Honda PCX 125/150 deel 5

Nee nou dan weet ik dat, dat ik het niet kan horen. Alhoewel je bijv. bij auto's weleens in het onderhoudsboekje leest, klepspeling beoordelen op gehoor, vandaar dat ik dacht, misschien kan je het bij een motor ook wel horen (al zal ik dat als leek niet snel zelf kunnen vaststellen)
 
Als ze te veel speling hebben hoor je het weleens maar ga er voor de zekerheid maar niet van uit dat je het hoort.

Tis goed fris nu buiten. Ben erg blij met het windschermpje!
 
Mocht er nog iemand een PCX 125 zoeken.. die van mij mag (helaas) al weer weg. Heb er nu met plezier zo'n 2500 km op gereden de afgelopen 3 maanden maar ik heb een nieuwe baan gevonden en de scooter moet plaatsmaken voor een auto.

Gaat om een grijze 125 uit 2010. Staat nu een kleine 7000 km op de teller, met 200 km oude Michelin Citygrips en Givi laag windscherm.
 
Hoi mannen,

Behandelen jullie de PcX nog ergens mee ivm pekel?
Nu paar dagen id pekel gereden, ging ik m net ff wassen, zag ik beetje roest op de voor renmschijf zitten, kreeg t er ook zo snel niet af.

Werkt die remschijf net zoals met n auto, dat ie zichzelf weer schoon remt?

En moet ik verder nog ergens op letten met wassen, dat je dat extra vaak schoonmaakt?
 
tuurlijk Jesse, als jij de rem inknijpt, dan drukt de remcilinder jouw blokken tegen de schijf, en dan is het roest er weer af.

zou me meer druk maken om je chroom werk (zit niet heel veel aan, maar toch) je stuur bijvoorbeeld.
als je dat goed bij houdt, krijg je geen roest spikkels.
 
Hebben jullie dat trwns ook, met name als mijn PCX koud is, dat de automaat een beetje hakkerig is bij het oppakken, met name als je rustig weg wil rijden, bijv. vanaf de poort uit, over de stoep naar de weg toe.
Overigens merk ik er verder niets van tijdens het reguliere rijden, dan is de motor warm en geef je net iets meer gas bij het verkeerslicht waardoor je dat niet hebt.
 
Okee ja leek me ook wel typisch iets met de automaat,wat te maken te hebben, je kan natuurlijk niet koppelen. Mooi dat er nog iemand is die dat heeft, zal t bij t scootertje horen.
 
Dat hakerig optrekken ligt bijna altijd aan de segmenten van de centrifugaal koppeling , die zijn dan verglaasd , en moeten oppervlakkig iets ruw geschuurd worden . Bovendien is het goed om gezien de draairichting van de koppeling in de trommel aan het begin van de segmenten kleine schuine kantjes te maken ,en de trommel van binnen goed stof(vet)vrij te maken .
 
Okee, zou toch niet moeten mogen dan, net 9.000 km erop. Maar zal t eens aan m'n dealer vragen, daar zal die over een 2000 a 3000 km wel weer even onder handen genomen worden. Die dealer is gespecialiseerd in scooters, dus die weet wel raad ermee denk ik.
Lijkt me dat 2000 km ermee rijden nog wel moet kunnen.
 
Ik kan bovenstaande niet bevestigen of ontkrachten omdat ik te weinig kennis heb van koppelingen maar mijn PCX is 3 maanden oud en heeft ongeveer 2400 km op de teller.

Ik kan me haast niet voorstellen dat er iets niet in orde zou zijn. Hij rijdt verder helemaal perfect met uitzondering van een beetje stotteren bij een koude motor en ook alleen bij heel matig gasgeven.
 
Toen mijn pcx slecht startte, dacht ik dat het aan de accu lag.
De dealer heeft toen een injector reiniger aan de benzine toegevoegd.
De pcx startte en liep toen weer als een zonnetje. De accu bleek nog in topconditie te zijn.
Dit alles schoot me te binnen toen jullie over stotteren begonnen.
Zou het kunnen zijn dat de opening van de injector bij deze kleine motor zo klein is dat deze snel ietwat verstopt?
 
Dank voor je input maar de motor stottert niet. Bij mij althans. Het is echt de koppeling want het motortje draait soepel toeren als het gebeurt.

Het is ook niet echt stotteren te noemen.
Meer een onregelmatig verlopend optrekken bij het wegrijden. Echt alleen de eerste meters tussen stilstand en 5 km/h
 
Dank voor je input maar de motor stottert niet. Bij mij althans. Het is echt de koppeling want het motortje draait soepel toeren als het gebeurt.

Het is ook niet echt stotteren te noemen.
Meer een onregelmatig verlopend optrekken bij het wegrijden. Echt alleen de eerste meters tussen stilstand en 5 km/h

Exact idd wat Maarten omschrijft idd, alleen bij zeer rustig wegrijden en bijv. Als je bij het oprijden van een rotonde net ff kort achter iemand zit die langzaam rijd. Bij een normale motor gebruik je dan de koppeling, maar die zit er hier niet op😛. Toevallig wel allebei een PCX uit 2016 dacht ik, zou het daaraan liggen?

Verder loopt motortje als een zonnetje en bij regulier, met meer gas optrekken niets aant handje.
 
Moet dan haast wel een 2016 model dingetje zijn, want ik heb het in dit pcx forum niet eerder gehoord.
 
Ja, vrees van wel, dacht vanmorgen zelfs een beetje een hoog geluid te horen, bij het rijden met matige snelheid en dan redelijk wat gas bij te geven. (toen was de motor goed warm na 40 km)
Maar kan ook omdat ik er nu een extra alert op ben, in elk geval iets om in de gaten te houden.
 
Mocht iemand nog op zoek zijn naar een koopje, Motoport Rotterdam heeft een brandschade uitverkoop, 50 tot 90 procent korting op,kleding helmen en accesoires.

Ben vanmiddag geweest, loeidruk. Had niet echt iets nodig dus zelf niks gekocht.
Hangt veel en merk kleding etc. Niet beschadigd. Hooguit zit er een luchtje aan, dat waait er wel uit.

Is nog morgen en overmorgen, zitten speciaal in deze uitverkoop in een loods verderop. Wel grappig, veel motoren voor de deur natuurlijk.
 
Vorige week heb ik nog lekker een stukkie gereden op mn fijne pcx.
PRETTIGE FEESTDAGEN!
 
Zo, vandaag de 10.000 km grens bereikt met de PCX, heb hem sinds half juni 2016 in gebruik, vanaf 0 km, dus gaat lekker zo, hij kan beter op diesel rijden;)
Voor die 10.000 km heb ik nog geen € 350 uitgegeven aan brandstof, gemiddeld zo'n 1 op 43 gehaald dus.

Hij rijdt nog steeds als een zonnetje, op het hakerige bij het zachtjes optrekken met koude motor na dan. Dit nagevraagd bij m'n dealer, hoort niet, maar kan niet direct kwaad. Als hij goed warm is, is het ook wel minder aanwezig. In februari zal ik hem maar weer een beurtje laten geven, kunnen ze even kijken of er wat mee is. (heb hier ook weleens gelezen over andere olie in de versnellingsbak?)

Iedereen alvast een goed 2017 motorjaar gewenst.
 
Versnellingsbak??? rare pcx heb jij :+


vervang gewoon de rollen voor Dr Pulley en het hakkerige is weg
 
Zijn er ook PCX rijders die veel snelweg rijden? Wat is het verbruik daar? Ik haal op mijn Sixteen afhankelijk van wind 1:20-1:25, en dan rij ik het grootste deel volgas, 120 op de teller, ergens 105-110 GPS?
 
Versnellingsbak??? rare pcx heb jij :+

vervang gewoon de rollen voor Dr Pulley en het hakkerige is weg

Versnellingsbak, ja schakel ook met zo'n pook op het stuur;) haha neehoor ik ben op technisch gebied een behoorlijke leek, type: heb de klepel wel ergens horen luiden;) Krijg alles uit elkaar, maar weer in elkaar, homaar.
Maar als die rollen zouden kunnen helpen is dat zeker een overweging waard, goeie tip.

@sphere. Ik rijd relatief weinig snelweg maar 6 km per reis. Merk dat als ik veel provinciaal rijd en weinig verkeer is, dus lekker door kan rijden, 90 km/u, het verbruik stijgt naar een ruime 1 op 40.

Overigens haalt de PCX 150 zonder aanpassingen nog geen 120 op de teller. Rij zelf zelden op z'n top, hang meestal op de rechterbaan, gaat prima.

In deel 4 had Maarten een keer het verbruik onder de loep genomen, zie onderstaande:


Met vol gas en klapperende begrenzer (108km/h op de teller)
half hoog givi scherm, 37liter topkoffer en bestuurder van 88kg
1 op 30,4 op de verbruiksmeter. Onzuiniger krijg ik hem niet ;)

Als je met het gas iets eraf rijdt ongeveer 104 km/h op de teller. (Rijdt ook stukken relaxter omdat de begrenzer er niet in slaat)
1 op 37,3

Met 95 km/h op de teller:
1 op 42

Met 80 km/h op de teller:
1 op 46
 
Laatst bewerkt:
Einde oefening voor de PCX 150.
Volgens mijn dealer(motoport Echt)worden de 150ers niet meer geproduceerd.
Deze werden zowieso alleen voor de Italiaanse en Nederlandse markt gemaakt.
Wat Honda nog heeft staan kan aan de dealers uitgeleverd worden,maar dit zullen er zeer weinig tot geen meer zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan