Honda Rebel 450 1987 - De gevreesde 'left side oil leak'

KaliYuga

Rookie
13 mrt 2020
12
6
Geachte leden,

Ik heb recentelijk eindelijk mijn motorrijbewijs in the pocket. Toen ik begon met lessen heb ik reeds een motor aangeschaft. Een mooie Rebel 450 uit 1987 die in prima staat verkeert. Echter mankeert er ook iets aan.

Toen een maat en ik de motor op gingen halen gaf de verkoper al aan misschien te veel olie in de motor te hebben gegooit. Technische leken die wij waren, hebben we daar niks van gedacht en de motor een stabiele 100KM naar huis gereden. Eenmaal bij thuiskomst bleek de motor inderdaad een klein beetje te lekken. Aangezien ik nog geen rijbewijs had, negeerde ik de lek en heb ik de motor in de garage van mijn ouders geparkeerd.

Fast forward naar een week geleden. Ik mega blij om op mijn motortje te rijden. Lek viel mee. Ik las me wat in en wat blijkt, een olielek aan de linker kant blijkt bij deze Rebels vaak voor te komen. Na enig onderzoek kwam ik er achter dat te veel olie in een motor kan leiden tot gebroken/beschadigde seals, etc. Disclaimer: Ik heb totaal geen kennis over motoren. Ik ben een complete leek. Ik ben echter in praktische zin best bekwaam als het om techniek gaat en ik zou mijzelf ook vrij zorgvuldig noemen. Enfin, het leek me nu dus het perfecte moment om wat meer over motoren te leren.

Nadat ik de olie had vervangen, de olie op het juiste peil had gebracht en een nieuwe accu in de motor had gezet, bleek het lek nog steeds aanwezig. Ik ga er nu dus van uit dat er inderdaad een lek is bij de seals van het vluchtwiel en het tandwiel van de startmotor. Ik ben nu van plan die seals te vervangen, echter heb ik daar wat hulp bij nodig. Enig onderzoek in de handleiding van de Rebel en op YouTube hebben de volgende vragen niet voor mij kunnen beantwoorden, dus ik hoop dat u mij daar bij kunt helpen:

  • Kan iemand mij de maten vertellen van de vluchtwieltrekker die ik nodig heb om het vluchtwiel te verwijderen om bij de seals te kunnen?
  • Kan iemand mij de maten van de seals vertellen die ik moet vervangen, ik heb me kapot gezocht maar ik kan het echt niet vinden...
  • Het lijkt erop dat de onderdelen die ik moet bestellen zoal uit Amerika moeten komen, bijvoorbeeld die vluchtwieltrekker. De seals kan ik denk ik wel dichter bij vinden. Heeft iemand toevallig contacten in Europa of in Nederland waar ik aan de gewenste onderdelen kan komen? Zou prettig zijn als het óf bij één leverancier vandaan zou kunnen komen zodat ik maar één keer een hoop shipping cost betaal, óf ik het gewoon hier ergens in de buurt zou kunnen bestellen. Wellicht is er iemand hier die een Rebel 450 heeft en mij verder kan helpen?
  • Zijn er nog andere dingen, zoals bijvoorbeeld WD-40, die handig zijn om te bestellen op het moment dat ik ga klussen aan mijn Rebel? Bepaalde tools die goed uitkomen? En zijn er andere dingen die ik meteen kan behandelen als ik toch de crankshaft gaskets ga vervangen?
  • Het lek is niet extreem erg. Zou het kunnen zijn dat er iets anders aan de hand is dan de seal? Ik las ook iets over een puke tube en dat ik die eventueel kan drainen. Is het verstandig om dat eerst te doen en kijken hoe veel olie er dan nog lekt? Alle tips zijn welkom. Nogmaals: Ik ben een complete leek.
Zou super tof zijn als iemand mij verder kan helpen!

Thanks 🙂
 
Ik denk van wel, maar neem even contact op met @Leejoow , die heeft zoveel kennis van deze motoren en onderdelen ervoor.

Yes, zag het al aan zijn signature en andere posts. Inmiddels een PB gestuurd.

Aan iedereen die heeft gereageerd tot nu toe: Dankjewel. Leuke community en erg behulpzaam. Alle schema's en namen ed. waren toen ik de originele post schreef compleet spijkerschrift voor me. Leuk wat wat research en hulp van forumleden aan kennis kan bij brengen. Precies waarom ik zelf aan die motor wou sleutelen. Bedankt :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan