Honda PCX 125/150 deel 5

Gisteren de verlichting van mijn 2014 PCX laten doen. Terugroep actie dus geen kosten. Was ca. 2 1/2 uur werk werd mij verteld.
 
Dat is nu eenmaal de Jcosta het aan uit effect personelijk vind ik dat ook niet fijn
de standaard vario met Dr pulley rollen en het veel beter doseerbaar
 
Gisteren de verlichting van mijn 2014 PCX laten doen. Terugroep actie dus geen kosten. Was ca. 2 1/2 uur werk werd mij verteld.

2,5 uur werk? Bij mij was het in een half uur klaar, ik kon erop wachten. Sindsdien functioneert het weer zoals het hoort, nog steeds een verademing.
 
Bijna alle plastic moest eraf werd er gezegd. Afijn, Honda betaald.:)
Plastic ruitje, zwarte geval onder het ruitje en volgens mij was dat hem. Ik heb het 4 weken geleden laten doen in leek. Waarom zou er zoveel plastic vanaf moeten, het is maar een unit net groter dan een lucifer doosje...
 
Plastic ruitje, zwarte geval onder het ruitje en volgens mij was dat hem. Ik heb het 4 weken geleden laten doen in leek. Waarom zou er zoveel plastic vanaf moeten, het is maar een unit net groter dan een lucifer doosje...
Bij mij was het ook binnen een half uurtje klaar .
 
Heb geen idee waarom ze dit zeiden. Dacht eerst dat ze het bij mij in rekening wilde brengen, maar dat was niet zo.
 
Mijn Honda houdt in met wegrijden. Gebeurde plots onder het rijden en is niet meer veranderd. Met wegtrekken lijkt hij in te houden, daarna rijd hij wel door naar topsnelheid.


Weet niet of het te horen is op het filmpje?

IMG_20190815_201515.jpg


Luchtfilter is wel vies, maar ook zonder filter doet hij hetzelfde.

Uitlaat misschien dicht?
IMG_20190815_195546.jpg


Misschien wat vergezocht, maar demper lijkt "dicht" te zitten of hoort dit zo? Voel wel natuurlijk voelbaar lucht uit te uitlaat komen.

Misschien herkenbaar voor iemand?
 
Laatst bewerkt:
Mijn Honda houdt in met wegrijden. Gebeurde plots onder het rijden en is niet meer veranderd. Met wegtrekken lijkt hij in te houden, daarna rijd hij wel door naar topsnelheid.


Weet niet of het te horen is op het filmpje?

Bekijk bijlage 1418525

Luchtfilter is wel vies, maar ook zonder filter doet hij hetzelfde.

Uitlaat misschien dicht? Bekijk bijlage 1418544

Misschien wat vergezocht, maar demper lijkt "dicht" te zitten of hoort dit zo? Voel wel natuurlijk voelbaar lucht uit te uitlaat komen.

Misschien herkenbaar voor iemand?

Hoe zit je bougie er uit? / steek er eens een nieuwe in.
 
Ik had opeens na het vernieuwen van het luchtfilter dat hij inhield wanneer ik bij het verkeerslicht stond en gas gaf deze dreigde dood te vallen. Wanneer ik heel langzaam gas dan wilde hij wel lopen. Vanmiddag de bougie er eens uit gehaald en ik vond dat de afstand tussen de elektrode wel erg ruim. Deze iets minder gezet en bougie ook schoongemaakt al is de kleur prima. Storing is haast weg hij valt niet dood meer maar slaat af en toe één slag over. Kan dit bij jou misschien ook oorzaak zijn? Bougie nakijken
 
Ik had opeens na het vernieuwen van het luchtfilter dat hij inhield wanneer ik bij het verkeerslicht stond en gas gaf deze dreigde dood te vallen. Wanneer ik heel langzaam gas dan wilde hij wel lopen. Vanmiddag de bougie er eens uit gehaald en ik vond dat de afstand tussen de elektrode wel erg ruim. Deze iets minder gezet en bougie ook schoongemaakt al is de kleur prima. Storing is haast weg hij valt niet dood meer maar slaat af en toe één slag over. Kan dit bij jou misschien ook oorzaak zijn? Bougie nakijken

Ik had dit heel toevallig ook laatst met mijn auto (getz). Bij optrekken inhouden. Bougies waren de boosdoeners.
 
Heb dit van de week bij een ander topic geschreven. Weet niet of het hier op lijkt. De video is niet helemaal duidelijk en heb zelf nooit getest met de scooter op de middenbok.


Ik heb een Honda PCX125 en herken het probleem van het afslaan deels. Mijn PCX heeft een soortgelijk probleem gehad bij het wegrijden, dus niet bij stationair draaien en niet als de scooter eenmaal rijdt, zeg 15 of 20km/uur, maar net in het bereik van 0 tot 15/20km/uur. Daarbij zakte het toerental zo ver dat het motortje bijna afsloeg, alsof je in de 2e versnelling wilt wegrijden. Ook de versnelling van de scooter klopte niet met het toerental, een te grote versnelling bij een te lage toerental, alsof de overbrenging niet klopt. Boven de 15/20km/uur herpakt het motortje zich en draait weer met normale toerentallen.
Bij mijn scooter wordt dit veroorzaakt door "versleten" vet in de koppeling (achterste pulley). Dit vet zit in een schuif/draaistuk, een onderdeel van de koppeling. Volgens mij zorgt dit draai/schuifstuk dat de pulley naar binnen of buiten beweegt en de omloopdiameter van de v-riem wijzigt. Dit vet was dunner geworden waardoor de pulley zich raar ging gedragen. Nieuw vet en probleem was weg. Heb dit probleem bij km17169 en bij km22357 nogmaals gehad, waarbij toch kwaliteits-vet is gebruikt, volgens wphb-specificaties. Reparaties zijn overigens door mijzelf uitgevoerd.

Ik twijfel overigens of het probleem alleen door het vet wordt veroorzaakt. Er worden meerdere forums gevolgd en ben dit probleem nog niet tegengekomen en mijn PCX heeft dit 2x in de 5000km. Ter informatie, huidige km-stand is 24000.
 
Heb dit van de week bij een ander topic geschreven. Weet niet of het hier op lijkt. De video is niet helemaal duidelijk en heb zelf nooit getest met de scooter op de middenbok.


Ik heb een Honda PCX125 en herken het probleem van het afslaan deels. Mijn PCX heeft een soortgelijk probleem gehad bij het wegrijden, dus niet bij stationair draaien en niet als de scooter eenmaal rijdt, zeg 15 of 20km/uur, maar net in het bereik van 0 tot 15/20km/uur. Daarbij zakte het toerental zo ver dat het motortje bijna afsloeg, alsof je in de 2e versnelling wilt wegrijden. Ook de versnelling van de scooter klopte niet met het toerental, een te grote versnelling bij een te lage toerental, alsof de overbrenging niet klopt. Boven de 15/20km/uur herpakt het motortje zich en draait weer met normale toerentallen.
Bij mijn scooter wordt dit veroorzaakt door "versleten" vet in de koppeling (achterste pulley). Dit vet zit in een schuif/draaistuk, een onderdeel van de koppeling. Volgens mij zorgt dit draai/schuifstuk dat de pulley naar binnen of buiten beweegt en de omloopdiameter van de v-riem wijzigt. Dit vet was dunner geworden waardoor de pulley zich raar ging gedragen. Nieuw vet en probleem was weg. Heb dit probleem bij km17169 en bij km22357 nogmaals gehad, waarbij toch kwaliteits-vet is gebruikt, volgens wphb-specificaties. Reparaties zijn overigens door mijzelf uitgevoerd.

Ik twijfel overigens of het probleem alleen door het vet wordt veroorzaakt. Er worden meerdere forums gevolgd en ben dit probleem nog niet tegengekomen en mijn PCX heeft dit 2x in de 5000km. Ter informatie, huidige km-stand is 24000.
Is de koppeling vooraf aan het probleem vaak gedemonteerd?
Ik ben namelijk net de 24.000 km voorbij en herken dit niet. Ik heb hem gekocht met 4700km en denk dat hij voor aanschaf niet gedemonteerd is geweest. Ik heb hem tot vandaag ook niet eraf gehad. Ik heb namelijk de riem vervangen. Geen idee hoever hij heen was qua dikte maar ik kon, ondanks 15,5 gram sliders, nog maar 103/110 km/h (GPS/teller). Morgenvroeg maar kijken of het weer terug bij het oude is onderweg naar het werk. Ik heb wel testgereden maar dat was op functionaliteit, niet op top.

Ik heb de voorste Vario (heet dit apparaat zo?) al eens moeten blokkeren al weet ik niet meer bij welke werkzaamheden dit was. Gelukkig heb ik net een slagschroevendraaier van Makita gekocht waardoor zowel de voorste als de achterste zonder extra gereedschap zo los kwamen. Achter moest ik hem enkel even vasthouden maar niet eens stevig.

Welk vet heb je er eigenlijk in gedaan? Misschien voor de komende beurt de boel maar weer uit elkaar halen en dan eens goed bekijken en misschien smeren.
 
Heb dit van de week bij een ander topic geschreven. Weet niet of het hier op lijkt. De video is niet helemaal duidelijk en heb zelf nooit getest met de scooter op de middenbok.

Wat voor vet gebruik jij op die as? He
Ik heb een Honda PCX125 en herken het probleem van het afslaan deels. Mijn PCX heeft een soortgelijk probleem gehad bij het wegrijden, dus niet bij stationair draaien en niet als de scooter eenmaal rijdt, zeg 15 of 20km/uur, maar net in het bereik van 0 tot 15/20km/uur. Daarbij zakte het toerental zo ver dat het motortje bijna afsloeg, alsof je in de 2e versnelling wilt wegrijden. Ook de versnelling van de scooter klopte niet met het toerental, een te grote versnelling bij een te lage toerental, alsof de overbrenging niet klopt. Boven de 15/20km/uur herpakt het motortje zich en draait weer met normale toerentallen.
Bij mijn scooter wordt dit veroorzaakt door "versleten" vet in de koppeling (achterste pulley). Dit vet zit in een schuif/draaistuk, een onderdeel van de koppeling. Volgens mij zorgt dit draai/schuifstuk dat de pulley naar binnen of buiten beweegt en de omloopdiameter van de v-riem wijzigt. Dit vet was dunner geworden waardoor de pulley zich raar ging gedragen. Nieuw vet en probleem was weg. Heb dit probleem bij km17169 en bij km22357 nogmaals gehad, waarbij toch kwaliteits-vet is gebruikt, volgens wphb-specificaties. Reparaties zijn overigens door mijzelf uitgevoerd.

Ik twijfel overigens of het probleem alleen door het vet wordt veroorzaakt. Er worden meerdere forums gevolgd en ben dit probleem nog niet tegengekomen en mijn PCX heeft dit 2x in de 5000km. Ter informatie, huidige km-stand is 24000.

Welk vet gebruik jij voor die as? Ik heb recent de lagers vervangen. Voor de lagers nlgi2 kogellager vet gebruikt, en voor de as nevr seez vet (ook binnen spec). Nevr seez vet is wat dikker, vandaar
 
Welk vet gebruik jij voor die as? Ik heb recent de lagers vervangen. Voor de lagers nlgi2 kogellager vet gebruikt, en voor de as nevr seez vet (ook binnen spec). Nevr seez vet is wat dikker, vandaar
Hoeveel verschillende soorten vet moet ik gaan inslaan voor het goed onderhouden van de pcx?
Ik dacht met kopervet, MoS2, simpel lagervet en teflon al een heel eind te komen maar het lijkt erop dat ik nog geeneens een basis heb.
 
Is de koppeling vooraf aan het probleem vaak gedemonteerd?
Ik ben namelijk net de 24.000 km voorbij en herken dit niet. Ik heb hem gekocht met 4700km en denk dat hij voor aanschaf niet gedemonteerd is geweest. Ik heb hem tot vandaag ook niet eraf gehad. Ik heb namelijk de riem vervangen. Geen idee hoever hij heen was qua dikte maar ik kon, ondanks 15,5 gram sliders, nog maar 103/110 km/h (GPS/teller). Morgenvroeg maar kijken of het weer terug bij het oude is onderweg naar het werk. Ik heb wel testgereden maar dat was op functionaliteit, niet op top.

Ik heb de voorste Vario (heet dit apparaat zo?) al eens moeten blokkeren al weet ik niet meer bij welke werkzaamheden dit was. Gelukkig heb ik net een slagschroevendraaier van Makita gekocht waardoor zowel de voorste als de achterste zonder extra gereedschap zo los kwamen. Achter moest ik hem enkel even vasthouden maar niet eens stevig.

Welk vet heb je er eigenlijk in gedaan? Misschien voor de komende beurt de boel maar weer uit elkaar halen en dan eens goed bekijken en misschien smeren.

Nee, de koppeling was nog niet los geweest. De koppeling alleen maar losgehaald vanwege dit probleem.
Honda schrijft een minimale riembreedte van 21mm voor. Dit is vrij eenvoudig te controleren.

Ik zal morgen even de gegevens van het vet doorgeven.
 
Hoeveel verschillende soorten vet moet ik gaan inslaan voor het goed onderhouden van de pcx?
Ik dacht met kopervet, MoS2, simpel lagervet en teflon al een heel eind te komen maar het lijkt erop dat ik nog geeneens een basis heb.

Jawel hoor. Ik heb door mn werk wat meer vet thuis staan. Wat hoogwaardiger dan huis tuin en keuken vet. Daardoor kies ik vaak wat anders dan in het boekje staat.

En ik dacht dat in het boekje gewoon 2x kogellager vet stond voor de koppeling. Zowel as als lagers.
 
Nee, de koppeling was nog niet los geweest. De koppeling alleen maar losgehaald vanwege dit probleem.
Honda schrijft een minimale riembreedte van 21mm voor. Dit is vrij eenvoudig te controleren.

Ik zal morgen even de gegevens van het vet doorgeven.
Ja, ik kan de minimale breedte zo opzoeken maar gezien de teruglopende topsnelheid heb ik hem gewoon vervangen.
 
Nee, de koppeling was nog niet los geweest. De koppeling alleen maar losgehaald vanwege dit probleem.
Honda schrijft een minimale riembreedte van 21mm voor. Dit is vrij eenvoudig te controleren.

Ik zal morgen even de gegevens van het vet doorgeven.

Ik weet niet of je een slagmoer sleutel met dop 39 hebt, anders is het behoorlijk aanklooien om de moer (waar veerspanning achter staat) los te krijgen.

Anders staat er op aliexpress een sleutel die er voor gemaakt is. Werkt goed.

€ 22,30 | 39mm clutch holding tool / Flaring Tool for HONDA KYMCO KEEWAY SYM CPI 6 MARCE 6 VITESSES 6 GEARS SCOOTER 50/125/150/300 2T-4T
https://s.click.aliexpress.com/e/bYUxh8eG
 
Ik heb voor de koppeling als voor de daar gemonteerde lagers hetzelfde vet gebruikt. Kopervet gebruik ik bij montage van bouten, zeker als deze in aluminium worden vastgezet. Verder hier ook geen grote vetvoorraaden. Wel zoals geschreven voor de koppeling special vet ingekocht.
Het voorgeschreven vet (wphb) is: Shell Alvania R3, of Idemitsu Autorex B of Nippon oil powernoc WB3. Dit wordt zowel bij de lagers als bij het schuif/draaistuk vermeld. In elk slobgat (3 stuks) moet 1.7 tot 2.2gr vet!
 
Voor de 39mm moer heb ik een grote bahco gekocht. Voor het juiste aandraaimoment gebruik ik een kofferweger (tot 20kg) die haaks op de bahco op het einde van steel wordt vastgehaakt.
Ik zie dat Alie express sleutel ook 2 pennen heeft. Passen deze in de voorste vario?
 
Terug
Bovenaan Onderaan