Honda Rebel op onregelmatig toerental

5 apr 2004
77
0
Heren en dames,

Wellicht heeft iemand een tip voor het volgende,

Een vriendin van mij heeft al geruime tijd een Honda Rebel 250CC. Meerdere malen heb ik getracht haar aan een andere motor te helpen (je kent het wel, je kijkt in je spiegels en ziet ergens nog een klein stipje, even van het gas af en door komt het weer), maar goed. Dat ding heeft op de één of andere manier emotionele waarde, en ze is er erg aan gehecht. Dus, ze blijft er nog wel even op rijden indien mogelijk. En eerlijk is eerlijk, het is een leuk ding, en gezien haar postuur een ideale motor voor haar. Start altijd etc.

Sinds kort begint de motor wat kuren te krijgen. dwz dat hij na een kwartiertje rijden de neiging krijgt om op een hoger toerental te gaan lopen. Klinkt alsof de choke openstaat, maar dit is dan niet het geval. Het blok wil ook weleens ineens terugvallen in een laag toerental tijdens het rijden, de choke iets wat openzetten doet dan wonderen. Ook als het blok al warm is.

Tevens wil het blok stationair weleens in een te laag toerental gaan lopen en krijgt dan ernstig de neiging om af te slaan. Dit is bij te stellen, maar het probleem van stationair lopen en af slaan is dan korte tijd (een paar dagen) verholpen. Maar het probleem van het ineens in een hoog toerental gaan lopen als het blok warm is wordt op deze manier vanzelfsprekend alleen maar erger.

Graag uw visie en tips. En uiteraard bedankt voor de nuttige reacties.

Ook: even de vlotter-naald(en) onder een vergrootglas houden; moderne typen hebben een heel klein plastic sluitpuntje en als dat vervormd/ versleten raakt kan het onder invloed van temperatuur en trillingen gedonder opleveren, zowel plotseling tekort aan brandstof door "kleven" maar ook "ff verzuipen" door onvolledig sluiten, mogelijk wisselen de verschijnselen elkaar af.

Enkelvoud denk ik?....inlaatrubber er zit toch maar 1 carburateur op zo'n dingetje volgens ikke?
Maar inderdaad zou ik ook op een lekkage daarvan gokken.
Laat hem maar eens stationair lopen en spuit iets vluchtigs (spuitbus remmenreiniger/siliconenspray/of zoiets)over het rubber heen en luister of het toerental oploopt?
Het kan ook de o-ring zijn die het inlaatrubber af moet dichten tegen de kop aan.

<knip>
En eerlijk is eerlijk, het is een leuk ding, en gezien haar postuur een ideale motor voor haar. Start altijd etc.

<knip>
Ik deel die passie :} . Is het inmiddels al opgelost? Klinkt, zoals eerder gezegd, valse lucht. Maar krijgt de motor ook zijn grote beurten en zo? Kan wonderen doen als er een keer nieuwe filtertjes en pitjes in komen.

Chef. :]

Terug
Bovenaan Onderaan