Honda sh150i 2011, probleem

FrankR1!

Rookie
22 jun 2019
14
0
hallo, ik heb al geruime tijd een honda SH150i in mijn bezit, en rij hier altijd met plezier op. Alleen heb ik sinds kort problemen met de motor.
Als ik hem koud start is er niets aan de hand, hij start, loopt en rijd als een zonnetje. Echter als het blok eenmaal warm is na een paar minuten rijden, valt hij uit zodra ik het gas los laat en tot stilstand kom. Hij loopt dus niet meer stationair. Maar als ik een beetje gas houd dan blijft hij wel prima lopen. Nu is het ook zo dat als hij wel uitvalt, hij heel slecht start. Dus als hij warm uitvalt moet je echt je best doen om hem aan te krijgen. Heeft iemand hier een tip waar ik naar kan kijken? :)
 
Ik heb sinds vorig jaar na wisselen luchtfilter dit probleem bij mijn Honda PCX.
Volgens mij moet de lucht brandsof verhouding opnieuw worden afgesteld.
 
Dank voor je reactie. Maar dat zou hij hier toch ook bij koude motor last van moeten hebben? Of merkbaar moeten zijn tijdens gewoon rijden? Het probleem ontstond ook ineens, ik heb niet veranderd
 
Helemaal niets. Ik ga hem aan het eind van het rij seizoen maar wegbrengen naar de garage. Injectie afstellen kan ik helaas niet zelf
 
helaas geen storingsmelding of iets dergelijk. Heb geen idee waar ik moet zoeken. Heb de kleppen wel al gesteld, maar dit maakte totaal geen verschil.
 
Begin eens met de accu afkoppelen en een uurtje of twee afgekoppeld laten. De ecu zal zich mogelijk resetten.

Tegelijkertijd even een nieuwe bougie er in en checken of de elektrode afstand van de oude wel goed is.

Ik denk dat het mogelijk je IACV is. Je idle air controle valve. Die kun je schoonmaken. Bij mijn PCX destijds wat probleempjes mee gehad die op die van jou lijken.
 
Choke kapot?
Bv op onze bezorgbrommers zit een elektrische choke.
Bij warme motor de choke erop, gaat ook niet erg lekker

Succes met zoeken
 
Choke kapot?
Bv op onze bezorgbrommers zit een elektrische choke.
Bij warme motor de choke erop, gaat ook niet erg lekker

Succes met zoeken
Inderdaad, daar lijkt het sterk op.
Alsof de choke bij warme motor niet meer uitschakelt.
Daar kan je de verschijnselen die Frank ondervindt mee verklaren.

Start en loopt prima zolang het blok nog koud is.
Warm is het mengsel veel te rijk en valt de motor stil op stationair.
Warm moeilijk aan de praat te krijgen omwille van dezelfde reden.
 
Inderdaad, daar lijkt het sterk op.
Alsof de choke bij warme motor niet meer uitschakelt.
Daar kan je de verschijnselen die Frank ondervindt mee verklaren.

Start en loopt prima zolang het blok nog koud is.
Warm is het mengsel veel te rijk en valt de motor stil op stationair.
Warm moeilijk aan de praat te krijgen omwille van dezelfde reden.
Klinkt aannemelijk, is er een manier hoe ik kan testen of deze nog werkt?
 
Kijk eerst ff of er een elektrische choke op zit.
Als je hem eraf haalt, zou het pinnetje moeten bewegen als je er spanning opzet
 
Misschien kapotte bougie. Bougie maakt ergens (bijna) sluiting als deze warm wordt en uitzet.

Zijn de problemen geleidelijk ontstaan of is er een aanwijsbaar punt, bijvoorbeeld na wisselen van luchtfilter, vanaf wanneer de problemen zijn ontstaan?
 
Die hebben inderdaad injectie. Mogelijk is het daarom de IACV. Zie boven.
Wel vreemd dat je geen motorstoringscode krijgt.
 
Ik ga er van uit dat deze Honda ook injectie heeft en die hebben géén choke.
Goed punt.
Maar ook met injectie moet er een mengselverrijking zijn bij starten met koude motor. Anders zal de motor niet aanslaan.
Ik weet niet hoe het bij de SH werkt maar mogelijk zit er ergens een temperatuursensor waarmee een extra sproeier wordt gestuurd.
 
Misschien kapotte bougie. Bougie maakt ergens (bijna) sluiting als deze warm wordt en uitzet.

Zijn de problemen geleidelijk ontstaan of is er een aanwijsbaar punt, bijvoorbeeld na wisselen van luchtfilter, vanaf wanneer de problemen zijn ontstaan?
De problemen zijn inderdaad geleidelijk ontstaan, het begon met slecht starten na bijvoorbeeld een korte stop voor boodschappen. En wat geleidelijk aan resulteerde in het uitvallen bij stationair als hij warm is wat hij nu doet. Ik ga inderdaad maar eens de bougie vervangen dan. Er zal ook een soort van choke op zitten, maar geen idee hoe dit werkt bij een injectie
 
Klinkt aannemelijk, is er een manier hoe ik kan testen of deze nog werkt?
Daarvoor moet je eerst te weten komen volgens welk principe de mengselverrijking bij koudstart bij jouw scooter werkt.
Bij mijn Beverly 300 werkt dat via een temperatuursensor die de motortemperatuur meet.
Bij lage temperatuur is de weerstand over de sensor hoger dan bij hoge temperatuur.
Is de sensor stuk dan blijft de weerstand hoog en denkt de motorsturing dat de motor koud is.
 
Ik heb de olie nu nog een keer ververst, lambdasonde schoongemaakt en nieuwe bougie erin. Hij lijkt nu niet meer het probleem met warme motor te hebben, maar hij valt nu wel uit bij stationair draaien. Ook met koude motor. Bij mijn oude R1 zat een stationair schroef, weet iemand of dat bij de de honda sh150i ook zo is? Of dat er een andere manier is stationair toeren te verhogen?
 
Niet vervangen, wel schoongemaakt. Zag er nog lrima uit. Of kan het zo zijn dat hij evengoed te weinig lucht doorlaat?
 
Terug
Bovenaan Onderaan