Honda SH150i deel2

Hallo allemaal,

Ik ben al tijden niet meer op het forum actief geweest en moet mezelf eigenlijk opnieuw voorstellen.
Mijn naam is Robin, 41 jaar en kom uit Den Haag.
In 2010 heb ik mijn A rijbewijs gehaald en heb toen een zo goed als nieuwe motor gekocht, een Yamaha FZ6 SP (naked).
Na vier jaar en de nodige toertochten gemaakt te hebben had ik er ineens genoeg van en verkocht al mijn motorspul.
Op het forum werd ik destijds in 2014 benaderd door iemand die een motorscooter te koop had.
Het bleek de `oude scooter` van Gespierde Spijker te zijn die hem altijd tip top onderhouden heeft.
Na een proefrit besloot ik de SH150i over te nemen en ik rij er sindsdien nog steeds op.
In het begin puur voor woon-werkverkeer maar na verloop van tijd begon ik het rijden op de scooter echt te waarderen (gebruiksgemak en fun).
Mijn kinderen 8 en 13 jaar rijden ook graag om beurten mee.
Vanaf nu zal ik weer geregeld een kijkje nemen op het forum.

Groeten Robin.

IMG_2447.JPG
IMG_1850.JPG
 
Tjaa... het zal wel weer te gebagatelliseerd zijn; maar het is Italiaanse zooi. Die Italianen moeten het gewoon bij pastas, ijs en koffie houden.. en vooral geen techniek. Fiat is een mooi voorbeeldje hoe het níet moet zeg maar..
 
Wat vinden jullie van de verbeteringen voor het nieuwe 2020 model?
Ik ben wel geïnteresseerd, rij nu een Forza 300 uit 2013 en wil voor in de stad wat lichter gaan rijden, NMAX 155 staat ook op mijn lijstje.

Linkje Model 2020
 
Wat vinden jullie van de verbeteringen voor het nieuwe 2020 model?
Ik ben wel geïnteresseerd, rij nu een Forza 300 uit 2013 en wil voor in de stad wat lichter gaan rijden, NMAX 155 staat ook op mijn lijstje.

Linkje Model 2020

Een Nmax is wat anders dan een sh, een sh is een doorstap scooter met vlakke treeplank, dat heeft voors en tegens.
Een nmax of bv pcx zijn scooters met een bult tussen je benen, ook met voors en tegens.
Om nog maar niet te spreken van het verschil in wieldiameter, 13 inch vs 16 inch

Miz zijn kleine wiel scooters ondingen, ze geven de indruk dat er aardig wat grip is maar dat valt tegen in de praktijk en dan vooral met nat wegdek, er zijn nogal wat mensen die met kleine wielen in de regen tegen de vlakte gaan omdat ze hem onderuit remmen, wellicht dat yamaha (traditioneel beter dan honda in stuur techniek) dat beter voor elkaar heeft maar het is eigenlijk de zithouding die het doet, door de "benen naar voren" houding ligt het zwaartepunt van je lichaam redelijk ver naar achter waardoor er releatief weinig druk op het voorwiel is en dus ook minder grip.
Bij een de grotere burgman/silverwing etc van zeg 400 cc en hoger is dat niet zo'n probleem, de scooter zelf is behoorlijk zwaar en dus is jouw gewicht van relatief weinig invloed op het stuurgedrag, bij een 150cc van 120-130 kg is dat niet zo gunstig, het formaat vd wielen gaat dan ook meetellen en dan is 16 inch simpelweg beter dan 13 inch, stabieler, meer grip dus ook beter remmen etc.
Daar staat 1 nadeel van een doorstap scooter tegenover, de doorstap maakt het frame zwak en gevoelig voor flexxen/torderen rond de doorstap, daardoor is de scooter gevoelig voor stuur zwabberen als je je handen van het stuur haalt, met losse handen rijden en het gas loslaten vanaf zeg 50 kmh geeft bij veel sh's een stuurzwabber, je kunt op een sh beter niet onder het rijden je vergeten kinbandje vastdoen met twee handen :X
 
Een Nmax is wat anders dan een sh, een sh is een doorstap scooter met vlakke treeplank, dat heeft voors en tegens.
Een nmax of bv pcx zijn scooters met een bult tussen je benen, ook met voors en tegens.
Om nog maar niet te spreken van het verschil in wieldiameter, 13 inch vs 16 inch

Miz zijn kleine wiel scooters ondingen, ze geven de indruk dat er aardig wat grip is maar dat valt tegen in de praktijk en dan vooral met nat wegdek, er zijn nogal wat mensen die met kleine wielen in de regen tegen de vlakte gaan omdat ze hem onderuit remmen, wellicht dat yamaha (traditioneel beter dan honda in stuur techniek) dat beter voor elkaar heeft maar het is eigenlijk de zithouding die het doet, door de "benen naar voren" houding ligt het zwaartepunt van je lichaam redelijk ver naar achter waardoor er releatief weinig druk op het voorwiel is en dus ook minder grip.
Bij een de grotere burgman/silverwing etc van zeg 400 cc en hoger is dat niet zo'n probleem, de scooter zelf is behoorlijk zwaar en dus is jouw gewicht van relatief weinig invloed op het stuurgedrag, bij een 150cc van 120-130 kg is dat niet zo gunstig, het formaat vd wielen gaat dan ook meetellen en dan is 16 inch simpelweg beter dan 13 inch, stabieler, meer grip dus ook beter remmen etc.
Daar staat 1 nadeel van een doorstap scooter tegenover, de doorstap maakt het frame zwak en gevoelig voor flexxen/torderen rond de doorstap, daardoor is de scooter gevoelig voor stuur zwabberen als je je handen van het stuur haalt, met losse handen rijden en het gas loslaten vanaf zeg 50 kmh geeft bij veel sh's een stuurzwabber, je kunt op een sh beter niet onder het rijden je vergeten kinbandje vastdoen met twee handen :X
Zo had ik het nog niet bekeken, ik heb nu ook kleine wielen maar is mijn Forza 300 ook behoorlijk zwaar, ik dacht rond de 190 kg. Ben verder super tevreden maar merk dat in het drukke stadsverkeer een lichter type voor mij beter zou bevallen. Volgend voorjaar wil ik eens wat gaan proefrijden. Bedankt voor je uitleg. De NMax heb ik op mijn lijstje staan omdat ik nu meestal rijd met mijn voeten op het schuine gedeelte dat de NMax ook heeft en de SH niet. En eerlijk gezegd vind ik de NMax mooier om te zien.
 
Voor dat schuine gedeelte moet je niet al te lang zijn op de NMAX. Ik ben 1.80m en het zit niet echt comfortabel. :) Dus ik zet mijn voeten over het algemeen normaal neer. Heb in de regen geen last van de kleinere wielen op de NMAX en daarnaast zit er nog ABS op, volgens mij moet je best lomp doen om jezelf onderuit te remmen of er moet olie of brandstof op de weg liggen. Maar dan kan je met elke tweewieler onderuit.
 
Yamaha had een sixteen 150, die is vergelijkbaar met de sh ;
qlobsegkur0d.jpg


Maar helaas had, ik zie hem niet meer in het programma, dat was ook een doorstap scooter met 16" wielen.

De pcx 150 is vergelijkbaar met de nmax, ik heb een keer proefgereden op een pcx en dat was wel wat comfortabeler zit positie als een sh en wat meer fun, ze zijn wat rijker uitgerust.
Benzine tankje is wel weer wat kleiner als de sh, zo is er adhv de specs al het eea te wikken en wegen, voor mij is dat altijd voorpret :+
 
Yamaha heeft o.a. de D'Elight (125cc) maar die heeft 12" en 10". Daarvoor de Xenter 125, die had wel 16" wielen.
Maar mijn NMAX 155 voelt gewoon lekker stabiel aan hoor, ik heb ook zo'n Sixteen 150 gehad 10 jaar geleden. Ook een prima ding, alleen geen ABS. Tegenwoordig wil ik het er gewoon op hebben en nieuw krijg je ook bijna niet meer anders.
 
Pffffffffffff stof eraf....
Gisteren de 44444 km aangetikt. Gaat erg lekker met deze winter....
Vandaag de olie ververst, daarna eens goed gewassen en gepoetst. Kan er weer tegen. Stukje rijden in het zonnetje.
IMG_20200118_133402.jpg

Goed weekend verder.

Mvg SH kolfie
 
Ziet er goed uit die nieuwe Honda sh150i modeljaar 2020 die voldoet aan euro 5 norm. Nieuw frame, meer vermogen, zuiniger, plek voor integraal helm, Phone oplader etc.
 

Bijlagen

  • 6768ACA7-CFCD-40F1-B02B-DEBDC5D73ECD.jpeg
    6768ACA7-CFCD-40F1-B02B-DEBDC5D73ECD.jpeg
    55 KB · Weergaven: 17
  • 1E45420F-0CB2-4BE7-96B5-9A0CA067CCD0.jpeg
    1E45420F-0CB2-4BE7-96B5-9A0CA067CCD0.jpeg
    46,1 KB · Weergaven: 16
  • 409DDC27-23EB-4B2A-B5C9-1A292035F321.jpeg
    409DDC27-23EB-4B2A-B5C9-1A292035F321.jpeg
    218 KB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:
Hallo Allemaal,
Ik ben Jos en heb sinds twee weken een SH150i sport uit 2016
Weet iemand de klepspeling of is er een werkplaats handboek beschikbaar?
 

Bijlagen

  • 20200214_113620.jpg
    20200214_113620.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 14
Sinds een paar dagen trotse bezitter van een SH 150. 22000 km van 2008. Heerlijke scooter!
Had een opgevoerde brommerscooter, maar ik had geen zin meer in de politiestress.
Er zit een schermpje op en een houder voor een topkoffer, mijn helm pas niet in de standaard ruimte en denk erover om een koffertje aan te schaffen. Verder heb ik een lange rug en merk dat het schermpje te laag is, ik zit mooi met m'n bakkes in de wind. Weet iemand of die schermpje een beetje standaard montage afmetingen hebben ? En herkent iemand de montage van de topkoffer ?

IMG_20200321_191125.jpg
IMG_20200321_191103.jpg
IMG_20200321_115930.jpg
 
Sinds een paar dagen trotse bezitter van een SH 150. 22000 km van 2008. Heerlijke scooter!
Had een opgevoerde brommerscooter, maar ik had geen zin meer in de politiestress.
Er zit een schermpje op en een houder voor een topkoffer, mijn helm pas niet in de standaard ruimte en denk erover om een koffertje aan te schaffen. Verder heb ik een lange rug en merk dat het schermpje te laag is, ik zit mooi met m'n bakkes in de wind. Weet iemand of die schermpje een beetje standaard montage afmetingen hebben ? En herkent iemand de montage van de topkoffer ?

Bekijk bijlage 1477906Bekijk bijlage 1477907Bekijk bijlage 1477908
Ga jij heel veel plezier aan beleven
 
Sorry voor de late reactie, wellicht was je er zelf al achter gekomen maar het topkoffer rekje is standaard honda, er past de standaard honda koffer op, dus of je koopt de standaard honda koffer of je koopt een givi oid met bijbehorende adapter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan