Honda PCX 125/150 deel 5

Hoe ga je dit bij je xmax 300 doen, want daar zit nog dunnere olie in. 10w30. En die gebruiken ze al jaar en dag.
Als die 10w30 voor de xmax geschikt is voor een versnellingsbak dan vind ik het goed. Mijn ervaring en die van anderen is bij de pcx en sh dat 10w30 motorolie de boel sloopt.
 
Ik dacht eigenlijk dat met het vervangen van de koppeling lagers ook dit rot geluid verholpen zou zijn, maar helaas.

Ik heb het proberen te filmen, vanaf 20 sec hoor je het goed. Is dit herkenbaar voor andere pcx rijders?


Zou kunnen zijn dat die van mij dat ook in het begin deed. Schreef destijds (2013 en km-stand ±3000) hetvolgende:

"Verder voel ik een soort van trilling als de vering ver ingedrukt wordt. Alsof de achterband tegen de binnenkant van het spatbord komt. Er is echter geen afdruk zichtbaar. Ik vermoed dat de aandrijfsnaar hiervoor verantwoordelijk is. Hebben meer PCX-ers hier last van. "

Deed de PCX volgens mij alleen bij gas afsluiten in combinatie met lagere snelheden. Geluid is overigens met de kilometers geheel verdwenen.
 
Bedoel je de v snaar?

Mijn pcx doet dit alleen met lage snelheid, ongeveer 20km/ uur. Daarboven verdwijnt het automatisch.

Als de scooter op de midde bok staat, kan ik gassen wat ik wil, dan maakt hij dit geluid niet.

Ik hoop dat iemand hier wellicht een verklaring heeft.
 
Ik bedoel inderdaad de v-snaar. Het was alsof de v-snaar iets raakte. Exacte oorzaak of reden heb ik nooit gevonden. Inmiddels is het geluid al
tijden weg.
 
pcx 150, 2014, 46000 km speling op het achterwiel of de koppeling waarschijnlijk ergens een lager. Is dit een bekend euvel en is reparatie zelf
te doen? Alvast bedankt voor de reacties
 
22 juni heb ik mijn led/koplamp modificatie uitlaten voeren door mijn dealer , krijg ik gister een brief van uit Honda om deze modificatie te laten doen , dus ik mijn dealer gebeld en alles is geregistreerd dat deze is uitgevoerd ook bij het rdw staat bij mij kenteken niets meer , ik was ook niet de enige die had gebeld hier over .
Zijn er hier nog meer die meer dan een maand later nog een brief hebben gehad over deze modificatie om deze te laten uitvoeren want je zou zeggen dat Honda op dat gebied een beetje achter loopt met het verwerken en ik neem aan dat dit in het systeem gelijk word verwerkt op je framenummer/kenteken als dit word uitgevoerd door de dealer .
 
22 juni heb ik mijn led/koplamp modificatie uitlaten voeren door mijn dealer , krijg ik gister een brief van uit Honda om deze modificatie te laten doen , dus ik mijn dealer gebeld en alles is geregistreerd dat deze is uitgevoerd ook bij het rdw staat bij mij kenteken niets meer , ik was ook niet de enige die had gebeld hier over .
Zijn er hier nog meer die meer dan een maand later nog een brief hebben gehad over deze modificatie om deze te laten uitvoeren want je zou zeggen dat Honda op dat gebied een beetje achter loopt met het verwerken en ik neem aan dat dit in het systeem gelijk word verwerkt op je framenummer/kenteken als dit word uitgevoerd door de dealer .
Ik heb hem ook een tijd geleden uitgevoerd en nu pas gekregen.
 
Ik dacht eigenlijk dat met het vervangen van de koppeling lagers ook dit rot geluid verholpen zou zijn, maar helaas.

Ik heb het proberen te filmen, vanaf 20 sec hoor je het goed. Is dit herkenbaar voor andere pcx rijders?


Dat is het geluid van de ‘schoenen’ van je koppeling die even een moment tegen de buitenkant schrapen.

Kap eraf, riem los, en even de koppeling eraf. Je zult zien dat de schoentjes wat verglaasd zullen zijn. Even licht opruwen met schuurpapier (hoge korrel, geen bandschuurmachine :)

Je zult zien dat het dan weg is. Ik heb hier om de paar duizend km last van. Ff kwartiertje werk en ik kan er weer tegenaan. Geen idee waarom dit bij sommige pcxen wel en niet voor komt
 
pcx 150, 2014, 46000 km speling op het achterwiel of de koppeling waarschijnlijk ergens een lager. Is dit een bekend euvel en is reparatie zelf
te doen? Alvast bedankt voor de reacties

Ik heb de koppelings lagers zelf vervangen, dit was goed zelf te doen. De final gearbox lagers heb ik ook gedaan en zijn wat lastiger.

Aanrader om een motor heftafel te hebben want je bent wel even bezig. Je hebt ook speciaal lager trek gereedschap nodig om lagers uit blinde gaten te trekken. Ik heb dit vorig jaar gedaan. Voor de fotos zou je ff moeten zoeken / terug moeten scrollen.

Lagers waren rond de 40, nieuwe olie een tientje. Was er 2 middagen mee bezig. Gok dat een motorzaak hier lachend 7 a 800 euro voor vraagt.
 
Dat is het geluid van de ‘schoenen’ van je koppeling die even een moment tegen de buitenkant schrapen.

Kap eraf, riem los, en even de koppeling eraf. Je zult zien dat de schoentjes wat verglaasd zullen zijn. Even licht opruwen met schuurpapier (hoge korrel, geen bandschuurmachine :)

Je zult zien dat het dan weg is. Ik heb hier om de paar duizend km last van. Ff kwartiertje werk en ik kan er weer tegenaan. Geen idee waarom dit bij sommige pcxen wel en niet voor komt

Als het dat zou zijn, helemaal top. Dan is de oplossing binnen handbereik. Ik ga het dit weekend direct checken, merci
 
Dat is het geluid van de ‘schoenen’ van je koppeling die even een moment tegen de buitenkant schrapen.

Kap eraf, riem los, en even de koppeling eraf. Je zult zien dat de schoentjes wat verglaasd zullen zijn. Even licht opruwen met schuurpapier (hoge korrel, geen bandschuurmachine :)

Je zult zien dat het dan weg is. Ik heb hier om de paar duizend km last van. Ff kwartiertje werk en ik kan er weer tegenaan. Geen idee waarom dit bij sommige pcxen wel en niet voor komt
Verglazen, net als remmen?
Dan gok ik dat het net als met remmen meer gebruikers afhankelijk dan exemplaar afhankelijk is.
Geen idee hoe je rijstijl dit beïnvloed maar mogelijk hebben stads scootertjes er meer last van dan snelweg scootertjes. Maar snel optrekken vanaf zal ook vast niet helpen.
 
Verglazen, net als remmen?
Dan gok ik dat het net als met remmen meer gebruikers afhankelijk dan exemplaar afhankelijk is.
Geen idee hoe je rijstijl dit beïnvloed maar mogelijk hebben stads scootertjes er meer last van dan snelweg scootertjes. Maar snel optrekken vanaf zal ook vast niet helpen.

geen idee. Ik heb een vrij algemene woonwerk route, voornamelijk 60-80 kmh. Ik heb nu in 10000 km, de schoentjes 2x moeten opruwen.

Ze schrapen nu ook weer af en toe. Ik stoor me er niet aan, het kan weinig kwaad. Maar als je niet weet wat het is kan ik me voorstellen dat je je zorgen maakt 😂
 
geen idee. Ik heb een vrij algemene woonwerk route, voornamelijk 60-80 kmh. Ik heb nu in 10000 km, de schoentjes 2x moeten opruwen.

Ze schrapen nu ook weer af en toe. Ik stoor me er niet aan, het kan weinig kwaad. Maar als je niet weet wat het is kan ik me voorstellen dat je je zorgen maakt 😂
Ik reed eerder 210km per werkdag en ik kwam daarbij maar een keer of 4 onder de 20km/h. Nu rijd ik 130km per werkdag en kom ik iets vaker onder deze snelheid en tijd ik ook nog wel eens tussen. de file door in de stad.
Maar ik heb nu de teller op 25.000 staan en heb dus 21.000 zelf gereden zonder dat me dit is opgevallen. Ik moet eerlijk zeggen, ik weet niet of het me wel zou opvallen.
 
Vandaag de voeringen van de koppeling licht opgeschuurd, maar het probleem is nog niet verholpen.

Het lijkt mij wel waarschijnlijk dat de koppeling de boosdoener is. Toch nog eens kijken of er nog wat aan te doen valt.
 
Vandaag de voeringen van de koppeling licht opgeschuurd, maar het probleem is nog niet verholpen.

Het lijkt mij wel waarschijnlijk dat de koppeling de boosdoener is. Toch nog eens kijken of er nog wat aan te doen valt.

Ook het koppelingshuis schoongemaakt? Uitgeblazen, onvet? Is de pakking nog goed van de deksel? (Waren de interne onderdelen droog?)
 
Ik ook van de week een brief gekregen terwijl ik inderdaad ook de reparatie al een paar weken terug heb laten uitvoeren.

Wordt weer kouder dus ga weer winterbandjes bestellen.
 
Ik ook van de week een brief gekregen terwijl ik inderdaad ook de reparatie al een paar weken terug heb laten uitvoeren.

Wordt weer kouder dus ga weer winterbandjes bestellen.
Ik heb er ook aan zitten denken maar ik wil geen 2e set velgen kopen nu en op winterrubber doorrijden vind ik in de auto al niet fijn, op de scoot lijkt het me helemaal niets. En aangezien de voorband er met 26.000km nog altijd vanaf fabriek onder zit gok ik dat de winterband niet zover versleten is dat hij komende zomer alweer vervangen moet worden.
 
Ik heb er ook aan zitten denken maar ik wil geen 2e set velgen kopen nu en op winterrubber doorrijden vind ik in de auto al niet fijn, op de scoot lijkt het me helemaal niets. En aangezien de voorband er met 26.000km nog altijd vanaf fabriek onder zit gok ik dat de winterband niet zover versleten is dat hij komende zomer alweer vervangen moet worden.

Ik deed ze eerst wisselen, of alleen achter een winterband. Nu gewoon allebei winterbanden en rijd ik hele jaar op. Gaat prima (heidenau k66) ook met 40 graden ga ik net zo hard door de bocht als andere motorrijders. Achterband is nu na zo'n 13000 km wel glad. Voor gaat makkelijk 26000 km of meer mee.
 
hallo ik heb dit weekend een PCX 125 gekocht met 58K op de teller. Hij loopt niet helemaal lekker, maar hij loopt wel. Ik heb hem zo door heel nederland gereden tot frustatie van de 30 auto's die achter mij vast zaten_O- Dit zijn de symptomen:

-de teller wijkt meer af naarmate je harder gaat tot 90km/h op de teller(dan rij je 80km/h gps snelheid). dit lijkt mij even een kwestie van weer goed afstellen.

-loopt maximaal 80km/h en dan voel je ook dat je niet harder mag en soms wil ie niet harder dan 60. Als ik dan even gas terug neem en langzaam gas opbouw pakt ie meestal wel weer door tot 80km/h en na een tijdje zakt ie weer in naar 60. als je het gas dan snel opentrekt verliest de motor vermogen en daalt de snelheid. ook trilt ie wat meer bij 60 dan bij 80.

dit heb ik al gechecked of nog niet tot zover:
-ik heb het luchtfilter gechecked en dat is er uitgesneden en vervangen met een soort spons.. heb het wel ff schoon gemaakt(nieuwe K&N filtertje besteld)
-de bougie was al vies bij de bougie dop dus heb ik dat contact schoon gemaakt op de bougie, maar nog niet eruit gehad (ook een nieuwe besteld)
-de v-snaar en de rest van de vario heb ik nog niet bekeken. overweeg om er sws een niewe v-snaar op te doen.

morgen op het werk heb ik al het gereedschap terbeschikking wat ik nodig heb om meerdere testjes en dingen te doen dus dan zal ik de accu checken, kijke wat de spanning is als de motor loopt en dergelijke dingen checken, bougie er ff uit halen, schoonmaken en gap checken etc. en natuurlijk wat jullie aanraden om nog te checken.

hebben jullie een idee wat er aan de hand kan zijn?
 
-de teller wijkt meer af naarmate je harder gaat tot 90km/h op de teller(dan rij je 80km/h gps snelheid). dit lijkt mij even een kwestie van weer goed afstellen.
De mijne doet 103gps bij 110 teller.
Je kunt het een defect noemen, ik zeg product eigenschap.

Verder, v snaar kun je de dikte van meten en bekijken of die er erg oud uit ziet. Haal ook de rolletjes er eens uit, misschien zijn die ook niet helemaal top meer.
Meet de accu in rust, met contact aan en tijdens het starten. In rust niet net nadat hij gelopen heeft.

Het luchtfilter deugt niet, test eens zonder, wel met het luchtfilter huis in elkaar.

Indien je de staat van onderhoud niet weet:
Nieuwe carterolie
Nieuwe 80w90 in de wind aandrijving
Nieuwe bougie, ongeacht de staat
Nieuw filter

Zo heb je een begin en zeker geen compleet lijstje.
 
Naast de riem zou ik ook de varioschijven vervangen als die te ver versleten zijn. Als die bij 48.000 niet vervangen zijn dan zijn die wel aan de beurt. Dat verklaart ook de topsnelheid wel denk ik.
 
ff de batterij bekeken. En het lijkt me niet helemaal stock. Wat maken jullie hiervan? met name die connector waar de 2 rode draadjes naar toe lopen

1567967362946.png
 
Laatst bewerkt:
welke vario zou je me dan aanraden? ik zie dat je het als een kit krijgt met rolletjes en alles erbij
Ik heb altijd originele onderdelen via de dealer laten monteren. Bij 24.000 eerst een helft van de varioschijven, bij 48.000 beide laten doen. Duur grapje maar komt de snelheid ten goede. De riem heb ik via eBay aangeschaft bij de tweede wissel. Rolletjes ook via dealer.
 
Ik heb altijd originele onderdelen via de dealer laten monteren. Bij 24.000 eerst een helft van de varioschijven, bij 48.000 beide laten doen. Duur grapje maar komt de snelheid ten goede. De riem heb ik via eBay aangeschaft bij de tweede wissel. Rolletjes ook via dealer.
Die moet ik onthouden, ik zit al over de 24 dus misschien moet ik ook iets hiermee... Ik ben namelijk ook snelheid kwijt
 
Terug
Bovenaan Onderaan