbanden?

Ik heb de Heidenau K66 winterbanden op mijn PCX zitten. Afgelopen maand weer een vers paar eronder. (2 bandjes voor € 100 bij bandenleader) Ik ben er erg tevreden over, heb er ook al mee in de sneeuw gereden, maar als het echt te gek wordt werk ik thuis. Ik rijd in principe heel de winter door, ook bij -8.

Ik laat de winterbanden ook in de zomer zitten, alleen eerste keer heb ik de zomer versie in het najaar laten wisselen, maar heeft geen voordelen, dus nu laat ik de winterbanden heel het jaar zitten. Bij mij gaat achter 13.000 km mee (is dan vrijwel glad) en voor 26.000 km. (die kan wellicht nog wel iets langer mee, maar het profiel was toch wat grillig aan het slijten)

Overigens ook prima grip bij +38 graden. Echt plat door de bocht ga ik toch niet.
 
the story continues...
vandaag weer een rit met duo gemaakt en zeker op de terugweg met wat meer haast. niet dat ik beneden de 60 volgas opgetrokken ben, dat gaat de passagier te snel vrees ik, ondanks de minder dan 15 pk...
bij thuiskomst, de laatste 2km heb ik weer rustig gereden, merkten we beide dat er nogal een schroei/brandlucht om het scootertje hing. dus de boel maar weer open gemaakt en donders, de riem zit al op 21,9mm. gemeten met een micrometer overigens dus vrij accuraat. nieuwe riem gemeten en die is ongeveer een halve mm breder, dat is nogal een verschil. opmerkelijk aangezien ik sinds plaatsing niet meer dan 2.000 km gereden heb. in de handleiding staat standaard 22,6 wat ongeveer overeenkomt met mijn meting van de nieuwe. vervanging grens is 21,6 wat een bandbreedte van 1mm geeft. hiervan heb ik dus al 0,7 verbruikt |(
ik heb nu dus het nodige gereedschap, een lamp en een nieuwe riem onder het zadel. mocht ik stil komen te staan heb ik de nieuwe riem erop liggen in de tijd dat ik de laatste keer op de ANWB heb gewacht.

ik heb de vario schalen bekeken, ik zou niet weten hoe de delen anders moeten heten waar de riem overheen rolt eigenlijk. er zit wel iets in maar als ik over het oppervlak heenkijk zie ik amper een afwijking. of zelfs helemaal niet.

bijzonder weer. ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen...
IMG_20191105_165103.jpg
IMG_20191105_165043.jpg
IMG_20191105_165032.jpg

Een goede 20 minuten na thuiskomst
flir_20191105T162847.jpg

En nog later natuurlijk
flir_20191105T164423.jpg

Als ik er aan denk en vroeg genoeg op het werk ben zal ik weer een foto nemen van het "Vario huis"
Echt, van ketting fietsen weet ik het meeste wel maar juist de vario, pulley en Al die dingen zijn mij erg onbekend.
 
Laatst bewerkt:
the story continues...
vandaag weer een rit met duo gemaakt en zeker op de terugweg met wat meer haast. niet dat ik beneden de 60 volgas opgetrokken ben, dat gaat de passagier te snel vrees ik, ondanks de minder dan 15 pk...
bij thuiskomst, de laatste 2km heb ik weer rustig gereden, merkten we beide dat er nogal een schroei/brandlucht om het scootertje hing. dus de boel maar weer open gemaakt en donders, de riem zit al op 21,9mm. gemeten met een micrometer overigens dus vrij accuraat. nieuwe riem gemeten en die is ongeveer een halve mm breder, dat is nogal een verschil. opmerkelijk aangezien ik sinds plaatsing niet meer dan 2.000 km gereden heb. in de handleiding staat standaard 22,6 wat ongeveer overeenkomt met mijn meting van de nieuwe. vervanging grens is 21,6 wat een bandbreedte van 1mm geeft. hiervan heb ik dus al 0,7 verbruikt |(
ik heb nu dus het nodige gereedschap, een lamp en een nieuwe riem onder het zadel. mocht ik stil komen te staan heb ik de nieuwe riem erop liggen in de tijd dat ik de laatste keer op de ANWB heb gewacht.

ik heb de vario schalen bekeken, ik zou niet weten hoe de delen anders moeten heten waar de riem overheen rolt eigenlijk. er zit wel iets in maar als ik over het oppervlak heenkijk zie ik amper een afwijking. of zelfs helemaal niet.

bijzonder weer. ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen...
Bekijk bijlage 1441387Bekijk bijlage 1441388Bekijk bijlage 1441389
Een goede 20 minuten na thuiskomst
Bekijk bijlage 1441390
En nog later natuurlijk
Bekijk bijlage 1441391
Als ik er aan denk en vroeg genoeg op het werk ben zal ik weer een foto nemen van het "Vario huis"
Echt, van ketting fietsen weet ik het meeste wel maar juist de vario, pulley en Al die dingen zijn mij erg onbekend.

geven ze je wel de juiste riem mee...?
 
geven ze je wel de juiste riem mee...?
Gehaald bij Mulders in Veendam, in mijn idee een betrouwbaar adres.
De vorige Is via partzilla mijn kant op gekomen.

Deze foto net genomen na een vergelijkbare rit als gister. Enkel heb ik dit keer de foto genomen zodra ik stil stond. De boel was gister dus erg warm geworden wat klopt als de riem iets slipt.
flir_20191106T070002.jpg
 
dit slijtspoor is abnormaal. hier loopt ie je kast op te warmen / te slijten.
 

Bijlagen

  • IMG_20191105_165103.jpg
    IMG_20191105_165103.jpg
    109,4 KB · Weergaven: 11
Weet iemand of er 95 E10 straffeloos in de pcx mag?

Het kan wel, echter ik heb hier en daar wat gelezen over wanneer er weinig gereden wordt met het voertuig, dat er wat prut kan ontstaan, wat niet bevorderlijk is voor je motor. Ik tank vanaf nu voorlopig premium benzine, is iets duurder, maar rijd naar mijn idee ook zuiniger. Zoveel zijn de benzine kosten niet met de PCX dus voor de zekerheid dan maar iets duurder tanken. Per saldo is dat nauwelijks duurder.
 
Het slijtspoor is wel zichtbaar naar het oppervlak lijkt goed vlak. Alleen achter denk ik iets te zien maar niet voldoende om op de foto zichtbaar te maken

Vervelend, als ik jou was zou ik toch maar even langs een garage rijden, ik heb er geen verstand van, maar je lijkt iets niet goed te monteren, of er is iets anders aan de hand.
 
Vervelend, als ik jou was zou ik toch maar even langs een garage rijden, ik heb er geen verstand van, maar je lijkt iets niet goed te monteren, of er is iets anders aan de hand.
Tot ik met duo reed gister reed het ding prima, top weer boven de 110 op de teller enz.
1e stap is nu nieuwe sliders erin en goed in de gaten houden. Ik heb gelukkig elke 2 werk dagen 24 uur tussen de diensten dus ik ga het voor nu elke 2e dag doen. En voor onderweg heb ik dus alles bij me om het zo even te doen.
De sliders zijn namelijk ook niet helemaal ok meer maar de nieuwe heb ik nog niet.

Ohja, ik heb de boel niet op moment gezet overigens. Gewoon een goede rammel met een slag schroevendraaier, ik denk dat het eerder iets te vast dan te los zit.
 
Ohja, ik heb de boel niet op moment gezet overigens. Gewoon een goede rammel met een slag schroevendraaier, ik denk dat het eerder iets te vast dan te los zit.

:X

No offence, maar doe jezelf een lol en laat een nieuwe riem monteren bij een dealer. Want als je met een slagschroevendraaier je pulley vast zet, heb je geen idee wat je aan het doen bent.

wat denk je wat er gebeurt met die lagers die er achter zitten? Die vinden axiale krachten (met een slagschroevendraaier op je as beuken bv) niet zo fijn.

goed gereedschap is het halve werk en bespaart je in dit geval een hoop ellende, als het al niet te laat is.
 
:X

No offence, maar doe jezelf een lol en laat een nieuwe riem monteren bij een dealer. Want als je met een slagschroevendraaier je pulley vast zet, heb je geen idee wat je aan het doen bent.

wat denk je wat er gebeurt met die lagers die er achter zitten? Die vinden axiale krachten (met een slagschroevendraaier op je as beuken bv) niet zo fijn.

goed gereedschap is het halve werk en bespaart je in dit geval een hoop ellende, als het al niet te laat is.
om aannames te voorkomen, weet je dat ik het over een slag schroevendraaier gaat en niet een slagmoersleutel. dus geen 400 nm of nog meer...
daarbij is de kracht goed te doseren, ik kan er mooi een 4x40 schroef exact verzonken mee in het hout draaien.
wat de lagers ervan vinden? ik denk dat de laffe klapjes van een 18v machine niets zijn in vergelijking met het 1 pittertje wat ook aan 1 van de assen vast zit. en daarbij trekt juist de riem axiaal aan de pulley/vario.
los van de kracht, een tol kan alleen maar draaien dus een accutol draait zo hard hij kan rondjes, de as wordt in de lengte richting niet echt aangetikt.
want daar hebben we het over als je axiale krachten noemt toch, kracht op de lengte richting van de as.

natuurlijk is een, met accu gereedschap, "op gevoel" vast gedraaide bout/moer niet zo exact op moment als met een momentsleutel. maar net als de asmoer van een achteras (normale motoren) worden deze door mij niet op moment vast gezet. misschien veranderd dat nog binnenkort als ik bedenk dat een speciale koppeling en pulley tool wel handig zijn maar voorlopig moet hij me wel naar het werk brengen. en het lijkt erop dat hij dit prima blijft doen zolang ik alleen erop blijf zitten i.p.v. duo.
 
om aannames te voorkomen, weet je dat ik het over een slag schroevendraaier gaat en niet een slagmoersleutel. dus geen 400 nm of nog meer...
daarbij is de kracht goed te doseren, ik kan er mooi een 4x40 schroef exact verzonken mee in het hout draaien.
wat de lagers ervan vinden? ik denk dat de laffe klapjes van een 18v machine niets zijn in vergelijking met het 1 pittertje wat ook aan 1 van de assen vast zit. en daarbij trekt juist de riem axiaal aan de pulley/vario.
los van de kracht, een tol kan alleen maar draaien dus een accutol draait zo hard hij kan rondjes, de as wordt in de lengte richting niet echt aangetikt.
want daar hebben we het over als je axiale krachten noemt toch, kracht op de lengte richting van de as.

natuurlijk is een, met accu gereedschap, "op gevoel" vast gedraaide bout/moer niet zo exact op moment als met een momentsleutel. maar net als de asmoer van een achteras (normale motoren) worden deze door mij niet op moment vast gezet. misschien veranderd dat nog binnenkort als ik bedenk dat een speciale koppeling en pulley tool wel handig zijn maar voorlopig moet hij me wel naar het werk brengen. en het lijkt erop dat hij dit prima blijft doen zolang ik alleen erop blijf zitten i.p.v. duo.

een electrische slagmoersleutel zou juist goed zijn, mits deze niet ingesteld is op 400nm.

een slag schroevendraaier is een stuk gereedschap waar je met een hamer op slaat. Dus ik denk niet dat je dat bedoelt.


de riem trekt niet axiaal aan de pulley of vario. Dit doet ie radiaal. Die met de draairichting van de lagers / as.
nogmaals, ik denk dat het om een spraakverwarring gaat. Jij hebt waarschijnlijk een schroef variant op een electrische slagmoer sleutel.

toch denk ik dat er iets niet goed gaat, aangezien je riem opgevreten word door je kast. Duo of niet, hoort ie niet te doen.

maargoed, succes ermee. Hopelijk heb je de volgende riem al in huis.;)
 
een electrische slagmoersleutel zou juist goed zijn, mits deze niet ingesteld is op 400nm.

een slag schroevendraaier is een stuk gereedschap waar je met een hamer op slaat. Dus ik denk niet dat je dat bedoelt.


de riem trekt niet axiaal aan de pulley of vario. Dit doet ie radiaal. Die met de draairichting van de lagers / as.
nogmaals, ik denk dat het om een spraakverwarring gaat. Jij hebt waarschijnlijk een schroef variant op een electrische slagmoer sleutel.

toch denk ik dat er iets niet goed gaat, aangezien je riem opgevreten word door je kast. Duo of niet, hoort ie niet te doen.

maargoed, succes ermee. Hopelijk heb je de volgende riem al in huis.;)
Ahh, crap! Nooit bij stil gestaan.. nee, op mijn slag schroevendraaier staat Makita, is inderdaad een beetje het apparaat tussen de slagmoersleutel en de accu boormachine.

Je hebt gelijk, ik had het in mijn hoofd anders. De riem brengt zijwaarts spanning op de as doordat deze op enige spanning staat. Als je een tol, welke soort dan ook, op de as zet is deze spanning er niet en heeft het lager minder te lijden.

Zo zie je (en vooral ik) maar weer hoe men verschillende termen heeft voor een aantal dingen. Mijn fout.
 
Het kan wel, echter ik heb hier en daar wat gelezen over wanneer er weinig gereden wordt met het voertuig, dat er wat prut kan ontstaan, wat niet bevorderlijk is voor je motor. Ik tank vanaf nu voorlopig premium benzine, is iets duurder, maar rijd naar mijn idee ook zuiniger. Zoveel zijn de benzine kosten niet met de PCX dus voor de zekerheid dan maar iets duurder tanken. Per saldo is dat nauwelijks duurder.
Met die prut wordt waarschijnlijk water bedoeld.

E10 bevat 10% ethanol en ethanol is hygroscopisch, met andere woorden trekt water aan en lost er graag in op.
De brandstoftank wordt belucht, is dus verbonden met de buitenlucht. Dat moet wel want anders zuigt je brandstofpomp onderdruk in de tank en stopt na enige tijd de aanvoer van brandstof aan de motor.
Lucht bevat water, niet veel maar als de motor heel lang ongebruikt blijft staan zal er geleidelijk aan onderaan in de tank een klein waterlaagje ontstaan waarin al de ethanol opgelost is.

Normaal gesproken zuigt je benzinepomp niet aan vanaf de bodem maar er net iets boven. Dus moet je alweer nog langer wachten vooraleer de pomp echt water begint aan te zuigen.
Op zich is dat water niet schadelijk voor de motor. Hij wil er alleen niet op draaien, uiteraard niet, want anders reden we allemaal op water.

Ik denk dat je met premium benzine E5 bedoelt? E5 bevat ook ethanol, minder dan E10, slechts 5%, maar ook ethanol. Dus na lange tijd evengoed een plasje onderaan in de tank.

Je kan E5 of E10 ook "wassen": je vult een reservoir, een jerrycan of zo, liefst wel iets doorzichtig, met E5 of E10 en je voegt daar zuiver water aan toe, vb demi-water voor strijkijzers. Meer dan 10% van wat er aan benzine inzit.
Dan uitvoerig en stevig schudden om de inhoud goed te mengen. Dan laten staan.
Op die manier bespoedig je dat oplossen van ethanol in water.
Onderaan staat er een waterlaag, daarboven zuivere benzine die niet oplost in water.
Die zuivere benzine kan je afhevelen en in je tank gieten.

Maar daarmee ben je er nog niet.
Die verbinding tussen buitenlucht en tank is er nog altijd, natuurlijk.
Als je de motor stalt op een plaats die kouder is dan de buitenomgeving dan kan luchtvochtigheid, als die hoog is, condenseren op de binnenwand van je tank. Zo kan er ook een waterlaagje ontstaan in je tank.

Uiteindelijk zou ik dat allemaal niet dramatiseren.
Tank de brandstof die de fabrikant voorschrijft, en als je de motor voor langere tijd laat staan vul dan vooral de tank op tot aan de rand. Dan is het volume lucht in de tank het kleinste en dan gaat de uitwisseling met buitenlucht het langzaamst.
En ondervind je dan alsnog een probleem, zuig de tank volledig leeg en vul met verse benzine.
 
Ik denk dat je met premium benzine E5 bedoelt? E5 bevat ook ethanol, minder dan E10, slechts 5%, maar ook ethanol. Dus na lange tijd evengoed een plasje onderaan in de tank
Niet exact.
E5 heeft max 5 en E10 heeft minimaal 10% het is dus niet ondenkbaar dat er 10% verschil is, E5 met maar 2.5% en de E10 met 12.5%.

Verder klopt je hele verhaal over het water prima natuurlijk. Door temperatuurschommelingen zet de brandstof iets uit of het tegenovergestelde. De luchtkamer bovenop de brandstof wordt dus groter en kleiner, elke keer dus verse lucht vol vocht. En dan krijgt de ethanol de kans om....

Waar je niet gelijk in hebt naar mijn mening is dat het enkel vocht is wat het probleem is. E10 vergumt ook wat makkelijker. Voor mensen welke ooit aan carburateurs gesleuteld hebben moet dit wel een belletje doen rinkelen.
Dit is natuurlijk altijd een probleem met alle brandstoffen. Enkel de tijd tot het probleem zich voordoet verschilt tussen de soorten brandstoffen. Of je moet Aspen erin gooien :9

Ik tank enkel E10 als ik net de scooter bij het tankstation sta. Aangezien ik meestal 35-40 liter tegelijk haal. Rond de 32 liter in een can en de rest in de scooter. Het gaat ergens tussen de 10 en 18 dagen mee en het kraantje van het vat is een beetje open exact voor het uitzetten. Ik wil niet het risico lopen zeg maar.
 
Laatst bewerkt:
Met die prut wordt waarschijnlijk water bedoeld.

E10 bevat 10% ethanol en ethanol is hygroscopisch, met andere woorden trekt water aan en lost er graag in op.
De brandstoftank wordt belucht, is dus verbonden met de buitenlucht. Dat moet wel want anders zuigt je brandstofpomp onderdruk in de tank en stopt na enige tijd de aanvoer van brandstof aan de motor.
Lucht bevat water, niet veel maar als de motor heel lang ongebruikt blijft staan zal er geleidelijk aan onderaan in de tank een klein waterlaagje ontstaan waarin al de ethanol opgelost is.

Normaal gesproken zuigt je benzinepomp niet aan vanaf de bodem maar er net iets boven. Dus moet je alweer nog langer wachten vooraleer de pomp echt water begint aan te zuigen.
Op zich is dat water niet schadelijk voor de motor. Hij wil er alleen niet op draaien, uiteraard niet, want anders reden we allemaal op water.

Ik denk dat je met premium benzine E5 bedoelt? E5 bevat ook ethanol, minder dan E10, slechts 5%, maar ook ethanol. Dus na lange tijd evengoed een plasje onderaan in de tank.

Je kan E5 of E10 ook "wassen": je vult een reservoir, een jerrycan of zo, liefst wel iets doorzichtig, met E5 of E10 en je voegt daar zuiver water aan toe, vb demi-water voor strijkijzers. Meer dan 10% van wat er aan benzine inzit.
Dan uitvoerig en stevig schudden om de inhoud goed te mengen. Dan laten staan.
Op die manier bespoedig je dat oplossen van ethanol in water.
Onderaan staat er een waterlaag, daarboven zuivere benzine die niet oplost in water.
Die zuivere benzine kan je afhevelen en in je tank gieten.

Maar daarmee ben je er nog niet.
Die verbinding tussen buitenlucht en tank is er nog altijd, natuurlijk.
Als je de motor stalt op een plaats die kouder is dan de buitenomgeving dan kan luchtvochtigheid, als die hoog is, condenseren op de binnenwand van je tank. Zo kan er ook een waterlaagje ontstaan in je tank.

Uiteindelijk zou ik dat allemaal niet dramatiseren.
Tank de brandstof die de fabrikant voorschrijft, en als je de motor voor langere tijd laat staan vul dan vooral de tank op tot aan de rand. Dan is het volume lucht in de tank het kleinste en dan gaat de uitwisseling met buitenlucht het langzaamst.
En ondervind je dan alsnog een probleem, zuig de tank volledig leeg en vul met verse benzine.

Ja E5 tank ik (voorheen euro 95 was dat toch ook?) In elk geval zit er minder troep in dan in E10. In principe staat de PCX nooit meer dan 3 weken stil dus dat is niet echt iets om me zorgen over te maken.
 
(...)
Waar je niet gelijk in hebt naar mijn mening is dat het enkel vocht is wat het probleem is. E10 vergumt ook wat makkelijker. Voor mensen welke ooit aan carburateurs gesleuteld hebben moet dit wel een belletje doen rinkelen.
Dit is natuurlijk altijd een probleem met alle brandstoffen. Enkel de tijd tot het probleem zich voordoet verschilt tussen de soorten brandstoffen. Of je moet Aspen erin gooien :9
(...)
E10 vergumt wat gemakkelijker omdat het meer water aantrekt. Maar het blijft een traag proces.
Normaal zou je benzine zeker tot een jaar probleemloos moeten kunnen gebruiken.
Laat je je motor echt lang ongebruikt staan dan zou ik de tank volledig ledigen en verse brandstof gebruiken.

Als ik de vergelijking maak met mijn grasmaaier.
Tijdens het maaiseizoen gebruik ik de maaier zelden want we hebben een maairobot. Normaal gebruik ik hem enkel aan het begin en aan het eind van het seizoen om bladeren op te ruimen. De rest van de tijd staat die gewoon stil in het tuinhuis zonder enige speciale zorg.
De robot is nu 7 jaar oud en ik herinner me niet dat ik sindsdien nog benzine voor de maaier heb gekocht. De benzine in de jerrycan is dus waarschijnlijk al een 7-tal jaar oud. En het is euro 95 / E10.
Dat heeft tot nu nog geen problemen opgeleverd.
 
Ja E5 tank ik (voorheen euro 95 was dat toch ook?) In elk geval zit er minder troep in dan in E10. In principe staat de PCX nooit meer dan 3 weken stil dus dat is niet echt iets om me zorgen over te maken.
De naamgeving is een beetje verwarrend:
E5 = Euro 98 = 5% ethanol
E10 = Euro 95 = 10% ethanol
De oude Euro naam was gebaseerd op het octaangetal, RON, de nieuwe op het ethanolpercentage.
Net zo verwarrend is dat diesel nu b7 heet omwille van 7% biodiesel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan