Honda Sabre V45 750s rubbers voorvorkpoten

erikv2

MF'er
16 aug 2016
106
0
Utrecht
Goedemorgen mannen. In het (bijna) afgelopen jaar 2x op mijn Sabre gereden.

Helaas staat hij altijd buiten. En nu zag ik van de week opeens schrikbarende roest op mijn voorvorkpoten, en bij de afdichting van 1 van de voorvorkpoten. De andere afdichting zit een barst/ster in het rubber. Er komt (nog) geen olie uit.

De roest op de voorvorkpoten was oppervlakkig en gelukkig zo weer weggepoetst. Maar die afdichting baren wel zorgen.

Is dit nog eenvoudig te vervangen? Of moet de voorvork uit elkaar?

Kan het kwaad om met reparatie te wachten tot het voorjaar? Gaat dat ten koste van ......?
 

Bijlagen

  • 20211214_105021.jpg
    20211214_105021.jpg
    189 KB · Weergaven: 26
  • 20211214_105030.jpg
    20211214_105030.jpg
    175,5 KB · Weergaven: 25
Je stofkap is wat gescheurd, de keerring eronder is waarschijnlijk nog dicht.
Maar kun je idd alleen vervangen als je de vork uit elkaar neemt.
Laat t voor nu nog ff zitten en vervang alles in t voorjaar als je weer gaat rijden.

NB,. Die rechtse kan wel eens problemen geven met demonteren.
Probeer die stofkap wat omhoog te doen en verwijder de roest zoveel mogelijk. Spuit nu al indien mogelijk wat imal oid erop zodat de borgveer enigszins beter verwijderd kan me worden..
 
De vorkpoten kunnen in elkaar blijven, maar moeten uiteraard wel uit de kroonplaten om de stofkappen te vervangen. Normaal kan het niet zo'n kwaad als die iets verweerd zijn, bij een motor die altijd buiten staat wil je echter niet dat er water tussen keerring en stofkap gaat staan. Als de keerringen nog dicht zijn hoef je die niet te vervangen. Keertje vorkolie verversen kan ook geen kwaad. Honda schrijft ATF voor, dat is vergelijkbaar met vorkolie dikte SAE10.

Let ook op de lagers van de achtervering en de schokdemper. De Sabre V45 / VF750 S heeft een frame van gekookte spaghetti en ik kan je uit ervaring vertellen dat een speed wobble niet grappig is. Zeker niet als dat in een bocht gebeurt. De verpleegsters waren erg aardig maar ik had ze liever buiten hun werk ontmoet ;)

Die VF was toen trouwens een jaar of 9 oud, inmiddels zijn de Sabre's een jaar of 36, alles is 4x zo oud dus ...
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Goedemorgen mannen. In het (bijna) afgelopen jaar 2x op mijn Sabre gereden.

Helaas staat hij altijd buiten. En nu zag ik van de week opeens schrikbarende roest op mijn voorvorkpoten, en bij de afdichting van 1 van de voorvorkpoten. De andere afdichting zit een barst/ster in het rubber. Er komt (nog) geen olie uit.

De roest op de voorvorkpoten was oppervlakkig en gelukkig zo weer weggepoetst. Maar die afdichting baren wel zorgen.

Is dit nog eenvoudig te vervangen? Of moet de voorvork uit elkaar?

Kan het kwaad om met reparatie te wachten tot het voorjaar? Gaat dat ten koste van ......?
Ik zou zelf rond deze tijd eigenlijk ook eens de olie gaan vervangen. Maar dat is onderbuikgevoel. Stofkappen kunnen vaak wel gewoon vanaf boven vervangen worden ja.

Daarbij: als je echt weinig rijdt: zorg dat je de verchroomde delen van de vorkpoten vettig houdt. Dat gaat je op lange termijn een nieuwe voorvork schelen.
 
De kans is denk ik vrij groot als je er wat meer mee gaat rijden, ze binnen no time gaan lekken.

De keerringen liggen lager in de poot, gegarandeerd dat er water in is komen te staan.
Dan gaat de veer in de keerring ook roesten en kapot, dus die zou ik van beide poten ook vervangen.

Heb bij mijn Sabre van die rubberen hoezen om de poten gedaan aangezien die ook een tijd buiten stond.
 
Top, dank je wel mannen. Ga met de stofkappen aan de gang.

PS Sorry voor de late reactie. Ik heb ingesteld staan dat ik van elke reactie een melding krijg, maar heb tot nu toe niks gezien.

Bovenaan het toipic zie ik ook staan "niet meer volgen", dus dat betekent dan dat ik meldingen per e-mail moet krijgen toch...?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan