Honda Sabre V45 (VF750S) 1985 start niet meer na winterstop.

erikv2

MF'er
16 aug 2016
106
0
Utrecht
Mijn Sabre V45 (VF750S)heeft door omstandigheden zo'n 5 maanden stil gestaan. Nu wil hij niet starten. Tenminste, niet op benzine uit de tank.

Eerst wilde hij, na een tijdje starten, heel voorzichtig even lopen en dan afslaan. Dan weer starten, weer even lopen. Etc. nog 2 of 3 keer heel even lopen. Daarna was het over. Bougies waren dinker van kleur en nattig.

Volgende dag. Bougies opgeschuurd, en weer geprobeerd. Toen sloeg ie niet meer aan.

Weer dag later. Voor de zekerheid, nieuwe Bougies erin Denso X24 EPR-49. En 5 liter benzine erbij.


De benzinekraan (vacuumkraan) hebben we getest: even een slangetje los getrokken bij een carburateur, en zodra je start komt er benzine uit dat slangetje. Dus het vacuumsysteem lijkt te werken. Of kan daar toch nog iets mee mis zijn?

Met een fietspomp en een slangetje hebben we via de leegloop van de carburateur (schroefje opengedraaid) er wat lucht doorheen geblazen.

Tank eraf. Als ik remmenreiniger in het luchtfilter spuit start hij. En zolang je remmenreiniger in blijft spuiten blijft hij lopen. We hebben hem best even op remmenreiniger laten draaien (ruim 1 spuitbus). Zo hoopten we dat hij misschien benzine aan zou gaan zuigen uit de carburateurs. Helaas, of in ieder geval te weinig.

Al met al lijkt het er sterk op dat hij toch te lang stil gedaan heeft en de carburateurs (te) vervuild zijn....?

Graag zou ik voorkomen dat ik de carburateurs eraf moet halen en deze moet reinigen.

Er schijnen flesjes "carburator cleaner" te zijn. Heeft dat nog enige kans van slagen? En welk merk dan..?

Alle ideeën, tips of handigheden om de boel toch werkend te krijgen zijn welkom. (liefst zonder de carburateurs verwijderen uit elkaar halen en handmatig reinigen)

Alle tips en truucs zijn welkom.

Dank jullie wel en fijne paasdagen, Erik
 
Ik denk niet dat het per se aan de lange periode ligt. Mijn Sabre staat geregeld maanden lang stil.
De benzine zal na een maand, zeker in de zomer, grotendeels wel uit de vlotterbakken verdampt zijn. Of die daarna dan nog 3/4/5 maand stil staat maakt denk niet veel meer uit..? Zelf tap ik de vlotterbakjes altijd af voordat ik hem voor een langere periode wegzet.

Zitten alle vlotterbakken vol en loopt hij ook niet op de choke?

Zou je de kosten van carbcleaner besparen trouwens. Dat heb ik met soortgelijke carb probleem geprobeerd om demontage te voorkomen, maar helaas.
 
Zoals hierboven aangegeven: Demonteren en schoonmaken.
membranen welke op de gasschuiven gemonteerd zijn kunnen niet tegen elke soort remreiniger. Daar je aardig aan het spuiten bent geweest heb je de kans dat deze membranen beschadigd zijn.
 
Erik, ik heb van @Zot ooit de tip gekregen om met een spuitbusje van Tec Flow carburateurs te reinigen zonder te demonteren, dat werkt bij zichtbare delen. Dat komt echter niet in de vollterkamers.. Toen heb ik de proef op de som genomen en een vuile sproeier in een dopje gegooid, volgeblaft met dat schuim en een paar dagen laten staan. Met als resultaat een sproeier die lijkt of die uit de fabriek komt. Wil je proberen of het werkt voor jouw carbs zou je de vlotterkamers er mee moeten volblaffen en een paar dagen laten staan en ik denk zelfs nog regelmatig aanvullen. Ik wil het experiment zelf nog een keer uitvoeren, maar niet nu dus ik kan je niet garanderen dat het werkt, ik heb echter goede hoop. @Zot hoe denk jij daarover?

1586689815269.png
 
Als er geen benzine meer door de kanaaltjes en de sproeiers gaat hoe moet dat schoonmaak middel daar dan zijn werk doen?
Dat wordt gewoon ouderwets de carbs schoonmaken
 
Oh, ze zitten met beton dicht. Ja dan wordt het anders. Ik ga geen lezing geven over impregneren en oplossen. En impregneren wordt niet alleen met tuinhout gedaan.
 
Erik, ik heb van @Zot ooit de tip gekregen om met een spuitbusje van Tec Flow carburateurs te reinigen zonder te demonteren, dat werkt bij zichtbare delen. Dat komt echter niet in de vollterkamers.. Toen heb ik de proef op de som genomen en een vuile sproeier in een dopje gegooid, volgeblaft met dat schuim en een paar dagen laten staan. Met als resultaat een sproeier die lijkt of die uit de fabriek komt. Wil je proberen of het werkt voor jouw carbs zou je de vlotterkamers er mee moeten volblaffen en een paar dagen laten staan en ik denk zelfs nog regelmatig aanvullen. Ik wil het experiment zelf nog een keer uitvoeren, maar niet nu dus ik kan je niet garanderen dat het werkt, ik heb echter goede hoop. @Zot hoe denk jij daarover?

Bekijk bijlage 1485511

ik zou dat niet doen, voor je weet wat dat product met je plastieken vlotters doet ...
 
ik zou dat niet doen, voor je weet wat dat product met je plastieken vlotters doet ...
Het residu staat al 2 maanden in het plastieken dopje. Komt uit een plastieken mechaniek in de spuitbus waar een plastieken slangetje in hangt waar het spul doorheen moet. Maar ik zal er een vlotter inflikkeren. Edit: inderdaad beter eerst effe testen. Ik heb er wel verttrouwen in want waar die vlotters dagelijks in ronddobberen is ook niet zo vriendelijk. Rubbertje gooi ik er ook in. Wellicht neem ik de definitieve test want mijn zoon zijn YZF750R z'n carbs liggen bij mij op de pijnbank. @Janbros dat ding van het filmpje
 
Laatst bewerkt:
Ach persoonlijk heeft nog geen carb set het van me gewonnen,spuitbus remmenreiniger ,sproeierboortjes en eventueel perslucht
meer heb ik nooit nodig gehad en heb er zelfs carbs mee schoon gekregen van een motor die 19 jaar in een schuur had gestaan,
ben daar wel een tijdje zoet mee geweest.
 
Goedemiddag/avond,

Wat ik nog wilde testen is of de vlotters in de carburateurs los zitten / werken. Maar eerst de carburateurs weer aftappen, en kijken wat er nu in zit. Uit de carburateurs voor de onderste 2 cilinders kwam benzine. Maar uit de carburateurs voor de bovenste 2 cilinders niets.

Toen proberen vol te laten lopen met een noodtankje (zie foto).
De carburateurs voor de onderste 2 cilinders lopen zo weer vol. Maar die voor de bovenste 2 cilinders weer niet. Heb er al met een fietspomp op geblazen (via de leegloop), en met mijn mond, met een slangetje.
En met een schroevendraaier getikt op de onderkant van de carburateur, waar de vlotter zit.

Een compressor lijkt me wat te grof geweld toch?
Heb ook nog een beetje perslucht in een spuitbus (van de action) staan. Is het wat om dat via de aftap erin te blazen...?

Maar toen bedacht ik, misschien is het geen toeval dat precies de 2 carbs voor de bovenste cilinders niet vol willen lopen. Door de plaatsing van de carburateurs? Of doordat het vacuumsysteem nu niet in werking is? Wat ik probeer is een logische reden bedenken waardoor de achterste 2 cilinder moeilijker of niet vol zouden lopen. Voor ik iets aan het doen ben, wat sowieso niet gaat werken.

Of is die reden er niet en zitten de vlotters vast? Of....?
Heeft druk zetten op de benzineslang zin...? En moet dan de aftapschroef open of juist dicht staan?
Via de aftap iets erin spuiten?

Alle tips welkom. Hoor het graag.

Dank jullie wel weer, Erik
 

Bijlagen

  • IMG-20200417-WA0002.jpeg
    IMG-20200417-WA0002.jpeg
    1,4 MB · Weergaven: 8
Laatst bewerkt:
Wat je aan het doen ben zijn noodgrepen,gewoon de carbs er af halen en schoonmaken dat is het enigste wat goed werkt,het is een klote klus
bij die dingen maar noodzakelijk.Zorg wel voor een goed passende schroevendraaier voor de vlotterbak schroeven want verruïneer
je de kop heb je een groter probleem,ze eerst met een doorslag een tik(niet overdreven hard) op de kop geven helpt met het losgaan.
 
Laatst bewerkt:
Het zal inderdaad waarschijnlijk wel op carburateurs eraf halen uit lopen. Maar dit is ook leerzaam. Toch weer anders dan mijn oude Zundap KS50 van vroeger. Zo heb ik in ieder geval al geleerd dat:
- je beter geen e95 of e10 kan tanken maar premium benzine zoals V-power
- je je motor swinters met een volle tank weg moet zetten
- je je motor ook swinters elke maand even moet starten en laten lopen
- en dat als dat er toch niet van komt, je in het voorjaar beter eerst je carbs kan laten leeglopen en weer kan vullen met verse benzine
- je evt. een spuitje kruipolie in de cilinders kan sopuiten zodat er in ieder geval wat olie in zi
- je beter met de dodemansknop aan, eerst je blok even droog kan starten, zodat alle vloeistoffen even rond gaan, en de olie druk op kan bouwen

Nu ben ik aan het aftappen en weer vullen. Dat is misschien niet de oplossing, Maar zo leer ik wel en kom ik (eindelijk) zelf een beetje aan het sleutelen. Dus daarom hoor ik toch graag van iemand het antwoord op mijn vragen. Dan leer ik weer iets, en zo kom ik dan uiteindelijk steeds iets verder.

Nog iets gemerkt: als ik blaas op de slang aan de aftap (schroef open) van een carburateur die niet vol loopt, dan hoor ik lucht komen uit de (ontluchtings?)slang die bij de luchtfilterbak naar boven komt. Dus dat lijkt niet veel zin te hebben.
Als ik die ontluchtingsslang dicht knijp, en dan weer blaas. Dan hoor (als ik het goed hoor) lucht via de luchtfilterbak naar buiten komen.
Dus misschien heeft blazen op de aftap van de carburateur niet zo heel veel zin?
 
Laatst bewerkt:
Het zal inderdaad waarschijnlijk wel op carburateurs eraf halen uit lopen. Maar dit is ook leerzaam. Toch weer anders dan mijn oude Zundap KS50 van vroeger. Zo heb ik in ieder geval al geleerd dat:
- je beter geen e95 of e10 kan tanken maar premium benzine zoals V-power
- je je motor swinters met een volle tank weg moet zetten
- je je motor ook swinters elke maand even moet starten en laten lopen
- en dat als dat er toch niet van komt, je in het voorjaar beter eerst je carbs kan laten leeglopen en weer kan vullen met verse benzine
- je evt. een spuitje kruipolie in de cilinders kan sopuiten zodat er in ieder geval wat olie in zi
- je beter met de dodemansknop aan, eerst je blok even droog kan starten, zodat alle vloeistoffen even rond gaan, en de olie druk op kan bouwen

Nu ben ik aan het aftappen en weer vullen. Dat is misschien niet de oplossing, Maar zo leer ik wel en kom ik (eindelijk) zelf een beetje aan het sleutelen. Dus daarom hoor ik toch graag van iemand het antwoord op mijn vragen. Dan leer ik weer iets, en zo kom ik dan uiteindelijk steeds iets verder.

Nog iets gemerkt: als ik blaas op de slang aan de aftap (schroef open) van een carburateur die niet vol loopt, dan hoor ik lucht komen uit de (ontluchtings?)slang die bij de luchtfilterbak naar boven komt. Dus dat lijkt niet veel zin te hebben.
Als ik die ontluchtingsslang dicht knijp, en dan weer blaas. Dan hoor (als ik het goed hoor) lucht via de luchtfilterbak naar buiten komen.
Dus misschien heeft blazen op de aftap van de carburateur niet zo heel veel zin?
Heeft het ook niet,het kan zijn dat je vlotternaalden vast zitten,dan zou je in de benzine slang moeten blazen,kan je daar doorheen blazen zitten de vlotternaalden niet vast,je moet dan wel een slang direct op de carburateurs aansluiten die geen benzine krijgen.
 
Als de vlotters blijven hangen heeft perslucht niet veel zin, dat vliegt er via de ontluchting weer uit.
Perslucht blazen via de benzineslang met volle vlotterkamers is overigens opletten geblazen:+ dan vliegt de benzine zo de cilinder in.

Heb je al geprobeerd om bij de vastzittende vlotters de kamer via de aftapplug van de vlotterbak te vullen?
Ik heb een knijpflesje waar ik een slangetje aan kan doen om de vlotterbakken normaal gesproken mee af te tappen, maar andersom kan ook.

Waar je wel ff rekening mee moet houden. Als je dat doet dan bestaat de kans dat je troep onderuit de carb de vlotterkamer in spuit. Dus ik zou hem dan 'spoelen', vol laten lopen en gelijk weer even aftappen.
 
Als de vlotters blijven hangen heeft perslucht niet veel zin, dat vliegt er via de ontluchting weer uit.
Perslucht blazen via de benzineslang met volle vlotterkamers is overigens opletten geblazen:+ dan vliegt de benzine zo de cilinder in.

Heb je al geprobeerd om bij de vastzittende vlotters de kamer via de aftapplug van de vlotterbak te vullen?
Ik heb een knijpflesje waar ik een slangetje aan kan doen om de vlotterbakken normaal gesproken mee af te tappen, maar andersom kan ook.

Waar je wel ff rekening mee moet houden. Als je dat doet dan bestaat de kans dat je troep onderuit de carb de vlotterkamer in spuit. Dus ik zou hem dan 'spoelen', vol laten lopen en gelijk weer even aftappen.
Als je via de aftapschroeven blaast wel,maar niet via de benzineslang,dan blaas je direct op de vlotternaald.
 
Wat ik gedaan heb is druk zetten op de standaard benzineaanvoerslang (voor de 4 carburateurs) door hard in de kunststof benzinefles te knijpen. De eerste paar keer kwam er na het knijpen wat lucht door de slang omhoog naar de benzinefles. Dus blijkbaar kwam de benzine onder druk wel ergens waar het zonder druk nog niet was gekomen. Maar daarna kon ik nog zo hard knijpen, maar er komt komt nog steeds geen benzine uit de aftapppers.
 
Wat ik gedaan heb is druk zetten op de standaard benzineaanvoerslang (voor de 4 carburateurs) door hard in de kunststof benzinefles te knijpen. De eerste paar keer kwam er na het knijpen wat lucht door de slang omhoog naar de benzinefles. Dus blijkbaar kwam de benzine onder druk wel ergens waar het zonder druk nog niet was gekomen. Maar daarna kon ik nog zo hard knijpen, maar er komt komt nog steeds geen benzine uit de aftapppers.
Het probleem is als je dat doet je de druk verdeeld ,je moet dat alleen doen op de carbs die geen benzine krijgen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan