Honda SH150i deel2

Helaas konden we niet goed de compressie meten. Langs een tweewielerszaak gereden, en hij gaf aan dat de compressie wel lager was. Ook niet exact gemeten helaas.

Nu wel op zoek naar een zuiger. Alleen waar?? Weet iemand een adres? of een www-tje?
Ik zou toch eerst een correcte compressietest uitvoeren, motor warm, gas vol open, voor je besluit om nieuwe onderdelen aan te kopen.
Als je een sleutelaar bent zou ik zeker een gepaste compressiemeter aanschaffen. Die zijn niet duur, 20 - 30€ zoiets, en zal je vele jaren van pas komen.
 
Ik zou toch eerst een correcte compressietest uitvoeren, motor warm, gas vol open, voor je besluit om nieuwe onderdelen aan te kopen.
Als je een sleutelaar bent zou ik zeker een gepaste compressiemeter aanschaffen. Die zijn niet duur, 20 - 30€ zoiets, en zal je vele jaren van pas komen.
Klopt, is denk ik wel wijsheid ja. Heb je altijd wat aan. Nu en in de toekomst.

Stomme is dat ze wel vermogen heeft. Geen verandering in trekkracht.
Ze rijd goed, trekt goed op met koude en warme motor.
Dus ja, compressie test is wel belangrijk. Ga eens aan de gang. Thanks.
 
Als de compressie echt ondermaats zou zijn dan wil ie slecht starten.. dat is een indicatie..
 
Klopt, is denk ik wel wijsheid ja. Heb je altijd wat aan. Nu en in de toekomst.

Stomme is dat ze wel vermogen heeft. Geen verandering in trekkracht.
Ze rijd goed, trekt goed op met koude en warme motor.
Dus ja, compressie test is wel belangrijk. Ga eens aan de gang. Thanks.
Uit al wat je tot nu gedeeld hebt kom ik niet tot de conclusie dat er iets echt mis is met je motor.
 
Tja, ik begin nu ook erg te twijfelen. Het is namelijk zo als ik de de vario rond wil draaien is dat niet echt mogelijk met de hand. Wel met kracht natuurlijk maar je hoort en voelt wel de oemph als die over zijn hoogste punt is zeg maar. ( snap je het nog)

Maar waar komt die olie dan vandaan grrrr loopt gewoon bijna uit het luchtfilterhuis. Heel vreemd. Morgen eens kijken hoe en wat.

Bedankt en een goed weekend alvast.
 
Enige wat op je luchtfilterhuis zit is carter ventilatie..
dus of je hebt teveel olie erin, dat zal wel niet. Je kan ook teveel blowby hebben waardoor de druk in het carter oploopt. Dat zou met verslegen zuigerveren kunnen.. die oemph snap ik volledig. Maar kun je het verschil voelen van zeg maar de voorgeschreven 14 bar (even aanname, weet de exacte waarde niet) of 9 bar wat bijv dan onder de limiet zit…?

zou ff setje scoren idd.. dan weet je het.
 
12 euro bij HBM;

of een iets uitgebreidere voor 15 euro

Het is dat je niet in de buurt zit anders had je de mijne wel mogen lenen..
 
Helaas konden we niet goed de compressie meten. Langs een tweewielerszaak gereden, en hij gaf aan dat de compressie wel lager was. Ook niet exact gemeten helaas.

Nu wel op zoek naar een zuiger. Alleen waar?? Weet iemand een adres? of een www-tje?
 
Ik zou eerst het blok maar eens open maken en kijken wat er echt aan de hand is. Misschien moet de cilinder ook wel vervangen of gehoond worden.
 
MB olie is idd voorgeschreven, hoeft niet perse. MA2 mag ook. Echter niet nodig. in MB zitten dopes die frictie reduceren voor een lager brandstof verbruik. Die zitten niet in MA2 want dat zou problemen geven met koppeling die meedraait in de olie. Uiteraard bij de SH is daar met de CVT geen sprake van en mag dus beide erin.
 
Zo, zal even mijn voortgang melden hier.
20230114_103359.jpg
Ben wel af en toe gaan rijden, had hem nodig voor woon werk.

Nieuwe v-snaar, luchtfilter, rolletjes, olie, koelvloeistof, cilinder en pakkingen enz. gehaald. Puf dag 13de maand...(ooh wacht die krijg ik niet.....|()

Van het weekend begonnen vol goede moed. Alles loshalen
Kappen, Luchtfilter kap, Komt er daar een laag olie uit.... niet normaal.
Schoonmaken en weer verder, Carterkap eraf. Gelukkig hierin geen olie. V-snaar vervangen rolletjes enz. is dat vast klaar.
Andere kant. alles loshalen. (ben nu wel geroutineerd....)
Motorblok loshalen van het frame anders kan de kop er niet af.
Kop eraf, en dan zie je in 1x dat de kleppen openstaan.... WTF....
20230115_132800.jpg

Dit lijkt me niet de bedoeling. Kijkt vanaf de inlaatklep naar buiten (zaklamp eronder)
Dit is iets heel anders. nu eerst uitvogelen hoe we dit kunnen loshalen van elkaar....
Vrijdag langs de motorzaak, kijken hoe en of dit wel te fiksen is....... (kleppen slijpen/ kijken of ze niet krom zijn.)
Nieuwe seals heb ik wel liggen ervoor. maar de kleppen loshalen is wel een uitdaging.

To be continued.
 
Nee dit is niet zo best nee.. raar dattie open blijft staan.. staat de speling wel goed? Kan idd een kromme klep zijn.. zou iig dan de klepgeleider ook nakijken..

Blijft maar vreemd dat dat ding overal olie uit lekt..
 
We gaan even alles van de kop nalopen.
Klepspeling stond volgens de aangehouden speling.
Nokkenas staat op tijd, merkteken op het vliegwiel, en nokkenas tandwiel staan de merktekens ook in 1 lijn.

Kan dat die de olie door de kleppenseals naar buiten trekt/zuigt.
 
Zo, gisteravond eens een poging gedaan om de kleppenseals te vervangen.
Men neme 1 kop...
20230124_193823.jpg
En haal eerst de 2 bovenste boutjes eruit.
Die houden 1 asje van de kleppen op hun plek.
20230124_194219.jpg

20230124_194415.jpg

Daarna de uitlaat klep eruit gehaald.
Morgen verder met de inlaat klep.
En zaterdag de kleppenlichter van mijn vader lenen en de seals monteren.

Wordt wederom vervolgd.
Rijd nu met een sym mio naar mijn werk. is goed te doen maar mis de SH wel....:X
 
Ik mag toch echt voor je hopen na al deze moeite dat het probleem gevonden is/word en tot het verleden behoort..
 
vraagje. Ik kan een 150 kopen voor 2300,- met 7000 km op teller van 2010. Nu is mijn vraag, aan welk onderhoud is hij toe denken jullie, kleppen ? De bandjes zijn inmiddels wel poreus
 
kleppen moeten volgens mij pas bij of 12.000 of zelfs 24.000.. weet ik even niet maar het is 1 van de 2..
ja als er 13 jaar oude banden onder zitten idd vervangen...

Wellicht is een nieuwe aandrijfriem ook fijn. die is van rubber welke wel versterkt is.. maar die is ook al dus die leeftijd want met 7000km is die nooit vervangen maar inmiddels ook wel 13 jaar oud.. uiteraard ook motorolie, remvloeistof en ook de koelvloeistof laten verversen alvorens aanschaf..
 
Lijkt mij goed advies.
Als je de riem vervangt maak je toch de hele aandrijving los en dan alles opnieuw netjes monteren maar de rollers en de poelies niet vernieuwen.
En die kleppen kan je met rust laten.
 
Die rollers enzo zijn idd vast nog niet aan de beurt.. de riem wat slijtage betreft ook nog niet denk ik maar idd wel qua ouderdom..
 
Terug
Bovenaan Onderaan