Honda PCX 125/150 deel 5

Heb je bijgehouden wat het je gekost heeft qua onderhoud?
Ja, dat houd ik bij, hieronder een totaaloverzicht van de uitgaven en kosten/km. Per jaar heb ik de uitgaven gedetailleerder.
De uitgaven omvat alles: benzine, verzekering, wegenbelasting, onderhoud, kleding, tol / veerpont, afschrijving, ed.
De afschrijving is aanschaf (was €2940 in 2011 incl afleveringskosten) / aantal jaren bezit. Geen restwaarde.
Overzicht van 2020 is voor 5 maanden. Kom over al die jaren uit op zo'n 15 cent/km.

OverzichtVerzekeringBelastingOnderhoudBenzineAfschrijvingTotaal
9
2020
17.55
51.00
471.26
107.64
65
712.78
8
2019
37.92
124.00
100.49
338.88
327
927.96
7
2018
49.14
124.00
215.43
294.14
327
1009.38
6
2017
60.36
124.00
774.54
387.15
327
1672.72
5
2016
90.96
124.00
822.00
446.88
327
1810.51
4
2015
127.02
135.00
1663.50
400.55
327
2652.74
3
2014
132.00
129.20
1193.24
728.21
327
2509.32
2
2013
123.21
117.00
52.92
512.22
327
1132.02
1
2012
120.48
107.00
321.33
441.34
327
1316.82
0
2011
90.36
78.00
419.93
403.38
327
1318.34
TOTAAL
15062.56
Kosten/km
€0.15

*****
Update 25 juli 2020: Zie voor een verbeterde tabel: Honda PCX 125/150 deel 5
*****

Ik verwacht voorlopig geen problemen, binnenkort diverse onderdelen vernieuwen. Die onderdelen heb ik reeds en de kosten daarvan zitten reeds in het jaar 2020.
Het enige is dat het olieverbruik wat begint toe te nemen wat zou kunnen duiden op slijtage zuiger veren en/of cylinderwand.
Ik controleer het oliepijl elke 1000km, voor mij 1 keer per maand. Maar het is nog te overzien, ik denk dat de komende jaren dit geen problemen zal geven.

Het is niet zo erg als mijn oude Kawa Z1000st, die slurpte zeker 1liter olie op de 1000km, echter heeft deze kwaak mij (vrijwel) nooit in de steek gelaten. Slechts 1 keer, toen viel alles in 1 keer uit vlak bij huis. Oorzaak bleek een doorgesleten electriciteit draad, die contact maakte met het frame waardoor de hoofdzekering doorbrandde en werkte niets meer en de motor viel in 1 keer uit. Bij de PCX heb ik 2 keer een doorgesleten draad gehad, van de kilometer teller impuls gever. Echter al dat plastic van de scoot veroorzaakte geen sluiting.
 
Laatst bewerkt:
100.000km is respectabel.
Maar.
Gewoon even gekeken op een Italiaanse site naar tweedehandsscooters met meer dan 100.000km, enkel Beverly's. Subito.it
24 staan er op.
Een aantal met meer dan 250.000km, 2 met meer dan 500.000km.
En daar vragen ze dan nog 800 - 1200€ voor.
Ik denk dan met mijn simpel verstand: dat kan toch niet waar zijn: 300.000km of meer met een simpele scooter?
 
Ja, dat houd ik bij, hieronder een totaaloverzicht van de uitgaven en kosten/km. Per jaar heb ik de uitgaven gedetailleerder.
De uitgaven omvat alles: benzine, verzekering, wegenbelasting, onderhoud, kleding, tol / veerpont, afschrijving, ed.
De afschrijving is aanschaf (was €2940 in 2011 incl afleveringskosten) / aantal jaren bezit. Geen restwaarde.
Overzicht van 2020 is voor 5 maanden. Kom over al die jaren uit op zo'n 15 cent/km.

OverzichtVerzekeringBelastingOnderhoudBenzineAfschrijvingTotaal
9​
2020​
17.55​
51.00​
471.26​
107.64​
65​
712.78​
8​
2019​
37.92​
124.00​
100.49​
338.88​
327​
927.96​
7​
2018​
49.14​
124.00​
215.43​
294.14​
327​
1009.38​
6​
2017​
60.36​
124.00​
774.54​
387.15​
327​
1672.72​
5​
2016​
90.96​
124.00​
822.00​
446.88​
327​
1810.51​
4​
2015​
127.02​
135.00​
1663.50​
400.55​
327​
2652.74​
3​
2014​
132.00​
129.20​
1193.24​
728.21​
327​
2509.32​
2​
2013​
123.21​
117.00​
52.92​
512.22​
327​
1132.02​
1​
2012​
120.48​
107.00​
321.33​
441.34​
327​
1316.82​
0​
2011​
90.36​
78.00​
419.93​
403.38​
327​
1318.34​
TOTAAL
15062.56​
Kosten/km
€0.15​

Ik verwacht voorlopig geen problemen, binnenkort diverse onderdelen vernieuwen. Die onderdelen heb ik reeds en de kosten daarvan zitten reeds in het jaar 2020.
Het enige is dat het olieverbruik wat begint toe te nemen wat zou kunnen duiden op slijtage zuiger veren en/of cylinderwand.
Ik controleer het oliepijl elke 1000km, voor mij 1 keer per maand. Maar het is nog te overzien, ik denk dat de komende jaren dit geen problemen zal geven.

Het is niet zo erg als mijn oude Kawa Z1000st, die slurpte zeker 1liter olie op de 1000km, echter heeft deze kwaak mij (vrijwel) nooit in de steek gelaten. Slechts 1 keer, toen viel alles in 1 keer uit vlak bij huis. Oorzaak bleek een doorgesleten electriciteit draad, die contact maakte met het frame waardoor de hoofdzekering doorbrandde en werkte niets meer en de motor viel in 1 keer uit. Bij de PCX heb ik 2 keer een doorgesleten draad gehad, van de kilometer teller impuls gever. Echter al dat plastic van de scoot veroorzaakte geen sluiting.


Je zou een 10w40 of zelf 10w50 kunnen proberen..olieverbruik
 
100.000km is respectabel.
Maar.
Gewoon even gekeken op een Italiaanse site naar tweedehandsscooters met meer dan 100.000km, enkel Beverly's. Subito.it
24 staan er op.
Een aantal met meer dan 250.000km, 2 met meer dan 500.000km.
En daar vragen ze dan nog 800 - 1200€ voor.
Ik denk dan met mijn simpel verstand: dat kan toch niet waar zijn: 300.000km of meer met een simpele scooter?
Nieuw blok waarmee maar 30.000 is gereden of op andere wijze uitstekende onderhoudshistorie misschien?
 
Gisteren en eergisteren wat tijd gespendeerd aan PCX-onderhoud. De controle van de klepspeling was alweer 10000km geleden, verder een nieuwe riem gemonteerd en olie ververst. Demonteren van het oliezeefje blijft kritisch. De sleutel schiet makkelijk van het zeskant, waardoor deze beschadigt en bij een volgende keer, nog makkelijker van het zeskant afschiet. Deze staat op de nominatie om vervangen te worden.
Verder was het koelvloeistofniveau te laag. Google vertelde dat je niet zomaar verschillende koelvloeistoffen bij elkaar mocht knikkeren. Dus deze maar geheel vervangen. Eerst 2 keer met water gespoeld en daarna gevuld met G12++.
 
Meet met voeler maatjes. Bij de inlaatklep paste 0.1 ertussen en 0.12 niet. Bij de uitlaatklep hetzelfde maar dan met 0.24 en 0.25. Donderdag was de 3e keer dat ik de klepspeling heb gecontroleerd. De eerste keer de inlaatklep moeten stellen, de 2e keer de uitlaatklep en nu stonden ze beide nog goed.
 
Beste,

ik plan mijn eerste onderhoud van de PCX2016.
heeft 2500 km Gelopen en heb deze 2dehands gekocht .
door omstandigheden geen onderhoud vroeger kunnen doen.
nu vraag ik me af of dit zelf doenbaar is voor een gemiddelde techneut of dit toch best langs de dealer gaat.
zoja wat kost zoiets en welke interval hou ik aan voor volgende beurten ?

super bedankt voor jullie antwoorden 👍
 
Het is niet heel erg moeilijk, maar het is wel lastig om iemands sleutel-skills in te schatten. Ikzelf heb de meeste problemen met de kappen. Altijd bang dat er lipjes en haakjes afbreken. Heb ook wel eens 2hr liggen vodden om een kap erop geklikt te krijgen. Heb de Honda engineers regelmatig vervloekt waarom dit in hemelsnaam zo is bedacht. Ik doe het sleutelwerk zelf en bij aankoop van een andere motor, komt er direct ook een werkplaatshandboek.Verder heb ik een heftafel zodat de sleutelpositie, maar ook het zicht op de onderdelen beter is. Ben geen 18 meer.
Olie ververs ik in principe elk jaar. De olievoorraad is maar klein dus de kosten zijn minimaal. Luchtfilter en riemruimte worden ook 1 keer per jaar gereinigd. Kleppen om de 10000km. Remvloeistof, koelvloeistof een beetje hoe het uitkomt. Vaak combineer ik remvloeistof met de andere gemotoriseerde tweewieler.
De riem heb ik afgelopen week preventief gewisseld. Deze was nog boven de 21mm breedte, maar vertoonde wel scheurtjes tussen de tanden, in dezelfde richting als de tanden. Actuele km-stand van de PCX is 26600km.

Als de kappen zijn gedemonteerd spuit ik gewoonlijk even het motorgedeelte schoon. Wordt toch behoorlijk smerig als je de PCX bij slecht weer ook gebruikt.
 
Laatst bewerkt:
Beste,

ik plan mijn eerste onderhoud van de PCX2016.
heeft 2500 km Gelopen en heb deze 2dehands gekocht .
door omstandigheden geen onderhoud vroeger kunnen doen.
nu vraag ik me af of dit zelf doenbaar is voor een gemiddelde techneut of dit toch best langs de dealer gaat.
zoja wat kost zoiets en welke interval hou ik aan voor volgende beurten ?

super bedankt voor jullie antwoorden 👍

Ik ben iemand die alles uitbesteed. Ik ben handig genoeg om het eventueel aan te leren om bijv. olie te verwisselen, maar ik heb er niet de ruimte voor en ook geen tijd, daarnaast wil ik dat het goed gebeurd en dat ik niet onderweg pech strandt door te besparen op onderhoud. Allemaal zaken die je mee moet wegen.

Bij de dealer lijkt het me duurder dan een bromfiets zaak waar ik ga. Dus wellicht is dat nog een optie om bij een bromfietszaak te informeren. Ik was afgelopen x 80 euro kwijt. Als ik wat meer onderhoud laat doen, kleppen stellen, banden wisselen, nieuwe snaar etc. bijv dan is het ongeveer 250 euro. (excl banden aanschaf)

kortom een gemiddelde beurt zal je denk ik ongeveer 150 euro kosten, om de 6000 km. Als je zelf dingen doet moet je ook gereedschap aanschaffen en de onderdelen blijven geld kosten.
 
Ja, dat houd ik bij, hieronder een totaaloverzicht van de uitgaven en kosten/km. Per jaar heb ik de uitgaven gedetailleerder.
De uitgaven omvat alles: benzine, verzekering, wegenbelasting, onderhoud, kleding, tol / veerpont, afschrijving, ed.
De afschrijving is aanschaf (was €2940 in 2011 incl afleveringskosten) / aantal jaren bezit. Geen restwaarde.
Overzicht van 2020 is voor 5 maanden. Kom over al die jaren uit op zo'n 15 cent/km.

OverzichtVerzekeringBelastingOnderhoudBenzineAfschrijvingTotaal
9​
2020​
17.55​
51.00​
471.26​
107.64​
65​
712.78​
8​
2019​
37.92​
124.00​
100.49​
338.88​
327​
927.96​
7​
2018​
49.14​
124.00​
215.43​
294.14​
327​
1009.38​
6​
2017​
60.36​
124.00​
774.54​
387.15​
327​
1672.72​
5​
2016​
90.96​
124.00​
822.00​
446.88​
327​
1810.51​
4​
2015​
127.02​
135.00​
1663.50​
400.55​
327​
2652.74​
3​
2014​
132.00​
129.20​
1193.24​
728.21​
327​
2509.32​
2​
2013​
123.21​
117.00​
52.92​
512.22​
327​
1132.02​
1​
2012​
120.48​
107.00​
321.33​
441.34​
327​
1316.82​
0​
2011​
90.36​
78.00​
419.93​
403.38​
327​
1318.34​
TOTAAL
15062.56​
Kosten/km
€0.15​

Ik verwacht voorlopig geen problemen, binnenkort diverse onderdelen vernieuwen. Die onderdelen heb ik reeds en de kosten daarvan zitten reeds in het jaar 2020.
Het enige is dat het olieverbruik wat begint toe te nemen wat zou kunnen duiden op slijtage zuiger veren en/of cylinderwand.
Ik controleer het oliepijl elke 1000km, voor mij 1 keer per maand. Maar het is nog te overzien, ik denk dat de komende jaren dit geen problemen zal geven.

Het is niet zo erg als mijn oude Kawa Z1000st, die slurpte zeker 1liter olie op de 1000km, echter heeft deze kwaak mij (vrijwel) nooit in de steek gelaten. Slechts 1 keer, toen viel alles in 1 keer uit vlak bij huis. Oorzaak bleek een doorgesleten electriciteit draad, die contact maakte met het frame waardoor de hoofdzekering doorbrandde en werkte niets meer en de motor viel in 1 keer uit. Bij de PCX heb ik 2 keer een doorgesleten draad gehad, van de kilometer teller impuls gever. Echter al dat plastic van de scoot veroorzaakte geen sluiting.
Mooie cijfers.
Ik zit nu op 35.000 km dus ik kan nog even door.
Hoe heb je het voor elkaar gekregen om je verzekering zoveel omlaag te brengen?

Groet, Ernst
 
150 euro is nog ok om de 6000 km 😉
ik ben ook op zoek naar deze topkoffer .
iemand een idee welk merk dit is ?
 

Bijlagen

  • 7C4BAC2F-1C75-4B5D-A522-F6143F334E7E.png
    7C4BAC2F-1C75-4B5D-A522-F6143F334E7E.png
    609,5 KB · Weergaven: 9
Bij Honda kon je zelf ook koffers bestellen maar weet niet of die nog verkrijgbaar zijn.
vind vooral heel tof dat de kleur hetzelfde is.
zou hem ook willen aanschaffen als rugleuning voor de de dochter achterop.
zijn er nog andere alternatieven hiervoor buiten zo’n topbox ?
 
Jahoor, het mooiste van al die topkoffers is dat je ze bijna allemaal gewoon passend kan maken met een andere bevestigingsplaat...

ik heb bijvoorbeeld pasgeleden die van een matgrijze beverly erop gemonteerd.


AFAA21DB-BB8C-4DAB-86B8-98143D01F65D.png
 
Jahoor, het mooiste van al die topkoffers is dat je ze bijna allemaal gewoon passend kan maken met een andere bevestigingsplaat...

ik heb bijvoorbeeld pasgeleden die van een matgrijze beverly erop gemonteerd.


Bekijk bijlage 1505271
Dat is een best ding! Hoeveel liter?

@daxcer je kunt een rek maken, zelf of laten doen als je net als ik niet veel met staal kunt. Maak het met rvs kokers zodat je eventueel ook een kofferrek erop kunt schroeven.
 
Ik ben iemand die alles uitbesteed. Ik ben handig genoeg om het eventueel aan te leren om bijv. olie te verwisselen, maar ik heb er niet de ruimte voor en ook geen tijd, daarnaast wil ik dat het goed gebeurd en dat ik niet onderweg pech strandt door te besparen op onderhoud. Allemaal zaken die je mee moet wegen.
(...)
Vroeger deed ik bijna alles zelf aan de auto's en de motorfiets.
Natuurlijk bij die oudere voertuigen kon je ook nog ongeveer alles zelf, en olie en dergelijke moesten veel regelmatiger ververst of vervangen worden dan bij recente voertuigen.

Maar sinds ik mijn eerste auto nieuw kocht in 1999, daarvoor altijd tweedehands, ben ik daar mee gestopt en toen er dan enkele jaren later een bedrijfswagen kwam al zeker niet meer.

De scooter ga ik niet zelf onderhouden. Wel olie en water checken natuurlijk en de bandenspanning. Maar meer zal het niet zijn.
Hier een kleine 7 km vandaan is er een officiële Piaggio / Vespa dealer dus daar zal ik het onderhoud laten uitvoeren.
 
Vroeger deed ik bijna alles zelf aan de auto's en de motorfiets.
Natuurlijk bij die oudere voertuigen kon je ook nog ongeveer alles zelf, en olie en dergelijke moesten veel regelmatiger ververst of vervangen worden dan bij recente voertuigen.

Maar sinds ik mijn eerste auto nieuw kocht in 1999, daarvoor altijd tweedehands, ben ik daar mee gestopt en toen er dan enkele jaren later een bedrijfswagen kwam al zeker niet meer.

De scooter ga ik niet zelf onderhouden. Wel olie en water checken natuurlijk en de bandenspanning. Maar meer zal het niet zijn.
Hier een kleine 7 km vandaan is er een officiële Piaggio / Vespa dealer dus daar zal ik het onderhoud laten uitvoeren.
Gelukkig is het niet snel duur aan de pcx.
Ik doe wel alles. Behalve banden, uiteindelijk heb ik dat bij mijn broer op het autobedrijf gedaan en zelfs hij vond het met apparaat niet leuk. De tool om hem eraf en op te draaien was niet toereikend dus dat moest met de lepels. Na dat gezien te hebben ga ik dat echt niet zelf met de hand doen.
Nee, voor dat tientje verschil laat ik het wel weer doen volgende keer, sorry @Super Blackbird
 
collega van me heeft een Kawasaki, die was voor nieuwe banden dacht ik ruim 300 euro kwijt. De PCX heeft voor 120 euro incl montage nieuwe sloffen:)
 
collega van me heeft een Kawasaki, die was voor nieuwe banden dacht ik ruim 300 euro kwijt. De PCX heeft voor 120 euro incl montage nieuwe sloffen:)
Ik ben bij de dichtstbijzijnde motorzaak 150 kwijt. Inderdaad de prijs van 1 band voor de ktm superduke dus zeker niet duur.
120 is zeker een nette prijs. Ik was al 146 euro kwijt voor de online aanschaf, waren dunlops overigens.
 
Ik heb ook pas één nieuwe achterband gekocht was online 52 euro kwijt inclusief verzenden (michelin city grip)
Opleggen via de buurman maar 120 voor een setje inclusief montage is niet duur, moest je zeker wel met losse wielen komen?
Ik heb vanmiddag zelf de kleppen gesteld, via een filmpje op YouTube alles los gehaald.
Inlaat iets versteld uitlaat stond nog goed hij heeft nu 22.500 km gereden maar maakt de laatste tijd iets meer lawaai maar ik denk dat ik de lagers moet vervangen in de koppeling weet iemand zo welke ik precies moet hebben dan koop ik daar betere kwaliteits lagers in als dat tenminste kan
 

Bijlagen

  • 20200529_174719.jpg
    20200529_174719.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 11
Terug
Bovenaan Onderaan