Honda PCX 125/150 deel 5

Vandaag de PCX vertroeteld en verwend met nieuwe remvloeistof. De eerste keer sinds de aanschaf in 2013. Door mijn afgebroken-palletjes-syndroom heb ik vervangen lange tijd voor me uit geschoven. Honda heeft de hele scooter in elkaar geklikt waardoor alle verbindingen tussen de panelen onderling niet zichtbaar zijn. Pas bij demontage en diverse afgebroken haakjes en palletjes wordt zichtbaar hoe de panelen eigenlijk van elkaar verwijderd hadden moeten worden.
Een reservoir zit boven op het stuur en is makkelijk te bereiken. Het 2e reservoir bevindt zich echter achter een van de bewuste panelen.

De zuinigheid won het echter van de afgebroken palletjes. Ook mijn GS500 moest voorzien worden van nieuwe remvloeistof, merkbaar aan het doseren van het remhandle. Deze gaat dan bij toenemende remkracht schokkerig bewegen. Na vervanging had ik nog een half potje remvloeistof over. Deze dus gebruikt voor de scooter. Eerst het reservoir op het stuur. Gaat iets lastiger als bij de GS, waar reservoir en ontluchtingsnippel zich aan dezelfde zijde bevinden.
Daarna het wphb erbij genomen hoe het 2e reservoir bereikt kan worden. Windscherm (Givi) en achterliggende zwart paneel moeten verwijderd worden. Het reservoir moest dan losgeschroefd worden en naar voren worden gehaald.
Windscherm en zwart paneel lieten zich relatief makkelijk demonteren. Hoewel het reservoir diep is ingebouwd en alleen zichtbaar is met een looplamp, kon deze relatief makkelijk naar voren worden gehaald. Nieuwe vloeistof was daarna makkelijk bij te vullen. Hieronder een foto van het reservoir, veiligheidshalve vastgezet met een stukje draad aan het hulpframe.
Kortom klusje viel reuze mee.

Bekijk bijlage 1409101


Het reservoir op het stuur is makkelijk te bereiken, het 2e reservoir is beter verstopt en beperkt zichtbaar achter een paneel.

Het reservoir moet je gewoon laten zitten. Dit zit achter het contactslot.

Als je de kap rondom de tankdop weghaald, dan kun je makkelijk bij het reservoir.
 
Ik heb de lagers vervangen van de koppeling. Toch maar hier bij de lokale garage gekocht. Was 30 euro kwijt voor het setje.

Koppeling draait weer goed zonder rare bijgeluiden en het geschraap op lage toeren is ook weg.

Tevens setje sliders van ali geprobeerd. Wel de std 15 grams, gaat nu 110 op de teller ipv 100.
 
Hallo, ik weet als nieuweling of ik mijn vraag hier moet stellen. Ik bezit een PCX van 2011 en heb wat onderhoud gepleegd. Nu met het nieuwe luchtfilter heeft de motorscooter een klein maar lastig probleem. Ideling staat uit. Alleen wanneer de motorscooter goed op bedrijfstemperatuur is heb ik hier last van. Wanneer ik aankom bij het verkeerslicht en stop en als het op groen springt en gelijk gas geeft dan heeft de motorscooter de nijging om dood te vallen. Geef je heel langzaam een beetje gas en daarna meer of veel gas dan géén probleem. Vermoedelijk moet ik iets regelen met de lucht toevoer. Weet iemand waar de stelschroef daarvan zit. Groetjes Jan
 
Heb dit ook al 2 keer meegemaakt. Ik sta er van te kijken dat dit niet meer mensen meemaken. Waarschijnlijk vet van de koppeling vervangen. Mijn pcx is van 2010, de eerste keer vervangen bij iets van 17000 km en laatst nog een keer. Nog een tijdje naar juiste vet gezocht. Vet vervangen van een schuifbus met 3 pennen.
 
Rijden jullie nog een beetje met de hitte? Puffen hoor met een windscherm, wel lekker (eigenwijs) in t shirtje. Rij wel wat zachter dan normaal om motor beetje te ontlasten.
 
Rijden jullie nog een beetje met de hitte? Puffen hoor met een windscherm, wel lekker (eigenwijs) in t shirtje. Rij wel wat zachter dan normaal om motor beetje te ontlasten.
Ik denk dat de motor het best aan kan hoor, wordt toch ook in warmere landen met bergwegen verkocht?
 
Lekker zuinig gereden deze warme en zeer zonnige week: 1 op 54.6.

322.2 km. Laatste benzine indicator blokje knippert.
Dagteller.png


5.9 liter E10. Er gaat maximaal zo'n 6.3liter in (volgens boekje 5.9 liter).
Pomp.png


Bijna tot aan de rand afgevuld, loopt niet over als dop erop zit.
Tank.png


322.2 / 5.9 = 54.6. Nog steeds een super zuinige scoot.
 
Rijden jullie nog een beetje met de hitte? Puffen hoor met een windscherm, wel lekker (eigenwijs) in t shirtje. Rij wel wat zachter dan normaal om motor beetje te ontlasten.
Iedere dag woon / werk , gister was het niet echt lekker met die warme föhn die in je helm zat te blazen , is iets meer net als in zuid Frankrijk, zo een mistral zeg maar .
 
Lekker zuinig gereden deze warme en zeer zonnige week: 1 op 54.6.

322.2 km. Laatste benzine indicator blokje knippert.
Bekijk bijlage 1412402

5.9 liter E10. Er gaat maximaal zo'n 6.3liter in (volgens boekje 5.9 liter).
Bekijk bijlage 1412403

Bijna tot aan de rand afgevuld, loopt niet over als dop erop zit.
Bekijk bijlage 1412404

322.2 / 5.9 = 54.6. Nog steeds een super zuinige scoot.

Mijn boordcomputer geeft 1.7 aan op de 100km , ga meestal rond de 300 km tanken , laatst 298 km en tot de rand 5,4 liter .
Maar bij mij zijn het alleen maar binnen door wegen , snelweg ziet mijn PCX niet.
 
Ik had nog een zware hand dan, 1 op 49 met rustig rijden en verder 1 op 46. Meestal zo rond de 90 als het niet te hard waait. Was vanmiddag zo warm dat mn linkerhandvat gewoon kon draaien. Gelukkig toen ik de polder inreed merkbaar koeler.
 
Hi,

Het is tijd voor een andere uitlaat, heeft iemand wellicht nog een leuke in de aanbieding?. Geen originele ditmaal, een sportief variantje :) Kan altijd een poging wagen voor ik een nieuwe bestel! Betreft een PCX 150 uit 2013
 
wat voor olie gebruiken jullie in je PCX?

Ik heb vorig jaar een paar liter Castrol 10W30 Jaso MB olie gekocht. speciaal voor scooters.
Nou had ik dat spul besteld in belgie, want zelfs in NL was jaso MB slecht te krijgen.

Nou ben ik een beetje aan het googlen, en ik lees her en der berichten van mensen die auto olie erin doen, of motorfiets olie met Jaso MA (=voor natte koppeling). Ik neig naar 10w30 of 10w40 action (valvoline) olie. wat doen jullie?
 
Ik gebruik synthetische 10w40 voor motorfietsen. Motoren kunnen een veel hoger toerental draaien en hebben vaak iets meer vermogen. Zou dan toch ook geschikt moeten zijn voor de pcx.
 
Ik koop dan weer niet de allergoedkoopste olie. Olie vervult wel belangrijke functies in het motortje.
 
Ik ben nog zoekende, wellicht mogelijkheden tot plaatsen foto's na montage?.. Kwalitatief ook goed?
Voorpijp is van rvs en de klem ook. Foto's laten nog op zich wachten. Een kennis heeft m'n huidige uitlaat toch kunnen lassen dus deze blijft er voorlopig er op zitten. Wanneer ik hem volgende week er af haal dan zal ik de andere pijp even monteren en er een foto van maken.
Helaas geen foto's ik moest teveel losmaken en uit de verpakking halen om het te verwezenlijken!
 
Laatst bewerkt:
Hallo
Na veel wikken en wegen om een oldtimer of een motorscooter te kopen is mijn keuze gevallen op de pcx 150 bjr 2015!
Rij er nu een paar dagen op en bevald super!
Paar jaar geleden veel klm gemaakt op mn bromscooter en dit was is mijn eerste ervaring met een motorscooter!
Na de testrit was ik gelijk verkocht.
Hij word gebruikt voor woon werk en hier in de omgeving!
Voor t echte werk pak ik mijn motorfiets!
Zit constant met een bigg smile op mn scoot en vond op zich een ritje Zoetermeer snelweg rchting t zuiden vh land best te doen,
Al had ik het geluk dat de a16 op 90 klm was gemarkeerd,
Op het stuk 130 was het erg opletten en hopen dat de vrachtwagens je niet proberen in te halen,
Makkelijk op te lossen om ff de eerste afslag eraf en er weer op en verder tuffen!
Ben benieuwd wat de toekomst mij gaat brengen met de pcx!
Voorlopig een bigg smile!
Greets Dallie
 
Herkenbaar. Heb zelf naast de scooter ook een motor, maar ook voor plezierritten wordt vaak de pcx gekozen. Bij het tanken wordt die glimlach nog groter.
Heel veel plezier ermee.
 
Herkenbaar. Heb zelf naast de scooter ook een motor, maar ook voor plezierritten wordt vaak de pcx gekozen. Bij het tanken wordt die glimlach nog groter.
Heel veel plezier ermee.
Ik herken mijzelf daar niet in, tanken vind ik zeer vervelend ten opzichte van een motor waarbij de tank onder je neus zit.
Het verbruik is natuurlijk wel erg fijn maar de handeling tanken is klöte
 
Voor mij precies het zelfde, PCX voor woon / werk en heeeeel af toe een klein rondje langs de dijken met het vrouwtje achter op maar normaal voor de tour ritten en de vakanties de motor .
 
Terug
Bovenaan Onderaan