Honda SH150i

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wat zijn de onderhoudsintervallen eigenlijk van de sh150i??
Om de 6000.km een beurtje wellicht zoals bijna elke Japanse fiets??
En kleppen stellen bij ?????

Ben ergens ronduit nieuwsgierig hoelang dit kleine blokje het vol gaat houden.
Hij zal netjes zijn onderhoud krijgen maar ook zeker gebruikt gaan worden.
 
Vergeet niet gelijk je keerringen en stofringen van je vorkpoten te vervangen.

Verder lekker genieten van deze heerlijke machine.
Hier is dit topic is alles te lezen waar je eventueel rekening mee moet houden.
En wat er allemaal mogelijk is kwa licht tunen.

Veel plezier met je machine :-)
 
Wat zijn de onderhoudsintervallen eigenlijk van de sh150i??
Om de 6000.km een beurtje wellicht zoals bijna elke Japanse fiets??
En kleppen stellen bij ?????

Ben ergens ronduit nieuwsgierig hoelang dit kleine blokje het vol gaat houden.
Hij zal netjes zijn onderhoud krijgen maar ook zeker gebruikt gaan worden.


Gebruik even de zoekfunctie binnen dit topic,alles is al besproken,een schat aan informatie ;)
In spanje zie je ze overal en ik heb al gezien met bijna een ton op de teller dus met juist onderhoud en gebruik geen zorgen.
 
Veel plezier met je nieuwe/oude stampertje!

Nee!, service moet vaker dan je gewend bent!, olie dus om de 4000:

full



heb je geen owners manual(het boekje) ?
Je moet nl ook het service lampje resetten en dat staat in het boekje: klok knopje indrukken en dan contact aan zetten, 3 tellen ingedrukt houden, nu gaat over 4000 km het lampje branden en niet over 3000 km(je hebt er al 1000 gedaan)
 
Laatst bewerkt:
Morgen de zaak dicht, en hoop dinsdag goed nieuws te horen.
Onderdelen allemaal op voorraad en al verzonden meneer.
Nu een week zonder mijn sh'tje, vind het alles behalve grappig.
Mis dat stomme ding echt!
 
De 150 staat net op 36.000 en de 300 op, ik dacht, 4500 of zo iets.

Ik heb afgelopen zondag van de 150 ook de andere veerpoot open gehaald,schoon gemaakt en verse olie er in, en geloof me; dat was echt nodig zichtbaar aan de bagger die er uit kwam.
Ik heb ook de eerste roestput in die vorkpoot '( , het zit gelukkig bovenaan waar de keerring nooit kan komen maar toch,snik.
Verder is mijn (en bulldozers) 10W30 MB binnen gekomen dus die zit er nu in, ik heb me ook voorgenomen om voortaan eerder te verversen, bij 3000 voor de 150 en bij 4000 voor de 300.

Ik heb de 150 wat vertroeteld maar het vervelende en onvermijdelijke blijft nog: de kop moet er af en ik denk nieuwe zuigerveren, de laatste olie die ik aftapte stonk naar brandstof...

Wat binnenkort nog komt zijn nieuwe remschoenen achter en ik zit te overwegen de lange malossi overbrenging er weer uit te halen, sinds ik de MHR vario er in heb begin ik langzaam te vermoeden dat hij nu een te lange gearing heeft, ik ging dik over de 140 in de wijker tunnel en nog niet tegen de begrenzer.
Die snelheid haal je normaal natuurlijk nooit dus is hij te lang gegeard.
Ik heb zo het vermoeden dat de MHR vario hoger kan dan de standaard vario en dus ook een langere transmissie ratio heeft, wat voorheen met de standaard vario goed uitkwam lijkt nu te lang.
Ik gebruik dus nu ook waarschijnlijk niet meer dan 80 of 90% van het schakelbereik van de mhr vario en das zonde.

Andere plannen: ik ben bezig met een firma om de nieuwe koppeling/driven pulley die ik op ebay kocht te laten coaten met een slijtvaste coating zodat deze niet meer zal slijten op de vario helften, succes is twijfelachtig omdat de vario gemaakt is van coquille spuitgietwerk maar de belofte van een vario die niet meer slijt is te waardevol om het niet te proberen.
Om de test wat spoediger te laten verlopen heb ik een tussen stap bedacht door de malossi vario van de 150 eerst te laten doen, ik rijd veel meer km's met de 150 dus zie ik daar eerder resultaat van.
Daarvoor zal ik tijdelijk weer met mijn oude standaard vario moeten rijden dus die ga ik komende zondag eerst afdraaien zodat de snaar helften weer ok zijn en ik iig een tijdje er mee kan rijden.
Dat word wat gepuzzel want het ding is behoorlijk versleten en ik heb geen maten van hoe het hoort te zijn, afijn we zien wel :+
 
Laatst bewerkt:
Ik weet ut niet, kan ook nog een klep seal zijn, wellicht is er een schraapveer gebroken, kan allemaal.......
 
Het gebeurt allemaal hier bij motoport in Almere dus die boys zullen wel weten wat er allemaal aan gedaan moet worden......belalangrijkste zijn de vorkpoten eerst....denk met een half uur rijden dat alle oliekeringen zo lek als een mandje zijn zo ziet de vork eruit.
Haal het ergste roest er op de hand vanaf en polijst de boel even zodat er mee naar huis gereden kan worden.

Toch al met al een fietsje dat zeer frequent onderhoud nodig heeft......kleppen stellen bij al 8000 km oei....ben benieuwd wat die beurt gaat kosten bij de dealer.
Heb geen flauw idee wat er allemaal eerst afgestroopt moet worden voordat je overal bij kan.
Boekjes en alle frutsels zitten erbij.....mij ouwe heer heeft hem nog geen 2 jaar terug nieuw gekocht.
Vanmiddag even kijken en binnendoor vanuit Amsterdam weer terug naar Almere waar zijn grote broer op hem staat te wachten :)
 
Het gebeurt allemaal hier bij motoport in Almere dus die boys zullen wel weten wat er allemaal aan gedaan moet worden..


Je hebt wel een wat naief en onschuldig vetrouwen in die cowboys. :j

De ervaring leert dat 99,9% van de motorzaken, inclusief de dealers , geen flauw benul van een scooter hebben.

Het onderhoud aan de sh is welliswaar iets vaker maar is heel goed zelf te doen vooropgesteld dat je het voordeel er van inziet en bereid bent iets van die winst op te offeren voor het juiste gereedschap en een service manual.

Overigens; je hoeft er niet mee binnendoor hoor, je kunt er prima mee de snelweg op vooropgestel dat je je instelling aanpast net zoals bij het rijden met een aanhanger; geduld, je komt er vanzelf
 
Laatst bewerkt:
yep ffe beetje google en hier wat tips vragen :)
tot nu toe alles zelf gedaan ook . mijne had van 12 tot 27 duizend geen onderhoud gehad .
dus heb hem zo gezegt maar een mega beurtje gegeven alleen a merk spul er in gedaan
hij loopt heerlijk . had na 1500 de olie weer ververst van half naar vol synteet hij heeft er stuk meer zijn in merk ik nu na paar 100 km

had wel pech me de remklauw daar zit nu een opgeknapte 2de hands op hij rijd weer als nieuw :] .

let op je zuigers van je remklauw die van mij zaten veelste vast na goed schoon maken van de zuigers loopt alles weer netjes vrij

en wat nutty zij let op je koppeling lagers :Y
inspectie kost niks ( als je het zelf doet )
 
Laatst bewerkt:
De 150 staat net op 36.000 en de 300 op, ik dacht, 4500 of zo iets.

Ik heb afgelopen zondag van de 150 ook de andere veerpoot open gehaald,schoon gemaakt en verse olie er in, en geloof me; dat was echt nodig zichtbaar aan de bagger die er uit kwam.
Ik heb ook de eerste roestput in die vorkpoot '( , het zit gelukkig bovenaan waar de keerring nooit kan komen maar toch,snik.
Verder is mijn (en bulldozers) 10W30 MB binnen gekomen dus die zit er nu in, ik heb me ook voorgenomen om voortaan eerder te verversen, bij 3000 voor de 150 en bij 4000 voor de 300.

Ik heb de 150 wat vertroeteld maar het vervelende en onvermijdelijke blijft nog: de kop moet er af en ik denk nieuwe zuigerveren, de laatste olie die ik aftapte stonk naar brandstof...

Wat binnenkort nog komt zijn nieuwe remschoenen achter en ik zit te overwegen de lange malossi overbrenging er weer uit te halen, sinds ik de MHR vario er in heb begin ik langzaam te vermoeden dat hij nu een te lange gearing heeft, ik ging dik over de 140 in de wijker tunnel en nog niet tegen de begrenzer.
Die snelheid haal je normaal natuurlijk nooit dus is hij te lang gegeard.
Ik heb zo het vermoeden dat de MHR vario hoger kan dan de standaard vario en dus ook een langere transmissie ratio heeft, wat voorheen met de standaard vario goed uitkwam lijkt nu te lang.
Ik gebruik dus nu ook waarschijnlijk niet meer dan 80 of 90% van het schakelbereik van de mhr vario en das zonde.

Andere plannen: ik ben bezig met een firma om de nieuwe koppeling/driven pulley die ik op ebay kocht te laten coaten met een slijtvaste coating zodat deze niet meer zal slijten op de vario helften, succes is twijfelachtig omdat de vario gemaakt is van coquille spuitgietwerk maar de belofte van een vario die niet meer slijt is te waardevol om het niet te proberen.
Om de test wat spoediger te laten verlopen heb ik een tussen stap bedacht door de malossi vario van de 150 eerst te laten doen, ik rijd veel meer km's met de 150 dus zie ik daar eerder resultaat van.
Daarvoor zal ik tijdelijk weer met mijn oude standaard vario moeten rijden dus die ga ik komende zondag eerst afdraaien zodat de snaar helften weer ok zijn en ik iig een tijdje er mee kan rijden.
Dat word wat gepuzzel want het ding is behoorlijk versleten en ik heb geen maten van hoe het hoort te zijn, afijn we zien wel :+


Hmm...eerst maar eens een volgende vario afwachten dus.
Misschien vario + overbrenging teveel van het goede?
 
Hmm...eerst maar eens een volgende vario afwachten dus.
Misschien vario + overbrenging teveel van het goede?

Ja, daar lijkt het wel op.
Aangezien jij melde dat je niet kon wachten om er de malossi overbrenging in te zetten meld ik maar de staat van het verhaal op dit moment.

Nou was je denk ik niet morgen van plan om het ding aan te schaffen maar het is goed voor je om te weten dat niet alles altijd zo mooi uit pakt.
Als je wat geduld hebt komt vanzelf het moment dat ik de overbrenging er uit heb en alleen met de malossi vario ga rijden, we zullen dan wel zien hoe dat uitpakt.
Wellicht is een malossi vario een betere investering ....
 
Dat snap ik ook :+ , maar ja, je weet nooit wat mensen in hun hoofd halen, voor hetzelfde geld had je morgen gemeld dat je een "koopje" had , snap je? :Y
 
Dat is helemaal waar.
Ik ben toch ook wel nieuwsgierig naar die dr pulley vario.
Weet er weinig van maar wil er graag meer van weten.
 
Ps.. ik had je al vaker gehoord over dat coating aanbrengen op je vario.
Wat kost zo'n behandeling dan?
Vind het altijd wel interessant dat soort dingen.
 
Ik vind het gek. Ik heb weleens een opgevoerde tweetakt bromscooter naar 42dkm geholpen met de originele vario. Wat staat er in de onderhoudsgeschiedenis van mijn sc? Bij 7.500km de halfpoulie vervangen... Dat is toch belachelijk snel..?
 
Vanmiddag de honda opgehaald en lekker naar huis geploft......en vind hem superleuk!!!!
Het is echt een heerlijk brommertje wat gewoon alles goed doet en idd ook op de snelweg loopt het niet eens zo gek.
Na het eten de motor heel goed gewassen want na een dik jaar buiten stil te hebben gestaan zag hij er op zijn zachtst gezegd ranzig uit.
Ook de vorkpoten zijn er toch nog als nieuw uitgekomen....de roest was gelukkig oppervlakkig en is helemaal weg gepolijst en zonder pitten of andere lelijke plekken.
Nu gewassen en gepoetst staat er met 1070 km op de klok een splinternieuwe scoot waar ik toch serieus plezier van ga beleven en ook nog eens heerlijk praktisch is.
Voor het geld vind ik de kwaliteit uitstekend want na een jaar lang in de zeikende regen te hebben gestaan op alleen wat oppervlakte roest op de vorkpoten kom ik nergens een plekje tegen....heel netjes!!!!
Van de week gaat de olie eruit en krijgt hij verse sapjes.

Ik heb 2 maanden geleden nog een splinternieuwe rood/zwarte BMW k1300r gekocht die ik nu net heb ingereden......maar weet nu al dat de scooter 10 keer meer ingezet gaat worden omdat hij simpelweg ook 10 keer makkelijker te pakken is en feitelijk ook 10 keer praktischer.
Beetje jeckal en hyde die 2 naast elkaar zo :)

Al met al.........super tevreden met mijn nieuwe kleine vriend!!!

Gr bassie
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan