honda sabre 750

buigijzer

MF'er
1 aug 2011
56
0
rotterdam
heb pas honda sabre gekocht , heb problemen met ontsteking, heb haast geen vonk , nieuwe bougies ngk gekocht , doen helemaal niets, de oude geven wel heel klein vonkje, stator is kapot nieuwe besteld en nieuwe gelijkstroom regelaar, motor zou toch moeten kunnen starten als volle accu gebruikt word, , maar de vonk is minimaal als hij er is en op de nieuwe bougies total niets. wie weet wat ik moet doen om weer een goede vonk te krijgen.bvb hartelijk dank
 
Maar wil hij er wel mee starten? Je hebt twee bobines en het lijkt me sterk dat die beiden zijn overleden.

Wat wel kan gebeuren is als je een motor gaat starten met bougiekabels niet aangesloten, dan kun je binnen de bobine vonkoverslag krijgen en daarvan beschadigt hij, met een zwakke vonk of helemaal geen vonk meer als gevolg.

Je moet je voorstellen dat binnen de bobine een enorm hoge spanning wordt opgebouwd van wel meer dan 20.000 volt en als die nergens heen kan, dan zoekt het de kortste weg en dat is naar de ijzeren kern of naar de andere wikkeling in de bobine.
 
Maar wil hij er wel mee starten? Je hebt twee bobines en het lijkt me sterk dat die beiden zijn overleden.

Wat wel kan gebeuren is als je een motor gaat starten met bougiekabels niet aangesloten, dan kun je binnen de bobine vonkoverslag krijgen en daarvan beschadigt hij, met een zwakke vonk of helemaal geen vonk meer als gevolg.

Je moet je voorstellen dat binnen de bobine een enorm hoge spanning wordt opgebouwd van wel meer dan 20.000 volt en als die nergens heen kan, dan zoekt het de kortste weg en dat is naar de ijzeren kern of naar de andere wikkeling in de bobine.
weer wat geleerd bedankt voor de reactie , maar nu nog achterkomen wat het werkelijke probleem is waarom geen vonk wel . als je de kabel zonder bougiedop bij frame houd , een kleine vonk van centimeter.
 
Hmm ouwe bak man veel rotte/verouderde kabels denk ik maar zo .
ben bang dat er meer kosten zullen aankomen.
Ik heb twee Supermagna's van 31 jaar oud en de bedrading is nog als nieuw. De Sabre komt ongeveer uit dezelfde periode.

Ik denk dat de TS ondanks zijn goede intenties niet genoeg kennis heeft om het ontstekingsprobleem goed te doorgronden en daarom doet hij er goed aan om hier vragen te stellen.

Als de accu goed in orde is en vol geladen, dan moet hij ook zonder dynamo gewoon starten en goed lopen.

Ik hoor graag of hij wel of niet wil starten, want er is ook nog zoiets als carburatie en de Sabre heeft er vier.
 
vonk kan zo klein zijn dat je deze bijna niet ziet, gaat erom dat deze onder hoge druk (compressie) de boel laat ploffen...

carburateurs.. en kleppen,
als ik mij goed herinner heeft deze brommer hydraulische klepstoters, zolang dat werkt zal er geen probleem zijn...
maar de carburateurs.. kan best slecht staan dat ie rot loopt...
en zoals eerder gezegd.. je heb er vier..
schoonmaken en afstellen...
 
Ik heb twee Supermagna's van 31 jaar oud en de bedrading is nog als nieuw. De Sabre komt ongeveer uit dezelfde periode.

Ik denk dat de TS ondanks zijn goede intenties niet genoeg kennis heeft om het ontstekingsprobleem goed te doorgronden en daarom doet hij er goed aan om hier vragen te stellen.

Als de accu goed in orde is en vol geladen, dan moet hij ook zonder dynamo gewoon starten en goed lopen.

Ik hoor graag of hij wel of niet wil starten, want er is ook nog zoiets als carburatie en de Sabre heeft er vier.
carburateurs zijn ultrasoon gereinigd motor is 31 jaar net als je magna heb gewoon geen vonk met nieuw bougies, de oude doen het heel matig en 2 cilinders helemaal niets. dus is niet d de carburateurs zit echt in de ontsteking . zou het de cdi kunnen zijn?
 
Het is al heeeeel erg raar dat de oude bougies wel iets doen, en de nieuwe geheel niets.

Ga met de oude verder. Wissel bobines om, om te testen of daar 1 van stuk is. Dan ben je weer een stap verder.
 
Het kan meerdere oorzaken hebben en dat is vanaf hier moeilijk te beoordelen. Je hebt twee bobines en je zegt dat twee cilinders helemaal geen vonk krijgen, maar ook op twee cilinders gaat hij wel lopen hoor.

Als je de bobines onderling verwisselt en de andere cilinders krijgen geen vonk, kun je er vanuit gaan dat een van de bobines stuk is. Blijft het probleem echter hetzelfde, dus het verplaatst zich niet naar de andere cilinders, dan is er wat anders aan de hand.

Het is een kwestie van logisch denken en meten. Een bobine krijgt 12 volt via het contactslot en hij krijgt massa via de elektronica. Vroeger gebeurde dit via mechanische contactpuntjes, een schakelaartje dus, maar dat werd overgenomen door een schakelende transistor.

Je kunt meten of beide bobines aan een kant spanning krijgen en je kunt een bobine ook doormeten met een multimetertje. Primair, dus op de aansluitingen voor de schuifstekkertjes meet je een paar Ohm en secundair, dus over de bougiekabels iets van pakweg 6 a 7 kOhm. Meet je een open verbinding, dan is ie stuk.
 
Het kan meerdere oorzaken hebben en dat is vanaf hier moeilijk te beoordelen. Je hebt twee bobines en je zegt dat twee cilinders helemaal geen vonk krijgen, maar ook op twee cilinders gaat hij wel lopen hoor.

Als je de bobines onderling verwisselt en de andere cilinders krijgen geen vonk, kun je er vanuit gaan dat een van de bobines stuk is. Blijft het probleem echter hetzelfde, dus het verplaatst zich niet naar de andere cilinders, dan is er wat anders aan de hand.

Het is een kwestie van logisch denken en meten. Een bobine krijgt 12 volt via het contactslot en hij krijgt massa via de elektronica. Vroeger gebeurde dit via mechanische contactpuntjes, een schakelaartje dus, maar dat werd overgenomen door een schakelende transistor.

Je kunt meten of beide bobines aan een kant spanning krijgen en je kunt een bobine ook doormeten met een multimetertje. Primair, dus op de aansluitingen voor de schuifstekkertjes meet je een paar Ohm en secundair, dus over de bougiekabels iets van pakweg 6 a 7 kOhm. Met je een open verbinding, dan is ie stuk.
ik ga morgen bobines omdraaien . als dat het probleem is dan 1 nieuwe bobine, bedankt en volg je raad op
 
Als je een storing wilt oplossen, is het handig als je weet hoe iets werkt. En dat lijkt heel ingewikkeld, maar is in principe vrij eenvoudig.
Als het over elektriciteit gaat moet je wel een beetje de basiskennis hebben van de elekticiteitsleer.

Misschien heb je hier iets aan: Ontstekingssysteem - Wikipedia
 
Bougies zijn standaard NGK DPR8EA9 (Alle VF series) kan nog afwijken naar de DPR7 of de DPR9 al gelang koude of continu warme omstandigheden dan wel lange snelweg afstanden. Toch zit daar niet het grootste verschil in.
Vreemd is ook dat in het schema staat dat secundair de bobines aan massa liggen. Echter in de praktijk is dit niet het geval en zijn de bobines op een kunststof montageplaat gemonteerd. Hele volksstammen hebben massadraden van de accu naar de montagepunten van de bobines gemaakt en zeggen dat dit een verbetering is, echter zie ik het verschil niet op mijn VF motoren.

Wat ik nooit begrepen heb is de weerstand versie in de NGK bougie gecombineerd met de weerstand in de bougiedop. Ja, in de standaard bougie dop zit een weerstand. Je kunt de dop uit elkaar halen. In de dop zit een schroefbus die je er uit kan halen en dan komt de weerstand tevoorschijn. Die kunnen defect raken.

Standaard heeft de VF geen brede vonk, meer een kleine schicht die nagenoeg zichtbaar overschiet.

Wel heeft de VF twee TAI (Transistor Assissted Ignition) kastjes.. Ook al ogen deze verschillend, je kunt ze onderling uitwisselen om een probleem uit te zoeken. De grotere unit heeft een aanvulling op een rev limiter, maar dat is ook het enige verschil.

Vraagje: heeft de toerenteller wel een uitslag bij starten? Zoniet, kun je het probleem zoeken in de TAI kastjes.. Dus uitwisselen en controleer of het probleem verhuist; of geeft de toerenteller visueel een verschil. Bij de Sabre kunnen de kastjes afhankelijk van het model op twee manieren geplaatst zijn: Versie 82/83 twee kastjes onder het zadel gemonteerd op het binnen spatbord. Versie 83/84 1 gemonteerd op het binnen spatbord en 1 gemonteerd onder de accubak. (Die onder de accubak kan wel eens verbinding problemen hebben op de connector)

Daarnaast kan het probleem nog liggen in 1 van de pick up coils die de TAI units aansturen. De kabel van de pick-ups komt uit het rechter koppelingsdeksel. De stekker aan deze kabel heeft meerdere draden, maar heeft meestal aan de aders een hulsje op de draad. De kleuren van deze hulsjes zijn geel en blauw. Tussen de blauwe gehulsde draad en de (eerste) witte, of de gele gehulsde en de (tweede) witte is de weerstand van de pick up coil. Deze dienen tussen de 470 en 520 ohm te zijn. (Meestal 490) Deze pick-ups vormen vaak een probleem.

En ja, zoals door voorgenoemde berichten van mede forumleden kan ook een bobine kan na 30+ jaar de geest geven. Controleer naast weerstandwaarde de behuizing op scheurtjes. Maar meestal liggen de problemen in voorgenoemde onderdelen.
 
Laatst bewerkt:
Bougies zijn standaard NGK DPR8EA9 (Alle VF series) kan nog afwijken naar de DPR7 of de DPR9 al gelang koude of continu warme omstandigheden dan wel lange snelweg afstanden. Toch zit daar niet het grootste verschil in.
Vreemd is ook dat in het schema staat dat secundair de bobines aan massa liggen. Echter in de praktijk is dit niet het geval en zijn de bobines op een kunststof montageplaat gemonteerd. Hele volksstammen hebben massadraden van de accu naar de montagepunten van de bobines gemaakt en zeggen dat dit een verbetering is, echter zie ik het verschil niet op mijn VF motoren.

Wat ik nooit begrepen heb is de weerstand versie in de NGK bougie gecombineerd met de weerstand in de bougiedop. Ja, in de standaard bougie dop zit een weerstand. Je kunt de dop uit elkaar halen. In de dop zit een schroefbus die je er uit kan halen en dan komt de weerstand tevoorschijn. Die kunnen defect raken.

Standaard heeft de VF geen brede vonk, meer een kleine schicht die nagenoeg zichtbaar overschiet.

Wel heeft de VF twee TAI (Transistor Assissted Ignition) kastjes.. Ook al ogen deze verschillend, je kunt ze onderling uitwisselen om een probleem uit te zoeken. De grotere unit heeft een aanvulling op een rev limiter, maar dat is ook het enige verschil.

Vraagje: heeft de toerenteller wel een uitslag bij starten? Zoniet, kun je het probleem zoeken in de TAI kastjes.. Dus uitwisselen en controleer of het probleem verhuist; of geeft de toerenteller visueel een verschil. Bij de Sabre kunnen de kastjes afhankelijk van het model op twee manieren geplaatst zijn: Versie 82/83 twee kastjes onder het zadel gemonteerd op het binnen spatbord. Versie 83/84 1 gemonteerd op het binnen spatbord en 1 gemonteerd onder de accubak. (Die onder de accubak kan wel eens verbinding problemen hebben op de connector)

Daarnaast kan het probleem nog liggen in 1 van de pick up coils die de TAI units aansturen. De kabel van de pick-ups komt uit het rechter koppelingsdeksel. De stekker aan deze kabel heeft meerdere draden, maar heeft meestal aan de aders een hulsje op de draad. De kleuren van deze hulsjes zijn geel en blauw. Tussen de blauwe gehulsde draad en de (eerste) witte, of de gele gehulsde en de (tweede) witte is de weerstand van de pick up coil. Deze dienen tussen de 470 en 520 ohm te zijn. (Meestal 490) Deze pick-ups vormen vaak een probleem.

En ja, zoals door voorgenoemde berichten van mede forumleden kan ook een bobine kan na 30+ jaar de geest geven. Controleer naast weerstandwaarde de behuizing op scheurtjes. Maar meestal liggen de problemen in voorgenoemde onderdelen.
hartelijk dank voor deze uiteenzetting groeten herman
 
VF 750 S, herinneringen ..

alleen niet altijd de beste ben ik bang :$
Nadeel van een iedere motor met ikweetniethoeveel eerdere eigenaren is dat er ook ikweetniethoeveel mensen aan gesleuteld hebben. Sommige met wat meer kennis van zaken dan anderen om het netjes te zeggen.

De mijne had een elektrisch probleem dat ik maar niet gevonden kreeg. Uitdrukkelijk bleek de massa kabel onder de tank onder de kabelboom niet goed te zitten :X

Veel viercilinders hebben twee bobines, die vonken elke omwenteling. De ene keer zorgt voor de ontsteking, de vonk tijdens de uitlaatslag is een loze vonk die niets doet. Dus als twee cilinders die op dezelfde bobine zitten het niet doen ..
 
Zou eerst maar eens alle stekkerverbindingen controleren op corrosie,bij zo,n oud beestje is dat vaak geen overbodige luxe.
En zoals hier boven genoemd de massa verbindingen op goed vastzitten en goed schoon zijn.
 
bobines gewisseld , maar geen succes kan het aan de cdi liggen?
Ik haal hier uit dat het probleem hetzelfde is gebleven en niet is meeverhuisd naar de andere zijde. Dus de bobine die verdacht was niet goed te zijn doet gewoon zijn werk.

Doe hetzelfde voor de ontstekingskastjes. Verhuist het probleem niet mee naar de andere kant, dan zijn deze ook (weer) goed.
Dan blijft alleen nog de aansturing van de TAI kastjes door de pick-up coils in het blok over.

Op je vraag wat stuurt wat aan:
1- de pick up coils sturen de TAI kastjes aan.
2- de TAI kastjes sturen de bobines aan.
3- de bobines sturen de bougies aan.
 
Ik haal hier uit dat het probleem hetzelfde is gebleven en niet is meeverhuisd naar de andere zijde. Dus de bobine die verdacht was niet goed te zijn doet gewoon zijn werk.

Doe hetzelfde voor de ontstekingskastjes. Verhuist het probleem niet mee naar de andere kant, dan zijn deze ook (weer) goed.
Dan blijft alleen nog de aansturing van de TAI kastjes door de pick-up coils in het blok over.

Op je vraag wat stuurt wat aan:
1- de pick up coils sturen de TAI kastjes aan.
2- de TAI kastjes sturen de bobines aan.
3- de bobines sturen de bougies aan.
van alles geprobeerd , beide bobines geven soms even wat spaning af op bougie. maar na kort moment is het helemaal over met de pret.ik word er hopeloos van haha, waar zitten de pick up coils|, bij de stator? ik ben een jongere oudere dus het word wat moeilijker op deze leeftijd. groeten hk
 
van alles geprobeerd , beide bobines geven soms even wat spaning af op bougie. maar na kort moment is het helemaal over met de pret.ik word er hopeloos van haha, waar zitten de pick up coils|, bij de stator? ik ben een jongere oudere dus het word wat moeilijker op deze leeftijd. groeten hk
bedoel je met de tai kastjes die op het achterspatbord zitten? ik heb maar 1 kastje op spatbord. waar de andere zit weet ik niet , maar het schijnt te verschillen bij de sabre,
 
Terug
Bovenaan Onderaan