Honda PCX 125/150 deel 5

Zojuist een setje Michelin City Grips besteld en de lage Givi ruit. Wordt nu goed koud op de brommer 's ochtends en de IRC's zijn nu met de nattigheid echt niet grappig meer. Hopelijk deze week binnen en aankomend weekend even om laten leggen. Haal ik zelf de wielen eruit om ook even naar de remschoenen/blokken e.d. te kijken.. soort kleine winterbeurt ;)
 
De lagers kosten ca. E.60,- de twee en dan nog wellicht een uur arbeidsloon. Voor die prijs moeten het wel zeer goede lagers zijn.
Helaas was de garantie in juli dit jaar verlopen.
 
"Vorige jaar, april 2015, zijn bij mijn PCX125 (2011) de lagers van de koppeling vervangen bij 47d km. Gaat blijkbaar om 2 onderdelen: bearing radial ball 690 (Eur 10.78), bearing needle 20x29x18 (Eur 14.19) ex BTW.

Ik weet niet hoeveel werk het was. Bij deze grote beurt is de voorremklauw ook gereviseerd (nieuwe zuigertjes + remolie) omdat de voorrem klemde. Ook is de koelvloeistof vervangen, nieuwe motorolie, bougie. De beurt kostte totaal zo'n 560 Euro (incl BTW). In 2014 zijn beide voorveren gereviseerd (nieuwe poten + keerringen) vanwege lekkage. Deze reparatie kostte ook zo'n 560 Euro"


Heb even de werkzaamheden hierboven ingeplakt.

De lagers zullen niet zo duur zijn. Al met al zijn er nogal wat werkzaamheden uitgevoerd, waarbij ook de remklauw voor is gereviseerd. Waarschijnlijk moet je hiervoor al het kapwerk aan de voorzijde demonteren om het reservoir te bereiken. Remklauw wordt door zowel rechter als linker remhandel bedient. Het hydraulisch reservoir van de linker handel is niet even snel te bereiken. Dit is ook de reden dat bij mijn PCX de remvloeistof nog niet is vervangen.

Koelwater heb ik afgelopen maand ook vervangen. Ik denk wel dat je de radiator kunt vullen zonder kapwerk te demonteren, maar veel ruimte is er niet. In mijn geval waren de kappen gedemonteerd voor het stellen van de kleppen.
 
Laatst bewerkt:
47d km kapotte lagers, vind ik nog wel acceptabel, heb ik gelukkig nog even, nu bijna op de 8.000 km.

Was goed te doen vanmorgen, met winterbandjes, beenkleed, hoog scherm en verwarmde handschoenen. Van mij mag het heel de winter vriezen i.p.v. regenen. Kreeg alleen op den duur alsnog wat koude voeten, maarja lage (zomer) schoenen is eigenlijk vragen om koude voeten ;) Wel een motorbroek aan voor de kou.
 
Nou mijn pcx van de week weer bij de dealer opgehaald. Storingslampje hebben ze uit kunnen lezen, echter kwam er gelijk een software update en leek het probleem verdwenen. inmiddels weer 1000 km erop afgelegd en alle problemen lijken idd verholpen.

Nu rijd ik op dit moment op michelin city grips. Echter had mijn dealer het erover dat er ook een wintervariant van is aangezien ik het hele jaar door rijdt. Is er iemand hier die daar ervaring mee heeft?
 
47d km kapotte lagers, vind ik nog wel acceptabel, heb ik gelukkig nog even, nu bijna op de 8.000 km.

Was goed te doen vanmorgen, met winterbandjes, beenkleed, hoog scherm en verwarmde handschoenen. Van mij mag het heel de winter vriezen i.p.v. regenen. Kreeg alleen op den duur alsnog wat koude voeten, maarja lage (zomer) schoenen is eigenlijk vragen om koude voeten ;) Wel een motorbroek aan voor de kou.

En de winter moet nog beginnen! 't is nog geeneens koud,hooguit wat fris :Y :Y
Heb ook een beenkleed, maar nog nooit gebruikt.
Voorlopig doen de zomerhandschoenen het nog prima, zal eens kijken of en wanneer ik de handkappen monteer,of niet

Vanmorgen lekker rustig mooi weer om te :] :] :]
 
En de winter moet nog beginnen! 't is nog geeneens koud,hooguit wat fris :Y :Y
Heb ook een beenkleed, maar nog nooit gebruikt.
Voorlopig doen de zomerhandschoenen het nog prima, zal eens kijken of en wanneer ik de handkappen monteer,of niet

Vanmorgen lekker rustig mooi weer om te :] :] :]

Nou moet wel 50 minuten op de brommert, dan is het toch aardig fris aan het worden (althans gisteren toen het vroor) Ik heb geen handkappen o.i.d.

@Kevin, volgens mij is er in de PCX bandenmaat geen winteruitvoering van de Citygrips, maar misschien weet iemand anders wel meer, heb zelf Heidenau Winterbanden, ook wel een aanrader, gisteren een klein inschattingsfoutje bij een rotonde, dus moest even wat harder en onbeheerster remmen dan ik normaliter zou doen, maar dan voel je dat je echt grip hebt.
 
Oké dat zou ik uit moeten zoeken. Bij de site van Michelin word er zelfs geschreven dat veel scooters erop rijden en dan noemen ze zelfs de pcx
 
Ik heb gisteren het lage Givi scherm gemonteerd en die bevalt me uitstekend! Net ff wat meer uit de wind zonder dat het gelijk zo'n Holleeder scooter wordt :P
Gelijk een nieuwe accu gedaan, de oude (originele 6 jaar oude) had het 's ochtends wat moeilijk. Alleen nog ff wachten op m'n nieuwe bandjes en hij is klaar voor de winter.
 
Ik moet bekennen dat ik al een paar dagen de auto pak maar dat komt omdat het water met bakken uit de hemel valt..

De kou vind ik niet zo erg maar ik kan me op het werk alleen buiten omkleden dus dan sta ik daar in de stromende regen te kloten..
 
Ik moet bekennen dat ik al een paar dagen de auto pak maar dat komt omdat het water met bakken uit de hemel valt..

De kou vind ik niet zo erg maar ik kan me op het werk alleen buiten omkleden dus dan sta ik daar in de stromende regen te kloten..

Dan ben je veroordeeld tot het file spook vrees ik ;)
Ik kan gelukkig mijn motor overdekt stallen op mijn werk, daar zou ik ook mijn broek uit kunnen doen, maar wandel gewoon met helm en al op m'n werk binnen, plof neer op mn bureaustoel en dan doe ik daar m'n broek uit en even m'n haar fatsoeneren.
 
Voor mij wegen de ongemakken van de scooter (regenpak aantrekken, helmethair, koude tenen) totaal niet op tegen de enorme voordelen :P Ik kan moeilijk de auto kwijt bij mijn huis omdat ik in de binnenstad woon en moet op de woon-werk route voornamelijk door de stad en over een druk industrieterrein. Met de auto sta je iedere 200 meter stil voor ieder stoplicht, vaak in een enorme rij waardoor ik over 7 kilometer een halfuur doe. Met de scooter piep ik er tussendoor en ben ik in 10 minuten op m'n werk. Bovendien rijd ik heel de maand heen en weer naar het werk op 2 tankjes benzine van 5 liter dus de portemonnee is me helemaal dankbaar. Ff afwachten hoe het gaat als het gaat vriezen alleen. Op de motor vorige jaren wel zoveel mogelijk doorgereden maar ik durf nog niet te zeggen hoe die smalle bandjes het doen op ijzig asfalt. Maar dat komt vast goed :Y
 
Laatst bewerkt:
Voor mij wegen de ongemakken van de scooter (regenpak aantrekken, helmethair, koude tenen) totaal niet op tegen de enorme voordelen :P Ik kan moeilijk de auto kwijt bij mijn huis omdat ik in de binnenstad woon en moet op de woon-werk route voornamelijk door de stad en over een druk industrieterrein. Met de auto sta je iedere 200 meter stil voor ieder stoplicht, vaak in een enorme rij waardoor ik over 7 kilometer een halfuur doe. Met de scooter piep ik er tussendoor en ben ik in 10 minuten op m'n werk. Bovendien rijd ik heel de maand heen en weer naar het werk op 2 tankjes benzine van 5 liter dus de portemonnee is me helemaal dankbaar. Ff afwachten hoe het gaat als het gaat vriezen alleen. Op de motor vorige jaren wel zoveel mogelijk doorgereden maar ik durf nog niet te zeggen hoe die smalle bandjes het doen op ijzig asfalt. Maar dat komt vast goed :Y

Helemaal mee eens, (moet overigens wel op de motor, want 2e auto weggedaan) en als het heel erg sneeuwt dan werk ik wel thuis of ga ik later weg.
Als ik met de auto naar mijn werk ga ben ik op de terugweg, zeker met die drukke filemaanden, makkelijk een half uur langer kwijt.
Heb nu dat beenkleed en vanmorgen met 6 graden was het prima te doen in spijkerbroek. Heb hem nog ff een beetje vastgetaped, zodat er minder wind eronder komt:) Gisteren reed ik terug in de regen en dan blijft je broek ook mooi droog (alleen op lange termijn nat zitvlak van het water van mn motorjas dat naar beneden sijpelt.
 
Hoi, net een pcx van 2012 gekocht met 25000 km op de teller. Laatste beurt was van 2013 bij 7000 km. Ik laat de riem vervangen en de achterband en verder moeten ze alles maar even nalopen. Ook hoor ik een schrapend geluid bij het achterwiel als de pcx stationair loopt en het achterwiel stilstaat. Lager misschien?
Deze pcx haalt slechts 96 km op de teller. Kan ik alleen de sliders laten vervangen door een 13 gram setje van Dr. Pully? Iemand verder nog suggesties waar op gelet moet worden bij de beurt? Alvast dank voor de reacties.
 
Oh ja...., het is een 125 (esp, geen idee wat dit inhoud) en ik ga hem gebruiken voor woon werkverkeer.
 
De lagere topsnelheid kan aan de riem liggen. Door slijtage wordt de riem smaller en neemt de topsnelheid af. Ik weet niet of door sliders van Dr. Pully de topsnelheid toeneemt. Heb 14gr gemonteerd, maar meer omdat ik een lager toerental wou, niet zozeer om meer topsnelheid of snellere acceleratie.

Hier een overzicht van het onderhoudsschema.

PCX%20Wartungl_zpsuj3eyrr9.jpg


Heel veel plezier gewenst met de PCX.
 
Laatst bewerkt:
Dan laat ik eerst alleen de riem vervangen om te kijken wat t doet. Vind de top niet zo heel belangrijk maar even snel inhalen wel.
 
Hoi, net een pcx van 2012 gekocht met 25000 km op de teller. Laatste beurt was van 2013 bij 7000 km. Ik laat de riem vervangen en de achterband en verder moeten ze alles maar even nalopen. Ook hoor ik een schrapend geluid bij het achterwiel als de pcx stationair loopt en het achterwiel stilstaat. Lager misschien?
Deze pcx haalt slechts 96 km op de teller. Kan ik alleen de sliders laten vervangen door een 13 gram setje van Dr. Pully? Iemand verder nog suggesties waar op gelet moet worden bij de beurt? Alvast dank voor de reacties.

Join the club!

met 25.000 km is de riem aan vervanging toe volgens onderhoudsschema. de lagers willen het rond die km stand ook weleens begeven schijnt.
Verder zal je er vast veel plezier aan hebben.

Zou misschien ook de klepspeling eens overwegen te checken, 18.000 km doorrijden zonder beurt is wel best lang, aangezien je feitelijk met 6.000 a 8.000 km de olie moet verwisselen.
maargoed de scooter laat de betrouwbaarheid zien, hij rijd nog steeds ;)
 
Vanmiddag weggebracht. Best frisjes int spijkerbroekje. Monteur dacht ook aan een versleten lager. Verder gaat hij de riem en olie vervangen en loopt hij alles even na. Het blokje loopt verder geruisloos, dus klepstellen leek hem niet nodig.
 
Dat kleppen stellen bij de pcx, is een kostbare en/of tijdrovende gebeurtenis.
Ik zou graag willen weten, van ervaring deskundigen, of er vaak "grote" afwijkingen worden gevonden in de afstelling en na welke afstanden.
De dealer zegt van wel en dat slecht afgestelde kleppen tot grote schade kan leiden.
 
Dat slecht afgestelde kleppen tot schade leiden is natuurlijk wel waar maar ik ben ook erg benieuwd naar de incidentie ervan bij de Honda PCX.

Ik kan me niet voorstellen dat Honda de blokjes ongecontroleerd de fabriek laat verlaten. Het enige dat er daarna nog invloed op heeft is de rijstijl.

Ik lees genoeg verhalen van dealers die het bij de 1000km beurt overslaan.
Ik ga hem rond de 12.000 km doen heb ik me voorgenomen. In ieder geval in een zomerperiode. Duurt nog wel even.. :(
 
Bij mij zijn de kleppen bij 6.000 km gecontroleerd, stonden toen gewoon goed. Opzich niet heel gek om eens te controleren natuurlijk, omdat mochten ze niet goed staan, je idd schade kan krijgen.
Ik vraag me af hoe je kan horen dat het stellen nodig is, weet iemand dat? Hoor je dan duidelijk wat geratel tijdens het rijden? Bij mijn scooter werden de kleppen iedere beurt gesteld, maar dat was dan ook een Sym.

Overigens laat ik de kleppen nu pas weer bij 20.000 km controleren denk ik. (km stand na ingebruikneming half juni 2016 inmiddels alweer 8.500 km, tikt lekker door)
 
Dat hoor je niet. Dat is een foute raadgever. Ze kunnen te krap staan zonder dat je het hoort.
Meten is weten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan