Honda SH150i deel2

Robber58 , misschien met 135 km per uur zwaar bepakt met zoon achterop een berg afrijden heeft er ook misschien iets mee te maken?
met die aangebrande olie.
 
Laatst bewerkt:
Hoi, robber57, ik denk dat je met een setje zuigerveren en schoonmaken een heel eind kom.
Maar hoe is het met je kleppen? Is daar nog wat aan te zien?

Toch belangrijk wat voor olie je er in gooit dus.
Voor mij graag Castrol. :)

En ben het eens met nutty dat de rollen na 2000km wel de mooiste tijd gehad hebben, merk ik.
Ten minste met Malossi rollen. Honda rollen gaan veeeeel langer mee.
Jammer genoeg zijn ze niet naar 11 gram uit te draaien. Wat voor merk (buiten dr pully om) zal wel de goede eigenschappen van de Honda rollen hebben?
Heb nog geen Honda setje versleten in 33000km, goed spul dus.
 
ik heb nu dus ook een olie verbruik probleem. ik reed gister voluit naar huis . bij 120 km uur
begin die beetje te hikken en doen dus draaide ik het gas dicht en de motor uit meteen .
ik dacht meteen aan de olie . pijlstokje meete niks meer ..... -O-
vandaag naar de garage gereden me eigen garage geen dealer ( rustig aan ) ging er 750 ML bij !! .
ben nu dus ook bijna zeker van dat ik motorschade heb :/ .
dan denk ik aan krassen in me cilinderwant of dergelijke .
merkte bij het rijden niks verder maar het olieverbruik en dat die gister raar deed zit me niet lekker :N .
@ robber heb jij misschien de aandraai momenten van de kopbouten en die kleinere boutjes die er naast zitten . zit er nu dus ook aan te denken een inspectie te doen . als ik is tijd heb

nog een vraag als je scooter olie verbruikt zou je toch blauwe walmen moeten zien uit de uitlaat ? ik zie nooit wat . wel stinkt die vind ik . weet niet of die van jullie ook stinkt ?
 
Laatst bewerkt:
Kleine daden, grote gevolgen:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

1e (helaas uit focus) foto; de 2 topveren zijn los, de olie schraapveren zitten vast geplakt in de groef.
2e en 3e foto: zowel nokkenas als cilinder wand zien er prima uit,nokkenas glimt er over en de cilinder heeftnauwelijks slijtage
4e foto: bovenste schraapveer-gegolfde veer-onderste schraapveer: op de onderste schraapveer is duidelijk in het patroon van de golf veer de opbouw van verbrande olie (cokes) te zien, ik kan de hobbeltjes van de aangebakken olie duidelijk voelen
5e foto: in de olieschraapveer groef in de zuiger is in de diepte van de groef de aangebakken olie te zien.
Ook de 2 topveren hebben behoorlijk wat aangebakken olie in de groef maar ik denk dat dit gevolg is van de niet werkende olieschraapveer.


Alles te danken aan een flesje Shell advance wat ik nog had staan en "toch eens op moest" :/
Binnen 2000 km had mijn sh die shell olie opgebrand (dipstick geheel schoon) en toen was het kwaad al geschied want vanaf dat moment is het olie verbruik van nul naar 1 liter per 1000 geworden ongeacht wat ik er in gooide.
Dat doen we dus nooooooit meer -O-

Morgen alles eerst maar in de ultrasoon en schoonratelen,dan de hele boel opmeten,er gaan iig nieuwe veren in en wellicht ook een nieuwe zuiger afhankelijk hoe die er aan toe is, een snelle meting met digitale schuifmaat liet niets ernstigs zien maar dat controleer ik morgen wel met een micrometer.

Ik zat voor de demontage al te overwegen om er een malossi bbk op te zetten, weet nu ff niet wat te doen, het idee is aantrekkelijk maar die bbk kost toch wat meer dan een zak kadetjes en in principe is er denk ik niet veel mis met cilinder of zuiger en zo'n setje zuigerveren zal ook niet de kop kosten, keuzes,keuzes....

hier ben ik dus ook bang voor + nog meer schade door met 200 +- mil olie gereden te hebben B|
 
een 1 cilinder gooit vanwege de druk opbouw vooral bij veel volgas, de olie via de carter ontluchting meestal naar het luchtfilterhuis, waar de olie met de benzine wordt vermengt en verbrand haal je lucht filterhuis maar is open vermoedelijk is je luchtfilter nu te vettig en sloeg die daarom af

75ml bijvullen is niet veel dus de schade aan je blok zou wel mee vallen ook met 750ml heb je nog genoeg olie
 
sry typ fout het was 750 ml olie
ga van het weekend het filter is openhalen is al weer 3000 km geleden
bedankt voor de gerust stelling
 
Laatst bewerkt:
Ik zou het boekje aanhouden dan een stukje rijden en peilen, of in mijn geval op de knieen en het peilglaasje bekijken aangezien ik alleen een oliedop heb.
 
Een update.

In een sh150 zit 1.0 liter totaal volgens de manual, bij alleen verversen is het 0.9 liter ,er is dus 0.1 liter die in het blok achterblijft bij verversen, dat komt overeen met mijn eigen ervaring want als ik ververs met een 1 liter fles houd ik altijd ongeveer 100 cc over die ik er dan na 2000 km bij gooide.

Maar als je stokje schoon is en je er 750 cc bij moet gooien(zoals ik ook had met de shell olie) dan is ie aardig leeg maar nog net niet helemaal(250 cc resterend), of dat echt te weinig is weet ik niet, ik merkte toen hij bijna leeg was dat hij wat moeizamer liep tot het punt dat ik het echt merkte en eens olie ging peilen,ik moet daarbij wel opmerken dat ik toen uitsluitend woon-werk reed,zo'n 13 km en met mijn rijstijl betekend dat smorgens (altijd haast :z ) zo'n 9 minuten en savonds (geen haast :] ) 14 minuten,erg veel tijd om warm/vast te lopen had ie dus niet :')
Ik mag hopen dat kayvd niet echt uitgevallen is op olie te kort want dat betekent toch echt wel op zijn minst een warmloper, schade aan glijlagers is 1 van de eerste dingen die je met een viertakt krijgt maar die zitten niet in een sh want die heeft alles in kogellagers en dus is het enige waar hij op kan vast/warmlopen de zuiger en cilinder,das min of meer dus een relatief gelukje want het blok zelf kan dus bijna niet vastlopen door olie te kort,die kogellagers blijven het zonder olie veel langer doen dan de zuiger en cilinder en dus weet je iig redelijk zeker dat je carter niet uit elkaar hoeft en dat evt schade beperkt zal zijn tot zuiger/cilinder.
Het verschil tussen een vastloper en een warmloper is dat bij een vastloper de zuiger echt vastgesmolten aan de cilinder zit (en de motor dus ook daarna echt niet meer wil lopen) terwijl bij een warmloper het aluminium van de zuiger in plastische toestand is gekomen maar nog net niet gesmolten, je ziet dan meestal vegen van uitgesmeerd alu in de cilinderwand maar vaak loopt de motor nog wel, soms merk je erna niets van het voorval en valt het allemaal mee maar soms kun je ook daarna vermogen missen omdat er bv een zuigerveer niet meer helemaal vrij kan bewegen en compressie of verbrandingsdruk gaat lekken,slecht starten komt dan meestal ook erbij kijken.

Je hebt iig wel een niet te tolereren olie verbruik en dus zal hij ,vroeger of later, open moeten om te kijken wat er aan de hand is,al was het alleen maar omdat een pakkingset en het lospeuteren van je olieschraapveren minder kost dan x-aantal liter olie er in gooien en weer kwijtraken,MAAK NIET LOGISCHE FOUT OM ER NU MAAR ALDI OLIE IN TE GOOIEN onder het motto "het maakt nu toch niets meer uit wat ik er in gooi".
Zolang hij echter probleemloos loopt kun je mits je maar op tijd olie bijvult het nog wel een tijdje uitzingen.

Wat voor olie had je er eigenlijk in zitten toen dat gebeurde?

De mijne heeft overigens geen enkel spoor van schade anders dan de normale slijtage patronen, het olie tekort destijds heeft dus zo te zien op zich geen schade aan gericht buiten de vast geplakte olieschraper die miz puur gekomen is door de slechte kwaliteit olie.
Als de olie niet de schuldige is geweest had ik al veel eerder dit probleem gehad want na die eerste vakantie waarbij het nog veel heter was en ik het ding nog veel harder op zijn donder had gegeven heb ik nog een jaar 15.000 km prima rondgereden en een keer of 3 de olie ververst met castrol zonder enig probleem.
Het is miz echt geen toeval dat het probleem zich openbaarde vanaf het moment dat die foute olie er in zat, het verbruik liep in ene vanaf die verversing op naar bijna 700 cc (oid) in 1000 km en daarna bleef dat constant , dwz dat vanaf het moment dat ik hem ververst had hij olie is gaan gebruiken in dat tempo.

Ik ben dan ook wel erg benieuwd naar jouw probleem en welke olie jij gebruikt(had)?
Ik heb overigens alle data die je hebben wilt in de vorm van een pdf,geef maar ff een pm dan regelen we dat wel.

De algehele staat waar Bulldozer om vroeg: de hele bubs heeft nu in de ultrasoon gelegen en is weer spic en span en er is weinig schokkends aan te zien, de olieschraapveer is er heelhuids uitgekomen en er is geen schade als krassen,scheuren,vreetplekken oid.
Er is wel slijtage,klepzittingen en zuiger/cilinder zitten zo'n beetje aan de grens die de service manual aangeeft, de klepzittingen hebben een afdichtvlak van om en nabij 1,8 mm(de service limiet) en zuigerspeling is +/- 0,05 mm en ook dat is zo'n beetje de service limiet,idem voor de zuigerveer slotruimte,klepgeleiders en seals zijn nog als nieuw evenals nokkenas,slepers ed.
Vooral die klepzitting breedte geeft me redelijk de overtuiging dat de slijtage niet echt komt van zware belasting aangezien die gewoon inhameren door de kleppen en bij een watergekoelde motor de temperatuur niet echt van invloed is aangezien die grotendeels altijd hetzelfde is nl de thermostaat temperatuur.
Ik realiseer me al te goed dat als deze slijtage bovenmatig is dat hoofdzakelijk komt door 49 weken per jaar iedere morgen met een koude motor naar mijn werk te vlammen en niet door de 3 weekjes wel de motor goed warm te draaien(vakantie dus geen haast) maar met wat zwaardere belasting op een frans heuveltje.
Op de rand beschouwd: het is een "woon-werk hok" en geen zondagse funbike,dan had ie maar geen motor moeten worden :+

Dan komt dus nu de vraag wat te doen?
Ik ben er redelijk van overtuigt dat als ik met een nieuw pakkingsetje,zuigerveren en de kleppen een beetje op schuren de boel weer in elkaar zet hij weer normaal zal lopen, de vermogen teruggang werd denk ik hoofdzakelijk veroorzaakt omdat de vooral de inlaat klep en zitting een enorme laag kool had van al die verbrande olie en dus behoorlijk lek was.
Maar ja: echt tintelfris is anders en de vraag is dan natuurlijk hoe lang hij nog goed blijft lopen met delen waarvan honda zegt dat ze bijna "op" zijn, ik zou eigenlijk toch wel weer 40.000 km willen rijden voordat ik hem weer open moet maken.
het is het typische gedonder dat je krijgt als je een motor open maakt vanwege 1 probleem en dan ook andere dingen ziet en gaat denken "hij ligt nu toch open", als ik die olie er niet in had gegoid had ik nu wellicht nog prima rond gereden zonder ooit wat te weten van slijtage B|

De klepzittingen zijn opnieuw te frezen mbv 6 klepzitting frezen van honda maar een snelle search leert me dat die zo'n 130 tot 270 eu per stuk kosten terwijl een nieuwe cilinder kop 170 eu kost(kaal maar incl. de klepgeleiders en zittingen),opknappen is dus pointless terwijl ik dit eigenlijk wel erg graag zou willen doen puur vanwege de technische uitdaging.
Nieuwe klep zittingen er in krimpen kan ook maar die moeten dan altijd na gefreesd worden dus dan heb ik toch weer die frezen set nodig B|
Tja...

Alternatief: cilinder boren/honen+ nw zuiger+ nw cilinderkop+kleppen
Ander alternatief: Malossi BBK+ nw cilinderkop+kleppen.

Ik weet het nog niet....


Overigens; robber57 is geen robber58 geworden :+ , ik heb zo maar een datum ingevuld zoals ik op iedere website registratie doe want de consumenten bond zegt dat het levensgevaarlijk is om je echte geboortedatum in te vullen,voor je het weet staat al qaida op je stoep :') , ik ben eigenlijk geeneens robber50 :+ , die naam is historisch ontstaan en altijd zo gehouden.
 
Laatst bewerkt:
Duidelijke uitleg Robber57 succes met je keuzes maken qua onderdelen
 
Nou, een heleboel wijzer zo na demontage van de hele bubs.
Ik denk dat prijs technisch een bbk het goedkoopste is.
Dan stap je wel af van de mooie Honda kwaliteit.
Dat heeft wel zo zijn gevolgen denk ik met jouw rijstijl, dat wordt mss geen 40000km :?

Kan er geen overmaatse zuiger in?
Verder kop laten reviseren door een fa die de frezen wel heeft?, Kan toch de kop niet kosten? :+

Mooi dat je blok er zo goed nog onderuit is gekomen!
 
Laatst bewerkt:
Nou nou een heel verhaal ;)

Ondanks dat er wel "problemen" zich voordoen mogen we toch wel erkennen dat het een fijn stukje techniek is die sh150.
Denk dat als die verkeerde olie niet had gespeeld dat robber zijn sh nog steeds probleemloos had rond getuft.
Laten we wel zijn, 40.000 km op de klok, dagelijks woon werk vlammen met koude motor, korte stukjes maar ook jaarlijks met een 150cctje met duo en aanhanger de Franse bergen trotseren. .....

Als dat niet van duurzaamheid betuigt dan weet ik het ook niet meer; )
 
Een update.

In een sh150 zit 1.0 liter totaal volgens de manual, bij alleen verversen is het 0.9 liter ,er is dus 0.1 liter die in het blok achterblijft bij verversen, dat komt overeen met mijn eigen ervaring want als ik ververs met een 1 liter fles houd ik altijd ongeveer 100 cc over die ik er dan na 2000 km bij gooide.

Maar als je stokje schoon is en je er 750 cc bij moet gooien(zoals ik ook had met de shell olie) dan is ie aardig leeg maar nog net niet helemaal(250 cc resterend), of dat echt te weinig is weet ik niet, ik merkte toen hij bijna leeg was dat hij wat moeizamer liep tot het punt dat ik het echt merkte en eens olie ging peilen,ik moet daarbij wel opmerken dat ik toen uitsluitend woon-werk reed,zo'n 13 km en met mijn rijstijl betekend dat smorgens (altijd haast :z ) zo'n 9 minuten en savonds (geen haast :] ) 14 minuten,erg veel tijd om warm/vast te lopen had ie dus niet :')
Ik mag hopen dat kayvd niet echt uitgevallen is op olie te kort want dat betekent toch echt wel op zijn minst een warmloper, schade aan glijlagers is 1 van de eerste dingen die je met een viertakt krijgt maar die zitten niet in een sh want die heeft alles in kogellagers en dus is het enige waar hij op kan vast/warmlopen de zuiger en cilinder,das min of meer dus een relatief gelukje want het blok zelf kan dus bijna niet vastlopen door olie te kort,die kogellagers blijven het zonder olie veel langer doen dan de zuiger en cilinder en dus weet je iig redelijk zeker dat je carter niet uit elkaar hoeft en dat evt schade beperkt zal zijn tot zuiger/cilinder.
Het verschil tussen een vastloper en een warmloper is dat bij een vastloper de zuiger echt vastgesmolten aan de cilinder zit (en de motor dus ook daarna echt niet meer wil lopen) terwijl bij een warmloper het aluminium van de zuiger in plastische toestand is gekomen maar nog net niet gesmolten, je ziet dan meestal vegen van uitgesmeerd alu in de cilinderwand maar vaak loopt de motor nog wel, soms merk je erna niets van het voorval en valt het allemaal mee maar soms kun je ook daarna vermogen missen omdat er bv een zuigerveer niet meer helemaal vrij kan bewegen en compressie of verbrandingsdruk gaat lekken,slecht starten komt dan meestal ook erbij kijken.

Je hebt iig wel een niet te tolereren olie verbruik en dus zal hij ,vroeger of later, open moeten om te kijken wat er aan de hand is,al was het alleen maar omdat een pakkingset en het lospeuteren van je olieschraapveren minder kost dan x-aantal liter olie er in gooien en weer kwijtraken,MAAK NIET LOGISCHE FOUT OM ER NU MAAR ALDI OLIE IN TE GOOIEN onder het motto "het maakt nu toch niets meer uit wat ik er in gooi".
Zolang hij echter probleemloos loopt kun je mits je maar op tijd olie bijvult het nog wel een tijdje uitzingen.

Wat voor olie had je er eigenlijk in zitten toen dat gebeurde?

De mijne heeft overigens geen enkel spoor van schade anders dan de normale slijtage patronen, het olie tekort destijds heeft dus zo te zien op zich geen schade aan gericht buiten de vast geplakte olieschraper die miz puur gekomen is door de slechte kwaliteit olie.
Als de olie niet de schuldige is geweest had ik al veel eerder dit probleem gehad want na die eerste vakantie waarbij het nog veel heter was en ik het ding nog veel harder op zijn donder had gegeven heb ik nog een jaar 15.000 km prima rondgereden en een keer of 3 de olie ververst met castrol zonder enig probleem.
Het is miz echt geen toeval dat het probleem zich openbaarde vanaf het moment dat die foute olie er in zat, het verbruik liep in ene vanaf die verversing op naar bijna 700 cc (oid) in 1000 km en daarna bleef dat constant , dwz dat vanaf het moment dat ik hem ververst had hij olie is gaan gebruiken in dat tempo.

Ik ben dan ook wel erg benieuwd naar jouw probleem en welke olie jij gebruikt(had)?
Ik heb overigens alle data die je hebben wilt in de vorm van een pdf,geef maar ff een pm dan regelen we dat wel.

De algehele staat waar Bulldozer om vroeg: de hele bubs heeft nu in de ultrasoon gelegen en is weer spic en span en er is weinig schokkends aan te zien, de olieschraapveer is er heelhuids uitgekomen en er is geen schade als krassen,scheuren,vreetplekken oid.
Er is wel slijtage,klepzittingen en zuiger/cilinder zitten zo'n beetje aan de grens die de service manual aangeeft, de klepzittingen hebben een afdichtvlak van om en nabij 1,8 mm(de service limiet) en zuigerspeling is +/- 0,05 mm en ook dat is zo'n beetje de service limiet,idem voor de zuigerveer slotruimte,klepgeleiders en seals zijn nog als nieuw evenals nokkenas,slepers ed.
Vooral die klepzitting breedte geeft me redelijk de overtuiging dat de slijtage niet echt komt van zware belasting aangezien die gewoon inhameren door de kleppen en bij een watergekoelde motor de temperatuur niet echt van invloed is aangezien die grotendeels altijd hetzelfde is nl de thermostaat temperatuur.
Ik realiseer me al te goed dat als deze slijtage bovenmatig is dat hoofdzakelijk komt door 49 weken per jaar iedere morgen met een koude motor naar mijn werk te vlammen en niet door de 3 weekjes wel de motor goed warm te draaien(vakantie dus geen haast) maar met wat zwaardere belasting op een frans heuveltje.
Op de rand beschouwd: het is een "woon-werk hok" en geen zondagse funbike,dan had ie maar geen motor moeten worden :+

Dan komt dus nu de vraag wat te doen?
Ik ben er redelijk van overtuigt dat als ik met een nieuw pakkingsetje,zuigerveren en de kleppen een beetje op schuren de boel weer in elkaar zet hij weer normaal zal lopen, de vermogen teruggang werd denk ik hoofdzakelijk veroorzaakt omdat de vooral de inlaat klep en zitting een enorme laag kool had van al die verbrande olie en dus behoorlijk lek was.
Maar ja: echt tintelfris is anders en de vraag is dan natuurlijk hoe lang hij nog goed blijft lopen met delen waarvan honda zegt dat ze bijna "op" zijn, ik zou eigenlijk toch wel weer 40.000 km willen rijden voordat ik hem weer open moet maken.
het is het typische gedonder dat je krijgt als je een motor open maakt vanwege 1 probleem en dan ook andere dingen ziet en gaat denken "hij ligt nu toch open", als ik die olie er niet in had gegoid had ik nu wellicht nog prima rond gereden zonder ooit wat te weten van slijtage B|

De klepzittingen zijn opnieuw te frezen mbv 6 klepzitting frezen van honda maar een snelle search leert me dat die zo'n 130 tot 270 eu per stuk kosten terwijl een nieuwe cilinder kop 170 eu kost(kaal maar incl. de klepgeleiders en zittingen),opknappen is dus pointless terwijl ik dit eigenlijk wel erg graag zou willen doen puur vanwege de technische uitdaging.
Nieuwe klep zittingen er in krimpen kan ook maar die moeten dan altijd na gefreesd worden dus dan heb ik toch weer die frezen set nodig B|
Tja...

Alternatief: cilinder boren/honen+ nw zuiger+ nw cilinderkop+kleppen
Ander alternatief: Malossi BBK+ nw cilinderkop+kleppen.

Ik weet het nog niet....


Overigens; robber57 is geen robber58 geworden :+ , ik heb zo maar een datum ingevuld zoals ik op iedere website registratie doe want de consumenten bond zegt dat het levensgevaarlijk is om je echte geboortedatum in te vullen,voor je het weet staat al qaida op je stoep :') , ik ben eigenlijk geeneens robber50 :+ , die naam is historisch ontstaan en altijd zo gehouden.

bedankt voor alle info :}

ik heb er momenteel castrol 5w40 power 1 in zitten een VOL syn.
nu wil ik terug naar een half syn om te kijken of dit helpt kwa olie verbruik .
hij was niet vastgelopen maar hij vond het niet leuk .
ik merk nu duidelijke na olie bijvullen dat hij meer stinkt ook kwam er nu toch bij een stoplicht rook uit de uitlaat maar niet elke keer als ik gas geef
( dit wil ik nog goed testen nog kan ook overfill zijn )

ik heb op easyparts en complete cilinder/zuiger kit gezien van top performace voor 145 euro inclu pakkingen . of op ebay een 170 cc voor 143 euro uit Taiwan :9 .
maar dan moet de boel weer afgesteld worden en daar zit ik niet op te wachten.

aangezien ik hem ook als woon/werk hok gebruik 24 km heen 24 km terug en niet me glimmende zondag bak wil pakken :P .
wil ik denk ik toch de cilinder kit gaan bestellen en hopen dat de kop nog goed is :/ .
maar eerst ga ik de half synteet proberen maar zie het somber in .

goed dat je er bij hebt gezet gooi er nu geen aldi olie in want dat was ik wel van plan door het verbruik :X

mooi dat je de nodige WP manual info voor me hebt. als ik het nodig heb stuur ik je een PB robber bedankt alvast :)
 
Laatst bewerkt:
goed dat je er bij hebt gezet gooi er nu geen aldi olie in want dat was ik wel van plan door het verbruik :X

Dat dacht ik al en is een logische gedachte; de olie giert er doorheen dus waarom goede olie er in gooien?
Maar de rest van het motortje is (nog) niet stuk en ik neem aan dat je dat ook zou wilt houden? ;)

Mocht je een nieuwe zuiger nodig hebben en er niet al te veel aan wilt spenderen dan zou ik sterk overwegen om evt de cilinder te laten boren en honen en er een overmaats honda zuigertje in doen, met die andere merken krijg je denk ik niet de kwaliteit van honda.
Dat is ook mijn twijfel om er een bbk van malossi op te zetten; het is geen honda kwaliteit en ik vraag me ook af of zo'n setje of die van top performances,polini of elk ander imitatie merk bij mij weer 40.000 km mee gaat....
Er zijn origineel 2 overmaten dus je kunt na het boren en honen over een paar jaar dit nog een keer doen.
Val niet voor de alles-in-1 service van een revisie bedrijf waarbij zij de zuiger bij leveren want dan krijg je meestal rotzooi, zelf de zuiger kopen bij een honda dealer en de cilinder met nieuwe overmaat zuiger bij het revisie bedrijf afleveren.
Of je laat het door de dealer verzorgen met de uitdrukkelijke melding er bij dat je een originele overmaat zuiger er in wilt hebben.
Ik vind voor een 2006 sh150 een overmaat zuiger voor 44,50 en zuigerveren voor 33,00 euro bij cmsnl.com ,maar jij hebt dacht ik een Dylan? , zul je eerst ff de nummers moeten opzoeken op # HONDA Motorcycles & ATVS Genuine Spare Parts Catalog en vervolgens google je het partnummer en vind je vanzelf de link naar cmsnl.com
Ik heb geen idee wat boren en honen tegenwoordig kost, vroegah was dat iets van 40 eu of zo.
Je hebt dan ook nog pakkingen nodig en vergeet niet het klepdeksel rubber, het o-ring ding tussen klepdeksel en kop van de pairvalve en de twee rubber ringen onder de klepdeksel bouten.

De cilinder naar zuiger speling moet tussen de 0,01 en 0,04 mm gehoond worden,als je het geduld op kunt brengen om hem ordentelijk in te rijden heb je het liefst een zo krap mogelijke speling dus dat zou dan 0,01 mm zijn volgens de service manual gemeten op 10 mm vanaf de onderkant van de zuiger.

Hoeveel km heb jij er eigenlijk op staan?
 
Laatst bewerkt:
Even over de olie ik heb wel eens gelezen dat je wel van half syntheet kan overstappen naar vol, maar terug niet doordat de dopes in de volsyntheet de half sneller doen afbreken.
Als er eenmaal vol in gezeten heeft moet je daar dus bij blijven.
Je zou het anders even op moeten zoeken...
 
Het enige probleem waar ik van op de hoogte ben is dat na jaren minerale olie gebruik je voorzichtig moet zijn met overstappen naar vol of half syntheet omdat de reinigende werking van syntheet aangekoekte olie resten kan gaan losweken en die gaan dan rondzwerven in je blok waarna zo'n klont met bagger olie kanaaltjes kan verstoppen.

terug naar mineraal zie ik niet zo'n probleem, dan ververs je hem gewoon een keertje extra na 100 km of zo.
 
Klopt hier hetzelfde van mineraal naar syntheet.

Maar aangezien je toch elke 1,5 jaar de olie vervangt ach er gaat ook maar net een liter in
 
Dat dacht ik al en is een logische gedachte; de olie giert er doorheen dus waarom goede olie er in gooien?
Maar de rest van het motortje is (nog) niet stuk en ik neem aan dat je dat ook zou wilt houden? ;)

Mocht je een nieuwe zuiger nodig hebben en er niet al te veel aan wilt spenderen dan zou ik sterk overwegen om evt de cilinder te laten boren en honen en er een overmaats honda zuigertje in doen, met die andere merken krijg je denk ik niet de kwaliteit van honda.
Dat is ook mijn twijfel om er een bbk van malossi op te zetten; het is geen honda kwaliteit en ik vraag me ook af of zo'n setje of die van top performances,polini of elk ander imitatie merk bij mij weer 40.000 km mee gaat....
Er zijn origineel 2 overmaten dus je kunt na het boren en honen over een paar jaar dit nog een keer doen.
Val niet voor de alles-in-1 service van een revisie bedrijf waarbij zij de zuiger bij leveren want dan krijg je meestal rotzooi, zelf de zuiger kopen bij een honda dealer en de cilinder met nieuwe overmaat zuiger bij het revisie bedrijf afleveren.
Of je laat het door de dealer verzorgen met de uitdrukkelijke melding er bij dat je een originele overmaat zuiger er in wilt hebben.
Ik vind voor een 2006 sh150 een overmaat zuiger voor 44,50 en zuigerveren voor 33,00 euro bij cmsnl.com ,maar jij hebt dacht ik een Dylan? , zul je eerst ff de nummers moeten opzoeken op # HONDA Motorcycles & ATVS Genuine Spare Parts Catalog en vervolgens google je het partnummer en vind je vanzelf de link naar cmsnl.com
Ik heb geen idee wat boren en honen tegenwoordig kost, vroegah was dat iets van 40 eu of zo.
Je hebt dan ook nog pakkingen nodig en vergeet niet het klepdeksel rubber, het o-ring ding tussen klepdeksel en kop van de pairvalve en de twee rubber ringen onder de klepdeksel bouten.

De cilinder naar zuiger speling moet tussen de 0,01 en 0,04 mm gehoond worden,als je het geduld op kunt brengen om hem ordentelijk in te rijden heb je het liefst een zo krap mogelijke speling dus dat zou dan 0,01 mm zijn volgens de service manual gemeten op 10 mm vanaf de onderkant van de zuiger.

Hoeveel km heb jij er eigenlijk op staan?

hmm ik wil toch de top performance kit proberen dan hoef ik verder niks te kopen of weg brengen voor bv het honen waar je het over hebt .
kunnen we meteen zien of het dergelijk spul is :) de 1ste moet er zijn he

hij rook bij gas geven nog steeds als die warm is en stinkt B|

ik heb er 32000 km op staan . ( maar de vorige eigenaar had 17 k geen olie ververst).
alleen bijgevuld zij die |( . maar het is toch beetje me eigenschuld dat ik niet optijd gepeild heb . had 1700 km gereden sins de laatste verversing tot het stotter voorval
wel start en rijd hij nog prima . voor ik aan alles begin ga ik het filter nog inspecteren.en andere olie
 
Laatst bewerkt:
Hoi Robber,

Leuk je gedetailleerde SH belevenissen te lezen; interessant. Ik denk dat je gelijk hebt: als je het blok niet al open had getrokken had je waarschijnlijk nog jaren rondgereden zonder problemen behalve olie bijvullen.

Wij hebben thuis een oude 1997 Toyota Corolla. Die kochten we 6,5 jaar geleden "voor weinig". Wat bleek: het ding zuipt olie. 1 tot 2 liter per 1000km. Daar gaat dus goedkope Action olie in. Maar we hebben het autootje nog steeds, het zuipt nog steeds olie maar het rijdt nog en de apk kost sinds jaar en dag 30 euro.

Anyway: als ik jou was zou ik de big bore kit kiezen. Ik denk dat jij de technische uitdaging kan waarderen en het extra vermogen goed kan gebruiken. Voor de kwaliteit ben ik niet bang. Mijn opgevoerde bromscooter haalt 105km/u met een goedkope, aftermarket 70cc cilinderkit en die rijdt al jaaaaaaren probleemloos zo. Dan moet een relatief laagtoerige 4-takt dat toch ook kunnen (?)
 
Nee hoor, de kop past gewoon.
De extra diameter van de cilinder is zo klein dat alles goed genoeg past.
 
Terug
Bovenaan Onderaan