Honda PCX 125/150 deel 5

Ik heb de Tucano R082-X besteld, die zou moeten passen maar sluit ook bij mij helemaal niet goed af! Vorm komt niet goed overeen en de montageriempjes zijn een drama. Wellicht ander bouwjaar dan waar deze voor bedoeld is.

Anyway, ik ga 'm terugsturen en heb inmiddels maar een regenpak gekocht ;)
Bij mij pastte het beenkleed eerst ook niet goed. Ik heb er dus een jaar lang mee rondgereden terwijl deze slecht zat.

Inmiddels zit ie goed en sluit ie mooi af.

Ik zal eens goede foto’s maken. Misschien word het dan duidelijk. Kan je je regenpak weer terugsturen 😆
 
Ik vraag me af of je de lak niet beschadigd met zo'n beenkleed. Aangezien ik ook door weer en wind rij zou het geen slechte oplossing zijn.
 
Ik vraag me af of je de lak niet beschadigd met zo'n beenkleed. Aangezien ik ook door weer en wind rij zou het geen slechte oplossing
Wel iets. na 3 jaar word de lak iets dof bij de randen van het beenkleed. Maar niet zo diep dat dit niet weg te polijsten is.
Maargoed, mijn PCX is puur een gebruiksvoorwerp. onderhoud gaat volgens boekje, maar krassen boeien me weinig.
 
Zo hoort ie dus te zitten. En zoals je ziet, sluit ie goed aan.
5DF5CDBC-8B37-4051-AFC4-9DC4CEAB9E00.jpeg
B6EDB06C-E4DF-46D2-BA3B-A3573571BBF1.jpeg
0A1A6D14-D236-4366-9D25-F13AA7431D1E.jpeg
316EC7FE-6D87-463C-95DF-F2B1ECF89FC1.jpeg
 
Maar op de middenbok, kan je dan het achterwiel vrij ronddraaien? En kan je dat nog met de motor aan op stationair?
Inderdaad, op de middenbok in stationair kan het achterwiel vrij draaien. Totdat ik gas geef en dan wordt de aandrijving opgepakt.
 
Correctie: 1e keer gas alleen veel toeren en blijf je stil staan, 2e keer gas pakt de aandrijving pas.
Erg merkwaardig. Moeilijk te verklaren hoe dat kan.
Er is alleszins niets mis met je achterwiel.
Bij de volgende onderhoudsbeurt kan je de beschermkappen verwijderen en koud starten om te bekijken wat er wel en wat er niet draait.
 
gedachte van een leek het lijkt er op dat de vario rollen vuil of platte kant hebben
vario schoonmaken en rollen bekijken
 
nu ik dat van die isolatiebuizen lees, die kan je wellicht er nog bij de afdichtingen tussen proppen aan de zijkant, daar waar die hoort aan te sluiten op het frame (thv de koplampen)

Een regenpak doe ik ook wel aan bij serieuze regenval, dan blijf ik niet helemaal droog, maar overgrote deel voorkom je wel.
 
Goedendag, ik heb nu een niet verklaarbaar verschijnsel met mijn PCX uit 2010, waarbij ik wel wat extra denkkracht kan gebruiken.

Bij een koude start loopt de motor direct maar zonder aandrijving naar mijn achterwiel. Na 1 keer voorzichtig gas geven pakt hij het alsnog op en blijft het verder storingsvrij tot aan de volgende koude start.

Iemand enig idee of suggestie? De PCX is 100% origineel en onderhouden volgens schema. Ik heb hem 1,5 jaar geleden gekocht met 6.000 km op de teller en er staat nu 10.000 km op.
Hierbij een korte terugkoppeling. Het probleem is in ieder geval opgelost.

Ik heb geprobeerd te analyseren wat er mechanisch in gang wordt gezet na het indrukken van de startknop. Hierbij viel mij 1 ding steeds weer op en dat is het geluid wat je hoort als de aandrijving uiteindelijk 'pakt'. Dit geluid is hetzelfde wat je hoort als het start/stop systeem actief wordt bij een stoplicht. Volgens mij is dat de krukas die wordt gepositioneerd om vlot te kunnen wegrijden.

Dit deed mij vermoeden dat er wellicht iets in de war was (timing) waardoor bij een koude start de krukas niet juist stond..... Of zoiets.

Hierop ben ik gaan zoeken of er wellicht een krukas sensor is. Er blijkt dus o.a. een CKP sensor (Crankshaft Position Sensor) en een TPS sensor (Throttle Positioning Sensor) te zijn.

Ik las dat dergelijke sensoren gereset kunnen worden door de accu voor 5 minuten los te koppelen. Dit was dus het proberen waard, kost weinig tijd en zonder risico.

En voila, het probleem was verholpen. Na het starten pakt de aandrijving nu weer gelijk op.

Nu ben ik niet supertechnisch dus ik ga ook niet beweren dat de oplossing logisch is!

Oorzaak is dus niet vastgesteld, maar voorlopig ben ik blij met het resultaat zonder dat ik heb moeten sleutelen en is het duimen dat het niet terugkomt.

Alle meedenkers hierbij mijn dank!
 
Heeft iemand nog een hoge ruit liggen voor niet al te veel. Ik wil het de wind wat moeilijker maken. Model 2016.

(edit: Ik heb een nieuwe besteld)
 
Laatst bewerkt:
Hierbij een korte terugkoppeling. Het probleem is in ieder geval opgelost.

Ik heb geprobeerd te analyseren wat er mechanisch in gang wordt gezet na het indrukken van de startknop. Hierbij viel mij 1 ding steeds weer op en dat is het geluid wat je hoort als de aandrijving uiteindelijk 'pakt'. Dit geluid is hetzelfde wat je hoort als het start/stop systeem actief wordt bij een stoplicht. Volgens mij is dat de krukas die wordt gepositioneerd om vlot te kunnen wegrijden.

Dit deed mij vermoeden dat er wellicht iets in de war was (timing) waardoor bij een koude start de krukas niet juist stond..... Of zoiets.

Hierop ben ik gaan zoeken of er wellicht een krukas sensor is. Er blijkt dus o.a. een CKP sensor (Crankshaft Position Sensor) en een TPS sensor (Throttle Positioning Sensor) te zijn.

Ik las dat dergelijke sensoren gereset kunnen worden door de accu voor 5 minuten los te koppelen. Dit was dus het proberen waard, kost weinig tijd en zonder risico.

En voila, het probleem was verholpen. Na het starten pakt de aandrijving nu weer gelijk op.

Nu ben ik niet supertechnisch dus ik ga ook niet beweren dat de oplossing logisch is!

Oorzaak is dus niet vastgesteld, maar voorlopig ben ik blij met het resultaat zonder dat ik heb moeten sleutelen en is het duimen dat het niet terugkomt.

Alle meedenkers hierbij mijn dank!
Dat verbaast me. Nooit aan zoiets gedacht.
Alles tussen de krukas en het achterwiel is toch zuiver mechanisch gekoppeld? Of niet? Iemand die daar meer van weet?
 
Je hebt gelijk, maar ik was zelf ook niet overtuigd. In ieder geval is het probleem weer terug en heb ik helemaal geen aandrijving meer wat voor de diagnose misschien niet zo slecht is. Het blok loopt verder als een zonnetje zonder bijgeluiden.

Ik heb nu de vario kap eraf gehaald en de motor gestart en nu was zichtbaar wat eigenlijk al voorspeld was. De voorste poelie draait, de snaar draait, maar de koppeling staat stil en de snaar staat bovenin.

Ik krijg op dit moment de koppeling ook niet samengedrukt met mijn handen. Ik kan de koppeling wel met de hand ronddraaien, dit gaat soepel. De drukveer lijkt mij blauw van kleur.

Ik kan de koppeling losmaken en van de as verwijderen. De voorste poelie ventilator (nog) niet, die zit muurvast op de as.

De snaar is nog 21 mm dik en vertoond geen verdere slijtage. De snaar is een Gates SB50026 hiervoor heb ik al een originele voor de PCX ter vervanging klaar liggen.

Hier houdt het voor mij nu even op zonder te gaan gokken, maar nu het wat concreter wordt hoop ik op jullie kennis.
 
Laatst bewerkt:
Goedemiddag allen, even voorstellen, mijn naam is Ed en sinds gisteren in het bezit van een nieuwe PCX 125. Ik kom van het vorige model Forza 300 dus wel flink minder vermogen maar wilde juist lichter en zuiniger voor woon-werk. Door het slechte weer nog niet veel gereden maar valt tot nu toe zeker niet tegen. Ik heb de originele Honda handvatverwarming laten monteren en twijfel nog over het originele hogere scherm van Honda. Iemand daar ervaring mee?
 

Bijlagen

  • Honda PCX.jpg
    Honda PCX.jpg
    570,8 KB · Weergaven: 30
  • Leuk
Waarderingen: Manz
Goedemiddag allen, even voorstellen, mijn naam is Ed en sinds gisteren in het bezit van een nieuwe PCX 125. Ik kom van het vorige model Forza 300 dus wel flink minder vermogen maar wilde juist lichter en zuiniger voor woon-werk. Door het slechte weer nog niet veel gereden maar valt tot nu toe zeker niet tegen. Ik heb de originele Honda handvatverwarming laten monteren en twijfel nog over het originele hogere scherm van Honda. Iemand daar ervaring mee?
Wow, helemaal nieuw, mooi hoor. Ga je veel plezier aan beleven!
 
In het vervolg van lopende motor zonder aandrijving:

De oorzaak is gevonden en heeft alles te maken met oud prutswerk. Zoals geschreven zat de halve poelie/ventilator muurvast. Inmiddels heb ik deze met een dremel kunnen verwijderen. Het blijkt nu dat de halve poelie/ventilator met kracht op de krukasschacht was gemonteerd. Zoals op de foto te zien zit er werkelijk geen tandje meer op. Dit had men gedaan omdat de merkloze aandrijfpoelie te dicht op het carter was geschoven en daarmee de naadloze opbouw van de gehele poelie niet meer klopte. Er zat dus speling op. Ik vervang nu de complete aandrijfpoelie met de correcte en originele versie, alsmede de koppeling drukveer en voor de zekerheid ook de trekveren. Ik mag de hemel danken dat schroefdraad en schuifdraad (?) nog net voldoende heel zijn (genoeg vlees) anders had de krukas vervangen moeten worden en daarmee....

Excuus voor eventuele verkeerde terminologie ik ben geen monteur :)

Dus ook al heeft een scooter maar 1 eigenaar gehad en heeft deze maar 6000km gereden, er is dus altijd ruimte voor een potentiele miskoop..... Ik ben nog meer op mijn hoede in de toekomst.
 

Bijlagen

  • 20211104_120029.jpg
    20211104_120029.jpg
    150,2 KB · Weergaven: 20
Laatst bewerkt:
Weet iemand waar ik een vario voor Honde PCX 150 voor de aandrijfzijde (koppelingzijde) kan kopen?
De mijne is van 2015 met 78.000 km. Beide poeliezijden zijn ingesleten (groeven) en de lagers zij af.
Ik zoek dus een set met alleen de twee halfpoelies achter, met diameter 145 mm voor de poelies.
155 mm is wel te krijgen bij “alles voor de scooter”, maar de set met 145 mm. Poelies kan ik niet vinden op internet.
Graag advies, tips of hulp.
 
Weet iemand waar ik een vario voor Honde PCX 150 voor de aandrijfzijde (koppelingzijde) kan kopen?
De mijne is van 2015 met 78.000 km. Beide poeliezijden zijn ingesleten (groeven) en de lagers zij af.
Ik zoek dus een set met alleen de twee halfpoelies achter, met diameter 145 mm voor de poelies.
155 mm is wel te krijgen bij “alles voor de scooter”, maar de set met 145 mm. Poelies kan ik niet vinden op internet.
Graag advies, tips of hulp.
Voor de originele onderdelen slaag ik altijd hier:
# HONDA MOTORFIETSEN - Elektronische Onderdelen Catalogus
 
Weet iemand waar ik een vario voor Honde PCX 150 voor de aandrijfzijde (koppelingzijde) kan kopen?
De mijne is van 2015 met 78.000 km. Beide poeliezijden zijn ingesleten (groeven) en de lagers zij af.
Ik zoek dus een set met alleen de twee halfpoelies achter, met diameter 145 mm voor de poelies.
155 mm is wel te krijgen bij “alles voor de scooter”, maar de set met 145 mm. Poelies kan ik niet vinden op internet.
Graag advies, tips of hulp.
Misschien bij Boonstra

 
In het vervolg van lopende motor zonder aandrijving:

De oorzaak is gevonden en heeft alles te maken met oud prutswerk. Zoals geschreven zat de halve poelie/ventilator muurvast. Inmiddels heb ik deze met een dremel kunnen verwijderen. Het blijkt nu dat de halve poelie/ventilator met kracht op de krukasschacht was gemonteerd. Zoals op de foto te zien zit er werkelijk geen tandje meer op. Dit had men gedaan omdat de merkloze aandrijfpoelie te dicht op het carter was geschoven en daarmee de naadloze opbouw van de gehele poelie niet meer klopte. Er zat dus speling op. Ik vervang nu de complete aandrijfpoelie met de correcte en originele versie, alsmede de koppeling drukveer en voor de zekerheid ook de trekveren. Ik mag de hemel danken dat schroefdraad en schuifdraad (?) nog net voldoende heel zijn (genoeg vlees) anders had de krukas vervangen moeten worden en daarmee....

Excuus voor eventuele verkeerde terminologie ik ben geen monteur :)

Dus ook al heeft een scooter maar 1 eigenaar gehad en heeft deze maar 6000km gereden, er is dus altijd ruimte voor een potentiele miskoop..... Ik ben nog meer op mijn hoede in de toekomst.
Voor alle duidelijkheid: op de foto staat letterlijk een halve poelie. Reed jij rond met een halve poelie?
 
Voor alle duidelijkheid: op de foto staat letterlijk een halve poelie. Reed jij rond met een halve poelie?
:) Nee, de aandrijfpoelie was niet passend voor de pcx, deze schoof veel verder richting carter. Daarom had men de poelie/ventilator verder op de krukas geslagen om het sluitend te krijgen, wat dus niet geheel is gelukt en daardoor werd de riem op de koppeling niet meer goed doorgegeven. Dit resulteerde dus (naarmate de snaar ging slijten) in een lopende motor zonder aandrijving. Eerst afentoe en uiteindelijk reed hij niet meer.

Ik kreeg die voorste poelie (uiteraard) niet los en heb het met een Dremel moeten doorslijpen. Op de foto zie je dus het doorgeslepen resultaat.

Vandaag had ik alle spullen binnen en inmiddels is alles nieuw en orgineel geïnstalleerd met de juiste torque:

- Complete aandrijfpoelie
- V-Snaar
- Drukveer van de koppeling
- Koppelingsblokken opgeschuurd

Het loopt nu weer netjes, morgen een testritje maken. Ik had er zin aan, dus gelijk ook de uitlaat weer mooi zwart gespoten voordat er gestrooid gaat worden :)

Tip: de CVT kap kan je ook verwijderen zonder de treeplank los te maken. Als je een 8mm vaste ringsleutel hebt met een knik kan je net bij het 1e boutje van de kunststof zwarte kap komen.

Ik kon de 39mm moer van de koppeling niet loskrijgen met een steeksleutel, hiervoor heb ik een 39mm (1/2) krachtdop gevonden via een webshop. Is wel een aanrader.
 
Laatst bewerkt:
:) Nee, de aandrijfpoelie was niet passend voor de pcx, deze schoof veel verder richting carter. Daarom had men de poelie/ventilator verder op de krukas geslagen om het sluitend te krijgen, wat dus niet geheel is gelukt en daardoor werd de riem op de koppeling niet meer goed doorgegeven. Dit resulteerde dus (naarmate de snaar ging slijten) in een lopende motor zonder aandrijving. Eerst afentoe en uiteindelijk reed hij niet meer.

Ik kreeg die voorste poelie (uiteraard) niet los en heb het met een Dremel moeten doorslijpen. Op de foto zie je dus het doorgeslepen resultaat.

Vandaag had ik alle spullen binnen en inmiddels is alles nieuw en orgineel geïnstalleerd met de juiste torque:

- Complete aandrijfpoelie
- V-Snaar
- Drukveer van de koppeling
- Koppelingsblokken opgeschuurd

Het loopt nu weer netjes, morgen een testritje maken. Ik had er zin aan, dus gelijk ook de uitlaat weer mooi zwart gespoten voordat er gestrooid gaat worden :)

Tip: de CVT kap kan je ook verwijderen zonder de treeplank los te maken. Als je een 8mm vaste ringsleutel hebt met een knik kan je net bij het 1e boutje van de kunststof zwarte kap komen.

Ik kon de 39mm moer van de koppeling niet loskrijgen met een steeksleutel, hiervoor heb ik een 39mm (1/2) krachtdop gevonden via een webshop. Is wel een aanrader.
OK, duidelijk.
En jouw scooter had nog maar iets van een 6000km gelopen, als ik het goed heb.
Wat heeft de vorige eigenaar bezield om er zo mee te knoeien? Niet te vatten.
Ik begrijp dat je alles hersteld hebt naar origineel, en dat zal je probleem volledig oplossen, verwacht ik.
Op mijn scooter, een Beverly 300, komen er alleen maar originele onderdelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan