Honda PCX 125/150 deel 5

Vanavond de sliders geplaatst.
Dat had ik veel eerder moeten doen!

De top is van 108 op de teller naar 118 op de teller gegaan. Flink stuk over de snelweg gereden en alleen bergaf bereikt de scooter 118 waarbij de toerenbegrenzer inslaat. Verder topt hij rond de 115 mooi rechtuit zonder telkens te begrenzen.

Het rijgedrag is ook stukken verbeterd.
Het koppel vanuit stilstand is direct lineair aanwezig en trekt van 0 naar 90 zonder vertraging. 90-105 gaat vlot, ik zie nog geen verschil met het oude. 105-115 gaat gestaag maarja, dat krijg je met 14 pk.

Wat opvalt is dat er geen dipje meer is net na het optrekken vanuit stilstand. ECHT een vooruitgang! Verder maakt de motor veel minder toeren waardoor ik met koude motor vlotjes 80-85 zou durven rijden waar ik eerst niet voorbij 70-75 wilde omdat het toerental dan flink mee op ging lopen.

De motorrem is ietsje minder dan voorheen. Niet veel maar ik merk het wel. Over het algemeen loopt hij veel mooier nu. Veel gelijkmatiger in toerental.

Wel tof van Maksor scooter parts.
Een goed advies en geen verkooppraatjes.
De sliders waren ongeveer 25 euro.
De beste investering in de pcx tot nu toe, op de benzine na. :)
 
Ik heb het 2014 model (met LED-licht) 150cc

Volgens mij 15 of 15.5 sliders maar als je maksor een mailtje stuurt krijg je het antwoord waarschijnlijk.

Ik heb ze al zeker een jaar in huis maar had ze, nu ik dit weet, eerder willen plaatsen.

Wat heb jij? 125/150? 2014+ model?
 
Ik heb het eerste model PCX125, bouwjaar 2010.
De Dr. Pulley sliders zijn alweer een aantal jaren gemonteerd en hebben een gewicht van 14gr. Voor de 125cc wordt overigens 13gr geadviseerd, maar heb bewust 1gr zwaarder genomen om het toerental te verlagen.
Het verschil in wegrijden kan ik me nog herinneren. Het verschil in toerental minder. Inmiddels zit mijn PCX aan de 20000km, waardoor de riembreedte en topsnelheid zullen zijn afgenomen.
 
Hallo PCX'ers,

Als het goed is ga ik over een paar weken voor woon-werk (15 km snelweg en 10 km binnendoor) een PCX 125 2011 overnemen voor weinig geld, de keerzijde is wel dat wat aan gedaan moet worden o.a. banden, km/h teller werkt niet, extreem lage top van 70 km/h (waar ligt het aan, denken jullie?), hangende achter remmen.

Hebben jullie misschien wat tips van bij welke webshops/motorzaken ik onderdelen kan bestellen / laten doen. En welke gewichten rolletjes en merk v-snaar, zodat de PCX rond 100 km/h kan rijden?
 
Gevalletje achterstallig onderhoud + Versleten CVT delen

Dus:

Eerst zorgen dat je zeker weet of je remmen gangbaar zijn.

Dan ook gelijk je Km.-teller kabel en/of opnemer controleren op breuk.

Vervolgens de CVT deksel er af en alle versleten delen vervangen.

Gelijk ook service beurt dingen vervangen zoals luchtfilter & bougie & olie + transmissie olie

Daarna loopt hij wel weer zoals het zou moeten zijn.

Hierbij wat url's voor none oem spullen:


koop b.v. bij webshop easyparts
Wel eerst even het filter aanzetten in easyparts
Filter aanzetten op: PCX 125i H20 4T '10-'11


remblokken V/A
EasyParts.nl - Remblokken & Remschoenen

luchtfilters
EasyParts.nl - Luchtfilter-elementen

V-snaar uitzoeken bij easyparts
ik zelf zou voor een Japanse snaar gaan dus de Bando
>>> V-snaren

Variateurs
EasyParts.nl - Variateurs

koppelingshuis
EasyParts.nl - Koppelings-huizen

Koppelings-segmenten
EasyParts.nl - Koppelings-segmenten

zelf even door googlen voor bougie en km. tellerkabel of opnemer.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Dank dank! De remmen is gewoon gangbaar, remt goed alleen is het duidelijk te voelen dat remmen beetje hangt.

Daarvoor 2 jaar geleden had ik ook motorscooter een Majesty 400, destijd ook met J.Costa vario en Malossi kevlar riem en het liep soepeler en iets vlotter.

Welke vario is meest ideaal voor deze 125? Of maakt dat geen verschil uit tussen gewone vario en J.costa/Polini/enz? Tenminste, ik bedoel bij deze PCX aangezien deze prima aanvoelt op lage snelheid wat dat niet geval was bij Majesty 400.
 
Laatst bewerkt:
De reden dat ik geen url van de OEM vario neer prak is omdat die tegen de 200 euro aanzit.
Dus vandaar de aftermarket sportvariootjes, heb daar voor de rest geen bepaalde bedoelingen mee.

Maar om er dan toch nog wat van te zeggen het volgende:

De Polini is vaak het mooist afgewerkt en net even wat duurzamer als de Malossi.
De Malossi te samen met de Johhny Costa accelereren vaak het best.

Ik zou in jou geval voor de duurzaamste kiezen dus de Polini,en mocht er nog meer vervangen moeten worden zoals het koppelingshuis en de koppelingsschoenen of complete koppeling dan gewoon de Polini lijn aanhouden lijkt me wel zo makkelijk.
Maar ik loop veel te ver op de praktijk voorruit ga eerst de boel maar eens openmaken.

Voor de rest heb ik overigens geen persoonlijke ervaring met een Honda PCX dus hier houd het op.
Ik kan je alleen nog voorzien van sleutel tips.
En dat begint gewoon bij de slijt-indicator controle aan de arm van de achterrem trommel.
Gradenboog indicator bevindt zich op het trommelhuis en aan de rem-arm zit een puntje die op de gradenboog wijst.
Zorg ook dat de delen binnen in de remtrommel waar vet op moet zitten ook daadwerkelijk in het vet staan

Bij de voorrem de geleidepennen en zuigers gangbaar maken en invetten, en ook remolie vervangen.

Vervolgens CVT kast openen
vario, koppeling, V-snaar verwijderen en je plan trekken betreffende welke delen je moet gaan vervangen.
Zijn het alleen de rollen en snaar, neem dan ook het volgende bericht mee als optie:
DT125 in "Honda PCX 125/150 deel 5"

Succes gewenst
 
Laatst bewerkt:
De eerste echte meters gemaakt gister met wisselende tevredenheid...
Om de variabelen eerst weer te geven, ik ben 1.86 en rond de 80 kg
Ik reed met minder dan 20 kg bagage welke onder het zadel en in de topkoffer (SH39) zaten.
Rit van iets meer dan 100km.
1km dorp, snelweg, 7 km stad
De heenweg had ik wind tegen, terug was de wind iets gezakt en niet gedraaid.
Bandenspanning is boven de 2 bar


Ik heb de heenweg niet harder dan 85 op de teller constant kunnen rijden. Optrekken naar 80 a 85 lekker soepel en zoals ik verwacht van 14pk met tegenwind. En dan ineens valt een deel van het vermogen weg en blijf ik dus krap aan steken op 85. Dit is overigens 75-76 op de gps...
Veel erger nog vond ik wat de boordcomputer aangaf als verbruik... 1:24 ;( :( -O-
Gaandeweg had ik het hele verhaal wat ik de verkoper zou sturen al in mijn holfd afgemaakt maar gezien de dag besloot ik daarmee te wachten.

13 uren later op de terugweg eerst besloten niet harder dan 80 te rijden. Ik hoefde geen tijd te halen en het was rustig op de weg. Maar ik kon het niet laten dus heb ik toch een poging gedaan en warempel, 106-108 op de teller *O*
Na deze snelheid een tijdje volgehouden te hebben (20-30 seconden) houd hij wederom in maar de teller blijft rechts van 100 dus daar kan ik mee leven.
De gehele rit heb ik geen inhouden beneden de 100 gemerkt, gelukkig

Ik wacht het even af, hoop dat het de laatste keer was want dat verbruik is om te janken, mijn 900cc, 200+kg en met grote zijkoffers uitgeruste trophy haalde 1:22 en dan reed ik dus bijna altijd 100+
 
@Monkey, dat komt mij ook niet bekend voor. Weliswaar rijd ik ivm irritatie over harde wind, dan meestal gewoon 80 km/u op de provinciale weg, maar zelfs dan is mijn verbruik nog wel 1 op 41. Bij stadsverkeer is het zo 1 op 35 en overall meestal toch wel 1 op 44 a 45. Sterker nog, bij constante snelweg wordt het verbruik vaak 1 op 47 of beter. Je klinkt niet als een strepentrekker, dus dat moet idd aan je PCX liggen. Weet de km stand van je PCX niet, was niet zoveel toch? Anders zou de riem versleten kunnen zijn.

@ Maarten, heb jij de sliders op bijgevoegde foto?
full
 
Ja dat zijn ze. Woon je ver van Eindhoven? Wil ze er best even samen in zetten. Met schoonmaken een uurtje werk.
 
Helaas beetje te ver, lekkerkerk. Maar geen probleem, wordt toch weer tijd voor het half jaarlijkse beurtje, dan laat ik m altijd even helemaal checken. Vorige keer is de kast niet open geweest geloof ik, dus kunnen ze nu mooi meepakken.
Alleen even kijken of ik de sliders zelf even bestel of de monteur.
 
@Monkey, dat komt mij ook niet bekend voor. Weliswaar rijd ik ivm irritatie over harde wind, dan meestal gewoon 80 km/u op de provinciale weg, maar zelfs dan is mijn verbruik nog wel 1 op 41. Bij stadsverkeer is het zo 1 op 35 en overall meestal toch wel 1 op 44 a 45. Sterker nog, bij constante snelweg wordt het verbruik vaak 1 op 47 of beter. Je klinkt niet als een strepentrekker, dus dat moet idd aan je PCX liggen. Weet de km stand van je PCX niet, was niet zoveel toch? Anders zou de riem versleten kunnen zijn.
Jij en maarten bedankt voor de reactie.
Ik zie dat ikvergeten ben te zeggen dan op de terugweg het verbruik aan de goede kant van 1:30 is gebleven, stukken beter dus.
De riem zou ik niet verwachten aangezien ik terug wel 100+ heb kunnen rijden. Dat en hij heeft nog geen 5000 km ervaring.
Hoe hard rijd je op de snelweg dat je zo'n goed verbruik haalt? Ik heb op de kortere stukken wel 2.2 en 2.3 l/100km gehaald. Dat was voordat ik de optie had ontdekt om van l/km naar km/l te schakelen. Op de terugweg heb ik rond de 1:34 gereden met dus een aantal stukjes 100+ en voor een groot deel 90+

Mijn snelheden zijn allemaal teller snelheden, gps is 10 lager wat ik overigens best veel vind... Top gps lag op 96km/h
Nu wil ik nog een en ander aanpassen waardoor hij lager in de toeren zit met als bijkomend effect dat hij mogelijk iets sneller wordt. Ik moet zeggen dat zolang ik 90+ gps kan blijven halen ik tevreden ben.

Als het snelheidsprobleem nog een aantal keer gebeurt gaat hij weer terug voor een 2e poging om het op te lossen. Het verbruik zal ik misschien lastiger kunnen verhalen. Maar aangezien ik binnendoor wel voorbij de 1:40 ga zal dat wel meevalleb

Waar ik nog wel heel erg benieuwd naar ben, hoeveel verschil zal de topkoffer maken?
 
Laatst bewerkt:
Koffer maakt niet zo veel verschil. Over het algemeen wordt je op snelheid toch begrensd door je toerentalbegrenzer.
Qua verbruik zou het wel kunnen schelen maar 1 op 35 of minder moet toch echt wel te doen zijn.

Heb je niet wat vuil in je tank gehad waardoor je injector wat problemen gaf. Of gewoon oude benzine want dat is niet verwonderlijk als hij lang heeft stilgestaan.

Verder zou ik de bougie eens vervangen en je luchtfilter schoonmaken, olie verversen met degelijke jaso MB olie. En tegelijk je transmissie olie vervangen met de resterende 200ml.

De sliders van dr pulley kunnen best wat verschil maken heb ik gemerkt. Zeker op het gebied van toerental.

Als dat allemaal niet werkt heb je toch iets anders aan de hand maar als ik het zo lees lijkt het alsof hij al beter begint te lopen..

Groetjes veel fun met de PCX
 
Koffer maakt niet zo veel verschil. Over het algemeen wordt je op snelheid toch begrensd door je toerentalbegrenzer.
Qua verbruik zou het wel kunnen schelen maar 1 op 35 of minder moet toch echt wel te doen zijn.
Ik bedoelde verschil in verbruik, dat intresseert me meer dan de top eigenlijk. Ik verwacht stiekem ook dat hij wat beter moet gaan lopen. Gezien het verschil tussen de 2 ritten zou het zomaar kunnen.
Heb je niet wat vuil in je tank gehad waardoor je injector wat problemen gaf. Of gewoon oude benzine want dat is niet verwonderlijk als hij lang heeft stilgestaan.
Geen idee, ik heb nog maar 7 liter erin gegooid sinds ik hem heb *D maar hij is nu bijna leeg, het laatste blokje knipperde 20km voor ik thuis was.
Oude benzine had ik nog niet bij stil gestaan, dat heeft natuurlijk ook effect op het verbruik. Maar dat probleem zou verholpen moeten zijn nu met minder dan 1 liter over.
Verder zou ik de bougie eens vervangen en je luchtfilter schoonmaken, olie verversen met degelijke jaso MB olie. En tegelijk je transmissie olie vervangen met de resterende 200ml.

De sliders van dr pulley kunnen best wat verschil maken heb ik gemerkt. Zeker op het gebied van toerental.

Als dat allemaal niet werkt heb je toch iets anders aan de hand maar als ik het zo lees lijkt het alsof hij al beter begint te lopen..

Groetjes veel fun met de PCX
Onderhoud zou ik binnenkort inderdaad willen doen. Ik kan natuurlijk even simpel de bougie en het filter bekijken maar of dat uitsluitsel biedt?
 
Levert iig een beetje info op en biedt uitsluitsel of dát een probleem vormt. Daarna kun je die afstrepen.
 
Als je de dingen die Maarten noemde aanpakt, zal dat denk ik inderdaad wel verschil maken.

Als je verbruik op den duur niet naar 1 op 40 of meer gaat, dan zou je je zorgen moeten maken.
Ik weet dat er medeforummers zijn die altijd volgas met de PCX rijden en dan nog 1 op 38 halen.

Topkoffer zal misschien zelfde effect hebben als een hoog windscherm met opzet schermpje?
 
Ik zal eens op zoek naar een werkplaatshandboek, kan ik een begin maken.
Net getankt, gemiddeld over iets meer dan 300km 1:31. Dat is dus incl 100km met (volgens boordcomputer) 1:24. Niet zoals het hoort te zijn maar wie weet verbetert het nog
 
Als ik lekker doorreed op proviciale wegen met veel optrekken, haalde ik op mn 2014 pcx150 1:34.
De top op de teller was standaard wind mee 110km/u ik weeg 82kg.
 
Als ik lekker doorreed op proviciale wegen met veel optrekken, haalde ik op mn 2014 pcx150 1:34.
De top op de teller was standaard wind mee 110km/u ik weeg 82kg.
Ow, dat lijkt meer op wat ik tot nu toe ervaar. Al trek ik vaak heel rustig op en remmen doe ik bijna niet.
Maar gezien ik met koffer heb gereden en ook rond de 80 kg ben zal het dan normaal zijn. Daarbij heb ik met het nodige gewicht aan bagage gereden.
Tnx!
 
Terug
Bovenaan Onderaan