Honda Rebel (CMX250 + CMX450), deel 5

@Leejoow: Natuurlijk lezen we mee. :) 't Is wel de stille periode he.
De 450 slaapt onder z'n hoes, onder een carport, en z'n accu hangt aan de druppellader.
Wachten tot februari voorbij is... en het zonnetje terug komt.

@RebelPeter: klinkt als een plan!
Ik ben ook wel geïnteresseerd in een doos met de meest gangbare reserve-onderdelen,
hou ons op de hoogte. Geen extra frame nodig: één motor is inderdaad genoeg. :Y

@Adibo: strakke fiets, goed gedaan! :t
 
ja hoor ik kijk ...af en toe. Volgend jaar zomer wil ik proberen van mijn 5 rebels 450 er zeker 4 weer in elkaar te zetten en rijvaardig te hebben. Ik denk dat ik er dan 3 ga verkopen en de rest van de onderdelen weg ga doen. Eentje, de mooiste wil ik over houden.

Er komt zeker nog één frame vrij. Is daar nog een liefhebber voor? Voor 50 eu kun je hem krijgen. Ik moet hem als je hem nu wilt hebben nog wel vrij maken van onderdelen, maar dat kan ik met een weekendje doorwerken wel zo fixen.


Laat maar iets horen wat je allemaal over hebt Peter.
 
Hallo Oma,


Heb een vraagje. Ik heb valvoline 10w40 in mijn rebeltje 250 gedaan. (Heb sindsdien niet zoveel gereden vanwege oldtimerregeling). Maar nou bedacht ik me dat er nergens op de fles staat dat het speciaal voor motoren is. Ik neem dus aan dat het auto olie is, als daar al verschil in zit. Kan dit kwaad, of zit er überhaupt geen verschil in?

API is SM, en het moest minimaal API SE of SF zijn, dus dat is goed. Verder zie ik in de manuals die ik online kan vinden geen andere eisen aan de olie.

Het gaat om deze fles, maar dan 10w40 variant:
action-Valvoline5w-40_zpskgtvzq68.png
 
Laatst bewerkt:
Is het inderdaad een vol syntheet net als afgebeeld?

Dan zou ik 'm er lekker weer uit laten lopen want die is veel te chemisch voor een Rebel motortje. Dan word je blok 'te schoon' omdat er alle koolafzettingen uit gaan spoelen/het ding is niet gemaakt voor vol sunthetische olie. Logisch gevolg daar van is dat ie olie gaat verbruiken. Dat wil je niet.

Dus, lekker terug naar een simpele 10W40 HALF syntheet.

En ja, die vind je bij de Action, is lekker goedkoop en werkt als een tierelier.
 
is dat niet voor in de auto dan ?
motor heeft geen aparte versnelling bak olie
kan daar gewoon auto olie in dan
zo ja
kan dat bij elke oude motor ?
 
Van mij wel.
Alleen steek ik met deze opmerking natuurlijk wel m'n kop boven het maaiveld uit, wachtend om eraf gehakt te worden.

Een maat van me heeft jaren met een Varadero gereden op een dood ordinaire half syntheet, recht uit de bulktank van z'n garagebedrijf. Nooit geen ellende, geen olieverbruik.

Heb met onze Rebel 450 ook een paar jaar gereden op Action olie. Niks aan de hand, geen overmatig olieverbruik. Schakeld zoals het hoort.

We praten over Rebels mannan, niet over een Space Shuttle.
 
Hallo allemaal,

Ik ben dus nieuw hier bijgekomen, en heb meteen een vraag voor de ervaren monteurs in dit forum.
Ik heb een Honda Rebel 450 uit 86. Nu lekte er wat olie langs de standaard en ben ik op zoek gegaan. Het was dus niet de kering achter de dynamo maar een schroef links daarvan. (zie foto)

AF1QipNOsYwlKSeGZJ7VL34qF1kbBuqa_US2bV9wEJuYtlJOdGTdp6-3EK5Lq6dmKnSK8Q


voor deze schroef loopt dus een bout van het blok. Deze krijg ik er net niet ver genoeg uit om de schroef te kunnen verwijderen. Iemand een idee hoe je dit op lost zonder het blok uit de motor te halen en uit elkaar te nemen?
 
Hallo allemaal,

Ik ben dus nieuw hier bijgekomen, en heb meteen een vraag voor de ervaren monteurs in dit forum.
Ik heb een Honda Rebel 450 uit 86. Nu lekte er wat olie langs de standaard en ben ik op zoek gegaan. Het was dus niet de kering achter de dynamo maar een schroef links daarvan. (zie foto)

full



voor deze schroef loopt dus een bout van het blok. Deze krijg ik er net niet ver genoeg uit om de schroef te kunnen verwijderen. Iemand een idee hoe je dit op lost zonder het blok uit de motor te halen en uit elkaar te nemen?
 
Is het inderdaad een vol syntheet net als afgebeeld?

Dan zou ik 'm er lekker weer uit laten lopen want die is veel te chemisch voor een Rebel motortje. Dan word je blok 'te schoon' omdat er alle koolafzettingen uit gaan spoelen/het ding is niet gemaakt voor vol sunthetische olie. Logisch gevolg daar van is dat ie olie gaat verbruiken. Dat wil je niet.

Dus, lekker terug naar een simpele 10W40 HALF syntheet.

En ja, die vind je bij de Action, is lekker goedkoop en werkt als een tierelier.

Ja zoals in mijn post stond heb ik de 10w40 uitvoering :) gebruik ik ook veel in scooter, maar goed daar komt de olie niet bij de koppeling, dus vandaar mijn vraag.

Heb btw ook nog even op het amerikaanse rebel250 forum gezocht en daar wordt ook 10w40 aangeraden als het maar zonder energiezuinige gebeuren is. Geen onderscheid in zogenaamde motor 10w40 of auto 10w40.

In het honda rebel boekje staat overigens een keurmerk waar het aan moet voldoen. Daar voldoen de auto en motorversie van 10w40 beide aan over het algemeen.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Leejoow,

Bedankt voor je reactie,

Mijn bedoeling: het lekt olie, dat wil ik oplossen.

Het is voor mij de eerste keer dat ik ga sleutelen aan een motor. Ik heb het werkboek van Clymer maar die beschrijft deze bout niet eens. Ik wil graag weten of je me kan vertellen wat er achter zit. Ik denk dat ik de bout die er voor langs loopt een paar mm. Korter moet maken zodat ik die schroef er uit krijg. Er zit vast een pakking of zo achter. Of het moet zijn dat je een betere idee hebt?


Hoi Abik, en welkom hier.

Als je dat boutje er wel uit zou krijgen, wat is dan je bedoeling?
 
Mocht je die bout er uit krijgen en zo toegang krijkt tot dat asje, ben je niets opgeschoten.

Die kopse kant met zaagsnede is het uiteinde van de balansas. Die kopt in het carter met een O-ring om het asje. Die O-ring zal lekken en dat kun je niet repareren vanaf de buitenkant. Dan moet het hele blok er van onderuit en open.
 
Nou eh... waterkoeling, brandstofinjectie, en dan de looks... zo te zien bedoelt als moderne Amerikaanse city-cruiser. Prima hoor, ik waardeer de poging en het zal te maken hebben met emissie-eisen enzovoorts, maar ik hou het toch nog maar even bij het origineel.
 
kreeg een tip van een goede kennis: er komen dit jaar, in maart, 2 nieuwe Rebels uit, een cmx300 en een cmx500. zie Honda CMX 500 Rebel coming soon - Motorbike Writer


Je gelooft het of niet, maar ik zit het net te lezen, open Motorforum om een link neer plakken en ik lees jouw bericht! _O-

Ik kom er net achter via Ebay.co.uk Daar staat een advertentie waar je in kan schrijven voor een nieuwe (Engelse) Rebel 500;

2017 Honda Rebel CMX500 ABS £72/MONTH PCP | eBay
 
Hey,

Ik wou me ook even van de partij melden. Ik heb sinds afgelopen zaterdag een Rebel 450 Bobber 1987. kwam hem per toeval tegen en was meteen verkocht.

full


Lijkt me wel leuk om eens bij een meeting te zijn.
 
Ik heb zo'n asje los liggen. Zal morgen wel even kijken als ik tijd heb en een fototje maken.

Dat is dus slecht nieuws... heb je nog een foto van dat asje? Dus die O ring kan ik alleen maar vervangen door het blok uit elkaar te nemen? Dat wordt een leuk avontuur...
 
aj aj het begint al weer mooi weer te worden ... nog eventjes dan mag ik weer ... per 1 maart vanwege die stinkstreek met die belastingvrije motoren die het ineens niet meer waren en als goedmakertjes ik maar 30 eu hoefde te betalen als ik in de 'winter' niet meer reed (van dec .. feb). bla bla bla ... kost me dus nu 30 eu en ik mag nog niet rijden
 
Terug
Bovenaan Onderaan