Honda PCX 125/150cc deel 4

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mooi ruk. Hier een 2016 model vooralsnog zonder problemen. Klop klop.

Beenkleedje klinkt goed. Zeker voor lange ritten over de snelweg en bij echt lage temperaturen. Waar had je die gekocht?

Het halfhoge givi scherm heb ik van rad.eu en volgens mij heeft mlm parts ook wel iets in het assortiment. Geen idee of deze ook in smoke bestaat. Ik vind deze al top uitzien. Samen met de koffer doet het de scooter een stuk volwassener ogen.
 
Beenkleed is bij meerdere webshops te koop, mijne is van Amazon.de.
Ideaal zo'n ding, ik ben er blij mee.
 
Laatst bewerkt:
Beenkleed is mij meerdere webshops te koop, mijne is van Amazon.de.
Ideaal zo'n ding, ik ben er blij mee.

Heb je een foto hoe die precies zit thv het stuur? Ik heb daar kabels lopen van m'n verwarmde handschoenen en kan ik kijken hoe het ongeveer zou komen te zitten. En kan je nog makkelijk bij het dashboard kastje met het beenkleed?
 
Heb je een foto hoe die precies zit thv het stuur? Ik heb daar kabels lopen van m'n verwarmde handschoenen en kan ik kijken hoe het ongeveer zou komen te zitten. En kan je nog makkelijk bij het dashboard kastje met het beenkleed?

Ik maak later een foto.
Het handschoenkastje kan ik niet makkelijk meer in nu. Tanken lukt wel goed. Bij het contact zit een ronde klep waar ik mijn hand in kan steken. In het donker is dat wel lastig, ik gebruik een zaklantaarntje.
 
Bij het 2014 model PCX zit ie enkel vast met banden. Het oudere model wordt ook nog met een schroef vastgezet in het handschoenkastje.
Op Youtube staan filmpjes die een beter beeld geven.
 
Ja, dat kleed heb ik. Ik heb niets geschroefd en het zit stevig vast. De banden alleen volstaan.
 
Het scheelt enorm. Lekker warm en droog met die thermoscud. Zelfs in spijkerbroek nu nog goed te doen.
 
Ja nu is het met name bij m'n schoenen wat fris, heb een motorbroek, die is warm genoeg. Maar als t echt vriest is dat te koud is zo'n ding idd lekker comfortabel.
 
Het is oppassen met remmen in nattigheid. Ik remde van de week met beide remhendels, maar waarschijnlijk met iets te veel druk op de rechter hendel.
Dit resulteerde in wegglijden van het voorwiel op een teerstreepje.
Gelukkig kwam na een paar centimeter glijden de grip weer terug.
Wat een rot gevoel was dat. Zag mezelf al over de kruising glijden.
Later in de bocht van een rotonde gleed het achterwiel een stukje weg.
Ik denk dat de Citygrip banden de zaak onder controle hielden.
Ik rijd gewoon te weinig met nattigheid om hier ervaring mee te hebben en krijgen.
Was op weg naar de dealer voor een Malossi vario.
Mijn pcx 150 rijdt nu weer als de brandweer.
Weet iemand of het normaal is, met de Malossi vario, dat ik bij het met de hand verrijden van de pcx een "schurend" geluid hoor?
Met de originele vario hoorde ik niets.
 
Het geluid herken ik niet maar ik heb dan ook de originele vario.

Je weet toch dat de linker remhendel zowel de achter als de voorrem activeert? Als je met links remt bouw je dus al remdruk aan de voorkant op.

Ik gebruik de voorrem op de scooter anders dan op de motor. Het gewicht van de scooter is anders verdeeld. Je kunt t.o.v. een motor veel meer met de achterrem remmen zonder te slippen. Daar waar ik met de motor bijna alleen maar achter bijrem om de motor stabiel te houden, gebruik ik bij de scooter de linker-remhendel meer als hoofdrem en rem ik rechts bij. 75% links en 25% rechts ongeveer. Bij die 75% linker remhendel zit namelijk al een deel voorrem.
 
Laatst bewerkt:
Het is oppassen met remmen in nattigheid. Ik remde van de week met beide remhendels, maar waarschijnlijk met iets te veel druk op de rechter hendel.
Dit resulteerde in wegglijden van het voorwiel op een teerstreepje.
Gelukkig kwam na een paar centimeter glijden de grip weer terug.
Wat een rot gevoel was dat. Zag mezelf al over de kruising glijden.
Later in de bocht van een rotonde gleed het achterwiel een stukje weg.
Ik denk dat de Citygrip banden de zaak onder controle hielden.
Ik rijd gewoon te weinig met nattigheid om hier ervaring mee te hebben en krijgen.
Was op weg naar de dealer voor een Malossi vario.
Mijn pcx 150 rijdt nu weer als de brandweer.
Weet iemand of het normaal is, met de Malossi vario, dat ik bij het met de hand verrijden van de pcx een "schurend" geluid hoor?
Met de originele vario hoorde ik niets.

Gelukkig dat je de originele bandjes niet meer hebt, dan had je zeker onderuit gegaan.
Ik rem met allebei de remmen ongeveer even veel. Heb op de Heidenau banden nog geen problemen gehad, merk ook nauwelijks de teerstrepen op, nou met droog weer en de standaard banden merkte je anders al dat je minder grip had.
 
Ik ken het rem principe op de pcx, maar moet rechts toch iets te veel druk hebben gegeven.
Wel vind ik het raar dat jullie, die toch ook vaak in de regen rijden, niet vaker het gevoel van slippen hebben.
 
Ik slip vrijwel nooit en rijd al meer dan 35 jaar motor en veel in de regen. Ik vermijd teer en witte strepen en rijd beheerst in de regen. Niet hard remmen en niet ineens gas geven, maar alles met mate. Maar je moet ook niet bang zijn of ineens bijsturen als je toch over teer of strepen rijdt. Gewoon laten gebeuren als je er al bijna opzit.
Heb in al die tijd 2x een beetje geslipt.

Ik heb ooit een anti-slipcursus gedaan en de VRO1. Dat was heel leerzaam.
 
Laatst bewerkt:
Wat Gerdien aangeeft is erg belangrijk. Probeer je onderarmen altijd ontspannen te houden, laat de scoot het beste spoor vinden. Wegglijden / vallen op strepen en sporen ontstaat soms juist door krampachtige schrikreacties/remmen waardoor je het geheel uit balans brengt.
Weglopen van het achterwiel in de bocht betekent dat je net boven de grens van de omstandigheden hebt gezeten. Een goede waarschuwing om je rijgedrag de volgende keer aan te passen. Tja, en af en toe kun je ook gewoon alle pech van de wereld hebben...
 
Bedankt voor de reacties.
Dit was een goede les voor mij. Maar wat is het moeilijk om "langzamer" te rijden als het nat is. De vierwielers begrijpen het niet, ze zitten dan dicht op je staart.
 
Een keertje waarschuwen met mijn alarmlichten werkt tot nu toe.

Een vol blikje cola op de voorruit meestal ook maar dat houd ik achter de hand als escape. :)
 
... Weet iemand of het normaal is, met de Malossi vario, dat ik bij het met de hand verrijden van de pcx een "schurend" geluid hoor? Met de originele vario hoorde ik niets.
Zou niet uit mogen maken. Het maakte bij mij niet uit, origineel of Malossi. Als ik aan het achterwiel ronddraai (scoot op middenbok), hoor ik wel geluid, maar het klinkt niet als schurend. Ik heb er een Malossi kevlar riem op zitten en voor zover ik kan beoordelen past die riem perfect. De Malossi vario zelf is erg simpel, dezelfde constructie als origineel Honda. Ik heb de meegeleverde witte veer trouwens niet in het koppelingshuis geplaatst, ik heb de originele veer erin laten zitten, ik durfde het niet aan om dat open te maken. Verder je ervan overtuigen dat de grote moer die op de krukas zit stevig is aangedraaid, gebruik ook een blokkersleutel die past in de 2 gaatjes in de poelie terwijl je die grote moer aandraait. Misschien heb je iets aan de volgende paar foto's:
full

Zelfgemaakte blokkeersleutel, gemaakt van een grote lijmtang:
full
:
binnenaanzicht Malossi vario:
full

Zonder deksel, met 6 rollers:
full

Losse roller:
full

Aanzicht Malossi:
full

Aanzicht koppelingshuis:
full
 
Ontzettend bedankt voor de uitleg en foto's.
Het stelt me in ieder geval iets gerust, door de eenvoud van het geheel.
De dealer, welke de malossi heeft gemonteerd, zegt dat ik ff langs moet komen.
Zij gaan ff luisteren.
 
Ben bij de dealer geweest en het zijn dus versleten lagers.
Dit is snel na ca. 2 jaar, maar dit schijnt een bekent euvel van de pcx te zijn.
Ook op het U.S.A. pcx/forza forum staat e.e.a. onder techniek.
Vind het wel beetje vreemd dat het direct na de montage van de Malossi vario is begonnen.
Het rijdt overigens wel super met de Malossi. Accelereert waanzinnig en rijdt ook nog eens 10 tot 15 km harder.
 
Heb je het 2014 model? En hoeveel kost het om te maken? Of garantie?
Heb ooit met mn sym scooter kapotte lagers gehad na 12.000 km.

Hoop dat t bij mij nog even niet voorkomt.
 
Ben bij de dealer geweest en het zijn dus versleten lagers...
Vorige jaar, april 2015, zijn bij mijn PCX125 (2011) de lagers van de koppeling vervangen bij 47d km. Gaat blijkbaar om 2 onderdelen: bearing radial ball 690 (Eur 10.78), bearing needle 20x29x18 (Eur 14.19) ex BTW.

Ik weet niet hoeveel werk het was. Bij deze grote beurt is de voorremklauw ook gereviseerd (nieuwe zuigertjes + remolie) omdat de voorrem klemde. Ook is de koelvloeistof vervangen, nieuwe motorolie, bougie. De beurt kostte totaal zo'n 560 Euro (incl BTW). In 2014 zijn beide voorveren gereviseerd (nieuwe poten + keerringen) vanwege lekkage. Deze reparatie kostte ook zo'n 560 Euro.

De PCX is zeker niet onderhoudsvrij. Echter wel veel goedkoper in onderhoud dan mijn vorige Burgman 650 en de daarvoor GTR-1000. In 2016 heb ik motorolie zelf vervangen en een nieuwe achterband geplaatst, verder geen bijzonderheden, geen olie lekkages of problemen met de remmen, dus dit jaar voordelig in onderhoud.

Trouwens na het plaatsen van de Malossi vario, is het verbruik licht gedaald. Volgens mij maakt de motor iets minder toeren t.o.v. de originele Honda vario.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan