Honda PCX 125/150 deel 5

Goed bandje ook lijkt me. Kwa profiel heeft hij wel wat weg van de Michelin city grip 2. Ben benieuwd hoe lang hij het gaat volhouden en hoe hij het gaat doen op de weg. 11.500 voor de Michelin is erg netjes!
Vorige had ik met 11k vervangen. Dus het is prima met de levensduur. Beter dan de achterband van mn speed triple 😎
 
Vind 11000 km voor scooterbandje snel , ik rijdt met bridgestone battlax SCr bandjes en deze zijn met 19500 km vervangen .
Achter was echt op , aan zijn max en voor had ik nog wel wat mee kunnen rijden maar heb ze beide vervangen dus ik hoop dat ik er nu weer 3 jaar mee kan doen , 1e jaar zit er bijna op .
 
Beetje rustig met onze Pcx-en. Was vanochtend best aardig weer en we kunnen de eerste toerrit aftikken. Kleine 100km, 2 bakken koffie en appelgebak. Foto als bewijs
 

Bijlagen

  • IMG-20230108-WA0001.jpg
    IMG-20230108-WA0001.jpg
    168,6 KB · Weergaven: 28
hoi forumleden

vandaag de riem vervangen van de PCX. Viel me op dat de vario er erg gebruikt uitziet. Ik heb de boel weer in elkaar gezet maar vraag me af hoe lang een vario eigenlijk mee gaat. Mijn PCX 150 uit 2015 heeft inmiddels 31000 km gelopen. Binnenkort wil ik ook nieuwe rollers bestellen misschien van DR pully. Is het zinvol om ook een nieuwe vario te monteren?
 
hoi forumleden

vandaag de riem vervangen van de PCX. Viel me op dat de vario er erg gebruikt uitziet. Ik heb de boel weer in elkaar gezet maar vraag me af hoe lang een vario eigenlijk mee gaat. Mijn PCX 150 uit 2015 heeft inmiddels 31000 km gelopen. Binnenkort wil ik ook nieuwe rollers bestellen misschien van DR pully. Is het zinvol om ook een nieuwe vario te monteren?
Ik heb de riem met vario rond 24000 vervangen. Mijn vario (drive face, dus alleen die platen die contact hebben met de riem) was licht ingesleten. Heb de onderdelen uit thailand besteld (bikerzbits). Incl verzenden en invoerkosten voordeliger dan NL.

Dr pulley rollen zijn altijd een goed idee.
 
Je zou de breedte van de riem kunnen meten. Dit is vaak een indicatie voor de mate van slijtage. Een versleten en smallere riem geeft een lagere topsnelheid, ook een indicatie van slijtage.
 
Je zou de breedte van de riem kunnen meten. Dit is vaak een indicatie voor de mate van slijtage. Een versleten en smallere riem geeft een lagere topsnelheid, ook een indicatie van slijtage.
Had beter alles kunnen lezen, want riem is al vervangen.
 
Ik heb ook een lichte afdruk in de poelies, maar merk er tijdens het rijden niet veel van. Dit alles bij een kilometerstand van 35000.
 
Kan iemand mij vertellen wat precies de klepspeling moet zijn bij één pcx 150 van 2013 kan het nergens vinden.
Mvg Edwin
 
Kan iemand mij vertellen wat precies de klepspeling moet zijn bij één pcx 150 van 2013 kan het nergens vinden.
Mvg Edwin
Ga er niet vanuit dat een 2015 model ineens hele andere klepspeling heeft dan een 2013.
Klepspeling (in):
Koud 0,08-0,12 MM
Klepspeling (uit):
Koud 0,22-0,26 MM
 
Ik heb de riem met vario rond 24000 vervangen. Mijn vario (drive face, dus alleen die platen die contact hebben met de riem) was licht ingesleten. Heb de onderdelen uit thailand besteld (bikerzbits). Incl verzenden en invoerkosten voordeliger dan NL.

Dr pulley rollen zijn altijd een goed idee.
Slim om het daar te bestellen als het daar voordeliger is. Je schrijft ook dat het altijd een goed idee is om Dr pulley rollen de monteren. Nu zit ik zelf ook met het idee om dat bij die van mij te doen. (alleen dan Tech pulley, maar is zo'n soortgelijk concept) Weet jij ongeveer wat de verschillen zullen zijn tov de standaard rollen? En pak je dan het zelfde gewicht of neem je ze dan iets lichter of juist zwaarder? Heb tegenwoordig een pcx 125 uit 2021 (ipv pcx 150) en heb het idee dat het optrekken toch wat vloeiender zou kunnen
 
Slim om het daar te bestellen als het daar voordeliger is. Je schrijft ook dat het altijd een goed idee is om Dr pulley rollen de monteren. Nu zit ik zelf ook met het idee om dat bij die van mij te doen. (alleen dan Tech pulley, maar is zo'n soortgelijk concept) Weet jij ongeveer wat de verschillen zullen zijn tov de standaard rollen? En pak je dan het zelfde gewicht of neem je ze dan iets lichter of juist zwaarder? Heb tegenwoordig een pcx 125 uit 2021 (ipv pcx 150) en heb het idee dat het optrekken toch wat vloeiender zou kunnen
Ik heb 13,5 en 15 gram rollen / sliders. Ik merk dat met 13,5 hij iets hoogtoeriger is en iets sneller op trekt. 15 gram is laagtoeriger en iets hogere top.

Maar het is echt minimaal verschil, verwacht er niet te veel van.
 
Qua koppel en topsnelheid hoef je er meestal niet extreem veel van te verwachten maar de top ligt meestal nét een paar km/h hoger.

Qua optrekken ga je wel degelijk verschil merken. De meeste scooterrollen geven na de eerste optrekfase een dip. Daarna pakt ie weer op en trekt hij door. Met de sliders verloopt dat vaak stukken beter en trekt hij lineair door vanaf het begin.
Na verloop van tijd merk je dat niet meer zo op maar als je een filmpje maakt van voor en na (POV) dan zie en hoor je het verschil vrij duidelijk en als je de rollen net vervangen hebt door sliders ook.

Ik heb hier sliders klaar liggen. Mijn ervaring is dat de eerst 4 a 5.000 km met originele rollen soepel verlopen en dat daarna de dip komt. Je zou dan nieuwe originele rollen kunnen plaatsen óf de sliders. Die laatste gaan veel langer mee. Mijn voorkeur gaat uit naar de sliders en nu mijn SH 150 (zelfde motor en vario) nu zo'n 4300 km gereden heeft merk ik dat het bijna zover is.
 
Hartelijk dank voor jullie uitleg. Het is idd om hem iets soepeler te laten optrekken zonder dip. Dus dat hij er lineair van gaat optrekken na montage van Dr Pulley's zou voor mij de grootste plus zijn. Binnenkort de v riem deksel er eens afhalen om de boel een beetje schoon te maken en zal dan eens de standaard rollen wegen/meten om te bepalen welk gewicht ik zou pakken. Nogmaals bedankt!
 
Even een mailtje sturen naar Maksor scooterparts. Hij heeft het meeste wel op voorraad maar kan je vooral goed adviseren over de juiste maat en gewicht.

Ik heb er nu 2 keer iets besteld (PCX en SH). Prima advies en snelle levering.
 
Vandaag maar weer eens wat liefde gegeven aan de pcx. Rij al paar duizend km rond zonder km teller :+
Tevens maar een nieuw luchtfilter en bougie gemonteerd. Als het mooi weer is maar eens nieuwe cilinder en zuiger monteren. Olieverbruik neemt wel serieuze vormen aan (38000 km, 300ml op 1000 km)

Enfin, boosdoener snel gevonden:

E345164B-DC6F-4299-9507-D906E298953C.jpeg


A0F65B8E-555E-4E7D-983E-23776E5B9639.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan