Honda RC31 Classic Project

Nickel89

MF veteraan
24 feb 2008
19.887
10
Eindhoven
Twitter
Na een Honda VFR 400 R (geen groot succes), een Aprilia RS 125 (iets meer succes :9 ) en een Honda CB 250 RS (nog steeds mee bezig) onder handen genomen te hebben, is er nu weer wat nieuws in mijn bezit. :9

Begon het leven als een Honda Hawk GT (Honda's typenummer; RC31). Naked bike in een tijd dat een sportieve kuiploze motor iets redelijk nieuws was :Y 647cc v-twee in een alu chassis met eenzijdige achterbrug. An sich al tof. Tot iemand besloot dat de Hawk een kuip verdiende. En wel een van een Cagiva Mito 125cc racertje. Dat, en een USD'voorvork uit een Yamaha SZR 660. Resultaat... zeker niet onaardig! :)

558314_4005023931337_203427393_n.jpg


Kuipen zitten redelijk strak gemonteerd. Net werk van de vorige eigenaar :9 Beetje trubbels met de warmte, maar daar komen we wel overheen :Y

Alleen de kleurkeuze zou de mijne niet geweest zijn. Oranje, zwart en wit :X Sowieso oranje; daar wil je sinds het EK niet meer mee gezien worden :N

Kuipen liggen momenteel in de primer. Kleuren worden rood en zilvergrijs. Wie zijn Honda geschiedenis paraat heeft herkent de kleurencombinatie wellicht;

Honda+RC166.jpg


Honda's klassieke race kleuren! :Y

Idee is nu om hier een schuurvondst van de maken. Een homologatieracer die kwijtgeraakt is en door mij teruggevonden in de kleuren van Honda's oude racers O-)
 
Bij thuiskomst maar gelijk gestript. :9

548166_4005024371348_220062159_n.jpg


En toen kwamen we aan bij een punt wat mij van meet af al niet aanstond.

205420_4005024531352_262332703_n.jpg


Tokico... waarom Tokico? De SZR 660 wordt standaard geleverd met prima Brembo's die niet zo rap vast rotten als deze. Alleen kan ik wel Brembo terug monteren, maar als ik dan toch bezig ben... waarom niet twee remklauwen? O-)

Alleen kan dat met dit wiel niet. Que een heerlijk licht SZR 660 voorwiel :9

428541_4005024811359_190257694_n.jpg


Had nog een remschijf gevonden van mijn RS 125. Niet bijzonder mooi, zeker niet erg licht. Maar, wel passend. Zeker handig ter proef montage. Past! :Y

532359_4005025171368_1411304678_n.jpg


483953_4005025291371_1438447597_n.jpg


Alleen de linker spacer is net te lang. Paar milimeter af laten draaien. Gelukkig staat de buurman voor zijn werk dagelijks achter de draaibank. Van de week even afgooien daar! :)

Gauw meer :W
 
Tokico remt prima! Maar natuurlijk komt er weer mooier spul onder :P. Mito kuipen blijven leuk, wordt een hawk wel VEEEEEEEEL beter van.
 
Tokico remt best, maar staan er om bekend nogal gauw vast te rotten. :X

Toen ik de klauw los had zag ik ook wel dat het hier wel goed zit :P Maar ja, wil ik twee klauwen voor... dan zou ik weer een dergelijke beugel moeten laten maken, terwijl Brembo's met 40mm passing plug-and-play zijn? :P

Aan de andere kant, van een 125 tweetakt afkomende is de motorrem van dit ding al flink :') Heb in de 500 kilometer die ik er nu zo mee gemaakt hebt misschien één of twee keer serieus geankerd :+
 
Eerst goed nadenken hoe je het wil.. Toen je over afdraaien begon was het eerste wat in mij opkomt: "doe je dat om ff snel te kijken hoe of wat" of niet ? Komt gehaast over. Denk eerst rustig na over wat je wil. Watr je afdraait zit er niet zo weer aan. Relax...alle tijd.
 
Eerst goed nadenken hoe je het wil.. Toen je over afdraaien begon was het eerste wat in mij opkomt: "doe je dat om ff snel te kijken hoe of wat" of niet ? Komt gehaast over. Denk eerst rustig na over wat je wil. Watr je afdraait zit er niet zo weer aan. Relax...alle tijd.
Gehaast... niet zozeer :P

Wiel zit nu waar 'ie moet zitten, maar de spacer is te lang. Normaal is dat een probleem, ware het niet dat bij deze voorvork de spacer dóór de voorvork gaat. :P (aparte constructie, maar oké! )

483953_4005025291371_1438447597_n.jpg


Dat gedeelte onder de boutkop zat bij het originele voorwiel mooi verzonken in de voorvork. Maar bij het SZR wiel steekt 'ie dus een x aantal milimeter uit. :Y

In mijn geval alleen maar praktisch. Is een kwestie van dat aantal milimeter inkorten en ik ben good to go. :)
 
Vandaag de radiateur gedemonteerd om de koeltrubbels eens beter te bekijken. Nou snap wel dat 'ie gruwelijk heet werd :X

Water bovenin gieten en dat het er dan gewoon in blijft staan en maar mondjesmaat aan de andere kant uitloopt... hmmm. Beetje Antikal erin en even laten staan. Kwartiertje later kon ik 'm gewoon aan de kraan houden kwam het er perfect weer uit aan de andere kant :)

Zal al veel schelen! :Y Nu ik 'm toch los heb morgen ook optisch nog even mee spelen O-)

Houd jullie op de hoogte :W

PS: zal de komende paar dagen zoveel mogelijk kleine klusjes gaan doen, want ben tot donderdag vrij van het werk en dan twaalf dagen Algarve! :9~
 
Laatst bewerkt:
Vandaag de radiateur gedemonteerd om de koeltrubbels eens beter te bekijken. Nou snap wel dat 'ie gruwelijk heet werd :X

Water bovenin gieten en dat het er dan gewoon in blijft staan en maar mondjesmaat aan de andere kant uitloopt... hmmm. Beetje Antikal erin en even laten staan. Kwartiertje later kon ik 'm gewoon aan de kraan houden kwam het er perfect weer uit aan de andere kant :)

Zal al veel schelen! :Y Nu ik 'm toch los heb morgen ook optisch nog even mee spelen O-)

Houd jullie op de hoogte :W

PS: zal de komende paar dagen zoveel mogelijk kleine klusjes gaan doen, want ben tot donderdag vrij van het werk en dan twaalf dagen Algarve! :9~~

Ketelsteen *O* ;) kleine tip: geen goedkope koelvloeistof erin, maar kwalititeits spul van de motorzaak :Y kost wat, maar beschermt je koelsysteem veel beter :Y
 
Laatst bewerkt:
Heb ik nog staan van de 125 :)

Dat komt dus helemaal goed :9 Zeker in combinatie met mijn nu HRC'look raditeur! *D

165935_4020405435865_2067382307_n.jpg
 
Vandaag het hele koelsysteem weer in elkaar gedraaid. Bij de koelslangen zaten er een soort van veren omheen... vraag me niet waarom :? Geloosd dus! :z

552478_4023322708795_712388968_n.jpg


205389_4023323228808_964440691_n.jpg


En wat bleek ook... waar de koelslang op de thermostaat zit, zat 'ie dus gewoon los :/ Juist! B|
 
Repeat after me.

"Hierbij verklaar ik, Nick, plechtig dat ik deze motor netjes zal afmaken, technisch is perfecte staat maak en zal houden, vele probleemloze kilometers zal afleggen, jarenlang plezier te hebben van de motor waaronder zonder klagen of excuses minimaal eens per jaar naar de VFR/RVF meeting in Drenthe te rijden."

;)
 
Repeat after me.

"Hierbij verklaar ik, Nick, plechtig dat ik deze motor netjes zal afmaken, technisch is perfecte staat maak en zal houden, vele probleemloze kilometers zal afleggen, jarenlang plezier te hebben van de motor waaronder zonder klagen of excuses minimaal eens per jaar naar de VFR/RVF meeting in Drenthe te rijden."

;)
Ja, Karl. I solemnly swear! :+
 
Vandaag de laatste stukjes kuipwerk gespoten, moest immers - heel vervelend - met vakantie aankomende ochtend. Dus dingen moesten af! :9

Slaapkamer leeg voor 14 dagen. Hoppa, kuipwerk erin :P

483332_4031707918420_521623939_n.jpg


Tank en de kont moesten eigenlijk ook mijn kamer in, maar de harde meur van benzine stond mijn mams niet zo aan :P

Dan toch maar vast los op het frame hangen :9

205257_4031708078424_1962810721_n.jpg


541382_4031708398432_22096633_n.jpg


Moet nog blanke lak overheen, maar het ziet er zeker al tof uit! :)
 
Zo dan, terug van vakantie :9

Jullie hebben mooi weer voor me bewaard, dus wat dat betreft valt er niks te acclimatiseren *D

Op andere fronten weer wel. Van het weekend ga ik met blanke lak spuiten beginnen. Komende paar daagjes uit vakantie-en, want terwijl ik overdag alle tijd heb van het weekend, staat er voor iedere avond een nachtdienst in de planning... dus :P

Ik houd jullie op de hoogte :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan