Honda SH150i deel2

Dank je Robber voor je uitvoerig verslag, ik zal even kijken welke Michelin,s ik heb maar waarschijnlijk ook Citygrip. deze zijn bij mij in goede staat.
En achtervering ook op hoogste stand ,zit er af er af en toe ook met zijn 2en op dus dat laat ik maar zo, heb even een ritje gemaakt op 80 KM weg en had het idee dat slingergedrag wat minder was zonder koffer, maar ja de wind was ook minder dus nog geen goed beeld daar van.
Ik zal eens opletten als ik (ooit) weer eens in Thailand ben of ze er daar wat op gevonden hebben, namelijk heel! erg veel te koop in de 125/150 cc klasse want is daar een zeer belangrijk vervoersmiddel en zeer populair bij de jeugd.
kan mij herinneren stuurdempers gezien te hebben op de lichte motorfietsen, maar bij de SH zal het inderdaad wel lastig zijn.
Daar worden de 1/2 automaat Honda,s echt gemarteld met hele gezinnen erop of als straat keuken met zijspan.
Ja en je hebt natuurlijk gelijk dat de lage instap waarschijnlijk wat elastischer is dan frame dat hoger opgebouwd is, maar hoe is dat bij de SH 300
want die zou dan ook heel gevoelig zijn + dat hij nog wat harder kan?

Ja verder heel blij met de grote wielen en durf daar iets beter mee hard in de remmen te knijpen (hoewel Honda remmen niet echt hard aanpakken) maar stuur gewoon stabieler en ga niet meer in hoekjes de bocht om, heb niet zoveel Motor/scooter ervaring. alleen de Dylan en een Kymco Xiting kort gehad.
De Kymco had ook niet zo grote wielen maar was wel erg stabiel (220 KG) ,verder alleen (snor)scooters gehad en daar vond ik het niet zo erg die kleine wielen hoewel ook oppassen met remmen.
ja en benzine verbruik! heb het nog niet gemeten maar denk zuiniger dan mijn snorscooter, gebruik wel even de duurdere merk 98 voor de zekerheid omdat hij lang heeft stilgestaan ,misschien maakt het een beetje schoon en vorige eigenaar gebruikte normale benzine.
 
Nog even de toelichting betreft gebruik van lichte scooters in Thailand, maar bij de jeugd worden er vooral straatracers van gemaakt met erg mooie en dure onderdelen ,er worden clubraces meegedaan maar vaker gewoon verschrikkelijk hard meegereden op de gewone weg.
de grote Japanse fabrieken bouwen de lichte machines in Thailand ,maar natuurlijk is Honda de grootste.
 

Bijlagen

  • 2A7A0572-E9C5-4372-A880-A20BDF1A5E5F.jpeg
    2A7A0572-E9C5-4372-A880-A20BDF1A5E5F.jpeg
    46,1 KB · Weergaven: 13
  • FDF8BC1B-FCAC-4594-8AA8-CA8291D52D32.jpeg
    FDF8BC1B-FCAC-4594-8AA8-CA8291D52D32.jpeg
    26,8 KB · Weergaven: 13
Ik zie dat mijn bericht niet volledig is _O-.

Ik zal hem even afmaken.....

Zaterdag een ommetje rijden, nabij Utrecht even op Google Maps kijken waar ik zit. Wil ik hem weer starten, niks. Alleen de benzinepomp zoemen. Licht enz doet allemaal.
Gelijk nadenken wat is dit nu. Zijstandaard Is ingeklapt, alles in je hoofd langs gaan wat ermee kan zijn. Niks geks lijkt me toch. Kapje boven de accu eraf, zekeringen nakijken. Even schudden met de honda, en zowaar ze komt tot leven. Maar wel vreemd. Gelijk kapje er op, helm op en handschoenen aan en rijden maar. 500 meter verder inhouden stotteren en afslaan. Weer schudden, lijkt of die ergens verkeerd contact maakt, maar hij starten weer en ik kon door. Gelijk naar huis en geen slag verkeerd.

Thuis aangekomen laten afkoelen en gelijk maar eens na kijken wat het kan zijn. Denk zelf aan de jiffy. Deze eraf gehaald en blijkt de ring die voor de onderbreking zorgt los erin te zitten en ovaal is. Deze zal dan verkeerd contact maken. Eraf laten is geen optie. Dan doet die helemaal niks. Nu ga ik er 1 bestellen, alleen waar. 2de hands of nieuw. Maar komt goed.

Zo dat was even mijn zaterdagmiddag ritje, en nu volledig....:+

Groet Gert Jan
 
Ik heb een keer toen ik mijn eerste sh150 net had de omval beveiligings schakelaar stuk gehad, als je meer dan 45 graden hellingshoek maakt gaat de scooter uit zodat bij een ongeval als de scooter plat ligt de motor stopt.
De schakelaar zat bij mijn 2006 model achter het zadel boven het achterlicht in de kappen weg gewerkt, het is een klein zwart plastic doosje.
Bij mij viel hij uit op lang doorlopende bochten zoals de op/afrit van een snelweg
 
Nog even de toelichting betreft gebruik van lichte scooters in Thailand, maar bij de jeugd worden er vooral straatracers van gemaakt met erg mooie en dure onderdelen ,er worden clubraces meegedaan maar vaker gewoon verschrikkelijk hard meegereden op de gewone weg.
de grote Japanse fabrieken bouwen de lichte machines in Thailand ,maar natuurlijk is Honda de grootste.
De "scoopy" (sh/c/cd), de scooter of motorfiets met lage doorstap is hondas meest verkochte motorfiets ooit, de doorstap is er geweest in bijna alle cinderinhouden tot nu 350cc, als vario, als handbak,voetbak,half automaat teen/hak en dat is niet voor nix, het ding is erg praktisch, er kan weinig stuk aan en de wat eenvoudigere zijn makkelijk zelf te repareren, de sh word daar steeds meer een uitzondering op met meer electronica maar in de oost zijn het dan ook voorral de scoopy klonen waar je er erg veel van ziet rondrijden.
Spaakwielen,trommelremmen, doorstap met vlakke treeplank en een duo budysit, in het meest simpele geval beenschilden ipv volledig plastic kappen set en meestal een eencilinder tweeklepper luchtgekoeld van tussen de 75 en 150 cc.
het ding heeft ongeveer dezelfde status als een eend of een renault4, niet kapot te krijgen basis vervoer waarmee je de hele wereld over kunt.
 
Tja het zal ongetwijfeld een jong publiek aanspreken ,maar geen gewone SH uitstraling kan je wel zeggen ,praktisch heb je er niets aan
 
Ik zelf vindt hem persoonlijk wel mooi,aangezien de grotere ADV veel te duur is.
Hoplijk komt deze naar nederland dan wel met 350cc inhoud ,dan zou ik hem direct kopen.
 
Denk dat bij dit soort scooters met veel handige beenruimte en weinig stabiel frame altijd wat minder stabiel en strak is, misschien de zwaarste vracht (niet de passagier) voor je op de treeplank plaatsen dan staat het iedergeval lekker laag en topkoffer zo licht mogelijk houden.
waarschijnlijk is de 350 iets beter dan mijn 150 want daar vind ik 80km al zwabberig worden.

En bij mij moet ik echt gaan uitzoeken wat er aan de hand is ,want als ik bij lage snelheid (50-60 km) stuur loslaat begint hij al te slaan en te schudden en moet snel weer handen aan het stuur.
wat dat is!? misschien topic aan wagen . want lijkt mij niet door Topkoffer of windscherm te komen bij zo'n lage snelheid, misschien voorvork of achtervering ( hoogste stand)

Wiel lijkt uitgebalanceerd te zijn, want er zitten gewichtjes , voel geen speling in balhoofd ,achterbrug en voel verder geen trillen in stuur bij hogere snelheden.
misschien voorvork te slap ,is dan verversen van VV.olie voldoende of nieuwe veren die strakker zijn?
 
Heel veel sh doen dat, zwabberen als je het stuur loslaat, je kunt er heel veel tijd en geld aan spenderen , meestal zonder resultaat.
 
ok is goed om te weten, dat het een soort euvel is van dit model. ga dan wel op zoek naar verbeteren zodra ik nieuwe band erop zet (nu Michelin)
het zal waarschijnlijk aan het soort frame liggen.
 
Je zou niet de eerste zijn die vocht / water in de band heeft zitten. Zou je eens op kunnen letten. Of misschien wat resten van zo n gebruikte banden lek spuitbus.
 
ok is goed om te weten, dat het een soort euvel is van dit model. ga dan wel op zoek naar verbeteren zodra ik nieuwe band erop zet (nu Michelin)
het zal waarschijnlijk aan het soort frame liggen.
Slaan,schudden,zwabberen, het is maar wat voor kreetje er aan wilt geven, het is iig zo erg dat als je het stuur niet grijpt je op je platte bek gaat.

ik heb 2 sh150 en 1 sh300 en alle doen het, ik heb dagen er naar gezocht, alles geprobeerd en nooit een oplossing gevonden, het is idd denk ikeen gevolg van het nogal slappe frame door de doorstap/vlakke tree plank.
Ik weet dat alles waar je aan kunt denken er idd invloed op heeft,de vering,balhoofd,bandensoort en staat , het heeft allemaal invloed op het schudden en met sommige dingen is het mij gelukt om het te verminderen maar helemaal weg heb ik het nooit gekregen, het is 1 van die dingen van een sh waar ik mee heb leren leven, je moet niet onder het rijden je helm met twee handen willen afstellen of het bandje vast doen, je moet remmen, aan de kant stilstaan en dan kun je wat aan je helm friemelen.
Banden zijn zeker van invloed, met splinter nieuwe originele dunlops (601 oid) heb ik er ooit geen/vrijwel nul last van gehad, met citygrips lijkt het erger en met gesleten citygrips gebeurt het van 30-70 kmh en heftig, zelfs het stuur heel lichtjes vasthouden kan het dan al triggeren, je moet het stuur goed vasthouden op een sh.

een stuurdemper zou het zeer waarschijnlijk oplossen aangezien het een oscillatie is tussen frame en stuur en dat is exact wat een stuurdemper vermindert(een demper verminderd/elimineert de amplitude van een oscilatie), helaas is er nergens plek op een sh om een stuurdemper te monteren.
Een andere oplossing zou het monteren van belachelijk zware stuur gewichten kunnen zijn, dus letterlijk een klomp lood van 500 gram in iedere stuurhelft einde, ik heb dit idee nooit verder onderzocht.
Als je de massa groter maakt is het te verwachten dat de oscillatie vermindert in amplitude, de sh heeft totaal geen stuureind gewichten dus je zult iets moeten knutselen uit een bestaand inschroef stuureind en je stuur rubbers stuk snijden.(gat er in maken aan het eind)

overigens; de oplossing vd dealer is om er nieuwe balhoofdlagers in te zetten, deze veel te vast aan te trekken (volgens specs) waardoor de lagers als een stuurdemper gaan werken en voila het probleem is (tijdelijk) opgelost.
Tot natuurlijk twee jaar later de balhoofdlagers verrot zijn door te hoge spanning maar tegen die tijd is de garantie verlopen en is het niet meer zijn probleem.
Je krijgt er dan ook meestal een ander probleem voor terug maar dat valt niet zo heel erg op; als je met losse handen rijd dwijlt de scooter heel langzaam altijd 1 kant op, dus altijd naar rechts of altijd naar links, maar dat effect is heel subtiel maar betekent feitelijk dat je nog steeds niet met losse handen kunt rijden wat eigenlijk zou moeten kunnen voor uren en uren achter elkaar waarbij je de motor stuurt met je gewicht.

feitelijk is dit probleem exact hetzelfde als een winkelwagentje met een rot wiel die de hele tijd zwabbert, het is het caster effect omdat de as van het wieltje iets naar achter is gebogen omdat iemand ooit met het karretje met een rotklap een stoep op is gereden.
De caster is daardoor van positief naar negatief gegaan en daardoor word het wieltje instabiel en gevoelig voor oscillatie, feitelijk is het een negatieve naloop die het veroorzaakt maar laten we voor het argument maar caster zeggen, caster; Balhoofdhoek - Wikipedia
Positieve caster veroorzaakt rechtuit stabiliteit maar moeizaam sturen, negatieve caster veroorzaakt rechtuit instabiliteit maar geeft heel gewillig sturen tot het punt dat het wiel altijd een kant op wil en eigenlijk niet rechtuit wil----> het kromme winkelwagen wieltje.
Honda heeft met meerdere motorfietsen bewezen een bepaalde hang te hebben naar een combinatie van stuur eigenschappen die heel erg dicht tegen negatieve caster aan zitten, er zijn meerdere motorfietsen van honda die berucht zijn om dit probleem, de 6 cilinder goldwing, de oude pan-european en de sh scooters.
Een vd meet effectieve dingen die ik er destijds aan gedaan heb is een stapeltje ringen bovenop de voorvork veer leggen waardoor de veer zwaarder word en effectief de voorkant omhoog komt en dus de caster meer positief word, andersom zou je ook de achterkant kunnen laten zakken dus de veer spanning achter lager maken maar dan zakt je veer door dus dat is alleen voor hele kleine lichte mannekes weggelegt.

het effect heet overigens speed wobble en word soms ook wel een tank slapper genoemd maar dat is eigenlijk wat anders.
Speed wobble ontstaat geheel uit zichzelf zoals op de sh en altijd bij een specifieke snelheid, een tankslapper is altijd het gevolg van rider input en kan bij alle snelheden komen alhoewel het meestal op hogere snelheden is en dat loopt dan ook meestal fout af.
Speed wobble is het gevolg van stuur geometrie en flex vh frame waardoor er een oscillatie kan ontstaan, de band maakt een "wobble" beweging waarbij de wielas roteert om zijn eigen as, als je ooit een draaiend fietswiel hebt vast gehouden en dan probeert het wiel te bewegen ervaar je wobble.
De wobble verdwijnt meestal als je het stuur stevig vast grijpt, een beetje remt, gas verminder etc etc

een tankslapper (het stuur slaat "slap" van tankzijde naar tankzijde) is het gevolg van te weinig gewicht op de voorkant omdat je te veel gas geeft, te ver naar achteren/rechtop zit en het stuur te vast houd, als het wiel weer meer contact maakt kan de weg het wiel in een oscillatie brengen maar het frame doet daar niet bij mee, tankslappers zijn dodelijk.
Tankslappers ontstaan veelal bij wheelie piloten die het zo goed kunnen dat ze het achteloos doen, bij het neerkomen vh voorwheel na de wheelie staat het stuur een fractie uit het lood en bij het neerkomen op de weg rukt de weg het wiel recht, dat leid tot een overreactie en te ver doorslaan waarna de inzet voor verdere oscillatie is gemaakt en de tank slapper het stuur uit je handen mept.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb sinds kort een nieuwe SH350i en ik heb toevallig vanmiddag geprobeerd om zonder handen aan het stuur te rijden en ik kan zeggen dat ik rustig bij 80 km/u het stuur los kan laten. Het stuur blijft trillingen vrij en mooi kaarsrecht. Zal het ook eens bij nog hogere snelheid proberen.
 
Ik heb sinds kort een nieuwe SH350i en ik heb toevallig vanmiddag geprobeerd om zonder handen aan het stuur te rijden en ik kan zeggen dat ik rustig bij 80 km/u het stuur los kan laten. Het stuur blijft trillingen vrij en mooi kaarsrecht. Zal het ook eens bij nog hogere snelheid proberen.
Het is juist bij wat lagere snelheid, zeg zo rond de 40-60 kmh en het duurt soms even voordat het begint, dus je laat je gas los bij 70 kmh, dan een seconde of wat wachten en uitrollen en dan na een aantal seconden komt het meestal.
Maar ik kan me voorstellen dat honda zijn best heeft gedaan om het bij het nieuwe model er uit te werken, het nieuwe motorblok kan andere dimensies hebben en wellicht daarbij hebben geholpen en wellicht dat ze het frame onder de treeplank toch wat steviger hebben kunnen maken.
 
Wel Robber dank je voor lijvig verslag van je ervaringen en Rhody voorzichtig bij hogere snelheden uitproberen! ik heb dus niet zoveel ervaring met rijeigenschappen van motor scooters voor de SH heb ik even Kymco 500 Xiting gehad en dat voelde goed aan ook bij 130 KM maar ja die was onhandig in de stad en geen treeplank dus...
Weet van vroeger motorervaring met Kawa 750 mach IV waar rijwielgedeelte niet best was dat stuurdemper onontbeerlijk was en IDD. in het standaard stuur zaten loodproppen ,dacht dat het bedoeld was om de voorhand wat te verzwaren.
Dunlop heb ik sinds Kawa nooit meer gebruikt ,daar gebruikte je TT 100 op als standaard beste band (4000km + ketting/tandwielen) !! dat was lekker goedkoop rijden.
Speedwobbles heb ik ook op de Kawa gehad heel erg eng want je had best veel wegbreedte nodig voor dat alles weer in het gareel was.
op de Guzzi (later lang gereden) had je al dat gedoe niet ondanks hoog windscherm.
Maar dacht nu eigenlijk aan Bridgestone want die zijn tegenwoordig goed heb ik begrepen ,maar ga even verdiepen wat Dunlop brengt.
Op het moment is het makkelijkst om uit te proberen de achterveren wat minder strak te zetten (staan nu in de zwaarste stand) en met ringen op de veren bedoel je ,poten helemaal los en hoe dik moet dat stapeltje ringen dan zijn ? en betere veren is geen optie?
 
P.S.
Omnibus water in de band ? die kende ik nog niet! hoe zou dat er in moeten komen ? of alleen met binnenband banden langs ventiel?
 
Wel Robber dank je voor lijvig verslag van je ervaringen en Rhody voorzichtig bij hogere snelheden uitproberen! ik heb dus niet zoveel ervaring met rijeigenschappen van motor scooters voor de SH heb ik even Kymco 500 Xiting gehad en dat voelde goed aan ook bij 130 KM maar ja die was onhandig in de stad en geen treeplank dus...
Weet van vroeger motorervaring met Kawa 750 mach IV waar rijwielgedeelte niet best was dat stuurdemper onontbeerlijk was en IDD. in het standaard stuur zaten loodproppen ,dacht dat het bedoeld was om de voorhand wat te verzwaren.
Dunlop heb ik sinds Kawa nooit meer gebruikt ,daar gebruikte je TT 100 op als standaard beste band (4000km + ketting/tandwielen) !! dat was lekker goedkoop rijden.
Speedwobbles heb ik ook op de Kawa gehad heel erg eng want je had best veel wegbreedte nodig voor dat alles weer in het gareel was.
op de Guzzi (later lang gereden) had je al dat gedoe niet ondanks hoog windscherm.
Maar dacht nu eigenlijk aan Bridgestone want die zijn tegenwoordig goed heb ik begrepen ,maar ga even verdiepen wat Dunlop brengt.
Op het moment is het makkelijkst om uit te proberen de achterveren wat minder strak te zetten (staan nu in de zwaarste stand) en met ringen op de veren bedoel je ,poten helemaal los en hoe dik moet dat stapeltje ringen dan zijn ? en betere veren is geen optie?
Dunlops zijn/waren de originele band en alhoewel ze het nieuw erg goed doen toch niet aan te raden omdat ze erg snel slijten en als dat nieuwe er vanaf is je een hele rits aan nare stuureigenschappen krijgt waaronder enorme riggel gevoeligheid, als je over verdikte witte strepen rijd gaat de achterkant kwispelen, lengte riggels in asfalt kom je niet vaak tegen maar zijn wel helemaal erg.
Michelin citygrips zijn absoluut gezien wellicht ietsje minder maar houden wel dat niveau het hele banden leven vast.
Pirelli: niet al te best in de regen maar lange levensduur
Metzeler : als die net zo goed is als de sh300 band dan is dit een aanrader, vooral de winterband (m+s) is erg goed van metzeler, zelf nog niet geprobeert.
Er zijn er verder een aantal bijgekomen maar in nl slecht verkrijgbaar, je doet er goed aan om online bij de grote (duitse) bandenhuizen te zoeken en dat het hele seizoen door, het aanbod en ook de prijs wisselt sterk per seizoen en het loont om je banden te kopen ver voordat ze zijn opgesleten want dan zijn ze vaak niet te koop als je ze nodig hebt enmoet je er heel duur aan bij een lokale motorzaak.
Om je een idee te geven , ik heb citygrips wel gekocht voor 32/38 euro(voor/achter) maar ook wel bij een lokale voor 110/125...

het stapeltje ringen; je haalt de clip boven uit de vorkpoot en dan de dop die een beetje klem zit op de oring en legt er een stapeltje carrosserie ringen m6(?) onder de dop dus boven op de veer, denk aan hoogtes van 5-10-15 mm als je een veer ophoogt, eea hangt af van jouw eigen gewicht en rijstijl, ik heb er dacht ik 10 mm oid in zitten.
Op dit forum waart een digitale service manual rond vh oude model maar die is nog goed bruikbaar voor dit soort dingen, de vorkpoten zijn nooit ingrijpend verandert net zoals veel andere dingen, anders kun je hem ook kopen bij de dealer als papieren boek, niet goedkoop ( iets van 50eu) maar als je zelf onderhoid wilt doen absoluut de moeite waard.
Andere veren zou kunnen helpen, er zijn ik dacht twee merken andere veren (YSS ?)je zult dit forum moeten doorspitten.
Denk er om dat je de vorkpoten in het kroonstuk vastzet met een moment sleutel, ook dit heeft invloed op het zwabberen.
 
Laatst bewerkt:
Robber welk merk en type band bedoel jij met de “SH300 band “ ?
Metzeler heeft een paar banden voor de sh300 met de naam Feelfree.
Er zijn de gewone feelfree all season, er zijn feelfree wintec dat is de winterband en dan is er een radiaal variant voor de achterband
Ik rijd met mijn sh300 het hele jaar door met de feelfree wintec en als ik hem kan kopen het liefst achter de radiaal variant.
Ja in het heetst van de zomer is die wat aan de zachte kant maar dat is niet meer dan een paar dagen in nederland, de rest van het jaar is het koel/koud en iig veel regen in nl en die banden doen het superieur in de regen.
De extra slijtage neem ik voor lief, mijn 300 is mijn zondagse scooter en die banden zijn toch met 5-7k op.

als je comfortabel met winterbanden en zomerbanden in nl wilt rijden ontkom je eigenlijk niet aan een set extra velgen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan