Honda Sabre 750VF 1982 - Start problemen

Eloque

MF'er
4 mei 2017
105
0
Delft
Hi, ik heb een probleem met mijn Sabre en ik kom er niet uit. Kort gezegd, hij start slecht tot niet als het koud is. Sinds ik hem heb is het een lastige starter, maar ik dacht dat ik er uit was. Niet dus, hij blijft heel lastig tot niet starten.

Ik hoor de startmotor gaan en normaal slaat die dan na een paar minuten proberen wel aan. Niet deze keer, hij greep een paar kaar aan, maar starten deed hij niet. Een of twee slagen en dan gelijk afslaan. Ik ben door gegaan tot mijn accu leeg was. Mijn eerste instinct was de accu, maar die heb ik 4 maanden geleden of zo vervangen juist vanwege dit probleem. Ik ga er toch vanuit dat die nog goed is.

Dit is alles wat ik al met de motor heb gedaan/laten doen
  • accu vervangen
  • bougies en bougie kabels incl. kappen vervangen
  • uitlaat afgenomen, schoongemaakt, teruggezet
  • knipper rellais en voor knipperlichten vervangen
  • koppeling vervangen
  • brandstofslangen vervangen
  • petcock kraan aansluitingen gecorrigeerd
  • Moto Power I & II gebruikt
Tevens zijn de carbs gereinigd voor aflevering. Als hij eenmaal draait, dan is er geen issue meer en kan ik soepel rijden. Maar het starten wordt nu het kouder wordt steeds moeilijker.

Gistermiddag, toen het warmer was, met behulp van startkabels de motor kunnen starten en naar mijn werkplaats brengen. Daar nagekeken en accu herladen. Maar, vanochtend weer 10 minuten staan tobben om hem aan te krijgen. Ik heb de vraag al op meerdere plekken gesteld, maar wat kan er mee mis zijn? Ik denk nu wellicht de choke.

Audio clip, hier start hij uiteindelijk wel:

Video terwijl hij stationair draait, bij choke gaat hij even naar 2000 toeren, maar valt dan terug naar 1000 en doet niets meer:

Elke hulp wordt zeer op prijs gesteld. Ik had van een kennis al wat tips gekregen, hij zou verzopen kunnen zijn of inderdaad de choke. Hier iemand die inzicht heeft?
 
Bedankt voor de tips.

Aanduwen heb ik nooit geprobeerd. Geen idee of dat werkt. Of hoe ik dat zou moeten doen.

Startmotor was ik geneigd te vertrouwen, aangezien ik die duidelijk hoor draaien en proberen. Maar, dat is natuurlijk wel onderzoeken waard. Ga ik eerst moeten zoeken waar die exact zit in de Sabre en of die er makkelijk uitkomt.
 
Laatst bewerkt:
ruik je benzine bij het starten?
ik ben erg geneigd aan de carburateurs te denken..
was gezegd dat de carbs schoongemaakt waren of moet je dat maar aannemen??

ik heb drie van die dingen gehad, één had best problemen om goed op toeren te komen..
aanduwen.... succes, misschien als je met een vrachtwagen getrokken wordt, maar dat apparaat weegt 230+ kgs??

als het goed is hebben die dingen hydraulische klepstoters..dus hoef je je daar minder druk om te maken..
hoe zien je bougies eruit??
 
Ik ruik soms benzine. Soms niet.

De motor komt van Van Gils motoren en ik ben geneigd die te vertrouwen. Ik heb ruim 2.000 km er tot nu mee gereden denk ik. En dat is nadat tie jaren heeft stilgestaan daarvoor. Als de carbs niet geschoond waren, had ik er niet zo ver of soepel op kunnen rijden. Hij rijd als een beest als tie eenmaal warm is.

Motor is 248 kg plus minus, dus aanduwen is inderdaad wat lastig.

Bougies, zijn dus recent vervangen, maar ik heb ze nog niet eruit gehaald na het mislukkende starten. Je denkt ook dat ze nat zijn en dus verzopen?
 
mogelijk, maar dan moet je benzine blijven ruiken..
of droog...
dan is zijn je carburateurs vuil..
check ook je bobines..
of deze goed vastzitten en goed aangesloten (geen roest)
 
Laatst bewerkt:
Thanks, ik heb van een kennis een bus quickstart gekregen, dat ga ik morgen eens proberen. Enige tip hoe dat bij een Sabre 750VF het beste kan doen? Er zitten twee luchtkasten dacht ik.

Tevens, ik weet zo goed als zeker dat de choke niet goed werkt;
in de clip kan je horen dat na het de choke hij heel even 2000 toeren doet, en dan terugzakt naar 1000. Het is ook niet echt een choke/choke maar een enricher.

Het is mijn eerste motor, ook gekocht omdat ik eraan wil leren sleutelen, dus vergeef de groenheid van mijn vragen.
 
Thanks, ik heb van een kennis een bus quickstart gekregen, dat ga ik morgen eens proberen. Enige tip hoe dat bij een Sabre 750VF het beste kan doen? Er zitten twee luchtkasten dacht ik.

Tevens, ik weet zo goed als zeker dat de choke niet goed werkt;
in de clip kan je horen dat na het de choke hij heel even 2000 toeren doet, en dan terugzakt naar 1000. Het is ook niet echt een choke/choke maar een enricher.

Het is mijn eerste motor, ook gekocht omdat ik eraan wil leren sleutelen, dus vergeef de groenheid van mijn vragen.
Maakt niet uit welke, je merk verschil of niet.
Met pufjes tijdens starten er in spuiten. Stoppen als t aan slaat.
 
Dus, ik kwam thuis en heb even de airbox kappen er af gehad. In de ene was het filter wat vergaan, maar in de andere zag ik dit.
full

De andere airbox had hetzelfde, ook vergaan luchtfilter, maar dan nog zonder ga erin. Het geheel voelt erg vies en vettig aan. Ik denk, vervangen, natuurlijk. Maar ook nog even quickstart ingespoten, lijkt geen echt verschil te maken nog, maar als tie loopt en ik spuit het erin, valt de motor uit.

Open deur wellicht, maar dit kan start problemen geven?
 
Laatst bewerkt:
ik meen iets anders...
O-)
Vf750 (resp. V45) Sabre had geen hydraulische klepstoters, kijk maar: klik.

Mijn Sabre was destijds ook geen gemakkelijke starter bij koude, vooral als-ie een poosje stilgestaan had. Ik verdenk de carburateurs (schoonmaken, afstellen, incl. choke, pakikingen, o-ringen etc.) want ivm Amerikaans-arme afstelling was-ie daar gevoelig voor. Maar echt zinvol is dat pas als je zeker weet dat de rest in orde is (luchtfilter, bougies en -kabels, bobines, klepspeling etc.).
 
Dus, ik kwam thuis en heb even de airbox kappen er af gehad. In de ene was het filter wat vergaan, maar in de andere zag ik dit.
[afbeelding]
De andere airbox had hetzelfde, ook vergaan luchtfilter, maar dan nog zonder ga erin. Het geheel voelt erg vies en vettig aan. Ik denk, vervangen, natuurlijk. Maar ook nog even quickstart ingespoten, lijkt geen echt verschil te maken nog, maar als tie loopt en ik spuit het erin, valt de motor uit.

Open deur wellicht, maar dit kan start problemen geven?
Dat kan zeker startproblemen geven bij koude motor. Hij kan zo (veel) te veel lucht krijgen --> arm mengsel, en bij koude start wil je juist een rijk mengsel.
 
Bedankt, ik weet nu zeker dat het niet in orde is met de luchtfilters, laten we die eerst maar eens gaan vervangen. Tips daarover?

Airboxen afnemen, schoonmaken, nieuw schuim erin en klaar? De carbs, ringen etc, staan ook op todo-lijst, maar ik ben zoals wellicht blijkt redelijk handig maar behoorlijk onervaren met motoren.

Iemand trouwens een tip waar die filters te bestellen/kopen?
 
Kan ze zo snel op 1 plek vinden, 30 euro circa voor het paar inclusief verzendkosten, op www.japparts.nl. Geen idee wat zo'n set eigenlijk zou moeten kosten, is 30 euro een redelijke prijs?
 
Laatst bewerkt:
Uit Eigen ervaring weet ik dat het starten bij mij steeds latiger ging omdat mijn kleppen speling aan het verlopen was.

steeds vaker met choke moeten starten en dan op een gegeven moment bijna niet meer willen starten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan