Honda PCX 125/150 deel 5

Merkte dat de accu van m'n CBR na drie winters aan z'n eindje was, dus iets voorzichtiger mee geworden...druppellader is an sich ook niet gek :)

Gritketel even gegoogled...zo groot is de wanhoop nog niet :P
 
Ik krijg die driehoek ook niet schoon, maak de laatste tijd alleen even mn schermpje schoon, anders zie ik niets door de pekel. Misschien volgende week even soppen als de temperaturen ruim boven nul zijn. (hoop ivm gepland daagje winterberg dat vorst nog even aanhoud)

Had hem pas afgespoten, maar toen wilde hij daarna wat lastig starten, denk dat er iets nat geworden was. Iemand enig idee waar je op moet letten met afspuiten? (snap uiteraard dat je altijd een beetje naar beneden gericht moet spuiten en niet te enthousiast moet doen)
 
Electronica ontzien.
Niet in je luchtfilter spuiten.
Remmen alleen als ze koud zijn. Blokje ook trouwens.
De rest is plastic bij de PCX ;)
 
Ja misschien dat ik de luchtfilter iets geraakt had, mijn remschijf roesten trwns, op het midden gedeelte, waar de remschoentjes niet komen.
Nja heb de PCX ook niet om hem mooi te laten blijven.

Maar binnenkort maar weer eens even poetsen :)
 
Zout lost het beste op in lauw-warm water zonder zeep. Dus ik spoel hem altijd eerst af om de pekel grotendeels te laten oplossen voordat ik ga poetsen.
 
Mannen, ik heb sinds oktober alweer zo'n 5.000 km gereden. De km stand is nu ongeveer 11.500 km

Binnenkort moet hij denk ik weer voor een beurtje, laatste beurt was met 6.000 km, waarbij de kleppen gecontroleerd zijn.

Wat moet er zoal gebeuren? Alleen Bougie en olie wissel? (en even kijken naar het hakkerige bij lage snelheden, al is dat wel iets minder geworden laatste tijd.
en bij welke km stand is het handig de beurt uit te laten voeren?
 
Hoe ziet je olie er uit? Peil gezakt? Stinkt de olie? Verkleurd? Waterig of nog mooi smerend als je hem tussen je vingers wrijft?

Ik zou hem ergens in Maart doen. :)
Bougie is waarschijnlijk eerder aan vervanging toe dan je olie..
 
Luchtfilter element lijkt me trouwens ook wel aan de beurt. Evenals je transmissieolie.
Remvloeistof moet ongeveer elke 2 jaar..
 
Laatst bewerkt:
Heb even gekeken, oliepeil is in orde, netjes aan de bovenkant van de streepjes op het peilstokje (peildop is lastig goed vast te krijgen trwns, je moet echt goed controleren of je hem helemaal het schroefdraad in hebt gedraaid)

De motor had er net een rit op zitten, dus je ruikt de olie wel iets, maar durf niet te zeggen of dat stinkt, (ruikt naar olie;) olie is lichtbruin. (de longlife olie in m'n auto is zegmaar donkerder bruin)

In het onderhoudsboekje zie ik nergens iets over transmissie olie, welke zou daarin moeten?

Luchtfilter is een goeie inderdaad om ook te laten vervangen.

Remvloeistof hoeft nog niet inderdaad, de PCX is nu ruim een half jaar in gebruik:)
 
Klinkt allemaal prima hoor. Geen olieverbruik, olie in goede toestand. Daar hoef je geen haast mee te maken.
Voor de transmissieolie schrijft Honda exact hetzelfde voor als de motorolie.

Er gaat ongeveer 800cc olie in het blok en iets minder dan 200cc in de transmissie dus je kunt precies met 1 Liter motorolie een oliewissel+ een transmissieolie wissel doen. Ik doe dat dus ook gewoon elke oliewissel. Kleine moeite en haalt mooi eventueel slijpsel uit de transmissie.

Daarom doe ik dat onderhoud liever zelf.
Zo'n beurt kost me 13 euro voor de beste olie die ik kan vinden en een klein uurtje van mijn tijd..

Ik heb trouwens eergisteren de scooter weer eens van stal gehaald. Ff een half uurtje gestuurd. Lekker hoor.. Even alle motordelen goed gesmeerd en de accu weer opgeladen. Binnenkort maar eens de eerste plannen maken voor een dagtripje naar Zuid-Limburg ofzo.. bijna voorjaar (in mijn hoofd dan) :)
 
Laatst bewerkt:
Zal het eens aan de scooterboer vragen, om ook eens de transmissie olie te vervangen.
Hij rijd ook nog als een zonnetje, (op af en toe hakkerig na bij het af remmen en weer accelereren bij lage snelheid, maar draait mooi stationair en trekt gewoon goed)

Ik kan helaas niet zelf sleutelen, ja zou misschien wel zelf de olie kunnen vervangen, maar teveel gedoe.
Breng hem altijd naar de scooterdealer, die zijn handig met scooters (en doen ook motorscooters)
aardige lui en ook nog eens op slechts 4 km afstand, dus mooi aan te lopen indien nodig.
(zie alleen net op internet dat 1 monteur een scooterongeluk gehad heeft, dus zal passen en meten worden met een beurtje binnenkort)

Ohja en dat voorjaar, dat duurt nog heel even;) gaat gelukkig weer even wat kouder worden, moet nog ff een dagtripje naar Winterberg (met de auto) maken.

Maar na februari mag het van mij weer lekker warm worden:)
 
Laatst bewerkt:
Zo de PCX ff n beurtje laten geven, km stand 12.250.
Volgende werkzaamheden zijn uitgevoerd, olie verv. Bougie verv. Lucht filter element schoongemaakt, koppeling afgeschuind, voorrem schoongemaakt en alles door gesmeerd en dat voor € 126,95. 2 uurtjes arbeid.

Dat hakkerige bij lage snelheid is nu weg, dus weer ff doorkarren naar de 20.000 km.

Monteur gaf aan dat dan de snaar vervangen moet worden, al zegt boekje bij 24.000 km, maargoed doe dat denk ik dan wel, hoef ik tussentijds niet naar binnen.

WinterBanden zitten er nu 6.000 km op, voorband weinig slijtage, achter wel, die vervang ik nog tegen de zomer voor een all season exemplaar.
 
Heb ook weer de nodige (fun) kilometers gemaakt. Rijdt als een trein. Wel een beetje hakkerig bij hele lage snelheid en koude motor inderdaad maar ik lees dat het afvlakken van de koppeling kan zijn.. Verder niet storend in dagelijks gebruik.

Vanaf volgende week ga ik weer fulltime woon-werkverkeer rijden met de pcx. Goede aanschaf geweest dus! Die gaat alleen al door de brandstofbesparing zichzelf terugverdienen.

Verder probleemloze fiets tot nu toe.
 
Ja is de koppeling afschuinen, geen idee hoe dat moet, maar hebben ze bij mij gedaan, hakkerige is nu weg.
heb een apart pcx spaarpotje (reiskosten - vaste lasten, benzine) en die staat voorlopig dik in de plus, met name omdat ie zuinig is en de aanschaf laag, voor 3.000 verkopen ze nog steeds geen nieuwe auto's.

Morgen beenkleed er weer op vastmaken en karren maar weer.
 
Hallo ik ben nieuw hier en zal me even voorstellen.

Ik ben Wilco en mijn vrouw heeft een pcx 150. Dus ik lees graag wat tips en tricks mee hier.

Overigens heb ik nog een windscherm liggen voor een pcx 150 van 2014 of nieuwer. Het gaat hier om de hoge givi variant! Mocht iemand interesse hebben hoor ik het graag.
 
Laatst bewerkt:
Welkom! Wat is de staat van het scherm en wat zou je voor het scherm willen hebben? Ik heb wel interesse.

Groet,
Maarten
 
Welkom! Wat is de staat van het scherm en wat zou je voor het scherm willen hebben? Ik heb wel interesse.

Groet,
Maarten

Het scherm is helemaal nieuw. Maar mijn scooter is van 2013 alleen in 2014 op kenteken gezet dus ik had de verkeerde besteld. Ik zal vanavond even wat foto's maken.

Welkom Wilco. Welke fiets rijd je zelf?
Hoe vind je de pcx rijden?

Ik rij zelf een vtr sp1.

Mijn vrouw een cbr250r maar voor woon werk de pcx.

Over hoe ik em vind rijden? Ja super fijn! Heb er Michelin city bandjes op dus lekker smijten om de rondtondes. En zo licht insturen echt super hier voor hebben we een sh150i en een lead 110. Maar deze is wel de fijnste van de 3!
 
Hallo ik ben nieuw hier en zal me even voorstellen.

Ik ben Wilco en mijn vrouw heeft een pcx 150. Dus ik lees graag wat tips en tricks mee hier.

Overigens heb ik nog een windscherm liggen voor een pcx 150 van 2014 of nieuwer. Het gaat hier om de hoge givi variant! Mocht iemand interesse hebben hoor ik het graag.

Welkom!

Veel plezier (je vrouw dan ;) ) met de PCX, echt een woon-werk topper! Goedkoop, wendbaar.

Heb ook het hoge scherm. (alleen heb je nu met die irritante zijwind (in mijn geval) even niets aan, verder meestal aangenaam uit de wind.
 
Ik ben op zoek naar een middel/half hoog PCX Givi scherm liefst een smoke uitvoering,heeft iemand er nog 1 liggen die overbodig is tegen een redelijke prijs .
 
Bij deze wat foto's van het windscherm en foto van hoe het er uit zal moeten zien op je scooter.

Let wel op zoals ik al aangaf is hij alleen voor 2014 en nieuwer! Niet dat je dezelfde fout als ik maak Hahaha.

Hij overigens voor zowel de pcx 150 als de 125 geschikt zo ver als ik kon vinden op internet.

Prijs heb ik niet over nagedacht. Maar sta open voor een fatsoenlijk bod. Ik hoef de nieuwprijs niet te beuren maar wil ook niet de sint uit hangen! O-)

full

full

full
 
Williej,

Ziet er prima uit. Zonde dat je niet meteen de juiste hebt gekocht.

Ik geef eerst andere forummers de kans om het scherm van je over te nemen.

Ik heb er al een half hoog scherm op staan waar ik ook in deze weersomstandigheden erg tevreden over ben. Het is dus nog niet echt noodzaak voor mij.

Groet Maarten
 
Das een hele (happy) Honda family. Veel plezier met de PCX.
Heb zelf ook het halve hoge Givi scherm op de 2010 PCX. Bevalt net als de PCX prima, houdt mij mooi uit wind en regen.
 
Laatst bewerkt:
Das een hele (happy) Honda family. Veel plezier met de PCX.
Heb zelf ook het halve hoge Givi scherm op de 2010 PCX. Bevalt net als de PCX prima, houdt mij mooi uit wind en regen.


Ja er komt alleen maar Honda in mijn garage! :) Ja regen en wind voel je erg weinig van inderdaad.

Williej,

Ziet er prima uit. Zonde dat je niet meteen de juiste hebt gekocht.

Ik geef eerst andere forummers de kans om het scherm van je over te nemen.

Ik heb er al een half hoog scherm op staan waar ik ook in deze weersomstandigheden erg tevreden over ben. Het is dus nog niet echt noodzaak voor mij.

Groet Maarten


Oké wachten we het even af.

Mocht iemand interesse hebben hebben hij ligt er nog. En voor een paar tientjes rij je wind en regen vrij. :P
 
Nu al 4/5 maanden in het bezit van de PCX dus tijd voor een updatje.
Wat een geweldig ding die PCX, waarom heb ik hem nooit eerder gekocht.
Voor €1300 gekocht met 22000 op de klok. Dat is geen geld voor zo'n geweldig ding. Moet op vaak de hele stad rond, niks beters dan zo'n compact ding. Krijg vaak de vraag wat voor een scooter het is. Zelfs een keer een politie agent.

Moet vaak korte stukken rijden, dus heb pas 2000 extra erop gezet. Laatst een grote beurt gegeven, want die had hij echt nodig! Het was een leuke klus, heb aan genoeg motoren gesleuteld, maar nooit aan een (motor)scooter.

-Snaar
-Rem blokken/vloeistof
-Bougie
-kleppen gecontrolleerd
-Lichtfilter
-Olie

Nou zag ik nogal wat roestplekken op de uitlaat. Is het een bekend probleem dat de uitlaat snel doorroest? Ik ben namelijk van plan om hem te spuiten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan