Honda PCX Electric en PCX Hybride

R

Remymans

Guest
Op de Tokyo Motor Show heeft Honda twee nieuwe versie van haar populaire PCX motorscooters aangekondigd. De 2018 Honda PCX Electric en de Honda PCX Hybrid zijn voorlopig voor de Aziatische markt bedoeld, maar het ligt voor de hand dat ze ook naar Europa komen. De PCX Electric is een 'gewone" electrische scooter met een high-output motor en het verwisselbare Honda Mobile Power Pack. De PCX Hybrid is voorzien van een door Honda zelf ontwikkeld, nieuw hybridesysteem voor motorfietsen, met een ACG motor (Alternating Current Generator) om de benzinemotor te ondersteunen. Beide nieuwe scooters krijgen moderne LED verlichting en lijken het keyless syteem van de SH150i overgenomen te hebben. De PCX motorscooters moeten in 2018 al op de Aziatische markt komen.
full


jOdzE



7aU9xoL
 
Laatst bewerkt door een moderator:
full

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er Okee uit. Benieuwd wat het gaat kosten. Ben zeker niet tegen elektrisch. Ze horen het motortje van de PCX nu ook al niet. Kostprijs zal doorslag gevend zijn. Een nieuwe pcx kost maar 3.000, als de nieuwe ook zoiets kost, en je minder vaak olie moet verversen is het het overwegen waard.
 
Interessante ontwikkeling.
Ben benieuwd naar de actieradius en het totaalgewicht.
Dit is wel de toekomst.
 
Er is nog helemaal niks verder bekend over deze scooters. Het is afwachten dus.

Prijs, gewicht, actieradius, laadtijd, prijs extra losse laadstation ... dat is waar ik super nieuwsgierig naar ben.

Eens zal het toch gebeuren dat dit aanvaardbaar zal worden tussen nu en 5 jaar. Toch? En dan is de beer los. Het lijkt mij heerlijk om zonder herrie of iemand tot last te zijn door de stad te varen. Het lijkt mij dé oplossing voor grote steden in Asië waar men al veel op brommers, motors en scooters door de stad rijden. Maar waar deze steden ten onder gaan aan verontreiniging en herrie.

Zelf ben ik een groot natuur liefhebber. Wat zou het niet fantastisch zijn om met alle rust en kalmte als een slang door de natuur te glijden?
Ik kijk er naar uit en als de eerste electrische scooter de zone van aanvaardbaarheid binnen treedt, dan ben ik de eerste koper!

full

full

full

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Of je rijdt op benzine of elektrisch. Dat hybride is van alles net niets.
 
Ik ben ook wel voor een scooter in elektrische vorm.
Maar dan inderdaad geheel elektrisch.
Dat hybride gedoe ben ik niet van.
Kon me verleden jaar een Honda CRV aanschaffen, maar mede omdat die ook hybride is heb ik em laten varen.
Ik zou graag een scooter willen die geheel elektrisch is en dan met een ECHTE actieradius van tenminste 200 kilometers.
En dan ook minimaal 130 echte kilometers moet rijden.
Want om nou met een gangetje van 90 maximaal over de snelweg te sukkelen is niet wat.
Het valt mee beetje tegen dan anno 2017 de voortgang van dit concept wat traag gaat.
Vr gr
 
Voldoet de BMW elektrische scooter dan niet? Niet goedkoop in aanschaf dat ding.
 
Leuk, goede ontwikkeling.

Laat die elektrische maar komen, lijkt me een heel leuk ding. En inderdaad, het wordt hoog tijd voor een vol elektrische motor van Honda, waar blijven ze zo lang.

Overigens vind ik hybride’s wel een mooie tussenvorm, bij auto’s. Beide technieken kunnen elkaar goed aanvullen en onderdelen als transmissie, koppeling en startmotor overbodig maken.

Voor een motor voegt het naar mijn mening niets toe, alleen maar nodeloos gecompliceerd en duur; althans dat is mijn sterke indruk van de MP3 Hybrid, zo moet het zeker níet. Wellicht heeft Honda wat beters bedacht.
 
Laatst bewerkt:
Mojave, die BMW elektrische scooter is op z'n zachtst gezegt een aanfluiting.
Al over gelezen in dat Topic?
Ding is knettersduur en actieradius om van te janken.
Nog minder dan 100km.
Nee, die is het zowiezo niet.
 
De Bolt Appscooter van startup bedrijf Bolt Mobility uit Amsterdam komt ook met een motorscooterversie van 7KW die 95km/h zou moeten halen. Niet gek! Alleen het zal knetterduur worden €4-5K.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Niet gek die Bolt scooter. De brommer versie heeft een actieradius van 400km. (!)
De Appscooter heeft een 7 inch touchscreen en communiceert met je telefoon en internet. Software updates haalt ie zo zelf binnen.
En ingebouwde navigatie.
Interessant ding!

Etergo
 
Laatst bewerkt:
The first one is the PCX Electric (the white one), which uses an electric motor developed by Honda and is powered by a pair of batteries under the seat. The really clever bit is that the batteries can be removed in seconds and swapped for fully charged ones, so with a steady supply of batteries your range is infinite.

This battery swapping system is incredibly similar to the one currently used by Taiwanese firm Gogoro in their Smart Scooter and they’ve had huge success.Now Honda are onboard, too – and with Vespa primed to release something very similar quite soon, it’s looking like this system has real potential for widespread adoption.
 
Die Gogoro heb ik hier al eens langs zien komen, een mooi concept.

Leuk dat je batterijen kunt wisselen voor de actieradius maar waar het natuurlijk om gaat is dat je de batterijen mee kunt nemen om ze op te laden. Handig voor bijvoorbeeld flatbewoners.
 
Aangezien ik m'n Burgman voornamelijk voor boodschappen en stadsritjes gebruik (makkelijk parkeren overal) sta ik hier in principe wel voor open mits er een fatsoenlijke bagageruimte onder het zadel zit -een topkoffer vind ik niks- en de prijs redelijk is.
Ik ben ongevoelig voor 'groene' argumenten dus er moeten wel significante voordelen aanzitten zoals bijv. het onderhoudsarme karakter en de naar ik aanneem vlotte acceleratie.
 
Niet gek die Bolt scooter. De brommer versie heeft een actieradius van 400km. (!)
De Appscooter heeft een 7 inch touchscreen en communiceert met je telefoon en internet. Software updates haalt ie zo zelf binnen.
En ingebouwde navigatie.
Interessant ding!

Etergo


Ja een actieradius van 400km; maar wel bij een snelheid van 25 km/u. Dat is wèl misleidend hè. De werkelijke actieradius bij een gemiddelde snelheid van pak 'm beet 80km/u wordt niet opgegeven. De praktijk moet dit dus uitwijzen.

Ik zou nooit zo'n scoot als presale kopen voordat ik dit soort cijfers met zekerheid weet.
 
Die 400 km actieradius heb je (theoretisch) alleen bij een speciale versie die extra batterijen aan boord heeft.

Maar, weinig is zo overgewaardeerd als actieradius. Wie rijdt nu 400 km aan één stuk met zo’n lichte stadsscooter...
 
Ik zou er pas 1 willen als ik op 1 dag 250 km kan rijden. Niet dat ik maar moet hopen dat ik hem onderweg ergens kan opladen.
Nu rijd ik af en toe weleens 222 km op 1 dag. Dan tank ik hem ter plekke even af en kan ik zonder zorgen naar huis tuffen, maar niets is zo vervelend als billen knijpen of de accu nog genoeg power heeft tot je thuis komt. Daarnaast zal de prijs in eerste instantie aan de forse kant zijn.
Maar ik ben zeker geen verstokte petrolhead die nooit op zo'n ding zal willen rijden.
 
250km ja, dat is wel de ondergrens. kijk, ik woon in Breda en ik zou wel de vrijheid willen hebben om eens een keer naar Amsterdam of Arnhem heen en weer te kunnen rijden. Dit soort ritjes komt in de praktijk dus veel voor. Ga ik een keer naar Maastricht (170km) dan zou ik 'm een half uur aan de laadpaal moeten kunnen hangen om weer terug te kunnen komen. Dan zullen er dus ook snelladers moeten zijn..
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maar, weinig is zo overgewaardeerd als actieradius. Wie rijdt nu 400 km aan één stuk met zo’n lichte stadsscooter...

Zeker waar, bij een auto telt dat zwaarder maar bijna niemand rijdt 400km aan één stuk op een motor/scooter, behalve op een Goldwing oid.
Ik denk dat er voor een volledig elektrische MS een behoorlijke potentiële markt is mits de prijs redelijk is en het imago niet verpest wordt door een importeur die zich richt op een bep. groep.
 
Die 400 km actieradius heb je (theoretisch) alleen bij een speciale versie die extra batterijen aan boord heeft.

Maar, weinig is zo overgewaardeerd als actieradius. Wie rijdt nu 400 km aan één stuk met zo’n lichte stadsscooter...

Ik reed met de PCX gerust 500 km op een dag. Ben ermee naar Oostenrijk gereden. 400 km is voor mij aan de krappe kant.
Pas als de actieradius groot is, het een snellader heeft en er meer oplaadpunten zijn, dan stap ik over op elektrisch.
Ik denk over een jaar of vijf.
 
Eindelijk,maar liever in de vorm van een SH,ik zit ook wel eens te kijken naar de C Evolution maar die prijs slaat nergens op,elektrisch is wel gaaf hoor,
FF afwachten wat het gaat doen kwa prijs,misschien dat er op de a.s Motorbeurs meer info is.
 
Voor mij zou 150 a 200 km genoeg zijn. Ik gebruik enkel voor woon werk verkeer 50km per dag. Het voordeel dat je je batterijen kan uithalen is dat je kan opladen op je werk. De prijs zal de doorslag geven als het rendabel is of niet. Verbruik van de pcx is 2,2l/100km.
Stel je doet 10000 km per jaar verbruik je 290€ benzine + 15€ olie. De stroom zal ook 150€ kosten. Weet niet als er riemen of dergelijke moeten vervangen worden maar hou rekening dat je na 4 a 5 jaar nieuwe batterijen moet kopen. En de prijs ervan zal dik in orde zijn als je weet dat een batterij voor een Boch e fiets al 500€ kost
 
Ik denk dat er voor een volledig elektrische MS een behoorlijke potentiële markt is mits de prijs redelijk is....


Een scooter zou toch hèt succesvolst moeten zijn als elektrisch vervoersmiddel, lijkt mij zo. En zeker als het om slechts de bestuurder gaat zonder passagiers.

Kijk je bij een auto die heeft dan laten we zeggen 1700kg (Tesla Model 3) om 1 persoon van 80 kg te verplaatsen, bij elkaar 1780kg. Dat kost nogal wat batterijrendament.
Een scooter zal op 220kg uitkomen (140kg Honda PCX Electric + 80kg bestuurder).

Dat scheelt nogal wat kilo's. De electrische scooter gaat het helemaal worden mensen! Mark my words...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan