Honda PCX 125/150 deel 5

Schokkend rijden heeft waarschijnlijk eerder met de variomaat-aandrijving te maken dan met olie. Als het aan de olie ligt heb je andere problemen.
 

(...) Rij ik weg met de PCX, beetje hakkerigee koppeling ivm koude olie, ook bekend.
Maar nog voor ik op snelheid was, ging het motor lampje branden. Stopte ik bij een parkeervak langs de grote weg, ging die uit (als ik gas los laat)

Opnieuw gestart, motor klonk behalve wat stram (van het stilstaan) niet raar. Bleek na een blik op het dashboard dat de km teller het niet doet, dus alleen snelheidsmeter niet, de rest wel (benzine meter vraag ik me ook af, maar die blokjes gaan niet zo snel) dus zo kan je wel kilomters afleggen zonder dat de km stand hoger wordt;)
(...)
Met het motorlampje bedoel je toch het motormanagementlampje? Dat er iets mis is met de motorsturing?
Je zegt dat je snelheidsmeter het niet meer doet. Gaat dat samen met het motorlampje? Samen ontstaan. Maw: gisteren of eergisteren werkte die wel nog.

Eerste vraag is nu waar de snelheid wordt gemeten bij een PCX. Is dat aan het voorwiel of gekoppeld aan de aandrijving. Is het gekoppeld aan de aandrijving dan moet er ergens iets losgekomen zijn, of stukgegaan van één of andere sensor die het motormanagement gebruikt.
 
vanmorgen gelijk maar even naar de monteur. Is vermoedelijk een snelheids sensortje dacht hij, ging m gelijk bestellen (teller zelf is niet stuk, want die gaat wel heen en weer bij contact aanzetten. Doordat die sensor stuk is, weet motor managemet niet goed hoeveel benzine erin gespoten moet worden en krijg je storing. Vermoedelijk is dat het. (klinkt logisch) dus ben benieuwd.
 
Vorige week vrijdag ging mijn PCX125 in storing: de snelheidsmeter viel spontaan uit en het gele PGM-FI lampje ging branden. De PCX denkt vervolgens dat je stilstaat terwijl je toch rijdt. Als je het gas loslaat slaat na 3 seconden de motor af, de zuiger blijft wel in beweging omdat de koppeling nog niet los is vanwege de snelheid. Toen de PCX nieuw was heb ik precies dezelfde storing gehad en is toen onder garantie verholpen. Motoport heeft toen een zogenaamde VS sensor kabel vervangen. Mogelijk is deze kabel nu weer defect. De snelheidssensor zit bovenin bij de eindoverbrenging onder een plastic afdekkap (zie tekening in de link hieronder, nummer 6). Van hieruit gaat een kabel in het afdekkapje (nr 6) onder het luchtfilterhuis naar de hoofd kabelbundel bij het motorblok. Het is aardig wat werk om dat kabeltje te verwijderen. Het achterwiel zit namelijk in de weg bij schroefje nr. 9. De connector loskrijgen wordt ook nog een dingetje, erg weinig ruimte om mijn hand ertussen te krijgen. Klus voor morgen. Daarna op het werk dat kabeltje doormeten om te zien of er draadbreuk is. Het gaat om kabel nummer 5, zie Snelheidssensor tekening. Kabel bestelnummer,kost ongeveer €18, valt nog mee dus.
Als de snelheidssensor defect is, kost die incl o-ring zo'n €78 (nummer 8 en 19).
Dit zal het probleem bij mijn pcx ook zijn gok ik, ben niet de 1e met dit probleem. Kosten zullen wel te overzien zijn verwacht ik. Kunnen ze mooi de boel weer goed in het vet zetten.
 
Naast balhoofdlagers een 2e zwakke punt van de PCX om op te letten dus zo te zien...

Blijf dit zeker volgen om de definitieve diagnose en afloop te zien, succes!
 
Nee dat niet, ik vroeg het de verkoper en die zag ook geen mogelijkheid om hem van Harderwijk naar mij (omgeving Hoek van Holland) te vervoeren helaas.

Ik kijk dus weer verder nu... ;-)
Hoi, ik wil je een persoonlijk bericht sturen maar dit lukt niet. Ik wil wel met een aanhanger rijden voor € (redelijk bedrag) Ik heb zelf een PCX uit oosten gehaald zonder problemen. Helaas kan ik alleen door de weeks op m'n vrije dagen.
 
Laatst bewerkt:
Koude olie heeft niets te maken met een hakkerige koppeling. Koppeling is droog.

Ik heb, als ik door een serieuze regenbui heb gereden, ook last van een snelheidsmeter die alle kanten op gaat. Als de motor dan weer droog is doet ie normaal. Ergens op je variokast achter je spatlap bij het achterwiel zit sensor die een van de tandwielen in de eindoverbrenging ‘senst’. Als die vochtig word, een kabelbreukje heeft, of gewoon kapot is, kunnen er allerhande spannende dingen gebeuren. Ding vervangen en male stekkerdeel beetje vettig maken. Hierdoor kan er ook minder snel vocht in komen.

Als dat het niet is, kan je nog eens kijken naar de kabelboom bij het balhoofd. Kan je bekijken door 3 kappen te verwijderen (kleine kapje onder balhoofd, kleine kapje bij contactslot, en grote dashboard kap). Daar ‘wrijft’ je kabelboom tijdens sturen lang het balhoofd. Als dit ooit niet eens lekker in elkaar is gezet (bv na vervangen balhoofdlager) kan dit ook op ten duur sluiting veroorzaken. (Beetje aan/uit effect storingen zal je dan krijgen)
 
lastig te zeggen, ik hoop op het 1e, dat gewoon de sensor kapot is. gelet op het feit dat dit wel vaker voorkomt. De snelheidsmeter unit zelf is gelukkig niet defect, want die doet hij bij het aanzetten, de sensor zit idd aan de achterzijde want als je m op de bok zet en gas geeft, gaat de snelheidsmeter normaal ook omhoog. Goeie tip wel van het balhoofd, die is ooit al eens vervangen, maar dat is toch al even geleden, als de kabelboom defect is lijkt het me een vervelender klusje. (kost meer geld)

Je bedoelt met aan/uit storingen, dat hij het af en toe wel/af en toe niet doet neem ik aan? Bij mij tot op heden consequent defect ;)
 
Ik heb het lel nog praktischer gemaakt! 😎

D0BD09B8-D1FB-4234-A859-8C520229F372.jpeg
489461E3-64C0-4B92-984F-BFE852ABFCF4.jpeg
 
Hij is weer gerepareerd, was zoals al gesuggereerd een kabelbreuk bij de luchtinlaat, want de sensor die ook vervangen is, bleek het niet te zijn. Nouja helaas, meeste arbeid zat m toch in het repareren van de kabelbreuk. Verder koppeling opgeschuurd, zingt minder en rijdt weer soepeltjes. Zal door Corona voorlopig toch stuk minder km rijden, thuiswerken blijft de norm voorlopig.
 
Hij is weer gerepareerd, was zoals al gesuggereerd een kabelbreuk bij de luchtinlaat, want de sensor die ook vervangen is, bleek het niet te zijn. Nouja helaas, meeste arbeid zat m toch in het repareren van de kabelbreuk. Verder koppeling opgeschuurd, zingt minder en rijdt weer soepeltjes. Zal door Corona voorlopig toch stuk minder km rijden, thuiswerken blijft de norm voorlopig.
Goed om te horen. Mijne is wit van de pekel _O-
 
Gratis een ander kleurtje 😅 de pekel valt mee bij mij ja. Wel wat witte stippen, te lui om te wassen eigenlijk.
 
Petje af ik ben met de auto gegaan zodra het niet zo hard vriest kruip ik weer op de PCX
Voor mij het zelfde , rij het hele jaar maar waar ik woon word niets aan de weg gedaan .
Het is al riskant om te lopen last staan op 2 wieltjes, dus zolang het ijs , aangereden sneeuw niet weg is dan met de auto .
Maar er is weer hoop voor volgende week .
 
Voor mij het zelfde , rij het hele jaar maar waar ik woon word niets aan de weg gedaan .
Het is al riskant om te lopen last staan op 2 wieltjes, dus zolang het ijs , aangereden sneeuw niet weg is dan met de auto .
Maar er is weer hoop voor volgende week .
Voor het volgend weekend wordt hier mooi weer voorspeld, droog en tot 15° warm. Het betere scooterweer.
Ik hoop dat de Beverly probleemloos aanslaat want hij staat alweer 4 weken stil.
 
Kan ik nog iemand blij maken met een nieuw opblaas balg voor een beenkleed?

mag ik weg voor verzendkosten + 2 euro voor de moeite :)
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    131,6 KB · Weergaven: 11
Iemand bekend met het volgende:

Mijn rechter remlichtschakelaar werkt niet goed. Ene keer werkt remlicht wel, andere keer gebeurd er niks. Het pinnetje achter de remhendel beweegt goed mee.

Wellicht voor iemand herkenbaar? Compleet nieuwe remschakelaar zit ik niet zo op te wachten. :r
 
Iemand bekend met het volgende:

Mijn rechter remlichtschakelaar werkt niet goed. Ene keer werkt remlicht wel, andere keer gebeurd er niks. Het pinnetje achter de remhendel beweegt goed mee.

Wellicht voor iemand herkenbaar? Compleet nieuwe remschakelaar zit ik niet zo op te wachten. :r
Geen ervaring bij de PCX , maar mijn vorige scooter had het ook een keer en zo een schakelaar koste heel weinig , prijs weet ik niet meer maar was heel weinig in iedergeval .
Neem aan dat het bij de PCX ook niet veel zal zijn en misschien dat ze van andere modellen ook wel passen.
 
Voor het volgend weekend wordt hier mooi weer voorspeld, droog en tot 15° warm. Het betere scooterweer.
Ik hoop dat de Beverly probleemloos aanslaat want hij staat alweer 4 weken stil.
Niet dus. Startmotor draaide niet. Batterij blijkbaar teveel ontladen.
Ik heb er de startkabels aangehangen en daarmee was hij direct in gang.
Ik heb er een flinke tocht mee gemaakt en de batterij zal wel weer behoorlijk gevuld zijn maar ik heb toch besloten om me een druppellader aan te schaffen.

Die heb ik deze namiddag aangeschaft en aangesloten. Ik heb die direct op de batterijbornen aangesloten maar natuurlijk nu gaat het deksel van het batterijcompartiment niet meer goed dicht omdat er geen ruimte is in voorzien om kabels door te voeren. En ik heb geen zin om daar een doorgang te maken. Het is wel aanvaardbaar maar helemaal gelukkig ben ik er niet mee.

Nu las ik dat als je een 12V stopcontact hebt op de scooter dat onder spanning blijft als het contact uit is, dat je dan de druppellader op dat stopcontact kan aansluiten om de batterij te laden. Dat lijkt me een handige en elegante oplossing.
De Beverly heeft in het kastje vooraan het schutbord een stopcontact, zo een klassiek sigarenaanstekerstopcontact, dat onder spanning blijft bij uitgeschakeld contact. Ik heb daar nu een verloopstekker insteken naar USB om onderweg de smartphone te laden.

Heeft iemand er ervaring mee om via zo een stopcontact de druppellader aan te sluiten?
De lader die ik heb is een CTEK MXS 5.0, die de batterij met een maximumstroom van 0,8A bijlaadt. Dat bewuste stopcontact staat op een kring afgezekerd met een zekering van 10A.
 
Iemand bekend met het volgende:

Mijn rechter remlichtschakelaar werkt niet goed. Ene keer werkt remlicht wel, andere keer gebeurd er niks. Het pinnetje achter de remhendel beweegt goed mee.

Wellicht voor iemand herkenbaar? Compleet nieuwe remschakelaar zit ik niet zo op te wachten. :r
Remlicht schakelaartje kost niet de wereld toch?

ik heb naast de pcx een speed triple. Die heeft een brembo rempomp en brembo remlicht schakelaar. Schakelaar is 60,-...
Hij deed het dus ook welles / nietes.

ik heb een boterhamzakje gevuld met contact reiniger (electrospray, maar wd40 helpt ook wel), en het complete schakelaartje een nacht laten weken. Tis 2 jaar geleden en hij doet het nog steeds perfect.

in het schakelaartje zitten 2 stukjes metaal wat contact maakt. Er zit daar vocht / roest / vuil tussen.
 
Niet dus. Startmotor draaide niet. Batterij blijkbaar teveel ontladen.
Ik heb er de startkabels aangehangen en daarmee was hij direct in gang.
Ik heb er een flinke tocht mee gemaakt en de batterij zal wel weer behoorlijk gevuld zijn maar ik heb toch besloten om me een druppellader aan te schaffen.

Die heb ik deze namiddag aangeschaft en aangesloten. Ik heb die direct op de batterijbornen aangesloten maar natuurlijk nu gaat het deksel van het batterijcompartiment niet meer goed dicht omdat er geen ruimte is in voorzien om kabels door te voeren. En ik heb geen zin om daar een doorgang te maken. Het is wel aanvaardbaar maar helemaal gelukkig ben ik er niet mee.

Nu las ik dat als je een 12V stopcontact hebt op de scooter dat onder spanning blijft als het contact uit is, dat je dan de druppellader op dat stopcontact kan aansluiten om de batterij te laden. Dat lijkt me een handige en elegante oplossing.
De Beverly heeft in het kastje vooraan het schutbord een stopcontact, zo een klassiek sigarenaanstekerstopcontact, dat onder spanning blijft bij uitgeschakeld contact. Ik heb daar nu een verloopstekker insteken naar USB om onderweg de smartphone te laden.

Heeft iemand er ervaring mee om via zo een stopcontact de druppellader aan te sluiten?
De lader die ik heb is een CTEK MXS 5.0, die de batterij met een maximumstroom van 0,8A bijlaadt. Dat bewuste stopcontact staat op een kring afgezekerd met een zekering van 10A.
Je kan een XLR female inbouw plug maken onder het zadel. Deze verbinden met je accu. En je ctek voorzien van een male XLR plug.

 
Terug
Bovenaan Onderaan