Honda Sabre VF750, schiet uit 5de versnelling

MartijnWit

Rookie
19 mei 2022
3
0
Hallo mede motorrijders,

Ik heb zelf een CBR600 uit 92 waar ik al jaren met plezier op rijd. Nu kwam een vriend met een Honda Sabre bij mij met de gedachte dat hij een koppelings probleem zou hebben. Na een testrit lijkt het er op dat hij alleen in de 5de versnelling *hikt* dus er even uitschiet, ik zie toerenteller iets verspringen en brengt even geen vermogen over op achteras. Mij conclusie is de versnelling schiet er even uit dus of de vorkjes zijn versleten, of iets in de versnellingsbak (las hier op forum dat bekend probleem is bij soortgelijke modellen). Ik lees nu in werkplaatshandboek dat het gehele motorblok uitelkaar moet om bij de versnellingsbak te komen dus krukas kop zuigers, koppeling eraf enz.

Mijn vraag: Is er een mogelijkheid om eventueel alleen de versnellingsbak te demonteren?
 
voor de demontage niet, wel voor de montage.
als je de bak er weer in zet en de carterhelften op elkaar zet, controleer dan of de bak schakelt.
en ga dan pas verder.
lijkt een beetje een overbodig advies, want natuurlijk moet je dat controleren, maar vaak gebeurt dat niet en komt men erachter dat de bak niet schakelt als het blok al weer in het frame zit.
en als je er niet zoveel ervaring mee hebt, zorg dan voor een werkplaatshandboek.
 
Werkplaatshandboek al doorgenomen daar werd me alleen niet duidelijk of ik wel of niet krukas en cilinders eruit moest halen, maar neem tip mee bedankt. Aangezien de motor nog prima rijdt zonder de 5de hebben we ervoor gekozen om er een winterklus van te maken.
 
Weet je zeker dat de koppelingsplaten niet gewoon versleten zijn? Klinkt het meer naar, als je het mij vraagt. Als het de bak zou zijn, klapt hij meestal volledig uit de versnelling. Al zou die er wel terug inschieten, zou dat ook met een vrij abrupte klap moeten gebeuren door het verschil in toerental van de bak en de krukas.
 
Terug
Bovenaan Onderaan