Honda SH150i deel2

Welke dikte transmissieolie gebruiken jullie?
Heb hier nog SEA90 staan maar ik denk dat die te dik is.

En misschien is een multigrade ook wel wenselijker.
 
75w90 syntheet van castrol maar alles tussen 70 en 90 of multigrade doet het, het is versnellingsbak olie en dat is het belangrijkste, de viscositeit is niet zo spannend, overigens is de viscositeit van motorolie en versnbakolie verschillend, 40 motorolie is ongeveer even dik als 80 versnbakolie.
Het gaat om de antivreet dopes en de friction modifiers die in versnbak olie zitten en die mis je in motorolie.
Ik denk dat honda er 10w30 in gooit om 2 redenen, de eerste is "lekker makkelijk" je hebt toch al motorolie staan dus gooi dat er maar in, de tweede reden is denk ik belangrijker, als je met motorolie 1 % minder weerstand hebt omdat het iets dunner is dan scheelt dat co2 uitstoot en dat is tegenwoordig belangrijk als je bv de euro3-4 norm wilt halen.

Met api gl4 75/90 loopt de bak idd iets zwaarder, je zult in de winter echt een minuut of 20-30 moeten rijden voor de bak warm word en soepeler gaat draaien en dat zal ook ongetwijfeld iets verbruik kosten maar ik houd liever mijn bak heel.
 
Thanks voor de update; in het 300 topic word het ook uitvoerig besproken..
Dat van het rijden in de winter is nog een dingetje; de 300 is ter vervanging van een 25km snorscooter welke werd gebruikt voor huis-treinstation verkeer. Dat is nu met de 300 ook zo; die zal in die korte tijd niet voldoende kunnen opwarmen.
 
Het verschil tussen castrol 75w90 synthetisch en ouderwetse sae90gl5 merkte ik wel , de 90 monograde word in de winter echt stroop en geeft een merkbaar zwaarder lopende motor die niet voorruit wil als het goed koud is, je merkt dan wel dat hij "stroef" loopt en dat het minder word naarmate je langer rijd, hij zal ook wel wat meer verbruiken maar daar let ik niet echt op met de 300 want het ding zuipt sowiezo als een malle.

Die castrol doet het wel goed maar ook een minerale 75w90 zal goed werken.
Als je dunner wilt zou je ATF kunnen proberen maar ik heb geen idee welke (Dexron II ?), het beetje extra verbruik boeit mij te weinig voor zo'n experiment, kan ook nog slecht aflopen en ik ben niet zo'n gokker.
 
Het verschil tussen castrol 75w90 synthetisch en ouderwetse sae90gl5 merkte ik wel , de 90 monograde word in de winter echt stroop en geeft een merkbaar zwaarder lopende motor die niet voorruit wil als het goed koud is, je merkt dan wel dat hij "stroef" loopt en dat het minder word naarmate je langer rijd, hij zal ook wel wat meer verbruiken maar daar let ik niet echt op met de 300 want het ding zuipt sowiezo als een malle.

Die castrol doet het wel goed maar ook een minerale 75w90 zal goed werken.
Als je dunner wilt zou je ATF kunnen proberen maar ik heb geen idee welke (Dexron II ?), het beetje extra verbruik boeit mij te weinig voor zo'n experiment, kan ook nog slecht aflopen en ik ben niet zo'n gokker.
Goede avond mensen . Zelf heb ik een SUZUKI UX 150 SIXTEEN , gekocht in 2010 met 455 km. op de teller ( inmiddels 64000 km.) . Het eerste wat ik gedaan heb is direct die olie in dat tandwielkastje verversen , SUZUKI schrijft ook motorolie voor 10W40 . Heb er van meet af aan yamalube gl 5 80w90 hypoid olie in gedaan , die ik ook voor de cardanklok van mijn YAMAHA BT 1100 BULLDOG gebruik . YAMAHA schrijft die ook bijv. voor de FJR 1300 en de VMAX modellen . Bij de SUZUKI ververs ik om de 10000 km en de YAMAHA ook 10000 km. Nooit problemen gehad met het tandwiel kastje van de scoot , en de olie komt er weer bijna even schoon uit na 10000 km , ook bij de cardanklok van de BULLDOG 92000 km.
 
Heb nu de eerste keer getankt met de 300; 1 op 31 gehaald.

Nog even over API-GL4 of GL5;
“Het verschil tussen een GL-4 en een GL-5-olie zit vooral in de hoeveelheid zink in het product. Zink wordt gebruikt als een zogenaamd EP-additief (Extreme Pressure) en heeft tot doel twee langs elkaar glijdende metaaloppervlakken gescheiden te houden. Een GL-5-olie bevat tweemaal zo veel zink als een GL-4-olie en wordt daarom veel gebruikt in een omgeving met hoge druk, zoals in een vooras- en achterasdifferentieel. Zink heeft echter een vervelende eigenschap: het reageert agressief op brons en koper. Dit kan funest zijn voor de synchromeshringen van een versnellingsbak. Het is daarom af te raden om voor een versnellingsbak een GL-5-olie te gebruiken, tenzij de fabrikant van de versnellingsbak het gebruik hiervan toestaat.“
 
De text spreekt van een versnellingsbak en daarmee word bedoeld een schakelende auto bak met meerdere versnellingen met synchromesh, een scooter heeft dat niet, die heeft een tandwielkast die niet schakelt en ook niet hoeft te meshen laat staan te synchroniseren, motorfietsen hebben dat sowiezo niet die hebben een sequentiële bak en geen H patroon versn bak.

Suzuki weet ik niet maar ik kan met zekerheid zeggen dat in de tandwielkast van een sh150 of 300 bevat geen koper,messing of brons en dus is gl4/gl5 veilig te gebruiken in een sh.

Overigens ben ik al blij als ik 1:20 haal met de sh300, meestal blijf ik steken bij 140 km op 1 tank in het rode reserve vlakje, als ik mijn best doe haal ik 180 km op een tank, dat is dan wel stads-woon/werk, dus de hele tijd optrekken naar 80 en weer afremmen.
 
ja, een zuipschuit is het de SH300! :Y Ben blij als ik boven de 1:18 kom. Hoewel Disaster-Master 1:31 haalt met zijn nieuwe brommer. :?
 
Ook een Sh150 aangeschaft met 2000 km met ingereden👍
20190526_103926.jpg
 
Is idd een ps, een sh met kleinere 13" wielen, zeg maar meer een kruizing tussen een sh en een dylan, of een dylan met een platte doorstap vloer.
Blokje is wel grotendeels hetzelfde en ik neem aan nog wel meer spul er van past op een sh en vice versa.
Evengoed welkom hoor, ook met een ps ben je hier welkom wmb.:W
 
morgen mijn SH150i wegbrengen voor een grote beurt ( 32.000km). ben benieuwd wat er allemaal gedaan gaat worden aangezien ik nog steeds met de originele v-snaar en rolletjes etc rond rij. oja is uit 2009.
 
Is idd een ps, een sh met kleinere 13" wielen, zeg maar meer een kruizing tussen een sh en een dylan, of een dylan met een platte doorstap vloer.
Blokje is wel grotendeels hetzelfde en ik neem aan nog wel meer spul er van past op een sh en vice versa.
Evengoed welkom hoor, ook met een ps ben je hier welkom wmb.:W

Dank je wat voor een motor olie gebruiken jullie?
En niet het peilen met de dipstick erin gedraaid of niet?
 
Er moet 5w30 jaso MB in, castrol heeft dat maar feitelijk kun je iedere 5w30 voor gewone motorfietsen ( dus jaso MA,MA2) er in gooien.
Wees voorzichtig met auto olie, als deze te nieuw is missen er zogenaamde s.a.p.s in de olie die een motorfiets nog nodig heeft voor de smering vd kleppentrein, je owners manual verteld je tot aan welke api standaard er in mag.
Api specs hebben twee letters, de eerste is een S of een C, s= spark= benzine, c= compressie= diesel
De letter erna loopt alfabetisch op en hoger is nieuwer maar dus niet persee beter, mijn sh300-2007 boekje zegt api SG of hoger maar geen olie met het "energy conserving" label dus api sh, si, sj, sk, sl, etc etc maar zonder een energy conserving label.
Het energy conserving label betekent dat de olie "low-saps" is wat staat voor sulphated ash,posphor, sulphur , deze stoffen werden altijd toegevoegd aan motorolie om vreten van glijdende oppervlakken tegen te gaan zoals tuusen nokkenas sleper en nokkenas.
Deze stoffen hebben echter een verwoestend effect op een katalisator en vandaar dat deze stoffen langzaamaan steeds verder zijn gereduceerd in motorolie, autofabrikanten hebben daarop hun motoren aangepast zodat deze vrijwel geen glijdende oppervlakken meer hebben maar rollende lagers, moderne autos hebben dus geen nokkenas slepers meer maar nokkenas rollers met een rollenlager.
Als je de olie voor zo'n moderne motor in je relatief oude sh300 motorfietsblok gooit waarin nog slepers ed zitten gaan deze stuk.
 
Laatst bewerkt:
(...)
En niet het peilen met de dipstick erin gedraaid of niet?
Weet iemand daar het juiste antwoord op?
Moet de dipstick nu erin gedraaid zijn of niet.

Volgens de gebruikershandleiding van mijn Beverly 300:

"visually inspect the level of the engine oil when the engine is cold after completely unscrewing the oil cap/dipstick."

(Bij de aankoop zat er geen gebruikershandleiding bij en heb ik een engelstalige gevonden en gedownload)

Ik interpreteer dat als niet ingedraaid. Maar dat lijkt me onlogisch.
 
Voor zo er ik weet doe je hondas altijd met de stick er uit op de draad dus niet er in geschroefd.

Even opgezocht in boekje: plaats de stick maar draai deze NIET vast en bekijk daarna het peil.
Dus erop en niet erin.
 
Laatst bewerkt:
Ja dat klopt. Bij de Honda Dylan die ik gehad heb, was dat ook zo. Stick er in steken en niet aandraaien, en zo heb je het juiste oliepeil.
 
Weet iemand daar het juiste antwoord op?
Moet de dipstick nu erin gedraaid zijn of niet.

Volgens de gebruikershandleiding van mijn Beverly 300:

"visually inspect the level of the engine oil when the engine is cold after completely unscrewing the oil cap/dipstick."

(Bij de aankoop zat er geen gebruikershandleiding bij en heb ik een engelstalige gevonden en gedownload)

Ik interpreteer dat als niet ingedraaid. Maar dat lijkt me onlogisch.
De piaggio blok wordt juist wel gemeten met de stick er helemaal ingedraaid.
Er staat gemeten wordt als je de stick eruit heb gedraaid, dus niet daarna schoonmaken en dan zonder erin te draaien meten.
Bij honda niet erin draaien bij piaggio wel, en dan meten.
 
ja ik heb een scarabeo 300 en toen ik hem kocht zeiden ze dat.
maar de Beverly 300 heeft de peilstok dacht ik weer aan de andere kant van het blok. dus misschien iets veranderd, lijkt me sterk.
ik zou als ik jou was even bellen naar gespecialiseerde piaggio dealer. Tensen tweewielers 0174-630930 die helpen graag.
 
Laatst bewerkt:
Een goede 1000km geleden heeft de Beverly nog een onderhoudsbeurt gehad.
Ik heb vandaag het oliepeil gemeten met de stick ingedraaid en met de stick niet ingedraaid.
Met de stick ingedraaid komt het oliepeil duidelijk boven het max streepje op de stick, met de stick niet ingedraaid komt het oliepeil precies overeen met het max streepje. Ik mag er dus vanuit gaan dat de dealer de stick niet ingedraaid heeft om het oliepeil te bepalen.

Aan de andere kant is er deze youtube video van een Vespa dealer in de VS over een Vespa gts 300 die exact dezelfde aandrijftrein heeft als mijn Beverly 300 en die schroeft de stick er wel degelijk in om het oliepeil te meten:

En deze kerel die een Piaggio MP3 van nieuwe olie voorziet en ook de stick erin schroeft om het oliepeil te meten:

Dus wellicht heb je gelijk: inschroeven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan