Honda Rebel 450 1987 - De gevreesde 'left side oil leak'

KaliYuga

Rookie
13 mrt 2020
12
6
Geachte leden,

Ik heb recentelijk eindelijk mijn motorrijbewijs in the pocket. Toen ik begon met lessen heb ik reeds een motor aangeschaft. Een mooie Rebel 450 uit 1987 die in prima staat verkeert. Echter mankeert er ook iets aan.

Toen een maat en ik de motor op gingen halen gaf de verkoper al aan misschien te veel olie in de motor te hebben gegooit. Technische leken die wij waren, hebben we daar niks van gedacht en de motor een stabiele 100KM naar huis gereden. Eenmaal bij thuiskomst bleek de motor inderdaad een klein beetje te lekken. Aangezien ik nog geen rijbewijs had, negeerde ik de lek en heb ik de motor in de garage van mijn ouders geparkeerd.

Fast forward naar een week geleden. Ik mega blij om op mijn motortje te rijden. Lek viel mee. Ik las me wat in en wat blijkt, een olielek aan de linker kant blijkt bij deze Rebels vaak voor te komen. Na enig onderzoek kwam ik er achter dat te veel olie in een motor kan leiden tot gebroken/beschadigde seals, etc. Disclaimer: Ik heb totaal geen kennis over motoren. Ik ben een complete leek. Ik ben echter in praktische zin best bekwaam als het om techniek gaat en ik zou mijzelf ook vrij zorgvuldig noemen. Enfin, het leek me nu dus het perfecte moment om wat meer over motoren te leren.

Nadat ik de olie had vervangen, de olie op het juiste peil had gebracht en een nieuwe accu in de motor had gezet, bleek het lek nog steeds aanwezig. Ik ga er nu dus van uit dat er inderdaad een lek is bij de seals van het vluchtwiel en het tandwiel van de startmotor. Ik ben nu van plan die seals te vervangen, echter heb ik daar wat hulp bij nodig. Enig onderzoek in de handleiding van de Rebel en op YouTube hebben de volgende vragen niet voor mij kunnen beantwoorden, dus ik hoop dat u mij daar bij kunt helpen:

  • Kan iemand mij de maten vertellen van de vluchtwieltrekker die ik nodig heb om het vluchtwiel te verwijderen om bij de seals te kunnen?
  • Kan iemand mij de maten van de seals vertellen die ik moet vervangen, ik heb me kapot gezocht maar ik kan het echt niet vinden...
  • Het lijkt erop dat de onderdelen die ik moet bestellen zoal uit Amerika moeten komen, bijvoorbeeld die vluchtwieltrekker. De seals kan ik denk ik wel dichter bij vinden. Heeft iemand toevallig contacten in Europa of in Nederland waar ik aan de gewenste onderdelen kan komen? Zou prettig zijn als het óf bij één leverancier vandaan zou kunnen komen zodat ik maar één keer een hoop shipping cost betaal, óf ik het gewoon hier ergens in de buurt zou kunnen bestellen. Wellicht is er iemand hier die een Rebel 450 heeft en mij verder kan helpen?
  • Zijn er nog andere dingen, zoals bijvoorbeeld WD-40, die handig zijn om te bestellen op het moment dat ik ga klussen aan mijn Rebel? Bepaalde tools die goed uitkomen? En zijn er andere dingen die ik meteen kan behandelen als ik toch de crankshaft gaskets ga vervangen?
  • Het lek is niet extreem erg. Zou het kunnen zijn dat er iets anders aan de hand is dan de seal? Ik las ook iets over een puke tube en dat ik die eventueel kan drainen. Is het verstandig om dat eerst te doen en kijken hoe veel olie er dan nog lekt? Alle tips zijn welkom. Nogmaals: Ik ben een complete leek.
Zou super tof zijn als iemand mij verder kan helpen!

Thanks 🙂
 
Nog even terugkomend op je startpost:

Hoeveel olie kwam eruit bij verversen?
Hoeveel olie LEKT eruit (niet veel, maar dat is relatief)
Waarom denk je dat die lekkage door een teveel aan olie is gekomen?

En die puke tube , wij noemen het denkelijk carterontluchting, tsja, even nakijken

Om te illustreren hoe veel olie er in de motor zat toen ik het ververste: Toen ik de oliepeilstok eruit haalde en de motor recht zette liep de olie er uit bij het gat waar de oliepeilstok zit, waar je je olie bij vult, zo vol zat 'ie. Als ik de motor een nacht laat staan ligt er een vlekje onder van circa 5cm diameter. Hij lekt dus niet zo veel dat ik heel de tijd olie bij moet vullen, maar wel genoeg dat ik het problematisch vind.

Ik ga tevens vanmiddag even de pakking er af halen en dan kijken of ik wijzer kan worden. Hoe dan ook ga ik aanstaande maandag eens even langs bij de vader van een maat van me die een garage heeft. Die kan me ongetwijfeld verder helpen met de praktische zaken en heeft misschien ook wel zo'n vluchtwieltrekker liggen. Ik houd jullie op de hoogte!
 
Laatst bewerkt:
Misschien handig om te boel EERST goed schoon te maken en de exacte locatie van de lekkage vast te stellen voordat je blindelings dingen gaat vervangen

Dit heb ik, extern, al geprobeerd, maar het blijkt best lastig om de oorzaak van het lek te vinden aangezien het niet heel hard lekt. Ik ga dus vanmiddag de pakking er af halen om verder te kijken.
 
Wat een perfecte manier om gezeik na verkoop motor te voorkomen.

Duw er te veel olie in, zeg dat tegen de koper en rijden ze daarna toch weg dan is het eigen schuld en kan je elk reeds bestaand probleem verschuilen achter te veel olie..

Noem me maar achterdochtig en wantrouwend, maar ik geloof er geen zak van.

Advies om eerst schoon te maken en te kijken is wel het eerste wat je moet doen want je weet niet wat je moet bestellen nu.

Koop bij de action wat bussen remmenreiniger, deksel van de motor af en schoonmaken.
 
Misschien al genoemd, maar niet alles gelezen.
Voortandwiel keerring kun je gewoon van buitenaf vervangen. Voorzichtig 2 parkers er in draaien en om en om trekken. Niet te diep want dan beschadig je het lager.

Klusje van een paar minuten en een paar euro. Goede om even te vervangen al weet je niet zeker dat het daar weg komt.
 
Misschien al genoemd, maar niet alles gelezen.
Voortandwiel keerring kun je gewoon van buitenaf vervangen. Voorzichtig 2 parkers er in draaien en om en om trekken. Niet te diep want dan beschadig je het lager.

Klusje van een paar minuten en een paar euro. Goede om even te vervangen al weet je niet zeker dat het daar weg komt.
Zit er geen bus in net als bij Yamaha? Bus eruit, schroevedraaier erachter en je hebt de keering in je handen
 
Ik ken dit specifieke blok niet, is bij 99% van de blokken zoals jij of ik zeggen.
Dit is niet een van die 99% zoals bananeman al aangaf. Deze is met ribbel omdat er bij deze oliedruk op komt te staan. Of lijmen kan durf ik niet te garanderen.
Mbt de trekker, bij enkele Hondas kun je de achteras gebruiken als trekker. Misschien ook bij de rebel?
 
Een kleine update. Zo veel olie lekte de motor dus na een nachtje staan:
IMG-6657.JPG


Meer dan genoeg om me zorgen te maken dus. Enfin, ik haalde de cover er af en vond een enorme bak olie aan de binnenkant. De olie zat ook geheel over het vliegwiel. Zoals jullie op de onderstaande afbeelding zie heeft de hete, lekkende olie ook de pakking van de cover gesmolten. Ik heb dus ook een nieuwe pakking besteld.

IMG-6660.JPG


Verder dan het vliegwiel kom ik nu echter niet omdat ik daar een speciale trekker voor nodig heb. Die heb ik inmiddels besteld bij CMSNL. Ik vermoed dat als ik het vliegwiel er af haal en de stator op zij hang, ik tegen de punt van de krukas kijk. Daar zit, denk ik, dan een seal omheen om de olie in de motor te houden. Ik vermoed dat die seal de boosdoener is. Enige probleem waar ik nu tegen aan loop is dat zowel in de service manual als op de schema's die ik op bijvoorbeeld CMSNL vindt, er aan deze kant van het blok geen seal te vinden is bij de krukas. Het lijkt mij echter onmogelijk dat er geen seal is. Hier op het schema aangegeven waar ik vermoed dat ik een seal tegen ga komen:

example_motorforum.jpg


Zoals gezegd moet ik echter wachten op die vliegwieltrekker. Dan zie ik denk ik snel genoeg wat er aan de hand is. Ik vind het wel ietwat onduidelijk dat ik geen seal kan vinden aan deze kant van het blok, bij de krukas. We gaan het zien... Hier nog een foto van het vliegwiel ter referentie. Die krijg ik er dus niet af zonder 20MM trekker. De bout die er in zit op de foto wel maar als je die er uit haalt heb je nog een trekker nodig voor het vliegwiel. Daar moeten we dus nog even op wachten!


IMG-6661.JPG
 
Ik vind het wel ietwat onduidelijk dat ik geen seal kan vinden aan deze kant van het blok, bij de krukas.

bij de krukas niet gekeken ?

nr 13

en wil je het goed doen, moet je het carter splitsen.
 
Een kleine update. Zo veel olie lekte de motor dus na een nachtje staan:
Bekijk bijlage 1474097

Meer dan genoeg om me zorgen te maken dus. Enfin, ik haalde de cover er af en vond een enorme bak olie aan de binnenkant. De olie zat ook geheel over het vliegwiel. Zoals jullie op de onderstaande afbeelding zie heeft de hete, lekkende olie ook de pakking van de cover gesmolten. Ik heb dus ook een nieuwe pakking besteld.

Bekijk bijlage 1474098

Verder dan het vliegwiel kom ik nu echter niet omdat ik daar een speciale trekker voor nodig heb. Die heb ik inmiddels besteld bij CMSNL. Ik vermoed dat als ik het vliegwiel er af haal en de stator op zij hang, ik tegen de punt van de krukas kijk. Daar zit, denk ik, dan een seal omheen om de olie in de motor te houden. Ik vermoed dat die seal de boosdoener is. Enige probleem waar ik nu tegen aan loop is dat zowel in de service manual als op de schema's die ik op bijvoorbeeld CMSNL vindt, er aan deze kant van het blok geen seal te vinden is bij de krukas. Het lijkt mij echter onmogelijk dat er geen seal is. Hier op het schema aangegeven waar ik vermoed dat ik een seal tegen ga komen:

Bekijk bijlage 1474102

Zoals gezegd moet ik echter wachten op die vliegwieltrekker. Dan zie ik denk ik snel genoeg wat er aan de hand is. Ik vind het wel ietwat onduidelijk dat ik geen seal kan vinden aan deze kant van het blok, bij de krukas. We gaan het zien... Hier nog een foto van het vliegwiel ter referentie. Die krijg ik er dus niet af zonder 20MM trekker. De bout die er in zit op de foto wel maar als je die er uit haalt heb je nog een trekker nodig voor het vliegwiel. Daar moeten we dus nog even op wachten!


Bekijk bijlage 1474099
Dat is niet gesmolten pakking. Dat is kit of vloeibare pakking.
Wss er op gezet, om je lekkage te verdoezelen.
 
Dat is niet gesmolten pakking. Dat is kit of vloeibare pakking.
Wss er op gezet, om je lekkage te verdoezelen.

Daar was ik deels al bang voor. Lijkt er dus op dat ik heel het blok open moet gaan maken. Godverdomme. Word je toch genaaid. Goed... Daar leer je ook weer van. Ik denk dat ik in ieder geval het vliegwiel er af haal, die dynamo opzij hang en dan eens kijken of ik nog wat wijzer wordt. Anders zit er niks anders op dan het carter splitsen. Dan ga ik de hulp van de vader van een maat maar inschakelen, die een garage heeft en dit soort hobbyprojecten erg leuk vindt. Ik houd jullie op de hoogte wanneer ik die vliegwieltrekker ontvangen heb. Bedankt voor jullie hulp tot dusver!
 
bij de krukas niet gekeken ?

nr 13

en wil je het goed doen, moet je het carter splitsen.

Zoals ik al zei, ik moet eerst even het vliegwiel eraf trekken en verder kijken. Dit schema lijkt me namelijk de rechterkant van de motor, ook waar die seal 13 zit, niet de linkerkant van de motor. Even kijken dus. Op geen ander schema zie ik namelijk een soortgelijk seal aan de linkerkant.
 
De linker blokdeksel die je er nu af hebt gehaald is zelfs geventileerd, want die mag niet vloeistofdicht afsluiten ivm de droge dynamo. Maar dat was al vermeld. Er zit onderin zelfs een opening om vloeistoffe af te voeren.

Mits het de krukas seal zou zijn die lekt, heb je mazzel want die zou je nog wel kunnen vervangen zonder het blok te splitten.

Ik ben er 98% zeker van dat het die krukas seal NIET is.

Als je nou iets dieper door de knietjes gaat, en je kijkt linksonder/net achter het vliegwiel, dan zie je een asje zitten met een zaagsnede op de kopse kant. Dat is het uiteinde van de balans as. Het O-ringetje wat daar omheen zit (kun je niet zien) zit er om dat asje af te sluiten. Dat is hoogstwaarschijnlijk je boosdoener. En ja, dan moet inderdaad je blok open, met alle risico's van dien.

(ik heb blokken liggen)
 
De linker blokdeksel die je er nu af hebt gehaald is zelfs geventileerd, want die mag niet vloeistofdicht afsluiten ivm de droge dynamo. Maar dat was al vermeld. Er zit onderin zelfs een opening om vloeistoffe af te voeren.

Mits het de krukas seal zou zijn die lekt, heb je mazzel want die zou je nog wel kunnen vervangen zonder het blok te splitten.

Ik ben er 98% zeker van dat het die krukas seal NIET is.

Als je nou iets dieper door de knietjes gaat, en je kijkt linksonder/net achter het vliegwiel, dan zie je een asje zitten met een zaagsnede op de kopse kant. Dat is het uiteinde van de balans as. Het O-ringetje wat daar omheen zit (kun je niet zien) zit er om dat asje af te sluiten. Dat is hoogstwaarschijnlijk je boosdoener. En ja, dan moet inderdaad je blok open, met alle risico's van dien.

(ik heb blokken liggen)

Kijk, hier kom ik een eind mee op weg. Dank voor de reactie! Ik ga zodra ik de tools ontvangen heb verder kijken. Zal ivm. het virus wel even duren. Hopen dat 't het sealtje is en niet die o-ring. Anders, tja, dan is het maar zo. Dan ga ik professionele hulp inschakelen. Ik vermoed dat een risico van het blok openmaken is dat 'ie nooit meer echt goed dicht raakt? Ik krijg er nu al rillingen van...

Jij denkt dat het niet de seal is omdat die vorige idioot anders die seal wel had vervangen en niet dat blok had afgekit, vermoed ik?

Bedankt!
 
Terug
Bovenaan Onderaan