rhedvr
MF'er
Ja, dat houd ik bij, hieronder een totaaloverzicht van de uitgaven en kosten/km. Per jaar heb ik de uitgaven gedetailleerder.Heb je bijgehouden wat het je gekost heeft qua onderhoud?
De uitgaven omvat alles: benzine, verzekering, wegenbelasting, onderhoud, kleding, tol / veerpont, afschrijving, ed.
De afschrijving is aanschaf (was €2940 in 2011 incl afleveringskosten) / aantal jaren bezit. Geen restwaarde.
Overzicht van 2020 is voor 5 maanden. Kom over al die jaren uit op zo'n 15 cent/km.
|
*****
Update 25 juli 2020: Zie voor een verbeterde tabel: Honda PCX 125/150 deel 5
*****
Ik verwacht voorlopig geen problemen, binnenkort diverse onderdelen vernieuwen. Die onderdelen heb ik reeds en de kosten daarvan zitten reeds in het jaar 2020.
Het enige is dat het olieverbruik wat begint toe te nemen wat zou kunnen duiden op slijtage zuiger veren en/of cylinderwand.
Ik controleer het oliepijl elke 1000km, voor mij 1 keer per maand. Maar het is nog te overzien, ik denk dat de komende jaren dit geen problemen zal geven.
Het is niet zo erg als mijn oude Kawa Z1000st, die slurpte zeker 1liter olie op de 1000km, echter heeft deze kwaak mij (vrijwel) nooit in de steek gelaten. Slechts 1 keer, toen viel alles in 1 keer uit vlak bij huis. Oorzaak bleek een doorgesleten electriciteit draad, die contact maakte met het frame waardoor de hoofdzekering doorbrandde en werkte niets meer en de motor viel in 1 keer uit. Bij de PCX heb ik 2 keer een doorgesleten draad gehad, van de kilometer teller impuls gever. Echter al dat plastic van de scoot veroorzaakte geen sluiting.
Laatst bewerkt: