Honda SH 300 schokt bij constante snelheden, iemand idee?

Vox

MF veteraan
13 apr 2007
4.165
5
Helaas, morgen een afspraak gaan maken met de dealer, er moet eens naar gekeken worden.

De SH begint raar te doen(bijna 30dkm). Heel langzaam begonnen maar wordt steeds erger(gezien over zo'n 200km) Als ik met een constante snelheid rijdt(en dan vooral de snelheden onder de 100km/h)en vooral heel goed merkbaar bij hele lage constante snelheden, van 30/40/50, houdt hij in. Heel kortstondig. Hij loopt dan schokkerig. Met starten en stationaire loop, zijn geen problemen.

Ik heb geen idee waar ik het zou moeten zoeken, vandaar dat ik de garage ga benaderen. Wel heb ik de kap van cvt eraf gehad en zo op het eerste oog is daar niets vreemds te zien. Ook heb ik het luchtfilter vervangen en het cvt filter gereinigd.

Het zou wel eens een brandstoftoevoerprobleem kunnen zijn en ik ga eens zoeken in het wphb, of de SH een brandstoffilter heeft. Natuurlijk zou ook de brandstofpomp stuk kunnen zijn(of slecht is gaan functioneren), is immers een zwak punt van Honda.

Maar goed ik heb toch te weinig kennis en kan wel blijven gissen, maar daar schiet ik niets mee op.

Mocht iemand suggestie's hebben(of zelfde soort ervaringen gehad)hoor ik dat graag. Misschien kan ik er iets mee.
 
Dank je.

Ik heb een afspraak gemaakt. Volgens de monteur is het erg waarschijnlijk dat er in de cvt iets versleten is(schijven/knikkers of koppelingsveren/schoentjes) Gezien de kilometerstand van bijna 30.000, is dat natuurlijk heel goed mogelijk. In eerste instantie gaat mijn eigen idee daar ook van uit. Hij lijkt ook iets meer bijgeluiden te geven uit die regio de laatste tijd.

Ik zal het in het SH 300 topic vermelden als het verholpen is(wat de oorzaak was). Dan zijn we wel een paar weekjes verder.
 
kan ook injectie zijn , ontsteking, computer die het aanstuurt, misschien hebben ze het snel gevonden.
 
Een oorzaak kan ik je niet geven, toch wat overwegingen.

Een verstopt rakend brandstoffilter merk je het eerst op bij een hoge brandstof doorstroming, dus bij volle belasting bij een hoog toerental.

Bij volle acceleratie en rijden op topsnelheid zal ie daardoor het eerst gaan inhouden.
Bij constant 30, 40 of 50 gaat er veel minder brandstof door het filter dus zal dat het probleem niet zijn.

Een versleten CVT kan wel de oorzaak zijn van een dip in de aandrijving maar jij spreekt echt van inhouden bij constante snelheid; bovendien kondigt zo'n versleten CVT zich wel aan, hij krijgt het niet van de ene op de andere dag.

Omdat je spreekt van inhouden bij constante snelheid denk ik toch aan het motortje zelf. En of dat ontsteking is of injectie, geen idee.
 
Laatst bewerkt:
die snaar moest er wel uit bij 24k.... net als de rollers. ooit wel eens weggebracht /zelf gedaan?
 
Goede vraag...

Bij mijn Honda verving ik de schijven bij zo'n 45.000 km en dan waren ze nog niet echt af;
maar tussendoor haalde ik de zaak wel uit elkaar voor inspectie, schoonmaken en licht invetten van de rollen. Vandaar dat ik de vario in eerste instantie niet direct verdacht.
Als de vario van Vox al die kilometers niet is geïnspecteerd kan er natuurlijk iets aan de hand zijn.

Verder heb ik schijnbaar over een aanwijzing heen gelezen; de klacht werd wel langzaam erger en dat kan dus wél wijzen op iets met de transmissie.
Vandaar dat het slim kan zijn toch eerst de vario uit elkaar te halen, zoveel werk is dat niet en hij is toch aan onderhoud toe.
 
Bedankt voor de tips, mensen.

Ik denk zelf dat het ook iets is met de cvt. De riem is vervangen bij 18dkm(moet volgens schema). Gisteren heb ik de kap van de cvt afgehad en aan de riem is echt niets te zien, sterker die ziet er nog heel goed uit, nu na 12dkm. De rollen en knikkers, waag ik me nog niet aan, daar heb ik het gereedschap niet voor(misschien komt dat nog wel eens). Dus dat is niet helemaal goed onderhouden, zoals zou moeten.

Ze kijken het over 3 weken na. Al met al zal het dan wel langer gaan duren, omdat onderdelen besteld moeten worden. Ik heb erover gedacht om het zelf eens uit elkaar te halen, echter heb ik nu zoiets van als het dat niet is moeten ze toch verder gaan kijken.

Ik wil eerst eens dingetjes als oliewissel en oliefilter zelf gaan proberen, voordat ik me aan die dingen ga wagen.
 
Ik zou toch beginnen met de kleinere dingen zelf doen. Als je het heeel rustig aan doet kost het je misschien een hele middag, maar als je daarmee 2 uur arbeidsloon bespaard kan je wel lekker met je vrouw uit eten.

Ik zou even de rolletjes eruit halen, vario schoonmaken (evt invetten als Honda dat voorschrijft), indien nodig de rolletjes vervangen en terugmonteren. Zelfde met de koppeling. Even losmaken, schoentjes lichtjes opschuren en goed ontvetten en alles goed schoonmaken. Indien nodig trekveertjes vervangen en terugmonteren.

Mijn Leonardo had daar ook last van, al vanaf de dag dat ik 'm kocht. (Toen was'ie al 10 jaar oud en 20.000km op de teller). Het was echt heel erg. Toen heb ik bovenstaande gedaan (incl nieuwe, iets lichtere Leovince rolletjes en nieuwe, iets sterkere Malossi trekveertjes) en sindsdien gaat de scooter als een kogeltje.
 
Je kunt in afwachting van de servicebeurt eens een flesje injectiereiniger bij de benzine ingooien. Is niet al te duur en zou zomaar kunnen helpen. Ik ben wel benieuwd wat het is trouwens. Wat me bij mijn eigen servicebeurt (doe ik zelf) opviel, is dat er zich in de koppeling en rond de rollen toch wel veel stof verzameld dat ook deels aankoekt. Bovendien, het is al eerder gemeld, zit het schuimfilter heel snel dicht. Dan gaat ie zuipen en loopt ie niet mooi meer.
suc6
 
Je kunt in afwachting van de servicebeurt eens een flesje injectiereiniger bij de benzine ingooien. Is niet al te duur en zou zomaar kunnen helpen. Ik ben wel benieuwd wat het is trouwens. Wat me bij mijn eigen servicebeurt (doe ik zelf) opviel, is dat er zich in de koppeling en rond de rollen toch wel veel stof verzameld dat ook deels aankoekt. Bovendien, het is al eerder gemeld, zit het schuimfilter heel snel dicht. Dan gaat ie zuipen en loopt ie niet mooi meer.
suc6
Dit soort klusjes worden zelden en mss wel nimmer door de werkplaats gedaan, hooguit wordt de vario schoon gemaakt bij de wissel van de rollers.

Goed dat je dit klusje wel zelf doet, hiermee voorkom je issues met de CVT.
 
Een verstopt rakend brandstoffilter merk je het eerst op bij een hoge brandstof doorstroming, dus bij volle belasting bij een hoog toerental.
Dank je, dat is wel een goede tip. Ik heb overigens gisteren vreemd genoeg in het wphb, geen brandstoffilter kunnen vinden bij de SH. Er staat genoeg in over de 'kraftstof"(is een Duits wphb), maar niets te vinden over een filter.
Ik zou toch beginnen met de kleinere dingen zelf doen. Als je het heeel rustig aan doet kost het je misschien een hele middag, maar als je daarmee 2 uur arbeidsloon bespaard kan je wel lekker met je vrouw uit eten.
Klopt helemaal Karl ;) Mijn plannen zijn nu ook om bij de 30dkm, het oliefilter en de olie, plus tandwielolie achteraan zelf te vervangen. Daarvoor heb ik al de onderdelen en me goed ingelezen. De volgende stap is de cvt. Voor de voorste poelie ben ik niet zo bang(al mis ik een hulpstuk), de achterste baart me meer zorgen, daar zit toch wel heel wat aan vast bij zo'n SH'tje...Vandaar dat ik dat nog even uitstel.
Je kunt in afwachting van de servicebeurt eens een flesje injectiereiniger bij de benzine ingooien. Is niet al te duur en zou zomaar kunnen helpen. Ik ben wel benieuwd wat het is trouwens.
Ik was meteen naar de dealer gegaan om de afspraak te maken met dezelfde gedachte..en heb er dus gisteren meteen injectiereiniger ingedaan. Nu heb ik er niet zo gek veel meer mee gereden, dus over resultaat, valt nog niets te zeggen(al verwacht ik daar ook niets van).
 
Ik herken het wel, de koppeling blijft een vervelend ding. Althans, de drukveer demonteren is zo'n rotklusje, dat ik wel zelf de koppeling in zn geheel (poulies + segmenten + drukveer + koppelingshuis) eruit haal en die los meeneem naar een scooterzaak. :)
 
Ik herken het wel, de koppeling blijft een vervelend ding. Althans, de drukveer demonteren is zo'n rotklusje, dat ik wel zelf de koppeling in zn geheel (poulies + segmenten + drukveer + koppelingshuis) eruit haal en die los meeneem naar een scooterzaak. :)
ja dat is ook een idee, wat moet er eigenlijk aan zo´n koppeling gebeuren
 
eerdere post:

Vox in "Nieuwe Honda SH300i deel 2"

Vandaag mijn scooter opgehaald en het apparaat rijdt weer als vanouds, gelukkig.

Ze hebben de Bobine(onderdeel: 53 euro) en een bougie(22 euro) vervangen, plus iets meer dan een uur werkloon.

Voxje is dus erg tevreden, aangezien op deze manier scooterrijden leuk blijft ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan