Honda Sabre V45 (VF750S) 1985 start niet meer na winterstop.

erikv2

MF'er
16 aug 2016
106
0
Utrecht
Mijn Sabre V45 (VF750S)heeft door omstandigheden zo'n 5 maanden stil gestaan. Nu wil hij niet starten. Tenminste, niet op benzine uit de tank.

Eerst wilde hij, na een tijdje starten, heel voorzichtig even lopen en dan afslaan. Dan weer starten, weer even lopen. Etc. nog 2 of 3 keer heel even lopen. Daarna was het over. Bougies waren dinker van kleur en nattig.

Volgende dag. Bougies opgeschuurd, en weer geprobeerd. Toen sloeg ie niet meer aan.

Weer dag later. Voor de zekerheid, nieuwe Bougies erin Denso X24 EPR-49. En 5 liter benzine erbij.


De benzinekraan (vacuumkraan) hebben we getest: even een slangetje los getrokken bij een carburateur, en zodra je start komt er benzine uit dat slangetje. Dus het vacuumsysteem lijkt te werken. Of kan daar toch nog iets mee mis zijn?

Met een fietspomp en een slangetje hebben we via de leegloop van de carburateur (schroefje opengedraaid) er wat lucht doorheen geblazen.

Tank eraf. Als ik remmenreiniger in het luchtfilter spuit start hij. En zolang je remmenreiniger in blijft spuiten blijft hij lopen. We hebben hem best even op remmenreiniger laten draaien (ruim 1 spuitbus). Zo hoopten we dat hij misschien benzine aan zou gaan zuigen uit de carburateurs. Helaas, of in ieder geval te weinig.

Al met al lijkt het er sterk op dat hij toch te lang stil gedaan heeft en de carburateurs (te) vervuild zijn....?

Graag zou ik voorkomen dat ik de carburateurs eraf moet halen en deze moet reinigen.

Er schijnen flesjes "carburator cleaner" te zijn. Heeft dat nog enige kans van slagen? En welk merk dan..?

Alle ideeën, tips of handigheden om de boel toch werkend te krijgen zijn welkom. (liefst zonder de carburateurs verwijderen uit elkaar halen en handmatig reinigen)

Alle tips en truucs zijn welkom.

Dank jullie wel en fijne paasdagen, Erik
 
Heeft het nog zin dat ik carburateur cleaner via de aftap de carburateur in spuit? Komt dat dan bij de vlotternaalden? Met kans dat dat de troep waardoor hij vast zit oplost?
 
ben ik de enige die dit héél raar zou vinden ?

Het probleem is als je dat doet je de druk verdeeld ,je moet dat alleen doen op de carbs die geen benzine krijgen.
Hij geeft aan dat de carbs van de voorste cil. (2&4) wel vollopen en de achterste (1&3) niet.

De benzinetoevoer splitst zich op in 2 T stukjes waarbij per T stuk één voorste en één achterste (1/2 & 3/4) wordt gevoed.
Als per T stukje er 1 naald open gaat en de ander niet, waar vliegt de lucht dan heen..
 
Hij geeft aan dat de carbs van de voorste cil. (2&4) wel vollopen en de achterste (1&3) niet.

De benzinetoevoer splitst zich op in 2 T stukjes waarbij per T stuk één voorste en één achterste (1/2 & 3/4) wordt gevoed.
Als per T stukje er 1 naald open gaat en de ander niet, waar vliegt de lucht dan heen..
Daarom moet je het ook per carb doen.
 
Daarom moet je het ook per carb doen.
En dat kan dus niet zolang ze gemonteerd zijn.. Alvorens je zover bent dat je dat kan doen, dan kun je carb net zo goed meteen helemaal uit elkaar schroeven.

De vraag was welk nut het heeft om op dit moment in de aanvoerslang te spuiten.
Heeft het nog zin dat ik carburateur cleaner via de aftap de carburateur in spuit? Komt dat dan bij de vlotternaalden? Met kans dat dat de troep waardoor hij vast zit oplost?
Niemand kan zeggen of het zinloos is, maar je hebt lucht door door de carbs geblazen, je hebt er tegen aan lopen tikken.. als het dan nog niet loskomt zegt dat wel iets over de staat van het geheel. Bovendien loopt hij ook niet begrijp ik? Dan zitten er mogelijk ook wat sproeiers verstopt.

Als je het toch bij wijze van experiment wil proberen, zou ik wel een cleaner nemen uit in een potje die je kan aanlengen met benzine oid. Via de onderzijde de boel erin spuiten, tja wie weet.

Maar ik denk dat je het geld beter kan besparen, je een dagje kwaad kan maken en je hebt de carbs eraf.
En dan een nog een dag vloeken en ze zitten er weer op.
 
Ondertussen heb ik met een zaklamp lopen turen en zoeken naar benzineaansluitingen per carburateur. Maar ik kon niets ontdekken. Op een filmpje op YouTube zag ik iemand de carburateurs uit een Sabre halen. Daar zag ik maar 1 benzineslang (die naar de benzinekraan). Voor zover ik het kon zien, leek het erop alsof er geen losse aansluitingen (slangen) per carburateur zijn, maar meer alsof de carburateurs naar elkaar doorverbonden zaten. Met metalen buisjes/bussen....? Zou dat kunnen?

Verder had ik al cleaner gekocht. SysTac Petrol System Cleaner, bij de plaatselijke motorzaak.. Kent iemand dat? Zo ja, is dat redelijk goed spul? Hij zij dat het goed was en niet agressief n rubber en kunststof heel hield.

Oke, super bedankt allemaal. Nu lekker slapen, en morgen weer verder kijken.
 
Hij geeft aan dat de carbs van de voorste cil. (2&4) wel vollopen en de achterste (1&3) niet.

De benzinetoevoer splitst zich op in 2 T stukjes waarbij per T stuk één voorste en één achterste (1/2 & 3/4) wordt gevoed.
Als per T stukje er 1 naald open gaat en de ander niet, waar vliegt de lucht dan heen..

komt er van door hoofdzakelijk alleen bezig te zijn met 1 cylindertjes, of met KR1's waarbij elk zijn eigen leiding hebben :$:$
 
Hij geeft aan dat de carbs van de voorste cil. (2&4) wel vollopen en de achterste (1&3) niet.

De benzinetoevoer splitst zich op in 2 T stukjes waarbij per T stuk één voorste en één achterste (1/2 & 3/4) wordt gevoed.
Als per T stukje er 1 naald open gaat en de ander niet, waar vliegt de lucht dan heen..

Oke, dus per T stukje werkt er 1 carburateur.
Waar vind ik die T stukjes? Iemand een foto....?
Klopt het dat de leidingen meer pijpjes zijn dan rubber/kunststof slangen?

De carbs die nu vol zitten met benzine, die zijn afgesloten toch? De vlotter sluit de boel toch af? Dus dan komt de druk op de 2 niet functionerende carburateurs toch?

Maar nog beter zou zijn de volledige druk op 1 carburateur.
Of de druk verdubbelen, dan heb je hetzelfde effect....
Blaas nu nog met mijn mond, of knijp in de fles. Kan op de benzineslang ook de fietspom zetten Heb een goeie (Topeak Jow Blow Sport III met manometer) die flink druk kan zetten ( tot 11 bar). Is dat wat? En hoever kan je dan gaan? Of kan je de boel ook makkelijk kapot blazen?
 
Laatst bewerkt:
Oke, dus per T stukje werkt er 1 carburateur.
Waar vind ik die T stukjes? Iemand een foto....?
Klopt het dat de leidingen meer pijpjes zijn dan rubber/kunststof slangen?
honda-vf750s-sabre-1982-c-e-18-carburetor_big3IMG01162392_ac74.gif
 
Zo te lezen heb je geen werkplaats handboek. Begin daar eens mee, dan heb je ook meteen genoeg afbeeldingen van hoe het in elkaar zit. Verder zit het spul zo te lezen gewoon vast en vol rotzooi. Niet gaan lopen klooien, maar haal doe carburateurs eraf en maak die vlotter bakken open. 99%kans dat ze vol benzineaanslag zitten.
Bij het verwijderen van de carbs niet, ik herhaal, NIET!!! ze loshalen van het metalen luchtfilter huis. De hele set moet als een geheel uit de motor komen.
 
Goedemorgen, en dank voor de tips weer. Eerlijk gezegd heb ik wel boeken. Zowel digitaal (shop manual) als papier (haynes en peters). Alleen vind ik die exploded views ontzettend lastig weer als geheel te zien. En ook de plaatjes uit de boeken zijn voor mij lang niet altijd duidelijk. Tenzij ik onderdelen al eens in mijn handen gehad heb, dan is er herkenning.

Op plaatje boven herken ik heus wel het luchtfilterhuis en de 4 carburateurs. En de rubbers die het luchtfilterhuis in gaan. Zie denk ik een stationairschroef. Nrs 4, 6, 7, 12 , 13, 24 zijn pijpjes waar benzine doorheen gaat?
Maar hoe dat nu precies op/in/aan elkaar zit, dat haal ik er niet uit.

Zijn 6 en 13 de T-stukjes die de benzine naar de voor- achter-carburateurs leiden? Alleen zie ik die wel meerdere keren terug op de exploded view.

Als per T-stuk 1 caburateur gevoed wordt, dan kan theoretisch ook het T-stuk nog verstopt zitten. Maar dan zou er troep uit de tank gekomen moeten zijn. Daar zullen we dan wel achter komen.
 
Laatst bewerkt:
Zoals magnamaniac al zei: Haal de complete unit eruit en ga stap voor stap de carbs reviseren te beginnen met 1.
Je leert ervan. Wel de complete unit er weer in zetten zoals ie eruit gehaald is. Anders lukt 't niet. Rubbers iets onder hoek voor zetten op inlaat cilinders en er op drukken met gepast geweld. Beetje afwasmiddel wil ook helpen, schuift makkelijker.
 
Dank weer allen. Heel veel zin om het zelf te doen, maar geen goede sleutelplek. Het gebeurt hier voor de deur, zoals je kon zien. En zo'n carburateur dat zou dan aan de eettafel gaan gebeuren. Maar nu is het gezin meestal de hele dag thuis. Door de crisis school en werk vanuit huis. Je moet zoiets rustig kunnen doen, en een paar dagen laten liggen, als het er even niet van komt. Zou het in de achtertuin onder een afdakje op een plank aan een muur kunnen doen. Maar daar worden ook fietsen in gezet. Dat werk niet voor mij. Je moet het gewoon rustig kunnen laten liggen en dan rustig een paar dagen later weer verder gaan. Maar gelukkig heb ik iemand die het voor me wil doen binnenkort. Dus dat zal het wel worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan