Honda Sabre 750VF 1982 - Start problemen

Eloque

MF'er
4 mei 2017
105
0
Delft
Hi, ik heb een probleem met mijn Sabre en ik kom er niet uit. Kort gezegd, hij start slecht tot niet als het koud is. Sinds ik hem heb is het een lastige starter, maar ik dacht dat ik er uit was. Niet dus, hij blijft heel lastig tot niet starten.

Ik hoor de startmotor gaan en normaal slaat die dan na een paar minuten proberen wel aan. Niet deze keer, hij greep een paar kaar aan, maar starten deed hij niet. Een of twee slagen en dan gelijk afslaan. Ik ben door gegaan tot mijn accu leeg was. Mijn eerste instinct was de accu, maar die heb ik 4 maanden geleden of zo vervangen juist vanwege dit probleem. Ik ga er toch vanuit dat die nog goed is.

Dit is alles wat ik al met de motor heb gedaan/laten doen
  • accu vervangen
  • bougies en bougie kabels incl. kappen vervangen
  • uitlaat afgenomen, schoongemaakt, teruggezet
  • knipper rellais en voor knipperlichten vervangen
  • koppeling vervangen
  • brandstofslangen vervangen
  • petcock kraan aansluitingen gecorrigeerd
  • Moto Power I & II gebruikt
Tevens zijn de carbs gereinigd voor aflevering. Als hij eenmaal draait, dan is er geen issue meer en kan ik soepel rijden. Maar het starten wordt nu het kouder wordt steeds moeilijker.

Gistermiddag, toen het warmer was, met behulp van startkabels de motor kunnen starten en naar mijn werkplaats brengen. Daar nagekeken en accu herladen. Maar, vanochtend weer 10 minuten staan tobben om hem aan te krijgen. Ik heb de vraag al op meerdere plekken gesteld, maar wat kan er mee mis zijn? Ik denk nu wellicht de choke.

Audio clip, hier start hij uiteindelijk wel:

Video terwijl hij stationair draait, bij choke gaat hij even naar 2000 toeren, maar valt dan terug naar 1000 en doet niets meer:

Elke hulp wordt zeer op prijs gesteld. Ik had van een kennis al wat tips gekregen, hij zou verzopen kunnen zijn of inderdaad de choke. Hier iemand die inzicht heeft?
 
Thanks, ik hoor uit allerlei hoeken veel carb, kleppen en choke. Na die filters zal ik er toch aan moeten te leren hoe de carbs te schonen ben ik bang.
 
Laatst bewerkt:
Vf750 (resp. V45) Sabre had geen hydraulische klepstoters, kijk maar: klik.

Mijn Sabre was destijds ook geen gemakkelijke starter bij koude, vooral als-ie een poosje stilgestaan had. Ik verdenk de carburateurs (schoonmaken, afstellen, incl. choke, pakikingen, o-ringen etc.) want ivm Amerikaans-arme afstelling was-ie daar gevoelig voor. Maar echt zinvol is dat pas als je zeker weet dat de rest in orde is (luchtfilter, bougies en -kabels, bobines, klepspeling etc.).


dan was dat waarschijnlijk de reden dat mijn VF zo klote liep...
(ach.. ik was nog groen... )
:Z
 
Terug
Bovenaan Onderaan