Honda PCX 125/150 deel 5

Ja E5 tank ik (voorheen euro 95 was dat toch ook?) In elk geval zit er minder troep in dan in E10.
(...)
Ik wil toch eens ingaan op de stelling dat E10 minderwaardig zou zijn en meer troep zou bevatten.
Dat is volgens mij niet terecht. Het is natuurlijk wel afhankelijk van wat je troep noemt.

E5 en E10 bevatten allebei een percentage ethanol.
Ethanol is volgens mij geen troep, integendeel, het is voor een benzinemotor een hoogwaardige brandstof met een hogere klopvastheid dan benzine, ergens RON dik 100.

Nu moet ik even in de tijd teruggaan.
Vroeger werd er aan benzine een loodverbinding toegevoegd om de klopvastheid van de brandstof te verbeteren. Dat mocht op een gegeven moment niet meer want onverenigbaar met een 3-weg katalysator in de uitlaat.
Hoe moet je dan de klopvastheid van benzine op hetzelfde hoge niveau houden?
Dat kon alleen door er meer stabiele koolwaterstofketens aan toe te voegen.
Tot dan was benzine hoofdzakelijk een mengsel van eenvoudige lineaire koolwaterstofketens.
Maar lineaire ketens zijn niet zo stabiel. Veel stabieler zijn de ringvormige ketens, de aromaten.
Aromaten hebben een moeilijke reputatie qua effect op de gezondheid, met benzeen, de meest eenvoudige aromaat, als notoir cancerogeen.
Nu zit er in benzine voor alle duidelijkheid geen benzeen maar wel op benzeenringen gebaseerde ketens. Ik ben er geen liefhebber van. Voor mij past de definitie troep meer op die ketens.
Hogere klopvastheid dus meer van die ketens.

E10 bevat 10% ethanol en heeft RON 95. Bevat aan de ene kant het meeste ethanol (met van nature een hoge klopvastheid) maar heeft de laagste klopvastheid. Dus wellicht minder ringvormige ketens dan E5 dat maar 5% ethanol bevat en met RON 98 een hogere klopvastheid heeft.
 
En het is euro 95 / E10.
7 jaar oude brandstof en het is E10?
opslaan in een can is niet gelijk aan opslaan in een brandstoftank. in de can schaadt het het voertuig niet, in de tank wel. en ik refereerde naar, voor ons niet van toepassing zijnde, carbs. daarbij duur het echt maar een paar maanden.
De naamgeving is een beetje verwarrend:
E5 = Euro 98 = 5% ethanol
E10 = Euro 95 = 10% ethanol
De oude Euro naam was gebaseerd op het octaangetal, RON, de nieuwe op het ethanolpercentage.
Net zo verwarrend is dat diesel nu b7 heet omwille van 7% biodiesel.
nee, zowel E5 als E10 kunnen 95 en 98 zijn.

@PeterCC jij gaat verder dan middelbare school scheikunde zeg :o
jij kunt dan ook vast wel vertellen dat er een verschillende calorische waarde geld voor gewone 95 en E10. want dat is volgens mij het nadeel eraan, als je gewoon blijft rijden. de hogere klopvastheid zou dus betekenen dat je een motorblok kunt tunen op de "hoogwaardigere" brandstof.
omdat de calorische waarde voor 95 en 98 het zelfde is kun je uit een standaard motorblok nooit meer vermogen uit 98 halen dan dat je op 95 behaalt.
de hoog vermogen blokken zoals een impreza wrx of andere opgefokte blokken zijn juist wel afgesteld op 98 en hebben inderdaad meer vermogen op 98 dan dat met 95 het geval is.
dit zelfde zou dus voor E10 ook waar moeten zijn waardoor je in theorie het verschil in energie teniet kunt doen.
 
Voor de vorm even de oude rolletjes waarmee de scoot geleverd was gemonteerd, ook een nieuwe riem. De sliders zijn niet helemaal ok meer en bovendien nu ongeveer 20.000 km oud dus dat wilde ik proberen, de riem was meer omdat hij toch open is en ik hen nog had.
Natuurlijk is het toerental niet meer het zelfde maar verder voelt alles nog het zelfde, de mate van trillingen enz.

Nu ik weet dat er iets fout is geweest let ik natuurlijk veel te veel op alle dingen en ik weet niet meer wat nu een product eigenschap is ,als het trillen (1 cilinders het) en wat nu echt een fout/defect is.
Ik las ergens dat sliders/rolletjes maar 16.000 km mee horen te gaan.
 
7 jaar oude brandstof en het is E10?
opslaan in een can is niet gelijk aan opslaan in een brandstoftank. in de can schaadt het het voertuig niet, in de tank wel. en ik refereerde naar, voor ons niet van toepassing zijnde, carbs. daarbij duur het echt maar een paar maanden.
(...)
Daar heb je wel een punt.
Volgens wat ik kan terugvinden zit er maximaal 5% ethanol in elke benzine in België sinds 2008 en 10% in euro 95 vanaf 2017.
Het zou dus wel kunnen dat die 7 jaar oude euro 95 benzine van mij nauwelijks ethanol bevat.
Stel je verder niet teveel voor van die jerrycan van mij. Dat is gewoon een plastiek jerrycan van 10 liter, wellicht meer dicht dan een tank maar zeker niet gasdicht.
En mijn grasmaaier heeft gewoon een ouderwetse carburator.
 
(...)
@PeterCC jij gaat verder dan middelbare school scheikunde zeg :o
jij kunt dan ook vast wel vertellen dat er een verschillende calorische waarde geld voor gewone 95 en E10. want dat is volgens mij het nadeel eraan, als je gewoon blijft rijden. de hogere klopvastheid zou dus betekenen dat je een motorblok kunt tunen op de "hoogwaardigere" brandstof.
omdat de calorische waarde voor 95 en 98 het zelfde is kun je uit een standaard motorblok nooit meer vermogen uit 98 halen dan dat je op 95 behaalt.
de hoog vermogen blokken zoals een impreza wrx of andere opgefokte blokken zijn juist wel afgesteld op 98 en hebben inderdaad meer vermogen op 98 dan dat met 95 het geval is.
dit zelfde zou dus voor E10 ook waar moeten zijn waardoor je in theorie het verschil in energie teniet kunt doen.
Wat betreft de calorische waarde van oude euro 95 benzine zonder ethanol en E10:

ethanol heeft een verbrandingswaarde van 6,1kWh/l
benzine heeft een verbrandingswaarde van 9,2kWh/l
(diesel is 10kWh/l)

Een mengsel van 10% ethanol en 90% benzine heeft een verbrandingswaarde van 8,9kWh/l.
Dat is 3% minder dan benzine.
Een mengsel van 5% ethanol en 95% benzine heeft een verbrandingswaarde van 9,0kWh/l.
Dat is 2% minder dan benzine.

Dat verschil zal zich uiten als een meerverbruik maar daarom nog niet als een mindervermogen.
(kleine nota: bij de introductie van de E10 in 2017 werd een meerverbruik van 1,5% vooropgesteld maar dat lijkt mij gebaseerd op het feit dat er al 5% ethanol zat in de euro95 vanaf 2008)

Wat dat motorvermogen betreft liggen de zaken anders. De aangezogen hoeveelheid lucht (de beschikbare hoeveelheid zuurstof) is daar bepalend en dat moet ik eens narekenen.
 
Ik heb vanmorgen de variorolletjes van mijn PCX150 vervangen voor Dr. Pulley’s...
Er bleken 17,5g in te zitten en nu (na overleg met Maksor) 15g Dr. Pulley.
Hij trekt een stuk fijner en loopt (eerste test) ipv origineel 107 nu ongeveer 115.
Ik ben voorlopig tevreden.
 
Ik heb vanmorgen de variorolletjes van mijn PCX150 vervangen voor Dr. Pulley’s...
Er bleken 17,5g in te zitten en nu (na overleg met Maksor) 15g Dr. Pulley.
Hij trekt een stuk fijner en loopt (eerste test) ipv origineel 107 nu ongeveer 115.
Ik ben voorlopig tevreden.
Dat is goed om te horen!
Maandag komen de Dr Pully's 15g hier binnen, en die gaan er komende zaterdag samen met een nieuwe riem in. Riem is eigenlijk nog niet nodig (want pas 17k), maar hij gaat dan toch open.
Doe liever dan maar in 1x zo voor de winter.
Ben benieuwd.
 
(...)
omdat de calorische waarde voor 95 en 98 het zelfde is kun je uit een standaard motorblok nooit meer vermogen uit 98 halen dan dat je op 95 behaalt.
de hoog vermogen blokken zoals een impreza wrx of andere opgefokte blokken zijn juist wel afgesteld op 98 en hebben inderdaad meer vermogen op 98 dan dat met 95 het geval is.
dit zelfde zou dus voor E10 ook waar moeten zijn waardoor je in theorie het verschil in energie teniet kunt doen.
De calorische waarde, de verbrandingswaarde, van een brandstof zegt niet alles over het vermogen dat je met een brandstof kan halen.
Het gaat er ook om hoeveel lucht je nodig hebt om een brandstof volledig te kunnen verbranden.
Om 1kg benzine (1,37l) te verbranden heb je 14,7kg lucht nodig, om 1kg ethanol (1,27l) te verbranden heb je maar 9kg lucht nodig.
Dat komt omdat ethanol (formule: C2H5OH) zelf al zuurstof aan boord heeft en dus minder zuurstof uit lucht nodig heeft om volledig te kunnen verbranden.
De maximale hoeveelheid lucht die een motor kan aanzuigen is bepalend voor hoeveel brandstof je kan verbranden en is dus beperkend voor het maximale motorvermogen.
Ethanol heeft een lagere verbrandingswaarde maar je kan er met dezelfde hoeveelheid lucht wel meer van verbranden. Als je dat uitrekent per kg lucht kan je met ethanol precies evenveel vermogen leveren als met benzine. Bij methanol (CH3OH) ligt de benodigde hoeveelheid lucht nog lager en daarom wordt die brandstof vaak gebruikt als racebrandstof.
Daarnaast kan je met een hogere RON een motor op een hogere druk laten lopen (turbodruk of compressie) en zo kan je er meer vermogen uithalen.
 
Voor de vorm even de oude rolletjes waarmee de scoot geleverd was gemonteerd, ook een nieuwe riem. De sliders zijn niet helemaal ok meer en bovendien nu ongeveer 20.000 km oud dus dat wilde ik proberen, de riem was meer omdat hij toch open is en ik hen nog had.
Natuurlijk is het toerental niet meer het zelfde maar verder voelt alles nog het zelfde, de mate van trillingen enz.

Nu ik weet dat er iets fout is geweest let ik natuurlijk veel te veel op alle dingen en ik weet niet meer wat nu een product eigenschap is ,als het trillen (1 cilinders het) en wat nu echt een fout/defect is.
Ik las ergens dat sliders/rolletjes maar 16.000 km mee horen te gaan.
Ik heb er drPulley sliders in zitten en die doen al 30.000 km mee. Volgens mij nog niets mee aan de hand. Andere onderdelen zijn origineel.
Mijn riem heb ik na 20.000 km vervangen want ik verloor topsnelheid. Kwam op de teller nog net tot 100. Na vervangen weer op 118. Dat is ong. 108 GPS.
 
Ik heb ook al zo'n 30.000 km de pully sliders erin zitten, ongeveer dezelfde top als Ernst en merk niet dat de prestaties afnemen. alleen heb ik nog een opzet stuk op de hoge ruit. Zonder dat opzet stuk, of met de originele ruit en dat opzet stuk heb je de hoogste top snelheid. Maar ik geef meer om volledig uit de regen te zitten.
 
..........Alleen heb ik nog een opzet stuk op de hoge ruit. Zonder dat opzet stuk, of met de originele ruit en dat opzet stuk heb je de hoogste top snelheid.
Bedoel je zo'n ruitje als ik er op heb ❓ Ik merk géén verschil van max. snelheid. Alleen een klein beetje minder windgeruis om de helm
 

Bijlagen

  • 20191108_103107.jpg
    20191108_103107.jpg
    160,5 KB · Weergaven: 12
Hallo, pcx gebruikers wat zijn volgens jullie de beste gewichtjes om mee te rijden.
Ik heb nu dr pulley 12,5 gram er in zitten maar ben benieuwd wat de meeste hier hebben en waarom?
 
Hallo, pcx gebruikers wat zijn volgens jullie de beste gewichtjes om mee te rijden.
Ik heb nu dr pulley 12,5 gram er in zitten maar ben benieuwd wat de meeste hier hebben en waarom?

ik heb 13,5 en 15 in bezit.

Ik rij met 13,5 omdat ie sneller optrekt dan de 15. Met 15 is ie wat laagtoeriger. Ietsje hogere top, maar dat is nihil.
Verbruik is ook niet te peilen. Theoretisch is 15 gram zuiniger. Maar 1x handvat verwarming aan of tegenwind en dat voordeel is ook wel weg.
 
ik heb 13,5 en 15 in bezit.

Ik rij met 13,5 omdat ie sneller optrekt dan de 15. Met 15 is ie wat laagtoeriger. Ietsje hogere top, maar dat is nihil.
Verbruik is ook niet te peilen. Theoretisch is 15 gram zuiniger. Maar 1x handvat verwarming aan of tegenwind en dat voordeel is ook wel weg.
Ik heb wegens problemen dus weer originele rollen erin gezet voor 1 dag. Ervoor en nu weer zit er 15 of 15,5 gram sliders in. Ik haal, als de omstandigheden ernaar zijn een redelijk stabiel verbruik tussen 1;44 en 1:46. Omstandigheden zijn o.a. droog en op tijd vertrekken i.p.v. haastig vertrekken.
Met de originele, wat volgens mij 12 of 13 gram is, reed ik niet alleen merkbaar oncomfortabeler wegens het hogere toerental, de computer gaf 1:41 aan. Geen schokkend verschil maar dit is wat ik gemeten heb.

Wat me wel opviel, bij erg rustig optrekken met de originele rolletjes was er geen dipje bij het optrekken vanaf stilstand. Alsof de koppeling veertjes en de rolletjes enz allemaal gebalanceerd en op elkaar afgestemd zijn. Met de sliders merk ik bij rustig optrekken exact wanneer de koppeling niet meer slipt namelijk.
Moet eerlijk zeggen dat ik de theorie achter het motorblok behoorlijk snap qua functie en werking maar de eindaandrijving van een scooter is me nog niet helder. Dus hoeveel dit laatste zegt weet ik niet.
 
In mijn 150cc uit 2012 zaten standaard 17,5gram rolletjes.
Nu rij ik met 15gram dr pulley.
Trekt lekkerder en loopt iets harder en rustiger.
 
Ik heb een PCX 125 van 2011, en in eerdere topic's wordt aangegeven dat 13,5 -14 gr Dr. Pulley sliders als beste. Ik heb 15 gr er in gehad en liep voor de wind 120 maar tegen de wind 105. Ik heb er nu Dr Pullley sliders van 13,5 gr inzitten. Dit heb ik bereikt door om en om 13gr en 14gr in de vario te stoppen. Dus 3x13gr + 3×14gr en de top is nu 105km tegen de wind en 110km met de wind mee. Wanneer ik met de wind mee een viaduct of een lichte glooiing naar beneden rij wil ik nog wel eens de 120km aantikken.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een PCX 125 van 2011, en in eerdere topic's wordt aangegeven dat 13,5 -14 gr Dr. Pulley sliders als beste. Ik heb 15 gr er in gehad en liep voor de wind 120 maar tegen de wind 105. Ik heb er nu Dr Pullley sliders van 13,5 gr inzitten. Dit heb ik bereikt door om en om 13gr en 14gr in de vario te stoppen. Dus 3x13gr + 3×14gr en de top is nu 105km tegen de wind en 110km met de wind mee. Wanneer ik met de wind mee een viaduct of een lichte glooiing naar beneden rij wil ik nog wel eens de 120km aantikken.
Oké klinkt goed mijn top is 100 maar dan heb ik nog gas over.
Er zit één yuminashi variator in met 1 ringetje ertussen anders komt de riem te hoog in de vario, en loopt hij aan
En één gates powerlink riem.
 
Zo, vandaag een nieuwe riem en de 15gr DrPully's laten plaatsen. Wat een verschil zeg. Even bewust voor de snelweg gekozen:
Heenweg 100 op de teller en in de begrenzer.
Terugweg 115 op de teller en het gevoel nog over te hebben. Qua trekkracht bij optrekken leek het iets vlotter te gaan, maar niet noemenswaardig. Kan overigens ook tussen mijn oren gezeten hebben hoor... :9
 
Heb je toevallig de breedtes van de oude en de nieuwe riem en welke rollen waren oorspronkelijk gemonteerd?
 
Nee, ik weet alleen dat alles nog origineel was wat erin zat. Hij gaf wel aan dat de Vario zelf ook wat slijtage liet zien. Die hoefde nog niet vervangen, maar wel in de gaten houden.
 
Even mn kermis verlichting vervangen voor iets beters... 2 eus van onze vriend ali express O-)
 

Bijlagen

  • F3024E42-0B81-4BB7-91FC-2605D3613BE6.jpeg
    F3024E42-0B81-4BB7-91FC-2605D3613BE6.jpeg
    134,8 KB · Weergaven: 9
  • 13D35CAF-C0EE-4327-ACD4-FF73899ED7ED.jpeg
    13D35CAF-C0EE-4327-ACD4-FF73899ED7ED.jpeg
    201,2 KB · Weergaven: 11
  • 3DC086B5-001B-4A4C-AA32-241213AED781.jpeg
    3DC086B5-001B-4A4C-AA32-241213AED781.jpeg
    116,4 KB · Weergaven: 13
Welke verlichting is dat? Bij mijn weten gebruik ik alleen die lichten erboven, is dat het groot licht?

Welke versie heb jij, met of zonder led?

Ik heb wel dat ik vaak seintjes krijg (heb de ledverlichting) dat mensen denken dat mijn grootlicht aan staat. Ik ben dan altijd zo vriendelijk om mijn grote licht aan te zetten om zo duidelijk te maken dat ik me echt niet vergis_O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan