Honda SH150i deel2

Gewoon een dealer bellen die piaggio's verkoopt.
En het onderhoud kan je altijd het beste laten doen bij een piaggio motorscooter dealer en niet bij een ander die niet weet hoe het hoort.
Er zijn veel beverly 350cc scooters met problemen omdat ze niet de juiste ik dacht 15 w 50 olie in gooien.
Gewoon bij een officiele motor scooter dealer onderhoud laten of vragen wat er in moet. Of hoe het moet.
Beverly 300 moet 5w40.
 
Staat zoiets niet in de service manual van die piaggio?
Wij hadden een sym 50cc snor;
ENGINE OIL
Turn off engine, and park the motorcycle in flat ground with main stand.
Check oil level with oil dipstick after 3-5 minutes.
Do not rotate the dipstick into engine as checking.
If oil level is nearly low level, fill out recommended oil to upper level.


De honda SH300;
ENGINE OIL
OIL LEVEL CHECK
Place the scooter on its centerstand on a level sur- face.
Start the engine and let it idle for 3 – 5 minutes. Stop the engine and wait for 2 – 3 minutes.
Remove the oil filler cap/dipstick and wipe the oil from the dipstick with a clean cloth.
Insert the oil filler cap/dipstick without screwing it in, remove it and check the oil level.
The level should be between the upper and lower level lines on the dipstick.


Dus kijk de handleiding of service manual na.
Mijn gevoel zegt dat sjaakie op de youtube het dus verkeerd doet
 
Goed idee, even in service manual kijken.
Gewoon er helemaal indraaien bij piaggio blok en dan meten, Sjaakie op youtube doet het goed.
1398010
 
Nou al mijn vorige auto's moeten ook de peilstok er volledig in.
Honda sh 300 en 150 worden ook in Italië gemaakt, en vroeger yamaha s
Sommige Sooters ook.
 
Ik rij nu wat langere afstanden woon werk. Zojuist getankt.. 1 op 45,8 dat is nog eens zuinig.
Moet wel zeggen ik heb mijn best gedaan, rustig optrekken en op tijd had dicht bij naderen kruising. 304 km op een tank van 6,64 liter!
 
De mijne heeft nu een grote beurt gehad waarbij de V-snaar en rolletjes vervangen ( alles origineel Honda) zijn bij 32.000km. Ik rij ook 1:40
 
ik zou er wat uithalen een cm is natuurlijk wel veel voor zo'n klein blokje
 
Teveel aan olie zal via de carterontluchting in het luchtfilter belanden. Zal misschien een vettige bedoeling worden.
Zou mbt olie geen risico nemen. Kan toch gewoon aftappen en opnieuw vullen of evt. weer nieuwe olie. Zullen de kosten ook niet zijn.
 
Gisteren te rade gegaan bij een Piaggio dealer hier een dorp verder.
Hij bevestigde dat de peilstaaf volledig moet ingeschroefd worden om het oliepeil te meten.
Bij de Beverly staat het oliepeil precies op het streepje max als de peilstaaf niet wordt ingeschroefd.
Volgens hem is het geen probleem dat er iets teveel olie in het carter zit. Het carter is groot genoeg aldus de man.
 
Ik wee nie.
Maar; hierboven staat een foto van een service manual van een piaggio. Daar staat toch heull duidelijk dat het niveau niet boven max of onder min mag uitkomen omdat dit ernstige schade kan veroorzaken..

Een te hoog olie niveau in het blok zorgt voor druk in het carter. Wil je niet.
Dus haal bij de drogist een injectiespuit van 100ml, stukje slang eraan en zuig gewoon het teveel aan olie eruit..
 
Ik heb weer wat; mijn PS150i (2009) ging al niet al te vlot vooruit, ook niet na nieuwe uitlaat, nieuwe vario,rollen en koppeling. Nu viel ie vorige week uit, en startte daarna wel weer. Gisteren hetzelfde, maar niet slaat hij niet meer aan.... Het zoemende geluidje is er wel, FI brand en gaat uit, hij draait rond, maar that's it... Bougie vonkt, koelvloeistof staat op/iets boven 'min level'.... IK weet t ff niet meer......
 
Ik heb weer wat; mijn PS150i (2009) ging al niet al te vlot vooruit, ook niet na nieuwe uitlaat, nieuwe vario,rollen en koppeling. Nu viel ie vorige week uit, en startte daarna wel weer. Gisteren hetzelfde, maar niet slaat hij niet meer aan.... Het zoemende geluidje is er wel, FI brand en gaat uit, hij draait rond, maar that's it... Bougie vonkt, koelvloeistof staat op/iets boven 'min level'.... IK weet t ff niet meer......

Ga even langs bij een Honda dealer, en je weet gelijk wat er aan de hand is.
 
Kan dan bijna niet anders dan brandstof zijn dus iets in het injectie traject, pomp(heeft een filterzak) of injector.
Honda pompjes gaan niet vaak stuk maar ik heb er wel een paar keer van gehoord, is wel ff slikken , die van de sh150 en 300 kost iets van 500-600 eu...
Wellicht dat ie van een ps goedkoper is.

Om te testen heb je een t-stukje in de persleiding nodig en een manometer, druk is meestal iets van 3 bar/atm, het debiet (opbrengst in liter/min) meet je met een maat kannetje en een stopwatch, hoeveel het moet zijn staat in de service manual.
Je kunt ook de injector er uit schroeven en kijken of die een mooi neveltje verstuift.

Daar word dus nog wel eens een imi pompje van alibaba oid in geknutselt.

Anders compressie?
Heb je een compressie tester voor nodig, zal iets in de richting van 10-15 bar/atm moeten zijn.
Oorzaken: lekke kleppen, vast geplakte zuigerveren(dan ook meestal een wat hoger olie verbruik) of kop pakking.

Ik heb dat soort test spul wel maar jij woont in amersfoort en ik in alkmaar dus dat word nix.

Nog verder graven ga je denken aan ontstekings tijdstip verkeerd maar ook een slechte bougie, dat ie in de droge buitenlucht vonkt wil nog niet zeggen dat ie vonkt onder 15 bar compressie in een natte benzine wolk, gebeurt niet vaak maar ook dat kan.
 
Laatst bewerkt:
Het zat er al een tijdje aan te komen.. Ik heb vandaag mijn SH150 omgeruild voor een Yamaha Xmax 300. Ik stap dus ook actief over naar het onderwerp over de Xmax. Zijdelings volg ik dit onderwerp ook nog natuurlijk. Bedankt voor jullie tips en tricks en wellicht tot ziens!
IMG_20190817_093148.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan