Honda SH150i deel2

Dat ziet er naar uit inderdaad.

Vandaag hoge dop 16 mm gekocht en de bougie vervangen,fijn idee voor de winter.
De sh lekker aan het wassen en poetsen en draai aan het achterwiel...........wat denk je?!.......RRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRrrrrrrrrrrr.....Godver de piep!!!!
Precies dat ratel geluid als in drenthe toen!
Ik gelijk naar de werkplaats gereden die de lagers in de koppeling en keerringen in het cardan vervangen hebben.
Sta ik daar en draai nog eens aan het achterwiel...............ZZZZZZZZZZZZZZZZZzzzzzzzz.......prachtig glad geluid.
Krijg nou het heen en weer.
Heb het geluid ook niet meer terug gehoord.

Snap er helemaal niks meer van.
 
Dat ziet er naar uit inderdaad.

Vandaag hoge dop 16 mm gekocht en de bougie vervangen,fijn idee voor de winter.
De sh lekker aan het wassen en poetsen en draai aan het achterwiel...........wat denk je?!.......RRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRrrrrrrrrrrr.....Godver de piep!!!!
Precies dat ratel geluid als in drenthe toen!
Ik gelijk naar de werkplaats gereden die de lagers in de koppeling en keerringen in het cardan vervangen hebben.
Sta ik daar en draai nog eens aan het achterwiel...............ZZZZZZZZZZZZZZZZZzzzzzzzz.......prachtig glad geluid.
Krijg nou het heen en weer.
Heb het geluid ook niet meer terug gehoord.

Snap er helemaal niks meer van.
Ik had dat ook, dat geluid maakt ie dan ook als je de scoot verplaatst. Zo'n rrrr geluid. Bij mijn PCX is een lager vervangen en nu weer een zzzz geluid.
De PCX heeft volgens mij zo'n beetje dezelfde achterwiel ophanging.
 
Creditcard per ongeluk aan een knijper aan je achterwiel laten zitten? ;)
 
Zo vandaag de kleppen laten controleren, stonden nog precies zoals 8000 km geleden.
Geeft een goed gevoel.
Km stand 16250.
Vandaag voor het eerst weer met windscherm gereden, , scheelttoch een slok op een borrel.
 
Wat kost dat .. kleppen laten checken/stellen voor een MS?
Hangt er van af hoe makkelijk ze er bij kunnen.
bij de ene scooter kunnen ze er makkelijk bij bij de ander heel moeilijk en is het veel werk.
en dan nog het verschil in uurlonen.
als je het zelf kan, gratis.
 
Volgende keer ga ik het zelf doen, heb het nu 2 x gezien dus weet het nu.
Maar bij mij deed de monteur er nog geen half uurtje over.

Bij de pcx schijnt dat een heel ander verhaal te zijn.
Ligt echt aan wat je allemaal moet demonteren om erbij te komen.
 
Hangt er van af hoe makkelijk ze er bij kunnen.
bij de ene scooter kunnen ze er makkelijk bij bij de ander heel moeilijk en is het veel werk.
en dan nog het verschil in uurlonen.
als je het zelf kan, gratis.


Nou .. gratis...?
Voor niets gaat de zon (nog) op. Voor de rest kost alles geld...
Ik neem aan dat als je het zelf gaat doen, dat je toch de juiste gereedschap moet aanschaffen hiervoor, toch? ;)
En jawel! Dat is niet gratis :W
Maar wat kost dit grapje nou gemiddeld bij een scooterboer, voor laten we zeggen een SH150 of SH300 (zelfde methode of prijs neem ik aan)?

Ben aan het sparen voor een SH300i .. dus kan niet vroeg genoeg erbij zijn met alles. :]
 
Laatst bewerkt:
Voor de sh150i en een ervaren monteur dan is het klusje binnen een half uurtje gedaan.
Uurloon zal verschillen per zaak.
Heb het mijn vaste monteur nu 2 x zien doen en beide keren binnen het halve uur.
 
Een 150 heeft stelboutjes,een 300 heeft shims, om te stellen met een 300 zul je dus eerst moeten meten en dan nieuwe shims bestellen en later plaatsen.

Een officiële flatrate tarief lijst geeft voor een sh150 0.7 uur aan.

Gratis is een rekbaar begrip maar de kosten voor bv kleppen stellen aan een sh150 zijn een kruiskop schroevedraaier a 10 eu, een setje voeler maten a 10 eu en een sleutel 10 en (ik dacht) 11 ad 10 eu p/s, das totaal 40 eu.
De eerste keer speel je dus gelijk,iedere keer daarna is gratis, tenzij je de kosten van je boterham en koffie smorgens wilt gaan rekenen...

Overigens ben ik van mening dat geld wel een reden kan zijn om je onderhoud zelf te doen maar niet DE reden zou moeten zijn.
Er zijn genoeg andere redenen te bedenken om het zelf te doen.
 
Laatst bewerkt:
Ik koop nu ook steeds een stukje gereedschap per keer.
Grote ringsleutel voor het achterwiel, 16 mm bougiedop, dop 21 dacht ik voor de vario, nu de voelplaatjes nog en dan ben ik al een heel eind.

Hopelijk binnenkort de vorkpoten uit elkaar en verse olie erin en natuurlijk de malossi tandwielen en dr pulley slidersmonteren.
Maarja malossi neemt weer eens ruim de tijd.
Het is niet anders.

Ik ga deze sh helemaal oprijden of ik moet een leuke prijs winnen ;)
Stom hoe je dan toch gehecht kan raken aan een stukje Honda.
 
Terug
Bovenaan Onderaan