Honda PCX 125/150 deel 5

Begin eerst eens met onderhoud. Met een beetje mazzel is de storing dan weg.

- nieuwe olie en bakolie
- nieuw filter
- nieuwe bougie
- nieuwe kvs

Accu doormeten, riem opmeten. Als de storing dat nog steeds voor komt heb je iig wat uitgesloten.

Het is normaal dat een (motor) teller wat af wijkt.
 
Oei ik heb nog nooit wat laten doen behalve olie wissel, sliders, banden en snaar. Maar nu moet hij binnenkort weer voor een beurtje en tikt bijna de 50.000 km aan. Wat kost dat vario schijven en zegt het onderhoudsboekje dat ook? (Nog niet in gekeken eigenlijk) wilde de snaar weer laten doen maar kan dus beter preventief wat gaan vervangen? Verkopen levert niks meer op zag ik al wel, 1000 euro max voor een pcx met 50.000 km.
 
Oei ik heb nog nooit wat laten doen behalve olie wissel, sliders, banden en snaar. Maar nu moet hij binnenkort weer voor een beurtje en tikt bijna de 50.000 km aan. Wat kost dat vario schijven en zegt het onderhoudsboekje dat ook? (Nog niet in gekeken eigenlijk) wilde de snaar weer laten doen maar kan dus beter preventief wat gaan vervangen? Verkopen levert niks meer op zag ik al wel, 1000 euro max voor een pcx met 50.000 km.

nooit kleppen laten doen?

voor de rest ligt het eraan wanneer je alles voor het laatst hebt gedaan. vario is geen maintenance punt blijkbaar. alleen correctief onderhoud.
 

Bijlagen

  • maint. pcx.jpg
    maint. pcx.jpg
    101,5 KB · Weergaven: 11
hallo ik heb dit weekend een PCX 125 gekocht met 58K op de teller. Hij loopt niet helemaal lekker, maar hij loopt wel. Ik heb hem zo door heel nederland gereden tot frustatie van de 30 auto's die achter mij vast zaten_O- Dit zijn de symptomen:

-de teller wijkt meer af naarmate je harder gaat tot 90km/h op de teller(dan rij je 80km/h gps snelheid). dit lijkt mij even een kwestie van weer goed afstellen.

-loopt maximaal 80km/h en dan voel je ook dat je niet harder mag en soms wil ie niet harder dan 60. Als ik dan even gas terug neem en langzaam gas opbouw pakt ie meestal wel weer door tot 80km/h en na een tijdje zakt ie weer in naar 60. als je het gas dan snel opentrekt verliest de motor vermogen en daalt de snelheid. ook trilt ie wat meer bij 60 dan bij 80.

dit heb ik al gechecked of nog niet tot zover:
-ik heb het luchtfilter gechecked en dat is er uitgesneden en vervangen met een soort spons.. heb het wel ff schoon gemaakt(nieuwe K&N filtertje besteld)
-de bougie was al vies bij de bougie dop dus heb ik dat contact schoon gemaakt op de bougie, maar nog niet eruit gehad (ook een nieuwe besteld)
-de v-snaar en de rest van de vario heb ik nog niet bekeken. overweeg om er sws een niewe v-snaar op te doen.
hebben jullie een idee wat er aan de hand kan zijn?

Ik heb een Honda PCX van 2011 en 55.000 km op de teller gekocht en had gelijksoortige problemen. Heb de kleppen laten stellen en ze hebben de koppakking vervangen. Daarna reed hij stukken beter. Zelf nieuwe gewichtjes en olie en gear olie vervangen. Haal nu zonder probemen de 100.
 
nooit kleppen laten doen?

voor de rest ligt het eraan wanneer je alles voor het laatst hebt gedaan. vario is geen maintenance punt blijkbaar. alleen correctief onderhoud.
Ja de kleppen 3 x naar laten kijken, staan vrijwel altijd goed, alleen eerste keer niet. Het is een scooter boer, maar wel 1tje die goed kan sleutelen en meer vertrouw dan een motordealer. (rij immers al 50.000 km zonder pech) Winterbandjes zijn binnen dus maar eens informeren wanneer die weer tijd heeft haha.
 
Ik heb een Honda PCX van 2011 en 55.000 km op de teller gekocht en had gelijksoortige problemen. Heb de kleppen laten stellen en ze hebben de koppakking vervangen. Daarna reed hij stukken beter. Zelf nieuwe gewichtjes en olie en gear olie vervangen. Haal nu zonder probemen de 100.

ik heb de bougie vervangen, loopt weer goed nu. nu nog ff een nieuw snaartje erop en doe ook gelijk nieuwe rolletjes en luchtfilter. had even met een boroscoop een kijkje genomen in de cilinder. zag er niet al te slecht uit dus ff kijken wat nieuw luchtfilter, rolletjes en snaar voor me doen. ik overweeg ook een lightbore kit te doen opten duur omdat het blok al bijna 60000 heeft gelopen en het goedkoper is als een nieuwe scooter kopen. wie heeft hier ervaring mee? hoelang gaat zo'n kitje mee, prestaties etc. ik kan het zelf allemaal doen na werktijden, we hebben gereedschap zo gek dat je het je niet eens kan bedenken dus dat moet te doen zijn als de baas het oke vind dat ik een weekendje de hangaar onveilig ga maken 8)7er zit ook een flink gat in de bak onder de stoel, die ga ik repareren met wat epoxy binnenkort. zal jullie het resultaat laten zien als het klaar is. de rest van de kappen schade begin ik niet aan. ik koop wel 2 nieuwe kappen rechts en links onder voor 100euro en dan ben ik er klaar mee
 
ik heb de bougie vervangen, loopt weer goed nu. nu nog ff een nieuw snaartje erop en doe ook gelijk nieuwe rolletjes en luchtfilter. had even met een boroscoop een kijkje genomen in de cilinder. zag er niet al te slecht uit dus ff kijken wat nieuw luchtfilter, rolletjes en snaar voor me doen. ik overweeg ook een lightbore kit te doen opten duur omdat het blok al bijna 60000 heeft gelopen en het goedkoper is als een nieuwe scooter kopen. wie heeft hier ervaring mee? hoelang gaat zo'n kitje mee, prestaties etc. ik kan het zelf allemaal doen na werktijden, we hebben gereedschap zo gek dat je het je niet eens kan bedenken dus dat moet te doen zijn als de baas het oke vind dat ik een weekendje de hangaar onveilig ga maken 8)7er zit ook een flink gat in de bak onder de stoel, die ga ik repareren met wat epoxy binnenkort. zal jullie het resultaat laten zien als het klaar is. de rest van de kappen schade begin ik niet aan. ik koop wel 2 nieuwe kappen rechts en links onder voor 100euro en dan ben ik er klaar mee

Zit ff te kijken. 270 is niet duur voor zo’n set. Maargoed. Wat zou die dan doen? 120 gps met iets meer trekkracht?
Ik zou sowieso pas aan zo’n kit beginnen als de compressie dusdanig laag word of dat ie meer olie dan benzine verbruikt. Ergens denk ik dat 60k met af en toe nieuwe olie helemaal niks is voor het blokje.

Zo te lezen heb je een behoorlijk verwaarloosde pcx gekocht O-)
 
Zit ff te kijken. 270 is niet duur voor zo’n set. Maargoed. Wat zou die dan doen? 120 gps met iets meer trekkracht?
Ik zou sowieso pas aan zo’n kit beginnen als de compressie dusdanig laag word of dat ie meer olie dan benzine verbruikt. Ergens denk ik dat 60k met af en toe nieuwe olie helemaal niks is voor het blokje.

Zo te lezen heb je een behoorlijk verwaarloosde pcx gekocht O-)
ja sws rij ik dit blokje op voordat ik iets daaran wil gaan doen. het zou 130 gps zijn en idd meer trekkracht. Ik heb de pcx aangeschaft voor voornamelijk 80 en 100 wegen. Dus 110 zou al wel voeldoende zijn denk ik

dat kun je wel zeggen ja, ik ben de 7e eigenaar. Heb er ook niet veel voor betaald en er zatten nieuwe michelin citygrips al onder. de scooter heeft een schuiver gemaakt, linker en rechter onderkap zijn kapot en proffesories gerepareerd met tape.. de rest is alleen krassen en dat gat in de bak dan. dat is ook het laatste op mn lijstje wat ik ga doen, eerst technisch in orde maken. de grootste verrassing voor mij tot nu toe was het schone olie filtertje en redelijk schone olie die er uit kwam_O- had echt dikke drap verwacht nadat ik ook al een spons als lucht filter aantrof en de bougie, dat ding was bijna niet meer te herkennen. ik snap niet dat mensen zoiets simpels verwaarlozen terwijl het €5 voor een nieuwe is..|(
 
Laatst bewerkt:
ja sws rij ik dit blokje op voordat ik iets daaran wil gaan doen. het zou 130 gps zijn en idd meer trekkracht. Ik heb de pcx aangeschaft voor voornamelijk 80 en 100 wegen. Dus 110 zou al wel voeldoende zijn denk ik
Die 130 op gps kan je sowieso vergeten, dat ga je nooit lukken. Standaard (in goede onderhoudstaat) loopt zo'n Pcx125 rond de 105 km/u, met dr.pulley sportvario en dito rollers max 120 op de teller, dus pakweg 110 gps. En dan moet je geen wind tegen hebben...
 
okay, ik heb de volgende dingen gedaan aan mijn pcx en hij gaat nog steeds niet harder dan 80 gps.
bougie(inc bougie dop schoon gemaakt)
accu gechecked(met motor lopend en motor uit) is goed
nieuw k&n filter
nieuw olie
koelvloeistof bijgevuld
nieuwe V snaar
nieuwe rolletjes en gelijders

note: de clutch pads zijn wel echt aan vervanging toe, zou dat de top kunnen beinvloeden?

ik vermoed anders sterk dat er toch een begrenser op zit, omdat als ik downhill ga de motor minder toeren maak en alsnog maar maximaal 80 kan
 
okay, ik heb de volgende dingen gedaan aan mijn pcx en hij gaat nog steeds niet harder dan 80 gps.
bougie(inc bougie dop schoon gemaakt)
accu gechecked(met motor lopend en motor uit) is goed
nieuw k&n filter
nieuw olie
koelvloeistof bijgevuld
nieuwe V snaar
nieuwe rolletjes en gelijders

note: de clutch pads zijn wel echt aan vervanging toe, zou dat de top kunnen beinvloeden?

ik vermoed anders sterk dat er toch een begrenser op zit, omdat als ik downhill ga de motor minder toeren maak en alsnog maar maximaal 80 kan
Hoe was de staat van de varioschijven? Die moeten volgens mij mooi vlak zijn en niet op een bepaald punt ingesleten. Rij je veel dezelfde snelheid dan slijten ze behoorlijk in. Zodra de slip koppeling een keer aangegrepen heeft is dat niet meer van invloed op de topsnelheid.
 
okay, ik heb de volgende dingen gedaan aan mijn pcx en hij gaat nog steeds niet harder dan 80 gps.
bougie(inc bougie dop schoon gemaakt)
accu gechecked(met motor lopend en motor uit) is goed
nieuw k&n filter
nieuw olie
koelvloeistof bijgevuld
nieuwe V snaar
nieuwe rolletjes en gelijders

note: de clutch pads zijn wel echt aan vervanging toe, zou dat de top kunnen beinvloeden?

ik vermoed anders sterk dat er toch een begrenser op zit, omdat als ik downhill ga de motor minder toeren maak en alsnog maar maximaal 80 kan

Het verschil tussen begrenzer en buiten adem / geen kracht meer voel je wel. Als ik van 0 volgas doortrek gaat ie redelijk gelijkmatig naar 110 op de teller. Dan stopt ie abrupt.

Gaat dat bij jou ook zo abrupt of meer geleidelijk? Wat hierboven staat denk ik ook aan. Zijn de loopvlakken van de vario wel recht en niet ingesleten? Zou niet moeten kunnen bij 60k denk ik...

Dan nog iets... maatje van me heeft een burgman 200. Had ook zoiets. Kwam niet op toeren em hield in. Bleek een breuk in de bougiekabel te zijn. Zou die eens lostrekken en ohms doormeten. (En meten terwijl je eraan wiebelt)

Wat ook nog kan is dat ie ergens valse lucht aanzuigt. Probeer eens stationair te draaien en op de inlaatkant her en der op de aansluitingen / rubbers remmenreiniger te spuiten. Als ie verandert in toeren is het bingo.
 
Het verschil tussen begrenzer en buiten adem / geen kracht meer voel je wel. Als ik van 0 volgas doortrek gaat ie redelijk gelijkmatig naar 110 op de teller. Dan stopt ie abrupt.

Gaat dat bij jou ook zo abrupt of meer geleidelijk? Wat hierboven staat denk ik ook aan. Zijn de loopvlakken van de vario wel recht en niet ingesleten? Zou niet moeten kunnen bij 60k denk ik...

Dan nog iets... maatje van me heeft een burgman 200. Had ook zoiets. Kwam niet op toeren em hield in. Bleek een breuk in de bougiekabel te zijn. Zou die eens lostrekken en ohms doormeten. (En meten terwijl je eraan wiebelt)

Wat ook nog kan is dat ie ergens valse lucht aanzuigt. Probeer eens stationair te draaien en op de inlaatkant her en der op de aansluitingen / rubbers remmenreiniger te spuiten. Als ie verandert in toeren is het bingo.
hij stopt niet abrupt, maar geleidelijk. de loop vlakken van de vario zagen er nog goed uit, ik vermoed dat het dan toch de koppeling pads zijn. die zijn namelijk echt in slechte staat en moet ik ff vervangen. zit te denken omdan gelijk ook de rollagers te doen van de koppeling(de 2 oude bekende), en een nieuwe veer. of kan ik gewoon hele nieuwe koppeling bestellem als ik dit allemaal wil doen? op mn werk hebben we een pers voor lagers dus lijkt me zonde omdan een hele nieuwe koppeling te kopen. koppeling veert ook niet trouwens. je kunt drukken wat je wil maar je kunt hem niet indrukken. ik zal de bougie kabels eens doormeten, de motor lopt echter wel verder goed nu en komt wel goed op toeren. die laatste tip is ook nog een poging waard. zal het eens testen!
 
hij stopt niet abrupt, maar geleidelijk. de loop vlakken van de vario zagen er nog goed uit, ik vermoed dat het dan toch de koppeling pads zijn. die zijn namelijk echt in slechte staat en moet ik ff vervangen. zit te denken omdan gelijk ook de rollagers te doen van de koppeling(de 2 oude bekende), en een nieuwe veer. of kan ik gewoon hele nieuwe koppeling bestellem als ik dit allemaal wil doen? op mn werk hebben we een pers voor lagers dus lijkt me zonde omdan een hele nieuwe koppeling te kopen. koppeling veert ook niet trouwens. je kunt drukken wat je wil maar je kunt hem niet indrukken. ik zal de bougie kabels eens doormeten, de motor lopt echter wel verder goed nu en komt wel goed op toeren. die laatste tip is ook nog een poging waard. zal het eens testen!

Heeft boonstra parts geen complete koppeling liggen? Lagers zijn goed te doen zonder pers hoor. Die tik je er zo uit. Ik betwijfel of het de schoenen zijn. Aangezien de schoenen toch versleten zijn en je over de koppeling twijfelt, zou ik een goede 2e hands op de kop tikken. Ff nieuw vet tussen de lagers em gaan.
 
Heeft boonstra parts geen complete koppeling liggen? Lagers zijn goed te doen zonder pers hoor. Die tik je er zo uit. Ik betwijfel of het de schoenen zijn. Aangezien de schoenen toch versleten zijn en je over de koppeling twijfelt, zou ik een goede 2e hands op de kop tikken. Ff nieuw vet tussen de lagers em gaan.
Ik ben bezig een 2012 blok(7000km) te kopen met uitlaat voor mn pcx. 2010 tot 2012 zijn het zelfde model toch, dus dan kan ik dat blok onder mijn pcx zetten?

hij rijdt nu bijna 100 op de teller trouwens(87 gps), maar moet dus nog nieuwe koppeling op dus dat zit wel goed nadat is gebeurd. die koppeling wil ik dan van het nieuwere blok halen en dit blok oprijden voordat ik het nieuwere blok er onder zet. mogelijk modificeer ik het nieuwe blok wel met light bore kit nudat het blok straks toch niet op de scooter zit. een leuk project om te doen.
 
Ik ben bezig een 2012 blok(7000km) te kopen met uitlaat voor mn pcx. 2010 tot 2012 zijn het zelfde model toch, dus dan kan ik dat blok onder mijn pcx zetten?

hij rijdt nu bijna 100 op de teller trouwens(87 gps), maar moet dus nog nieuwe koppeling op dus dat zit wel goed nadat is gebeurd. die koppeling wil ik dan van het nieuwere blok halen en dit blok oprijden voordat ik het nieuwere blok er onder zet. mogelijk modificeer ik het nieuwe blok wel met light bore kit nudat het blok straks toch niet op de scooter zit. een leuk project om te doen.
Ik zou even goed kijken of het gedeelte waar de middenbok aan vast zit nog heel is. Vooral de eerste modellen pcx hadden een kwetsbare bevestiging. Succes verder!
 
Ik zou even goed kijken of het gedeelte waar de middenbok aan vast zit nog heel is. Vooral de eerste modellen pcx hadden een kwetsbare bevestiging. Succes verder!

Dit is em, voor €250 meegekregen. zit veel meer op dan gedacht. komt van duitste schade pcx. verkoper had geen zin om alles los te verkopen. Goeie deal toch? kan veel gebruiken en dit blok dan klaar maken voor als het huidige blok het begeeft
1568558290657.png

1568558261456.png
 
Das zowat een halve PCX. Volgens mij nog het eerste model PCX, zo aan het luchtfilterhuis te zien.
 
En je gaat deze reviseren toch?
ja, het plan is om dit er op te zetten:
€142,52 164CC LIGHT BORE FLAT DECK CYLINDER KIT (PCX125 V1) (FOR 125CC HEAD)
€38,33 175CC A-TYPE INJECTOR (6-HOLES) (J-INJECTOR)
€84,21 31MM PGM-FI THROTTLE BODY UPGRADE SET
€50,17 31/35MM A-TYPE MANIFOLD SET (PCX125 V1)
inc. shipping €373,37

en nog een akrapovic natuurlijk:]

voorloopig doe ik nog ff niks, ik moet er helaas uiteindelijk toch aangeloven. een autorijbewijs.. heb het nodig voor mn werk, dus dat moet nu eerst;(

nu ben ik wel bang dat daar nog belasting overheen komt, dat weet ik dus niet zeker(meestal is dat wel zo). ik zal eerst ook eens RZracing eens vragen voor een offerte en advies. dit is echter wel een beetje het plan. verder maak ik het blok weer zo goed mogelijk schoon. ff alle massa punten heel goed schoon maken en behandelen, dat soort dingetjes. dat kan nu mooi omdat ik toch nog rond rij op dat oude blok.

Heeft er iemand een werkplaatshandboek voor de pcx 125 2010-2012 als pdf? zo ja zou je die naar me kunnen sturen als PM (ivm copyright, mag niet openbaar gedeeld worden helaas :/ )
 
Laatst bewerkt:
ja, het plan is om dit er op te zetten:
€142,52 164CC LIGHT BORE FLAT DECK CYLINDER KIT (PCX125 V1) (FOR 125CC HEAD)
€38,33 175CC A-TYPE INJECTOR (6-HOLES) (J-INJECTOR)
€84,21 31MM PGM-FI THROTTLE BODY UPGRADE SET
€50,17 31/35MM A-TYPE MANIFOLD SET (PCX125 V1)
inc. shipping €373,37

en nog een akrapovic natuurlijk:]

voorloopig doe ik nog ff niks, ik moet er helaas uiteindelijk toch aangeloven. een autorijbewijs.. heb het nodig voor mn werk, dus dat moet nu eerst;(

nu ben ik wel bang dat daar nog belasting overheen komt, dat weet ik dus niet zeker(meestal is dat wel zo). ik zal eerst ook eens RZracing eens vragen voor een offerte en advies. dit is echter wel een beetje het plan. verder maak ik het blok weer zo goed mogelijk schoon. ff alle massa punten heel goed schoon maken en behandelen, dat soort dingetjes. dat kan nu mooi omdat ik toch nog rond rij op dat oude blok.

Heeft er iemand een werkplaatshandboek voor de pcx 125 2010-2012 als pdf? zo ja zou je die naar me kunnen sturen als PM (ivm copyright, mag niet openbaar gedeeld worden helaas :/ )

Ik heb em nu ff niet voorhanden. Maar als je ff op een pcx forum neust heb je em zo.
 
Ik zit eens op die website te neuzen, je kunt in de eindaandrijving dus ook de tandwiel verhouding aanpassen.
En ook verschillende dikte koppakkingen, koppelingen van verschillende materialen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan