Honda SH150i deel2

Godskelere zeg..
Het is dat 31 december nog lang duurt maar anders zou ie bij mij per abuis ineens in de fik zijn gestoken..

Je heb verdorie net de kop en zuiger alles vervangen.. 🤷🏻‍♂️
 
Tja Kolfie das mooi shit toch mooi dat je zegt “het is m’n eer te na” zou ik ook gezegd hebben. Even laten liggen en dan maar weer de moed erin 💪🏻💪🏻.
Mocht het dan straks weer allemaal in orde zijn kun je trots zijn op jezelf ✌🏻
 
Godskelere zeg..
Het is dat 31 december nog lang duurt maar anders zou ie bij mij per abuis ineens in de fik zijn gestoken..

Je heb verdorie net de kop en zuiger alles vervangen.. 🤷🏻‍♂️
Precies, dat zei ik ook al tegen mijn vrouw, tis dat de vuurkorf te klein is ........
Tja Kolfie das mooi shit toch mooi dat je zegt “het is m’n eer te na” zou ik ook gezegd hebben. Even laten liggen en dan maar weer de moed erin 💪🏻💪🏻.
Mocht het dan straks weer allemaal in orde zijn kun je trots zijn op jezelf ✌🏻

Klopt, heb het los gehaald, en ga nu even alles rustig nalopen wat het wel en niet kan zijn.
Thanks.
 
@Kolfie ; hoe staat t dr mee ? Rijd het ding al weer of gaat ie naar de sloop ? :+
Hahaha bijna, nee staat nu in een hoekje. Heb alleen niet zo veel fut en tijd om ermee aan de gang te gaan. Ik hoop eigenlijk a.s. zaterdag de doek er weer van af te halen en de heleboel (weer) los te halen en dan de thermostaat te vervangen.

We gaan het beleven als er weer niks tussen komt.|(
 
Zo, het is officieel.
De thermostaat heeft het begeven.

Paar x dit weekend getest in een bak heet water. 1 x open en 5 x bleef die dicht. We gaan op zoek naar een andere.
 
En neem aan dat je die in t begin van de problemen toch hebt nagekeken..? Toen wassie goed..? Of misschien op t randje van net wel net niet goed..

maar; een defecte thermostaat blijft veelal open, waardoor het spul juist niet op temperatuur komt. die van jou blijft dus dicht. Dat zou t nodige wel verklaren
 
Beste mensen,

Ik ben Robin en ik ben sinds afgelopen week in het bezit van een SH 150i Sport uit 2016. De scooter heeft nu net 5000km gelopen. Ik ga deze gebruiken voor woon-werk verkeer en ritten in de buurt. Afgelopen week ben ik er al mee naar het werk geweest en dat bevalt tot nu toe erg goed! Het is heerlijk rijden met een automaat, en weer heel anders als met de 'normale' motor. Ik zal aanstaande week een paar foto's maken, maar ik heb alleen nog maar over nat wegdek gereden dus de scooter is flink smerig nu.

Ik heb al een en ander aan nuttige informatie gelezen in dit topic, maar ik heb nog een paar vragen over de scooter.

- Mijn zadel klikt goed vast in het slot, maar tijdens het rijden springt deze eigenlijk iedere keer vanzelf los. Ik heb met een schroevendraaier het mechanisme een paar keer bediend en het lijkt erop dat het gedeelte waar de kabel voor de ontgrendeling aan zit (zie foto) nogal overgevoelig reageert. met een klein tikje ertegenaan springt het slot los. De kabel staat niet te strak in vergrendelde toestand, het lijkt erop dat dat plaatje op de een of andere manier overgevoelig is. Is daar iets aan af te stellen?

- Ik zie geen koelvloeistof als ik door het sleufje in de kap rechtsonder kijk (de motor wordt niet te warm tijdens het rijden). Als ik de kap een beetje aan de kant trek en er met een lampje achter schijn wordt het reservoir blauw, dus het lijkt erop dat er wel wat in zit. Zie onderstaande afbeelding, als ik het schroefje en de plastic clip eruit heb, dan zou ik het kapje gewoon los kunnen trekken neem ik aan? Het lukte me niet, maar ik ben wellicht te voorzichtig en te bang om iets af te breken. Ik ben niet zoveel kappen gewend op mijn motor :)

- Is er een werkplaatshandboek te koop voor deze scooter? Ik heb bij Haynes op de site gekeken maar daar zie ik alleen een algemeen boek over motorscooters. Misschien via de Honda dealer? Op internet heb ik er in ieder geval geen kunnen vinden om te bestellen.
Ik wil bijvoorbeeld graag weten wanneer en hoe de olie van de eindoverbrenging te vervangen, en ook de aandrijfriem etc. Het zal nu bij 5000km waarschijnlijk niet nodig zijn, maar er staat niets over in de gebruikershandleiding.

20230326_152818.jpg
20230325_173209.jpg
 
Welkom hier,

Het zadel probleem, heb ik zelf ook last van. Het ene moment blijft die maanden dicht, volgende moment springt die open.
Heb al verschillende afstellingen geprobeerd, helaas niks werkt bij mij.

Je kunt het zijkapje voor het reservoir iets naar je toetrekken, en dan naar rechts trekken, richting de voorkant zeg maar. Het zit goed in elkaar, het kan wel wat hebben gelukkig. Wel even goed nakijken je koelvloeistof. te weinig is ook niet goed.

WPH heb ik ook niet kunnen vinden. Een paar posten terug staat wel een link naar een Italiaanse, daar heb ik wel veel uit kunnen halen.

Succes.
 
Dankjewel!

Apart van dat zadel zeg. Wat heb je precies aan afstellingen geprobeerd? De kabel losser/strakker zetten?

Ik ga van het weekend de scooter even wassen en meteen het kapje eraf halen, bedankt voor de tip. Dan ook nog even de juiste koelvloeistof regelen maar ik zag dat over het type koelvloeistof al een en ander geschreven is, dus daar duik ik nog even in.

Het WPHB in het Italiaans is al beter dan niks haha, ik heb hem gevonden, bedankt voor de tip. Ik heb even snel op artikelnummer 62K0100 wat ook in een van die posts werd vermeld gezocht. Dan kom ik bij origineel Honda onderdelen van tussen de €90 en €120 euro terecht. Maar een precieze beschrijving of afbeelding erbij heb ik nog niet gevonden. Misschien ook eens bij een dealer informeren.
 
Zo, na wat tegenslagen (financieel en lichamelijk) is ze weer aan de praat. 🥳 de eerste 10 km heeft ze weer gelopen. Van de oude thermostaat het binnenwerk eruit gesloopt. (Kapot was die toch al).... wat een drama is dat..... Toen ze daarop mooi op temperatuur bleef, of zelfs helemaal niet....andere thermostaat gekocht. Zat eerst nog te twijfelen of ik er een 2de hands onderging zetten of een nieuwe.( Zag dat de pcx 150 van 2012 hetzelfde is als de SH.) Nieuwe 130,- Toch maar nieuw. Dus nu gaan we weer verder na een 2 maanden van stilte.... ik ben happy.

groet
 
Zo, We zijn nu 600 km verder met de nieuwe cilinder/zuiger/thermostaat en wat nog meer.
Lekt geen olie meer. Temperatuur blijft mooi.
Is wel pittig om maar tot een max van 70/75 km/h te rijden. blokje loopt wel mooier als voorheen.
Nog even 400 km volhouden volhouden. En dan een oliewissel en gas op die lolly..... (tot de volgende ellende komt haha)
 
Zo, de 1000 km is voorbij na het vervangen van de cilinder. 2de pinksterdag olie vervangen. Zeefje schoongemaakt en weer 900 ml verse olie erin. Vanmorgen starten en loopt erg mooi rustig stationair. Nu gaan we haar eens iets meer opentrekken.

Ik ben wel tevreden hoe ze nu loopt.
Waarschijnlijk wel de rolletjes vervangen. zitten er ook al weer een poosje in, kost de kop ook niet.
Wat zit er standaard in eigenlijk? Kan dit niet zo 1,2,3 terug vinden, ach zal google straks eens aan slingeren.

Ik heb wel dr pulley geprobeerd maar was niet zo bevallen. Nu zit er een polini vario in en loopt die beter op.
 
Fijn dattie t goed doet nu.. en dat allemaal wegens een defecte thermostaat.. pff..

als ik in dit topic zoek op “gram” zie ik een ractie van robber57;
als je wat vlotter vooruit wilt kan ik je van harte 9,2 of 9,8 grams rollen aanbevelen van leovince(easy parts) of malossi.
Met de 9,2 gaat hij in eerste instantie ietsje te hoog in toeren maar dat settelt na een paar duizend km tot exact goed voor max koppel, de 9,8 gram doen het meteen perfect maar komen na een paar duizend km net ietsje te laag in toeren uit voor maximaal koppel.


En gespierdespijker heeft het antwoord;
Standaard rollers zijn 20x15 12 gram.
 
Hoe transponder laten herprogrammeren?

Ik heb een SH150i van 2017, dus met smart key. Een transponder heb ik om te rijden. In het instructieboekje heeft iemand een ID nummer met 9 cijfers geschreven. Verder heb ik van een sloperij een een geprogrammeerd transponder met een ander ID nummer. Wij zou deze om programmeren zodat deze bij mijn scooter past?

Zou dat een sleutelboer kunnen, die natuurlijk ook transponders van autos kan klonen? Of moet ik ervoor naar de Honda dealer? Het kenteken van deze scooter staat op mijn naam.
 
Ik denk ik koop gewoon een nieuwe key bij de dealer en laat hem aanleren.

Ander vraag: zijn er hoezen te koop voor een SH150 met originele windscherm en topcase gemonteerd?
 
Nog een keer terug tot het onderwerp aanleren nieuwe sleutel: de makkelijkste manier is een sleutelboer, die een kloon kan maken. Dat kunnen ze voor alle automerken, maar ze hebben geen software voor motoren. Dus dat werkt niet.

Ten tweede kan een een sleutel bij de Honda dealer laten aanleren. Dat kan misschien over het speciale kabel, waar in de Duitse draad is bericht, of de dealer stuurt de sleutelgegevens naar de ECU.

Een derde optie is je gaat naar een vrije motor dealer. Die bouwt de ECU uit, en stuurt ze met de sleutels naar een bedrijf die sleutels aanleert.

Raakt men tijdens het rijden de sleutel kwijt, dan loopt de motor totdat je de motor uit zet. In de handleiding staat hoe je met de noodsleutel de motor door intikken van de chassis nummer kan opstarten.
 
Goedemiddag,

Ondertussen heb ik alweer 3000km met veel plezier gereden met mijn SH150 van 2016. De teller staat nu in totaal op 8000km.
Afgelopen week ben ik in de stromende regen naar het werk gereden, dit zonder problemen. Op de terugweg (het was nog steeds erg vochtig buiten) merkte ik verschillende keren dat de koppeling even slipte bij het optrekken vanaf stilstand. Het was maar kort maar ik dacht op die momenten ook een beetje verbrande koppelingslucht te ruiken. Op droge dagen heb ik dit probleem niet. Overdag op het werk staat de scooter onder een overkapping.

In eerste instantie dacht ik dat de riem misschien wat te los zou liggen zoals bij de V-snaar van een auto. Maar ik heb even gezocht en zie dat het een getande riem zou moeten zijn, die slipt niet zomaar door lijkt me. Waar zou ik dit probleem moeten gaan zoeken? Ik heb de boel nog niet los geschroefd, ik dacht ik ga eerst even wat informatie verzamelen voordat ik begin te schroeven. Ik heb wel de nodige ervaring met sleutelen aan normale motoren, maar een CVT automaat wordt nu de eerste keer.
 
Goedemiddag,

Ondertussen heb ik alweer 3000km met veel plezier gereden met mijn SH150 van 2016. De teller staat nu in totaal op 8000km.
Afgelopen week ben ik in de stromende regen naar het werk gereden, dit zonder problemen. Op de terugweg (het was nog steeds erg vochtig buiten) merkte ik verschillende keren dat de koppeling even slipte bij het optrekken vanaf stilstand. Het was maar kort maar ik dacht op die momenten ook een beetje verbrande koppelingslucht te ruiken. Op droge dagen heb ik dit probleem niet. Overdag op het werk staat de scooter onder een overkapping.

In eerste instantie dacht ik dat de riem misschien wat te los zou liggen zoals bij de V-snaar van een auto. Maar ik heb even gezocht en zie dat het een getande riem zou moeten zijn, die slipt niet zomaar door lijkt me. Waar zou ik dit probleem moeten gaan zoeken? Ik heb de boel nog niet los geschroefd, ik dacht ik ga eerst even wat informatie verzamelen voordat ik begin te schroeven. Ik heb wel de nodige ervaring met sleutelen aan normale motoren, maar een CVT automaat wordt nu de eerste keer.
Heb je die SH vanaf nieuw? Of met andere woorden: ken je heel de onderhoudsgeschiedenis van je scooter?
 
Terug
Bovenaan Onderaan