Honda SH150i deel2

Kweenie hoe het bij nieuwere modellen zit maar bij mij zit de bobine rechts bij het spatbord achterwiel.
Daar komt bagger en vocht op de stekkertjes vd bobine waardoor je uitvallen en stotteren krijgt.
Goed schoonmaken(het liefst de stekkertjes uit elkaar halen, lipje indrukken en trekken), uitwassen,borstelen met staal borstel, droog blazen, dik inspuiten met vet/vaseline, lipjes vd bobine met staalborstel alle groene shit verwijderen en ook dik vet/vaseline

Het eerste teken van dit probleem is dat je met een kleinere bougie afstand of nieuwe bougie hij het weer gewoon doet.
 
Laatst bewerkt:
Goedemorgen.
Zo, nou de accu was het deels....
Nieuwe accu erin 12.4 v en bij stationair draaien netjes 14.8 volt. Top dat is weer in orde.
Oude accu nog een 12 uur aan de lader, nog steeds niks...
(...)
Dus de oude batterij 12 uur aan de lader en dan nog steeds maar 8 - 10V op de klemmen?
 
Klopt, heel vreemd.

Verder heb ik de benzine eruit gehaald. Zat ook te bedenken dat het erg hard regende toen ik ging tanken. ( geen dak/luifel boven de pomp)
Nieuwe E5 erin, (tank meestal om en om) binnen 4 dagen is de tank leeg. Nieuwe bougie geplaatst.
Starten lopen en niks meer inhouden.

Woensdagochtend naar het werk gereden en terug, vanmorgen weer naar de zaak, en niks aan de hand.
Dus het kan zomaar zijn dat er teveel vocht in zat.

We gaan het nog een x testen met E10 kijken wat die dan doet.

Bedankt voor het meedenken.
 
Controleer je bobine aansluitingen, het klinkt exact als dat bij mij regelmatig terug kerende probleem....

Een paar druppels water in je brandstof is zelden een probleem.
 
Klopt, heel vreemd.

Verder heb ik de benzine eruit gehaald. Zat ook te bedenken dat het erg hard regende toen ik ging tanken. ( geen dak/luifel boven de pomp)
Nieuwe E5 erin, (tank meestal om en om) binnen 4 dagen is de tank leeg. Nieuwe bougie geplaatst.
Starten lopen en niks meer inhouden.

Woensdagochtend naar het werk gereden en terug, vanmorgen weer naar de zaak, en niks aan de hand.
Dus het kan zomaar zijn dat er teveel vocht in zat.

We gaan het nog een x testen met E10 kijken wat die dan doet.

Bedankt voor het meedenken.
Dan zal het misschien toch dat geweest zijn. Als je om de 4 dagen tankt en steeds bij dat station zonder luifel zal het wel al eens vaker aan het regenen geweest zijn bij het tanken. Kan een accumulatie-effect zijn. Geleidelijk aan een beetje meer tot de brandstofpomp nu en dan eens een druppeltje meeneemt.
De tijd zal het leren. Maar als het probleem wegblijft dan is de les wel om liever te tanken onder een luifel als het regent.
 
In mijn brommert komt alleen maar E5 in omdat het minder hygroscopisch is en omdat het langer goed (=stabiel) blijft. Zowel de auto als de scooter staan in het corona tijdperk wel eens een aantal weken stil en dan wil ik graag dat de benzine goed blijft. Bovendien lijkt het alsof ze er wat mooier op lopen maar dat kan het placebo effect zijn. Ik woon een paar kilometer van de Belgische grens dus het is ook niet zo absurd duur als in Nederland.
Los daarvan; ik zou zo geen enkel tankstation weten dat nog geen luifel heeft. Dat moet wel een heel oud station zijn.
 
Ik ken er ook niet één zonder luifel.
Het is niet omdat je scooter een paar weken stilstaat dat E10 vol water komt te staan. Dan moet je scooter minstens maanden of misschien wel een jaar of zo stilstaan.
 
@PeterCC deze heeft er nog 1 zonder dak/luifel:).
Hooguit staat mijn SH een 3 dagen stil maximaal.

Van het weekend toch ook de bobine nakijken. Maar ze heeft nu nog geen klap verkeerd gegeven. Dat is weer mooi.
 
Laak dan maar wat over dat water en e10 zeggen.
Als je een paar druppels water aan e10 toevoegt en een beetje schud vind je die druppels niet meer terug, daar waar benzine 0,0 wil mengen met water wil alcohol dat wel, ergo tot een bepaalt gehalte lost water op in de alcohol die in e10 benzine zit.
Er worden ook wat problemen door elkaar gehaald.
Alcohol is ph lager dan 7 en dus zuur, maw alcohol is corrosief, als daar dan ook nog water bij komt krijg je met metalen als aluminium maar ook staal een dubbelop werking: bij aluminium tast de zure corrosieve alcohol de beschermende oxide laag van aluminium aan en eet het onderliggende alu op aangevuld met de corroderende werking van water op onbeschermt aluminium, een effect vergelijkbaar met hoe goud oplost in aqua regia , water maakt de corrosie van alcohol 10x erger.
De problemen van alcohol in benzine krijg je doordat stilstaand het water uit de brandstof verdampt en iedere avond als het afkoelt op de koude stalen tankwand neer slaat en naar beneden in de tank zakt waar het laagste punt is, meestal bij de aftap naar de carb/injectie.
Daar verzamelen de druppels zich, de alcohol tast icm het water dan de tank aan tot er een gat in rot en de roest deeltjes verstoppen het brandstof filter en komen in de injectie terecht.
Als je er mee gaat rijden schud je de boel weer door elkaar en mengt het water weer met de benzine.
Hetzelfde geld ook voor waterhoudende brandstof in je injectie systeem, an sich is dat geen probleem maar als je de motor wegzet gaat dat vocht icm de zure alcohol je injectie systeem aantasten.
Wat daar niet bij helpt is dat alcohol ook hygroscopisch is en water aan trekt, als je een half volle tank met ontluchting op de tank weg zet zal iedere 24uur dag/nacht de temperatuur in de tank dalen en stijgen en dus de lucht in de tank uitzetten en krimpen, daardoor word dus feitelijk de lucht in de tank iedere dag (smorgens als de tank opwarmt en savonds weer afkoeld) ververst met verse "natte" buitenlucht waarna de alcohol het water iedere dag uit die verse lucht opneemt.
Dat kan aardig rap oplopen tot het punt dat de alcohol brandstof geen water meer kan opnemen en het water daadwerkelijk begint uit te zakken op de bodem vd tank geholpen door de condens druppels die iedere avond bij het dalen vd temperatuur op de tank wand neer slaan.
Dat zou uiteindelijk zo ver kunnen oplopen dat je motor daadwerkelijk de eerste seconden uitsluitend puur water krijgt toegevoerd en daar kan hij uiteraard niet op lopen en dus ook niet starten, maar dat gebeurt echt niet van een paar regendruppels in je tank.
In het kort: een paar druppels, of zelfs wat meer water in je tank ga je niet merken in de werking van de motor,iedere brandstof motor kan zonder probleem water mee verbranden, het kan wel zorgen voor defecten.
Er zijn in het verleden water geïnjecteerde motoren geweest, water werd met de brandstof mee in gespoten om te koelen.
Hele grote turbo motoren hebben een reinigings pot om de turbo schoon te maken, die vul je met een liter of wat aan water en dat water laat je danmet de motor volgas in de turbo lopen, het water "slaat" dan het vuil vd turbo en reinigt de uitlaatpoort omdat door het water de compressie oploopt en de uitlaatgassen temp eventjes heel hoog word.

Als je scooter het nu weer goed doet heb je een ander probleem dat mogelijk regen/vocht gerelateerd is, het is in dat geval wachten op de eerst volgende regenbui en regen ritje waarbij de scooter goed nat word, als het probleem terug is zou ik in de electra gaan zoeken, blijft het probleem weg dan was het kennelijk een gremlin oid icm een slechte accu.
De herfst is onderweg dus binnenkort heb je waarschijnlijk een antwoord...
 
Laatst bewerkt:
Kijk, nu is het voor mij een stuk helderder. Doe je dit voor je werk. Wauw.
Heb vandaag weer gereden, het regende natte straat en helaas sloeg die 1x af voor het stoplicht. Viel mee. Ben vanmiddag begonnen met alvast wat te demonteren en kijken bij de bobine. Zal ik er ook zuurvrije vaseline langs smeren tegen het vocht. Alles goed reinigen, en dan kijken wat het oplevert. Telkens stapje voor stapje alles nalopen en uitsluiten.
Prettige avond.
 
Zo, 500 kilometer verder.

Hele tijd niks aan de hand. Vanmorgen even iets ophalen. Kom de snelweg af, hetzelfde euvel sputtersputter en afslaan. Met moeite aan de praat gekregen ( alle wijzers vielen naar beneden en abs lampje begon te knipperen) moest toch naar huis. De sh reed weer, abs lampje knipperde ook niet meer. Naar huis gereden (was nog 35 km naar huis...) en niks aan de hand. Ga hem even laten afkoelen en dan maar weer kijken wat er kan zijn.

Wederom, wordt vervolgd.....
 
Zo, 500 kilometer verder.

Hele tijd niks aan de hand. Vanmorgen even iets ophalen. Kom de snelweg af, hetzelfde euvel sputtersputter en afslaan. Met moeite aan de praat gekregen ( alle wijzers vielen naar beneden en abs lampje begon te knipperen) moest toch naar huis. De sh reed weer, abs lampje knipperde ook niet meer. Naar huis gereden (was nog 35 km naar huis...) en niks aan de hand. Ga hem even laten afkoelen en dan maar weer kijken wat er kan zijn.

Wederom, wordt vervolgd.....
Water in de brandstof zal het dan toch niet zijn.
Het lijkt me een elektrisch probleem. Je hebt de batterij vernieuwd en zelfs na een rit op de snelweg, waarbij je batterij goed zou moeten opladen, ondervind je verschijnselen die lijken op een platte batterij.
Ik zou beginnen met de spanning over de batterij te meten.
 
Vandaag de spanning gemeten. Na een nacht rust.. 10.67. Starten en lopen. 14.4 gemeten met draaiende motor. Uit, 12.67 snap er niks van. Klopt die stand na een nachtje rust?
 
10,6v in rust is compleet ontladen.. dat ie ermee rond ging hebbie geluk gehad.. 14,4 met draaiende motor is goed.. zou dat nog eens bekijken als alles warm is.. wellicht dat zodra de ekectronica op temperatuur komt dat er dan wat mis gaat.. het is natuurlijk een lichte 1 cilinder dus de startmotor heeft het niet zo zwaar maar als het een 2 of 4 cil. geweest was had ie met die 10.6 echt niet rond gegaan..

12,67 is in principe goed; maar dat is na het rijden.. zou je na een half dagje nog eens moeten bekijken..
je kunt de accu ook loskoppelen.. kijken of hij wederom in zakt.. of de multimeter in serie ertussen om lekstroom te meten..

ter info;
F74C94FA-C8B8-48CA-A819-7A8F027228FB.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Maar je hebt er nu een nieuwe accu in toch?
anders iig de spanningsregelaar nakijken.. en dynamo.. weet niet wat dat zijn moet maar ik vermoed eegens rond de 40-60 volt AC per wikkeling.. maar ik kan ernaast zitten.. zou je even in het wph moeten kijken wat dat zijn moet..

maar na een nacht rust is 10,6 volt echt een dooie accu tenzij hij gedurende de stilstand/nacht leeg getrokken word..

zou zeker de multimeter ertussen zetten om te zien of er een te hoge lekstroom is.. eerst even op de 10A stand en als het laag genoeg is kun je naar de mA stand wisselen.. even kijken op je MM wat de zekering is.. vaak 200mA - 500mA.
 
Zo, 500 kilometer verder.

Hele tijd niks aan de hand. Vanmorgen even iets ophalen. Kom de snelweg af, hetzelfde euvel sputtersputter en afslaan. Met moeite aan de praat gekregen ( alle wijzers vielen naar beneden en abs lampje begon te knipperen) moest toch naar huis. De sh reed weer, abs lampje knipperde ook niet meer. Naar huis gereden (was nog 35 km naar huis...) en niks aan de hand. Ga hem even laten afkoelen en dan maar weer kijken wat er kan zijn.

Wederom, wordt vervolgd.....
Zal toch vacuüm ontstaan in de benzine tank ? Defecte dop misschien
 
Vandaag de spanning gemeten. Na een nacht rust.. 10.67. Starten en lopen. 14.4 gemeten met draaiende motor. Uit, 12.67 snap er niks van. Klopt die stand na een nachtje rust?
Mmm.. vaag. 10.67V is zoals gezegd een totaal lege accu. Heb je dit gemeten op de accu zelf, of ergens op een ander punt in de kabelboom/stekker?
Misschien heb je ergens een slechte massa aansluiting, dat kan de meest gekke problemen geven die soms wel en soms niet optreden. Corrosie of viezigheid tussen een kabeloog en het frame kan het bv zijn, heb je ooit zoiets los gehad? Probleem is dat er meerdere massapunten in de kabelboom zitten, en dat het lastig te vinden en doormeten is. Omdat je of een lage accuspanning hebt, zou ik denken dat het een massapunt van de accu zelf of de laadregelaar kan zijn.
 
Nee, dat heb ik nog geen 1x geprobeerd.
Kunnen we altijd proberen. Baat het niet dan zal het ook niet schaden.

Vanmorgen was het weer moeizaam starten maar wel gelijk aanslaan. wel iets hoger in toeren maar dat zakte gelijk weer.

Ga zo eens kijken (vanavond dus..) of er iets kan zijn waardoor de accu langzaam leeg loopt.
 
Vandaag de spanning gemeten. Na een nacht rust.. 10.67. Starten en lopen. 14.4 gemeten met draaiende motor. Uit, 12.67 snap er niks van. Klopt die stand na een nachtje rust?
10,67V na één nacht stilstand is te laag, dat moet rond 12V zijn, minstens. 14,4V met draaiende motor is normaal, wat er op wijst dat de alternator werkt en de batterij bijlaadt.

Ik ben het even gaan testen bij de Beverly. Die staat sinds vorige vrijdag stil: batterijspanning is 12,4V, normaal, met draaiende motor 14,2V, ook normaal.

Je alternator werkt, je batterij is splinternieuw. Het lijkt erop alsof je een abnormaal stroomverbruik hebt, en vrij hoog want zelfs als je rijdt laadt de batterij nauwelijks op.

Je zou als eerste je batterij na een tocht kunnen afkoppelen, dan kan er geen verbruik zijn, en kijken of er dan na een nacht stilstand nog een probleem is. De batterij moet wel voldoende gevuld zijn bij afkoppelen, dus rond 12V spanning met de motor uit.

Is er dan geen probleem dan is er niets mis met je batterij of met je spanningsregelaar of met je alternator en moet er ergens een lekverbruik zijn. Dat wordt wel moeilijk zoeken want dat kan overal zitten. Waarschijnlijk ergens een lek naar de massa. Spijtig is dat het lek niet groter is want dan zou je al direct een kapotte zekering vinden.

Je kan misschien zekering per zekering zoeken om de kring te vinden waar het probleem zit. Je koppelt dan niet de hele batterij af maar je haalt er om de beurt 1 zekering per nacht uit tot je de zekering vindt die als je ze wegneemt niet tot lage batterijstand leidt na een nacht stilstand. Dat is de kring waarin zich het probleem bevindt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan