Honda PCX 125/150 deel 5

Dus bij halfhoog ook al wat turbulentie, dan valt de hoge voor mij echt weg.
Ik ben 1.86 dus ik hoop daar iets minder last van te hebben dan jij met het half hoge scherm. Welke heb je erop? Of zijn er niet meerdere merken/modellen?

Ik heb een halfhoog Givi scherm laten monteren. Was bang dat een hoog scherm ook nog meer zijwind gevoelig zou zijn. De pxn'en zijn al zo zijwind gevoelig.
 
Hallo jongens.
Ik zit nog met een paar vragen.

Zo als jullie weten ben ik nu 1 week de trotse eigenaar van een pcx 150.
De eerste. 300 km al gereden en dat bevalt supper goed

Nu ben ik mij een lijstje aan. Het maken wat ik allemaal moet vervangen bij de 24000 km beurt.

Ik heb al ff gekeken

Mijn v snaar is 21.3 mm breed.
Vario heeft behoorlijk wat groeven.
Gradenplaat ook.
Mijn 18 grams rollen zijn behoorlijk vierkant.
Koppeling en kopelings uit zien er nog goed uit.poelies achter ook niks mis mee.
Lucht filter zit kompleet dicht

Vandaar ook het gestotter bij 100+

Nieuw filter gemonteerd en het gestotter
Was weg. Alleen nu is mijn maximaal snelheid nog wel wat matig. Op teller
Max 110 dat is voor een 150 toch wel wat
Te weinig. Of heb. Ik dat mis. ??

Rij nu met 18 grams rollen
Plus een versleten Vario.
Dat helpt natuurlijk niet. Mee.

Wat is jullie advies
Oké een d'r pullie. Vario.
Met hoeveel grams rollen er in ??
Nieuwe vsnaar uiteraard.
Vertanding s olie. Wisselen na 80w90




Alvast bedankt.

Mvg Wesley.
 
Ik heb nog 1 setje 13,5 gram DrPulley sliders liggen 9km gebruikt voor testen. Ik wil er 17,50 ex verzendkosten voor hebben. Iemand interesse?

--gereserveerd--
 
Laatst bewerkt:
Mijn ervaring met DrPulley heb ik in het verleden hier gepost, ik heb hem even opgezocht:

'Ik heb de DrPulley met 13 grams rollen en een ermax +25 scherm. Vorige week nog 250km gereden op de snelweg, top is 126 dan gaat hij in de begrenzer. Ik heb een PCX125 van 2010 met het eerste blokje, dus geen ESP blok. Wel een topkoffer overigens. Zonder het Ermax scherm, dus met origineel scherm is de top 118. De 126 is zonder wind tegen, met wind tegen zit ik tussen 116-120. Echt zwaar wind tegen kan wel zorgen voor terugval naar 100 op de teller, maar dit is uitzonderlijk. Normaal weer en wind is eigenlijk altijd wel 120-124 op de teller. Zonder de DrPulley is de top met Ermax scherm 104 en met origineel scherm 100. Met 14 grams rollen (DrPulley) en Ermax scherm gaat hij bij 128 in de begrenzer maar valt hij ook sneller terug bij wind tegen. Heb je dus het eerste type zonder ESP blok dan is 13 grams rollen van DrPulley en de vario van DrPulley in combinatie met het Ermax +25 scherm de beste optie. Dan heb je een top van rond de 118-126. Dat is mijn ervaring.'
 
Mijn ervaring met DrPulley heb ik in het verleden hier gepost, ik heb hem even opgezocht:

'Ik heb de DrPulley met 13 grams rollen en een ermax +25 scherm. Vorige week nog 250km gereden op de snelweg, top is 126 dan gaat hij in de begrenzer. Ik heb een PCX125 van 2010 met het eerste blokje, dus geen ESP blok. Wel een topkoffer overigens. Zonder het Ermax scherm, dus met origineel scherm is de top 118. De 126 is zonder wind tegen, met wind tegen zit ik tussen 116-120. Echt zwaar wind tegen kan wel zorgen voor terugval naar 100 op de teller, maar dit is uitzonderlijk. Normaal weer en wind is eigenlijk altijd wel 120-124 op de teller. Zonder de DrPulley is de top met Ermax scherm 104 en met origineel scherm 100. Met 14 grams rollen (DrPulley) en Ermax scherm gaat hij bij 128 in de begrenzer maar valt hij ook sneller terug bij wind tegen. Heb je dus het eerste type zonder ESP blok dan is 13 grams rollen van DrPulley en de vario van DrPulley in combinatie met het Ermax +25 scherm de beste optie. Dan heb je een top van rond de 118-126. Dat is mijn ervaring.'


bedankt voor je reactie Aristoteles
ik heb dus een 150 psx met esp
ik ben al wat aan het googelen geweest maar kan niet echt de verschillen terug vinden
van de blokken met esp of zonder de esp
zit er groot verschil tussen deze blokken ??
 
Tussen de blokken zijn kleine verschillen maar als ik me het goed herinner hebben de oude blokken iets meer mogelijkheden i.c.m. een andere variator.
De nieuwe blokken hebben genoeg aan sliders i.c.m. de originele vario.
 
Model 2018 heeft 9Kw en zou nog zuiniger zijn
Benieuwd naar de testen en ervaringen van de nieuwe pcx

Het gaat hier wel over de 126cc versie en niet de 150cc
 
''Tankinhoud is rond de 8 liter''

Het model zonder ESP 6,2l
Het model zonder LED met ESP 5,9l
Vanaf de led modellen is het idd 8l
 
Ik heb een halfhoog Givi scherm laten monteren. Was bang dat een hoog scherm ook nog meer zijwind gevoelig zou zijn. De pxn'en zijn al zo zijwind gevoelig.
Tnx. Van wind heb ik niet heel veel last. De trophy is best een slagschip zeg maar, ik ben niet anders gewend.
Mijn ervaring met DrPulley heb ik in het verleden hier gepost, ik heb hem even opgezocht:

'Ik heb de DrPulley met 13 grams rollen en een ermax +25 scherm. Vorige week nog 250km gereden op de snelweg, top is 126 dan gaat hij in de begrenzer. Ik heb een PCX125 van 2010 met het eerste blokje, dus geen ESP blok. Wel een topkoffer overigens. Zonder het Ermax scherm, dus met origineel scherm is de top 118. De 126 is zonder wind tegen, met wind tegen zit ik tussen 116-120. Echt zwaar wind tegen kan wel zorgen voor terugval naar 100 op de teller, maar dit is uitzonderlijk. Normaal weer en wind is eigenlijk altijd wel 120-124 op de teller. Zonder de DrPulley is de top met Ermax scherm 104 en met origineel scherm 100. Met 14 grams rollen (DrPulley) en Ermax scherm gaat hij bij 128 in de begrenzer maar valt hij ook sneller terug bij wind tegen. Heb je dus het eerste type zonder ESP blok dan is 13 grams rollen van DrPulley en de vario van DrPulley in combinatie met het Ermax +25 scherm de beste optie. Dan heb je een top van rond de 118-126. Dat is mijn ervaring.'
Tnx, voor de 125 bezitters een mooie toevoeging
 
Hallo jongens.
Ik zit nog met een paar vragen.

Zo als jullie weten ben ik nu 1 week de trotse eigenaar van een pcx 150.
De eerste. 300 km al gereden en dat bevalt supper goed

Nu ben ik mij een lijstje aan. Het maken wat ik allemaal moet vervangen bij de 24000 km beurt.

Ik heb al ff gekeken

Mijn v snaar is 21.3 mm breed.
Vario heeft behoorlijk wat groeven.
Gradenplaat ook.
Mijn 18 grams rollen zijn behoorlijk vierkant.
Koppeling en kopelings uit zien er nog goed uit.poelies achter ook niks mis mee.
Lucht filter zit kompleet dicht

Vandaar ook het gestotter bij 100+

Nieuw filter gemonteerd en het gestotter
Was weg. Alleen nu is mijn maximaal snelheid nog wel wat matig. Op teller
Max 110 dat is voor een 150 toch wel wat
Te weinig. Of heb. Ik dat mis. ??

Rij nu met 18 grams rollen
Plus een versleten Vario.
Dat helpt natuurlijk niet. Mee.

Wat is jullie advies
Oké een d'r pullie. Vario.
Met hoeveel grams rollen er in ??
Nieuwe vsnaar uiteraard.
Vertanding s olie. Wisselen na 80w90




Alvast bedankt.

Mvg Wesley.

Ik moet zeggen dat ik niet weet hoe mijn vario eruit ziet, maar als die slecht was had mijn monteur het wel aangegeven. Mijne staat al op 31.000 km met de originele vario er nog in. 110 top is normaal, zeker als je snaar aan zn eind is, met dr pulley sliders heb je voor 40 euro een hogere top, maar dat was je vast al bekend;)
 
nieuwe lagers... deze waren gaar

x7eyd.jpg
 
Top van 108 naar 116-118
Meer trekkracht, koppel pakt vroeger op.
Economy niet gemeten.
Toerental hoorbaar lager. Heb geen toerenteller.
Bij mij precies hetzelfde. 10 km hogere top door een setje DrPulley sliders in de originele vario. Dit met een pcx 150 uit 2013.

Net 2200 km gereden in 1 week dus het allemaal kunnen uittesten. :]
 
Update vanuit Zweden.. Na een ogenschijnlijk probleemloze rit tot nu toe vandaag een abrubt eind gekomen aan het avontuur. Merkte een schrapend geluid vanuit mn transmissie.. Transmissie olie lekte ook. Bleek te komen door een kier tussen de carter bij de achternaaf. Met pijn en moeite bij een camping gekomen en onderweg olie gehaald. Deze als nood bij de benzinepomp in de transmissiebak gespoten. Echter bij aankomst camping heel mn carterdeksel, koppeling en poelie losgehaald en helaas enorm speling op de as, lekke keerring en afgebroken carterbout (1 van die 3 die de transmissiebak vasthoud). Einde oefening. Dit zal ik thuis moeten repareren. De PCX wordt morgenvroeg opgehaald en per vrachtwagen teruggebracht...
 
jeetje was ontzettend kl*te zeg!

klinkt als een lager wat abrupt kapot is gegaan. ik heb ze net vervangen, mijne waren ook al redelijk ver heen (7000 km).
 
jeetje was ontzettend kl*te zeg!

klinkt als een lager wat abrupt kapot is gegaan. ik heb ze net vervangen, mijne waren ook al redelijk ver heen (7000 km).
Dan mag ik ze ook wel controleren (10.000km), waar moet ik aan rammelen?

Ik heb gister toch het hoge givi scherm besteld bij rad, we zullen zien. Nu overigens in de aanbieding, 15% korting.
 
Dat is erg vervelend Zollywood! Ik heb ook eens overwogen om met de SH300 naar midden Zweden te rijden.
Volgens mij is het probleem te wijten aan gewone motorolie in de eindtransmissie. Het komt nogal eens voor, bijgeluiden en erger uit de eindoverbrenging. Volgens mij is dit dus te voorkomen door hypo gl5 80w90 te gebruiken ipv 10w30 mb (zie eerdere post).
 
Dan mag ik ze ook wel controleren (10.000km), waar moet ik aan rammelen?

Ik heb gister toch het hoge givi scherm besteld bij rad, we zullen zien. Nu overigens in de aanbieding, 15% korting.

Niet, ik merkte vreemde trillingen op 60kmh en hoger. Alles uit elkaar gehaald, lagers waren slecht.

Nu dus met betere lagers en dikkere olie.
 
Dat is mooi slecht Zollywood. Jammer voor je trip en je vakantie.
Ik denk dat het probleem met de lagers gewoon domme pech is.

Ik ben net van Groningen via Luxemburg naar de Vogezen gereden en daarna via de Moezel terugnaar NL. 2200 km in één week. Zit nu op 26000 km en heb nergens last van.
Wel voor mijn trip alle olies ververst dus ook die van de eindaandrijving. Volgens de factuur is er alleen 10W30 gebruikt dus dat zal ook wel in de eindaandrijving zitten.


Bijgevoegd een plaatje van de bepakte scooter vlak voor een leuke afdaling.

Bij het uploaden is de foto gedraaid. Kan ik nu even niets mee. Sorry.

full
 
Laatst bewerkt:
En nog wat foto's van mijn tripje. Helaas nog steeds met gedraaide foto's. In de verkenner staan ze goed en na het uploaden naar de documentenlijst zijn ze gedraaid. Ik kan ze in de documentenlijst volgens mij ook niet terugdraaien.

full

full

full
 
Ongelofelijk hoeveel je mee kunt nemen op de PCX. Valt er dan nog een beetje mee te rijden? Rij je overigens nog met de originele schokbrekers achter? Kunnen deze de hoeveelheid bagage + bestuurder nog een beetje gedempt krijgen?

Was eigenlijk benieuwd of bij de kapotte PCX-en de 80/90 of de 10W30 olie is gebruikt?
Zelf heb ik inmiddels 20000km met 10W40 gereden, netjes om de 10000km gewisseld.

Bij mijn Jawa heb ik een omgekeerde ervaring. Daar wordt 80/90 olie voorgeschreven, maar de Jawa rijdt en schakelt soepeler met 10W40. Daar meer dan 50000km gereden met 10W40.
Ik kan me ook niet voorstellen waarom 10W30 niet geschikt zou zijn. Deze olie wordt gebruikt voor motoren die het 10-voudige aan vermogen/koppel hebben. Verder zijn de toerentallen van de PCX nou ook niet astronomisch hoog.
Waarom zou deze 80/90 olie beter zijn voor deze toepassing?
 
Als ik jou was zou ik meteen de transmissie olie vervangen door hypo gl5 80w90 tranmissie olie. Bij de SH serie zijn daarmee alle problemen met eindreductie voorkomen. Nog een voordeel van de 80w90 olie is dat het schoon blijft, en stiller draait dan de motorolie 10w30 die honda voorschrijft. Met motorolie in je eindreductie worden de helicals (verdikker) stukgeknipt door de tandwielen, waardoor het waterdun wordt en niet goed meer smeert. Dat resulteerd in grijze waterige olie met glitters van de metaaldelen. 80w90 erin en het blijft helder, ook na 20k km.
Hier staat een begrijpelijke uitleg. Voor meer details over waarom een motorolie niet geschikt is voor een eindaandrijving zul je het olietopic moeten bezoeken denk ik. Daar zitten een aantal mensen met veel kennis over olie waaronder in ieder geval 1 expert
 
Ongelofelijk hoeveel je mee kunt nemen op de PCX. Valt er dan nog een beetje mee te rijden? Rij je overigens nog met de originele schokbrekers achter? Kunnen deze de hoeveelheid bagage + bestuurder nog een beetje gedempt krijgen?

Was eigenlijk benieuwd of bij de kapotte PCX-en de 80/90 of de 10W30 olie is gebruikt?
Zelf heb ik inmiddels 20000km met 10W40 gereden, netjes om de 10000km gewisseld.

Bij mijn Jawa heb ik een omgekeerde ervaring. Daar wordt 80/90 olie voorgeschreven, maar de Jawa rijdt en schakelt soepeler met 10W40. Daar meer dan 50000km gereden met 10W40.
Ik kan me ook niet voorstellen waarom 10W30 niet geschikt zou zijn. Deze olie wordt gebruikt voor motoren die het 10-voudige aan vermogen/koppel hebben. Verder zijn de toerentallen van de PCX nou ook niet astronomisch hoog.
Waarom zou deze 80/90 olie beter zijn voor deze toepassing?

Gezien de staat van de lagers bij mij na 7000 km denk ik dat de vorige eigenaar geen olie heeft gebruikt. Maar dat terzijde. Ik heb de pcx met 5000 km gekocht en toen meteen castrol 10w30 erin gedaan.

Nu dus met dikkere transmissie olie. Tijd zal het leren :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan