Honda PCX 125/150 deel 5

Oke, dus geen motorbroek om jezelf te beschermen ?

uuhm de helft van het jaar eigenlijk niet. Als het regent, en dus gladder is op de weg, vaak wel overigens. Ik heb overigens weleens een schuiver gemaakt, het enige wat dan beschadigd raakt is de zijkant van je broek.

bij een frontale botsing ben je sowieso goed de pineut, al is met motor broek natuurlijk veiliger, dat besef ik me ook wel
 
In het werkplaats handboek staat perfect beschreven hoe alles uit elkaar gaat.

Maar wat een geld zeg :x als je alles laat doen is het niet zo’n goedkoop scootertje meer.

nee, zeker niet. Maar ik zet netjes mijn reiskosten opzij iedere maand. In nog geen 3 jaar had ik de PCX terugverdiend, dus in dat potje 3671 euro na nog geen 3,5 jaar rondrijden. Kortom, dat zou met welke andere motor waarschijnlijk niet gelukt zijn. Alleen is dit een tegenvaller, maar wel 1tje die ik kan hebben (al geef ik het geld liever niet uit)

Zelf sleutelen is voor mij geen optie, ik heb er niet de tijd voor, maar al helemaal niet het gereedschap of de ervaring.
 
Wat hebben jullie voor motorkleding aan op de PCX? een heel pak ?
Of juist alleen een jas ? .. Ik wil voor deze winter een PCX kopen, en ben me vast aan het oriënteren op de kleding.

Ik rij er alleen kleine stukjes op en geen snelwegen.
Op mijn mijn PCX vanaf voorjaar een spijkerbroek met kevlar zeg maar en gore-tex jas zoder de binnen voering , rond de zomer word dit een door waai jas met bescherm stukken en motor sneakers , en als het kouder word voledig mijn gore-tex pak met binnen voering en mijn laarzen er onder , heb ook verschillende handschoenen .
 
Wat hebben jullie voor motorkleding aan op de PCX? een heel pak ?
Of juist alleen een jas ? .. Ik wil voor deze winter een PCX kopen, en ben me vast aan het oriënteren op de kleding.

Ik rij er alleen kleine stukjes op en geen snelwegen.
Ik heb voor elk weertype wel kleding.
Meestal gewoon een waterdichte motorjas en een spijkerbroek met bescherming.
Wordt het weer slechter, dan een textielbroek en een wintermotorjas...
 
Zelf sleutelen is voor mij geen optie, ik heb er niet de tijd voor, maar al helemaal niet het gereedschap of de ervaring.
Als je het nooit probeert, eventueel met hulp, krijg je ook nooit ervaring. Lastig natuurlijk als je geen tijd hebt maar juist het reguliere onderhoud is zeer eenvoudig. Alles is makkelijk bereikbaar. Behalve de kleppen, wat een ellende om daar bij te kunnen.

Overigens rijd ik langere stukken na mijn ongeluk in volledig leer van Damen. Nadat ik heb gezien wat het heeft gedaan met mijn rukka pak, toch ook van behoorlijke kwaliteit, hoeft iets anders voor mij niet meer.
Korte stukken rijd ik vaak met enkel een boven gemiddeld stevige jas, meer niet. Maar daar zit dan zeker geen snelweg bij.
 
Ik heb op de scoot dezelfde motorkleding als op mijn voorgaande 2 zware motoren.
Een overzichtje met foto's om deze pagina wat aan te kleden...
Laat de regen en de kou maar komen.
Bering jas, Gore-tex, Roy:
1570642366915.png

Bering broek, Gore-tex, Roy:
1570642436430.png

Bering regenjas, Shorty jacket/Surveste:
1570642600765.png

DiFi laarzen Trail AX
1570643667425.png

Gerbing verwarmde handschoenen XR-12 met Junior controller voor de winter.
Dit is reeds de 6de set, heb 5 keer onder garantie een nieuwe gekregen, prima 'levenslange' service van Gerbing
1570643946939.png
1570644106060.png

Rukka zomerhandschoenen Goretex, Utoo:
1570644659897.png

Nolan N104 Absolute met Ncom B5 BT en FM Radio (helm past niet in ruimte onder zitting):
1570643296422.png
1570644352319.png

Rukka windstopper helmmuts WS/Coolmax Balaclava
1570642935558.png
 

Bijlagen

  • 1570643259576.png
    1570643259576.png
    29,6 KB · Weergaven: 3
  • 1570643648346.png
    1570643648346.png
    15,4 KB · Weergaven: 5
  • 1570643919715.png
    1570643919715.png
    30,4 KB · Weergaven: 3
  • 1570644180141.png
    1570644180141.png
    15,3 KB · Weergaven: 4
Als je het nooit probeert, eventueel met hulp, krijg je ook nooit ervaring. Lastig natuurlijk als je geen tijd hebt maar juist het reguliere onderhoud is zeer eenvoudig. Alles is makkelijk bereikbaar. Behalve de kleppen, wat een ellende om daar bij te kunnen.

Overigens rijd ik langere stukken na mijn ongeluk in volledig leer van Damen. Nadat ik heb gezien wat het heeft gedaan met mijn rukka pak, toch ook van behoorlijke kwaliteit, hoeft iets anders voor mij niet meer.
Korte stukken rijd ik vaak met enkel een boven gemiddeld stevige jas, meer niet. Maar daar zit dan zeker geen snelweg bij.
Vollédig leer heb ik ook nog maar is voor mijn andere 2 wieler waar ik overigens ook mijn gore-tex eigenlijk voor gebruik , zeg wel dat er niks beter is als een leer pak qua bescherming maar op mijn PCX draag ik het niet .
 
nee, zeker niet. Maar ik zet netjes mijn reiskosten opzij iedere maand. In nog geen 3 jaar had ik de PCX terugverdiend, dus in dat potje 3671 euro na nog geen 3,5 jaar rondrijden. Kortom, dat zou met welke andere motor waarschijnlijk niet gelukt zijn. Alleen is dit een tegenvaller, maar wel 1tje die ik kan hebben (al geef ik het geld liever niet uit)

Zelf sleutelen is voor mij geen optie, ik heb er niet de tijd voor, maar al helemaal niet het gereedschap of de ervaring.
Ik denk als je met een goed handboek er bij dat iedereen wel kan sleutelen en met goed gereedschap en je koppie er bij houden dat je goed weet waar en hoe je het doe .
Zelf laat ik mijn motors ook bij de dealer onderhouden , kost een stuk meer dan dat je het zelf doet maar ik heb er gewoon de tijd niet voor , veel zou me wel lukken maar kleppen stellen zou ik zelf zo 1,2,3 niet doen dat zou ik toch liever uitbesteden .
 
Ik denk als je met een goed handboek er bij dat iedereen wel kan sleutelen en met goed gereedschap en je koppie er bij houden dat je goed weet waar en hoe je het doe .
Zelf laat ik mijn motors ook bij de dealer onderhouden , kost een stuk meer dan dat je het zelf doet maar ik heb er gewoon de tijd niet voor , veel zou me wel lukken maar kleppen stellen zou ik zelf zo 1,2,3 niet doen dat zou ik toch liever uitbesteden .

Voor een goed handboek hou ik me wel aanbevolen, het is ook zeker niet dat ik het niet zou willen leren, maar ik vind ook dat het apparaat mij niet in de steek moet laten. Bij een fiets is dat al weer anders, daar doe ik bijv. een band vervangen zelf. Een autoband wisselen bijv. lukt me ook nog wel.
Klussen om het huis doe ik ook graag. Maar techniek is zeker niet voor mij weggelegd. Onder leiding van een ervaren sleutelaar zou ik zeker wel een poging wagen, mja ik bespaar op mijn manier weer op andere zaken in het leven.
Ach mn monteur is een prima vent, dus die gun ik ook zn boterham. In elk geval goedkoper dan de dealer. Is gewoon een bromfietsdealer in een oude boerenschuur, die in elk geval geen enorme overhead heeft.
 
Kleding, altijd motor kleding. Spijkerbroek met kevlar met zijstukken en kniestukken. Motorjas winter uitvoering en heb ook een 2 seizoenen uitvoering. Beiden hebben een binnenvoering en heb veiligheidlaarzen aan. Natuurlijk motorhandschoenen zomer of winter uitvoering.
Vorig jaar met ca 40 km/u in het schemer donker tegen een half openstaande slagboom gereden met m'n brommer. Toen een gewone jas aan met daarover regen kleding ivm de nattigheid. Het is gelukkig goed afgelopen maar m'n arm flink geschaafd en ook één knie geschaafd.
 

Bijlagen

  • stn_ongeval.jpg
    stn_ongeval.jpg
    7,5 KB · Weergaven: 13
Tja, je hebt 2 groepen motorrijders...

Ik behoor tot de 2e groep maar rij alsnog in mn normale spijkerbroek onder het beenkleed op de pcx. Komt ook een beetje dat ik maar een kort stukje naar mn werk moet en als een natte krant rij. Verder wel goede waterdichte jas en handschoenen.

Op de triumph neem ik het wel wat serieuzer. Altijd kleding aan. Of vol leer, of leren jas en kevlar broek.
 
Voor een goed handboek hou ik me wel aanbevolen, het is ook zeker niet dat ik het niet zou willen leren, maar ik vind ook dat het apparaat mij niet in de steek moet laten. Bij een fiets is dat al weer anders, daar doe ik bijv. een band vervangen zelf. Een autoband wisselen bijv. lukt me ook nog wel.
Klussen om het huis doe ik ook graag. Maar techniek is zeker niet voor mij weggelegd. Onder leiding van een ervaren sleutelaar zou ik zeker wel een poging wagen, mja ik bespaar op mijn manier weer op andere zaken in het leven.
Ach mn monteur is een prima vent, dus die gun ik ook zn boterham. In elk geval goedkoper dan de dealer. Is gewoon een bromfietsdealer in een oude boerenschuur, die in elk geval geen enorme overhead heeft.

Stuur me even een PB dan zet ik het werkplaatshandboek even op de googledrive.
 
Laatst bewerkt:
Wat vinden jullie? Een pcx 125 met 30.000km op de teller voor 1150€?. Met Onderhoudshistorie.
Twijfel zelf over de kmstand.. Kan ik hier nog flink mee vooruit?
 
Wat vinden jullie? Een pcx 125 met 30.000km op de teller voor 1150€?. Met Onderhoudshistorie.
Twijfel zelf over de kmstand.. Kan ik hier nog flink mee vooruit?

Alles valt en staat met onderhoud. Als het aantoonbaar onderhouden is zou ik ervoor gaan. Ervan uitgaande dat de scooter verder netjes is, is het een goede prijs.

Check ff of de riem gedaan is bij 24k, en wanneer ie voor het laatst klepspeling heeft gecontroleerd. Daarnaast standaard dingen...
 
De mijne is van 2011 en vorig jaar gekocht met 55.000 km. Rijd er zelf nu 1 jaar op en na wat goed onderhoud met veel plezier. Afgelopen jaar km teller laten repareren. Voeler + kabel defect. Kleppen laten stellen met tevens de koppakking. Olie ververst en nieuwe olie in de aandrijving. De laatste ga ik van het voorjaar vervangen door versnellingsbak olie 80w90 Gl 5. Nu lagers van de koppeling en de accu komen er aan
 
De mijne is van 2011 en vorig jaar gekocht met 55.000 km. Rijd er zelf nu 1 jaar op en na wat goed onderhoud met veel plezier. Afgelopen jaar km teller laten repareren. Voeler + kabel defect. Kleppen laten stellen met tevens de koppakking. Olie ververst en nieuwe olie in de aandrijving. De laatste ga ik van het voorjaar vervangen door versnellingsbak olie 80w90 Gl 5. Nu lagers van de koppeling en de accu komen er aan
Als je het zelf doet, waarom wachten?
 
Olie 10w40 is er net een maand geleden in gegaan. Durfde er nog geen versnellingsbak olie in te doen. Deze is iets dikker en volgens sommige onverstandig ivm kopere delen kunnen worden aangetast. Ik kan echter na onderzoek geen koperen delen vinden behalve de afdichtringen op de vul en aftapboutjes
 
Olie 10w40 is er net een maand geleden in gegaan. Durfde er nog geen versnellingsbak olie in te doen. Deze is iets dikker en volgens sommige onverstandig ivm kopere delen kunnen worden aangetast. Ik kan echter na onderzoek geen koperen delen vinden behalve de afdichtringen op de vul en aftapboutjes

Zit weinig koper in hoor. Tis gewoon een ordinaire tandwielkast :P
 
Nog even over kleding, ik ben van mening dat een ieder moet doen wat hij juist vind. Ik heb uit zelfbescherming ook wel een paar weken in de trainingsbroek en sportschoenen gereden tijdens een rit Meppel Nieuweschans (A7 dld grens, 106km) omdat het gewoon te heet was. Nu denk ik dat het hoge scherm er volgende zomer af moet maar ja...

Wat ik jullie wel mee wil geven, bijna alles wat je stuk kunt maken aan je lichaam heelt wel weer en/of hindert je niet in het dagelijkse leven. Hoewel ik nog wel last van mijn schouder (sleutelbeen kapot) heb tijdens het werk heb ik wel 1 ding besloten, ik rijdt enkel met hele goede handschoenen. Zolang het kan betekend dit goede handschoenen van Damen met ook op de palm sliders.
Ik heb nu gerbing aan maar zit sterk te denken om damen te vragen iets voor me te maken.

Je kunt vele beroepen uitoefenen met een arm welke net niet op volle kracht mee doet maar een minder functionerende hand is bijna overal een probleem.
Daarbij waren mijn breuken veel sneller weer goed dan mijn hand, die heeft na een jaar nog altijd wel een beetje een beperking al valt er sinds een maand prima mee te leven.
 
Laatst bewerkt:
mijne heeft nu 7 eigenaren gehad en meer als 60000 gelopen. antwoord op je vraag: JA
Eerste eigenaar van een 2011 model, heb er 94000km op zitten met weinig problemen.
Zuinig en betrouwbaar scootertje. Bij 30.000km zeker even naar de riem kijken. Koppeling lagers is bij mijn PCX125 een zwak punt, lagers een paar keer vervangen en heb er nu een 101-Octane imitatie koppeling op zitten.
Mijn PCX is verre van showroom staat (vies en uitlaat is roestig), was de scoot 1 keer per jaar en ik rijd ermee door weer en wind, zomer en winter.
De laatste tijd parkeer ik de scoot op mijn werk in de overdekte fietsenstalling en heb nu geen problemen meer met de remlichtschakelaar voorrem vanwege binnendringen regenwater met ernstige corrosie tot gevolg. Gebruik de PCX voornamelijk voor woon-werk verkeer. Gemiddeld verbruik dit jaar tot nu toe: 1 op 48 (7510km en 154.41 liter E10 benzine).
 
Eerste eigenaar van een 2011 model, heb er 94000km op zitten met weinig problemen.
Zuinig en betrouwbaar scootertje. Bij 30.000km zeker even naar de riem kijken. Koppeling lagers is bij mijn PCX125 een zwak punt, lagers een paar keer vervangen en heb er nu een 101-Octane imitatie koppeling op zitten.
Mijn PCX is verre van showroom staat (vies en uitlaat is roestig), was de scoot 1 keer per jaar en ik rijd ermee door weer en wind, zomer en winter.
De laatste tijd parkeer ik de scoot op mijn werk in de overdekte fietsenstalling en heb nu geen problemen meer met de remlichtschakelaar voorrem vanwege binnendringen regenwater met ernstige corrosie tot gevolg. Gebruik de PCX voornamelijk voor woon-werk verkeer. Gemiddeld verbruik dit jaar tot nu toe: 1 op 48 (7510km en 154.41 liter E10 benzine).
ik gooide eerst ook E10 er in, ben overgestapt op E5 omdat dat beter is voor het blok(heeft toch redelijk hoge compressie, daar is E5 beter voor geschikt en loopt het blok ook zuiniger en blijer op) E10 is naar mijn mening weer zo'n mileu maatregel die door onze strot word geduwd. uiteindelijk schiet je er niks mee op want je rijdt minder zuinig en onderdelen slijten sneller..
 
Olie 10w40 is er net een maand geleden in gegaan. Durfde er nog geen versnellingsbak olie in te doen. Deze is iets dikker en volgens sommige onverstandig ivm kopere delen kunnen worden aangetast. Ik kan echter na onderzoek geen koperen delen vinden behalve de afdichtringen op de vul en aftapboutjes
wellicht zijn sommige pakkingen van koper gemaakt, weet ik niet zeker. Ik heb zelf nog nooitgehoord van olie die metaal aantast, in het ergste geval dan tast je de koperen seals van de drain aan en lek je een beetje olie, maar ook daar komt bijna geen olie bij want je schroeft een bout in het gat van de drain. Ik zeg bij twijfel altijd doen, in de naam van de wetenschap:+
 
Wat vinden jullie? Een pcx 125 met 30.000km op de teller voor 1150€?. Met Onderhoudshistorie.
Twijfel zelf over de kmstand.. Kan ik hier nog flink mee vooruit?
Die dingen kunnen knap wat kilometers hebben...
Mijn vorige week gekocht...2012 met 56000 voor €1300 met garantie
Zoals Herman Finkers ooit zei...motortje loopt als een naaimachientje, maar voor de rest mankeert er niks aan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan