Honda PCX 125/150 deel 5

Ik kwam in Winschoten, op de voor lokale bevolking wel bekende klote rotonde richting de snelweg, een pcx tegen, ook een 150cc volgens mij. Fatsoenlijk in de motor kleding, ik zie op scootertjes wel eens anders.... Maar hij sloot "netjes" aan in de rij. Ik hield het geen 10 seconden vol en ben snel zoveel mogelijk auto's voorbij gestoken.

Iemand van hier?

Doet iedereen dit? Ik rijd bij een beetje file al zo snel mogelijk overal tussendoor. Links of rechts boeit me niet al ga ik rechts een stuk rustiger voorbij. Ik vind het juist 1 van de grootste voordelen van de pcx, het vlotte op lage snelheid en de wendbaarheid.

Met mijn Address 110 niet ivm te weinig pit met wegrijden (je bent wel als eerste weg, maar net zo snel als een kleine auto). Met de tegenhanger van de pcx, de nmax 155, deed ik het altijd en overal. Overal tussendoor, overal vooraan. Met mijn ER6N doe ik dat nog minder vaak, simpelweg omdat die zwaarder is en op lage snelheid voor mijn idee. Op de nmax was mijn rijstijl agressiever ipv defensief. :)
 
Heeft iemand nog belang bij een setje LED lampen voor de pcx? Plug + play, incl drivers. Komt een behoorlijk puist licht vanaf.
 

Bijlagen

  • D551DB41-FA76-4D39-99CE-5F2258E97C93.jpeg
    D551DB41-FA76-4D39-99CE-5F2258E97C93.jpeg
    209 KB · Weergaven: 11
Vandaag de PCX vertroeteld en verwend met nieuwe remvloeistof. De eerste keer sinds de aanschaf in 2013. Door mijn afgebroken-palletjes-syndroom heb ik vervangen lange tijd voor me uit geschoven. Honda heeft de hele scooter in elkaar geklikt waardoor alle verbindingen tussen de panelen onderling niet zichtbaar zijn. Pas bij demontage en diverse afgebroken haakjes en palletjes wordt zichtbaar hoe de panelen eigenlijk van elkaar verwijderd hadden moeten worden.
Een reservoir zit boven op het stuur en is makkelijk te bereiken. Het 2e reservoir bevindt zich echter achter een van de bewuste panelen.

De zuinigheid won het echter van de afgebroken palletjes. Ook mijn GS500 moest voorzien worden van nieuwe remvloeistof, merkbaar aan het doseren van het remhandle. Deze gaat dan bij toenemende remkracht schokkerig bewegen. Na vervanging had ik nog een half potje remvloeistof over. Deze dus gebruikt voor de scooter. Eerst het reservoir op het stuur. Gaat iets lastiger als bij de GS, waar reservoir en ontluchtingsnippel zich aan dezelfde zijde bevinden.
Daarna het wphb erbij genomen hoe het 2e reservoir bereikt kan worden. Windscherm (Givi) en achterliggende zwart paneel moeten verwijderd worden. Het reservoir moest dan losgeschroefd worden en naar voren worden gehaald.
Windscherm en zwart paneel lieten zich relatief makkelijk demonteren. Hoewel het reservoir diep is ingebouwd en alleen zichtbaar is met een looplamp, kon deze relatief makkelijk naar voren worden gehaald. Nieuwe vloeistof was daarna makkelijk bij te vullen. Hieronder een foto van het reservoir, veiligheidshalve vastgezet met een stukje draad aan het hulpframe.
Kortom klusje viel reuze mee.

1409101



Het reservoir op het stuur is makkelijk te bereiken, het 2e reservoir is beter verstopt en beperkt zichtbaar achter een paneel.
 
Ik had tot vorige week een PCX 150. Inmiddels verkocht en een Kawasaki Versys x300 gekocht omdat ik weer meer wil gaan motorrijden. Ik heb 3 jaar met veel plezier en vertrouwen in de PCX gereden.

Nu ik weer met een middelzware motor door de stad rijd merk ik pas weer hoe praktisch klein, wendbaar en vlot de PCX is. Wat mij betreft het vervoermiddel in de stadse omgeving bij uitstek.
Ik reed altijd overal tussendoor en stond maar zeer zelden níet vooraan bij het stoplicht.

Technisch vind ik ze prima hoewel ze niet helemaal probleemloos zijn.. Met goed onderhoud kunnen ze echter hoge km-standen prima aan en ik zal er in de toekomst, als ik nog een keer een scooter nodig zou hebben, zeker weer één aanschaffen.

Veel succes met jullie PCX'en, ik ga dit topic verlaten. Drive safe!
 
Ik had tot vorige week een PCX 150. Inmiddels verkocht en een Kawasaki Versys x300 gekocht omdat ik weer meer wil gaan motorrijden. Ik heb 3 jaar met veel plezier en vertrouwen in de PCX gereden.

Nu ik weer met een middelzware motor door de stad rijd merk ik pas weer hoe praktisch klein, wendbaar en vlot de PCX is. Wat mij betreft het vervoermiddel in de stadse omgeving bij uitstek.
Ik reed altijd overal tussendoor en stond maar zeer zelden níet vooraan bij het stoplicht.

Technisch vind ik ze prima hoewel ze niet helemaal probleemloos zijn.. Met goed onderhoud kunnen ze echter hoge km-standen prima aan en ik zal er in de toekomst, als ik nog een keer een scooter nodig zou hebben, zeker weer één aanschaffen.

Veel succes met jullie PCX'en, ik ga dit topic verlaten. Drive safe!

Veel plezier met de Versys , je had de PCX er toch naast kunnen houden , zelf heb ik ook een Versys en een PCX , de 1e is om lekker te toeren en de vakantie ritten en de 2e gebruik ik dagelijks als woon werk en heel af en toe voor een toertje
 
Hallo net lid geworden van het Motor-Forum

Ik ben ook begonnen met wat onderhoud aan mijn PCX 125 ‘11

Net als Danelli
MF veteraan
bericht van 7 jul 2019

Ik heb 2e hands een PCX 125 gekocht en wil hem optimaal maken daar ik hem ga gebruiken voor woon/werk verkeer en om tourtjes mee te maken. Na succesvol het luchtfilter, de bougie en de olie te hebben vervangen begonnen aan de vario. De riem was haast nog net zo dik als de nieuwe maar vertoonde kleine scheurtjes aan de binnenkant tussen de blokjes. Heb 13, 14 en 15gr sliders uit geprobeerd van Dr Pulley. Met 13 gr. rijdt hij net zo hard als de originele versleten rolletjes. Toen 14 gr. Dit rijdt stukken beter. Kon nu de 100 makkelijk aantikken. De 15 gr. gaf op het oog en gevoel géén verbetering. Ben dus voor de 14 gr. gegaan.
Nu wil de aandrijving olie vervangen. Volgens boekje gaat er gewoon motorolie in. Zelf denk ik om er versnellingsbak olie 80w90 te gaan gebruiken. Heeft iemand ervaring hiermee? Tevens wanneer ik de scooter zonder draaiende motor verplaatst of aan het achterwiel draai een licht schurend geluid hoor.Dit zit in de koppeling. Bij een nieuwe riem plaatsen koppeling verwijderd was het geluid weg. Tijdens rijden of stationair hoor ik niets. Is dit het naaldlager of het kogellager?
 

Bijlagen

  • aviary-image-1563094666002~2.jpeg
    aviary-image-1563094666002~2.jpeg
    75,8 KB · Weergaven: 10
Laatst bewerkt:
je had de PCX er toch naast kunnen houden
Hoi, ja dat had gekund maar ik heb ook nog een Honda innova 125cc semi-automaat. Die blijft om rond te tuffen.

Nu wil de aandrijving olie vervangen. Volgens boekje gaat er gewoon motorolie in. Zelf denk ik om er versnellingsbak olie 80w90 te gaan gebruiken. Heeft iemand ervaring hiermee?
Ja. 10w30 motorolie staat voorgeschreven maar ik ben overgestapt naar hypo GL5 transmissie olie. Een aantal pagina's terug (deze winter schat ik) nog de nodige aandacht aan besteed.
In het SH150/300 topic ook uitgebreid omschreven dat er lagerschade op zou kunnen treden. Daar heb ik geen ervaring mee maar GL5 is niet zo duur en voorkomen is beter dan genezen.
 
Hallo net lid geworden van het Motor-Forum

Ik ben ook begonnen met wat onderhoud aan mijn PCX 125 ‘11

Net als Danelli
MF veteraan
bericht van 7 jul 2019

Ik heb 2e hands een PCX 125 gekocht en wil hem optimaal maken daar ik hem ga gebruiken voor woon/werk verkeer en om tourtjes mee te maken. Na succesvol het luchtfilter, de bougie en de olie te hebben vervangen begonnen aan de vario. De riem was haast nog net zo dik als de nieuwe maar vertoonde kleine scheurtjes aan de binnenkant tussen de blokjes. Heb 13, 14 en 15gr sliders uit geprobeerd van Dr Pulley. Met 13 gr. rijdt hij net zo hard als de originele versleten rolletjes. Toen 14 gr. Dit rijdt stukken beter. Kon nu de 100 makkelijk aantikken. De 15 gr. gaf op het oog en gevoel géén verbetering. Ben dus voor de 14 gr. gegaan.
Nu wil de aandrijving olie vervangen. Volgens boekje gaat er gewoon motorolie in. Zelf denk ik om er versnellingsbak olie 80w90 te gaan gebruiken. Heeft iemand ervaring hiermee? Tevens wanneer ik de scooter zonder draaiende motor verplaatst of aan het achterwiel draai een licht schurend geluid hoor.Dit zit in de koppeling. Bij een nieuwe riem plaatsen koppeling verwijderd was het geluid weg. Tijdens rijden of stationair hoor ik niets. Is dit het naaldlager of het kogellager?


Allereerst heel veel plezier met de PCX.
Ik heb tot ongeveer 20000km de voorgeschreven 10W40 gebruikt als versnellingsbakolie. Daarna gewissel voor 75W90 n.a.v. diverse verhalen over lagerproblemen. Zelf heb ik geen problemen gehad met de 10W40, hoewel tijdens vervanging leek of de 10W40 dun-vloeibaarder was geworden, meer waterachtig. Ook met de 75W90 wordt het huis warm en heb niet de indruk dat dit een voelbaar verschil is.
De riem van mijn scooter vertoont dezelfde scheurtjes. Omdat de breedte nog voldeed heb ik deze toch terug gemonteerd. Veiligheidshalve al wel een nieuwe riem in de garage liggen.
De eindoverbrenging maakt zo wie zo wat lawaai. Als ik het achterwiel ronddraai, geeft dit duidelijk meer lawaai dan het voorwiel. Meer een gierend geluid.

Verder rij ik ook met de 14gr Dr.Pulley sliders
 
Ik kwam in Winschoten, op de voor lokale bevolking wel bekende klote rotonde richting de snelweg, een pcx tegen, ook een 150cc volgens mij. Fatsoenlijk in de motor kleding, ik zie op scootertjes wel eens anders.... Maar hij sloot "netjes" aan in de rij. Ik hield het geen 10 seconden vol en ben snel zoveel mogelijk auto's voorbij gestoken.

Iemand van hier?

Doet iedereen dit? Ik rijd bij een beetje file al zo snel mogelijk overal tussendoor. Links of rechts boeit me niet al ga ik rechts een stuk rustiger voorbij. Ik vind het juist 1 van de grootste voordelen van de pcx, het vlotte op lage snelheid en de wendbaarheid.

Ik heb denk ik dezelfde rijstijl, sta altijd vooraan, probeer wel zo niet asociaal mogelijk te rijden. Maar waar het maar enigzins kan, haal ik (beheerst) het overige verkeer in. Bijvoorbeeld op de provinciale weg als het stil staat, rijd ik beheerst over het midden van de weg met gevarenlichten aan.

Door door het verkeer heen te swingen pak ik op de terugweg meestal een minuut of 10 tov hetzelfde traject met de auto (is 45 km)

Btw, rijden er nog meer forummers hier op de n210? Kom er zo nu en dan weleens 1 tegen. Rij meestal tussen 6.30 en 7.00 u richting Utrecht en na 16:30 u weer richting Rotterdam.
 
Ik denk dat het lager van mijn koppeling versleten is:

Iemand een adres waar ik een lagersetje kan bestellen?

Is dit eventueel ook nog te krijgen waar de lagers al voorgemonteerd zijn?
 
Laatst bewerkt:
Normaal gesproken hoor je het geluid met kap, nu zonder. Geluid zal daardoor waarschijnlijk harder klinken. Bij uitloop (wiel stil en koppeling draait na)
lijkt mij een normaal geluid. Het draaiende wiel komt overeen met mijn PCX. Misschien wat luider, maar dat zou aan de opname kunnen liggen.

Heeft de koppeling speling? Verder kun je de lagers zien als je de koppeling demonteerd.
 
Met kap is het ook heel luid. Zit hem echt in de koppeling.

Heb op ebay een setje gevonden. Ik gs ze toch vervangen.
 
Ik denk dat het lager van mijn koppeling versleten is:

Iemand een adres waar ik een lagersetje kan bestellen?

Is dit eventueel ook nog te krijgen waar de lagers al voorgemonteerd zijn?

in de kap zik nog een lager om de as van de koppeling te stabiliseren. dat helpt ook niet echt mee voor het geluid.

Ik heb vorig jaar alle 6 lagers van mijn eindoverbrenging (6X) vervangen. meteen overgestapt op de gear olie die hierboven beschreven staat. Mijne maakt nog steeds veel lawaai. koppelings lagers (2 stuks) zijn ook nieuw.

het geheel maakt gewoon veel geluid. het is alleen de kunst om een kapot lager te horen.
 
in de kap zik nog een lager om de as van de koppeling te stabiliseren. dat helpt ook niet echt mee voor het geluid.

Ik heb vorig jaar alle 6 lagers van mijn eindoverbrenging (6X) vervangen. meteen overgestapt op de gear olie die hierboven beschreven staat. Mijne maakt nog steeds veel lawaai. koppelings lagers (2 stuks) zijn ook nieuw.

het geheel maakt gewoon veel geluid. het is alleen de kunst om een kapot lager te horen.
Bedankt voor deze informatie. Ik kon géén speling op de koppeling vinden maar vindt het vreemd dat het zoveel lawaai maakt. Tijdens het rijden merk je inderdaad niets. 'k Zal wel de koppeling lagers behandelen met molycoat misschien geeft dit wat effect
 
in de kap zik nog een lager om de as van de koppeling te stabiliseren. dat helpt ook niet echt mee voor het geluid.

Ik heb vorig jaar alle 6 lagers van mijn eindoverbrenging (6X) vervangen. meteen overgestapt op de gear olie die hierboven beschreven staat. Mijne maakt nog steeds veel lawaai. koppelings lagers (2 stuks) zijn ook nieuw.

het geheel maakt gewoon veel geluid. het is alleen de kunst om een kapot lager te horen.

Je hebt gelijk. Maar het schrapend geluid plus het erger worden van betekent niet dag er niets is.

Mag er op de as van de eindoverbrenging naar koppeling helemaal geen speling zitten? Mer is ietjes beweegbaar.
 
Bedankt voor deze informatie. Ik kon géén speling op de koppeling vinden maar vindt het vreemd dat het zoveel lawaai maakt. Tijdens het rijden merk je inderdaad niets. 'k Zal wel de koppeling lagers behandelen met molycoat misschien geeft dit wat effect

Als je de lagers goed wil behandelen zou je ze moeten demonteren, oude vet weghalen met ontvetter en dan monteren met nieuw vet. Beetje bijsmeren is een beetje alsof je je vieze onderbroek om draait.
 
Je hebt gelijk. Maar het schrapend geluid plus het erger worden van betekent niet dag er niets is.

Mag er op de as van de eindoverbrenging naar koppeling helemaal geen speling zitten? Mer is ietjes beweegbaar.

Als het erger word en het is een mechanisch irritant geluid dan word het misschien tijd voor de operatie idd.

Op mijn as zit ook iets speling. Ik denk dat die speling opgeheven word door het lager in de deksel.

Let wel, als je het zelf gaat doen (vervangen lagers), je hebt speciaal gereedschap nodig om lagers uit blinde gaten te trekken. Ziet er uit als een keilbout met pootjes
 
Online is niet echt wat te vinden voor de pcx. Ook zoiets als een losse pakking voor het deksel dat over de koppeling en de vario gaat.

De motorzaak hier telt zich hoofdprijzen. Iemand wellicht online een tip?
 
Online is niet echt wat te vinden voor de pcx. Ook zoiets als een losse pakking voor het deksel dat over de koppeling en de vario gaat.

De motorzaak hier telt zich hoofdprijzen. Iemand wellicht online een tip?

ik heb die pakking wel eens besteld op partzilla.com. daar hebben ze alles voor de pcx. ik was voor die pakking minder kwijt incl verzenden uit de US dan dat ze hier bij motoport vroegen. geld ook voor dat dopje waar het oliegaasje mee vast zit. fractie van de prijs wat MP vroeg.


5 dollar en 14 centen. excl verzendkosten.
 
ik heb die pakking wel eens besteld op partzilla.com. daar hebben ze alles voor de pcx. ik was voor die pakking minder kwijt incl verzenden uit de US dan dat ze hier bij motoport vroegen. geld ook voor dat dopje waar het oliegaasje mee vast zit. fractie van de prijs wat MP vroeg.


5 dollar en 14 centen. excl verzendkosten.

Thanks, die hebben inderdaad veel.
 
Online is niet echt wat te vinden voor de pcx. Ook zoiets als een losse pakking voor het deksel dat over de koppeling en de vario gaat.

De motorzaak hier telt zich hoofdprijzen. Iemand wellicht online een tip?

Bij deze firma (Thailand) heb ik besteld. Yuminashi Direct Sales
Je betaald via een bankrekening in België. Dus gewoon via iDEAL. Prijzen wel in ฿ maar je betaald in €. Binnen 2 weken werden de spullen geleverd.
 
Laatst bewerkt:
Gisteren mijn nieuwe scherm geplaatst,het gaat over een model van Puig ,V-Tech model ,ben best tevreden ermee ,wind last opgelost !! Ook gisteren mijn eerste onderhoudsbeurt voor het eerste 1000km’s gedaan ,niks op aan te merken ,het volgende komt op 6000km als alles volgens het boekje gaat !!
 

Bijlagen

  • 4A2794EE-7172-42EC-BBA8-F7119ED21C06.jpeg
    4A2794EE-7172-42EC-BBA8-F7119ED21C06.jpeg
    144,6 KB · Weergaven: 11
  • A87A9EBF-0E6E-453F-9567-DC202D1E2825.jpeg
    A87A9EBF-0E6E-453F-9567-DC202D1E2825.jpeg
    139,4 KB · Weergaven: 11
Terug
Bovenaan Onderaan